یکشنبه 16 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

فرمانده کل سپاه پاسداران: کارهای انجام نشده در وزارت نفت زياد است، اگر قرارگاه خاتم نبود، با مشکلات جدی مواجه می‌شديم، ايسنا

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تاکيد کرد: امروز نقش بی‌بديل قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبياء سپاه در کمک به دولت آن هم در زمانی که بيشترين فشارها و تحريم‌ها به دلايل مختلف به‌ويژه مساله‌ هسته‌يی بر کشور ما وارد می‌شد، زبانزد همه است.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) سردار سرلشگر محمدعلی جعفری پيش از ظهر امروز(يک شنبه) در مراسم توديع و معارفه‌ی فرماندهان قديم و جديد قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبياء تصريح کرد: امروز همه‌ی مسوولان نظام اذعان می‌کنند که اگر قرارگاه سازندگی خاتم نبود، با مشکلات جدی در کشور مواجه می‌شديم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با تبريک به سردار قاسمی به خاطر به عهده گرفتن مسووليت وزارت نفت، اظهار کرد: روحيه‌ی جهادگری، سلامت در کار، سختکوشی و توکل بالا در پذيرش مسووليت و انجام پروژه‌های مختلف کشور به همراه عملکرد خوب آقای قاسمی در قرارگاه خاتم موجب شد که ما ايشان را در اين مجموعه از دست بدهيم، ولی از سوی ديگر خوشحاليم که ايشان مسووليت وزارت نفت را که منبع اقتصادی تعيين‌کننده، حياتی و مهمی برای جمهوری اسلامی است به عهده گرفتند. در اين وزارتخانه تا کنون تلاش‌های زيادی صورت گرفته است، ولی در عين حال کارهای انجام نشده، نيز زياد است و اميدواريم در زمان آقای قاسمی اين کارها انجام شود.

فرمانده کل سپاه با بيان اين‌که در همه‌ وزارتخانه‌ها در نظام جمهوری اسلامی کار فراوان است، افزود: در هر مقطع زمانی کارهای خوبی انجام می‌شود که اين کارها زمينه‌ساز کارهای بعدی است. در اين ميان انتظار ويژه‌ای از وزارت نفت وجود دارد؛ به طوری که در آخرين جلسه‌ای که به اتفاق آقای قاسمی خدمت رييس‌جمهور بوديم، همان‌طور که ما نگران وضعيت قرارگاه خاتم بوديم، رييس‌جمهور هم نگران وضعيت وزارت نفت بود و البته به دليل نقش تعيين‌کننده‌ی اين قرارگاه در کمک به دولت، رييس‌جمهور نگران وضعيت اين قرارگاه در غياب آقای قاسمی هم بودند، ولی به دليل حساسيت‌های بالای وزارت نفت تصميم گرفته شد که آقای قاسمی به اين وزارتخانه بروند تا منشأ خدمات چشمگيری در آن‌جا باشند.

جعفری در ادامه با تجليل از تلاش‌های سردار قاسمی در قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبياء گفت: نقش موثر آقای قاسمی در رشد قرارگاه خاتم با معادلات مادی و دنيوی قابل سنجش و قدردانی نيست، ولی اجر اخروی بالای ايشان حتما محفوظ است. ما در طول سال‌های مسووليت ايشان شاهد رشد بسيار چشمگير قرارگاه بوديم. البته چند سال قبل اداره‌ی اين قرارگاه از نظر عنوان بر عهده‌ی فرمانده سپاه بود، ولی آن زمان هم اختيار تام و مديريت اين مجموعه بر عهده‌ی فرماندهی قرارگاه بود و در هر مقطعی که مديران مختلف در راس اين قرارگاه قرار گرفتند، اين مجموعه رشد کرد.

وی در ادامه با تاکيد بر اين‌که سرعت و کيفيت، اعتماد نظام و دولت را که عمدتا کارفرمای کارهای قرارگاه خاتم هستند، به دنبال خواهد داشت، اظهار کرد: انعقاد قراردادهای مختلف در زمينه‌های مختلف، ريسکی بود که آقای قاسمی پذيرفتند و در مقاطع مختلفی که نظام و دولت دارای مشکلات مادی و مالی بود، اين قرارگاه، قراردادها و پروژه‌ها را پذيرفت و اين مساله امروز زبانزد همه است.

فرمانده کل سپاه، فعاليت‌های قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبياء را در راستای ماموريت‌های سپاه برای حفاظت از انقلاب دانست و گفت: خيلی‌ها فکر می‌کنند که سپاه فقط وظيفه‌ی مقابله‌ی مسلحانه در برابر تهديدات خارجی و داخلی را دارد، ولی رسالت و مسووليت سپاه به اين مساله ختم نمی‌شود؛ چرا که تهديد عليه انقلاب اسلامی که سپاه برای حفاظت از آن تاسيس شده است، محدود به ناامنی‌های داخلی و خارجی نيست و انقلاب اسلامی تنها با تهديد نظامی و امنيتی مواجه نخواهد بود.

جعفری ادامه داد: تهديد نظامی و امنيتی مربوط به دهه‌ی اول انقلاب بود که دشمنان فکر می‌کنند با اين کار می‌توانند نظام ما را منحرف کنند، ولی در دهه‌ی دوم انقلاب آنها متوجه شدند که اشتباه می‌کنند و با تغيير ماهيت تهديدات، هم مسوولان نظام و هم به‌ويژه رهبر معظم انقلاب ماموريت‌ها و مسووليت‌های جديدی را از سپاه مطالبه کردند. ورود سپاه از سال‌های ۶۹ و ۷۰ به صحنه‌های سازندگی، با تاسيس قرارگاه خاتم به طور جدی آغاز شد و اين در واقع شروع ورود سپاه به صحنه‌های دفاعی و جهادی انقلاب اسلامی بود.

وی هم‌چنين يادآور شد: حرکت‌های جهادی در کشور بيشتر در مجموعه‌ی جهاد سازندگی انجام می‌شد، ولی با تصميمی که برای ادغام آن مجموعه گرفته شد، نياز کشور به کار جهادی هم‌چنان باقی بود، باقی هست و باقی خواهد بود. متاسفانه تصميم حذف جهاد سازندگی در زمانی گرفته شد و خلاء آن کارهای جهادی باقی است، ولی سپاه در دهه‌ی دوم انقلاب تصميم گرفت قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبياء را تشکيل دهد که اين امر با استقبال رهبر معظم انقلاب مواجه شد.

فرمانده کل سپاه با بيان اين‌که امروز پس از حدود ۲۰ سال، مجموعه‌ی قرارگاه سازندگی خاتم از وضعيت نسبتا مطلوب و قابل قبول، ولی نه ايده‌آل کامل برخوردار است، تصريح کرد: آن‌چه تا امروز انجام شده، بسترسازی، اعتمادسازی و آماده کردن شرايط برای طی يک مسير طولانی بوده است. تا کنون خدمات زيادی انجام شده، ولی هنوز کارهای زيادی هم باقی مانده که بايد انجام شود.

جعفری خاطرنشان کرد: يک سازمان پويا و زنده در هر مقطع زمانی که باشد، هيچ‌گاه از اوج خود برنمی‌گردد. سازمان‌های انقلابی با مبنای انقلاب، اسلام و تشيع، اگر چارچوب‌ها و انگيزه‌های خود را حفظ کنند، هيچ‌گاه از اوج خود برنمی‌گردند و خوشبختانه قرارگاه سازندگی خاتم نيز همين‌طور است و اميد است که اين روند رو به رشد هم‌چنان ادامه پيدا کند.

وی اضافه کرد: امروز مجموعه‌های پژوهشی و تحقيقاتی مختلفی در سپاه وجود دارد و هرجا عواملی که ذکر کردم، در اين سازمان‌ها بيشتر باشد، ميزان رشد آنها نيز بيشتر می‌شود. البته يکی از نگرانی‌های بزرگ مقام معظم رهبری اين است که هميشه در بستر کارهای اقتصادی، تهديداتی وجود دارد تا اجازه ندهد کارها با نيت خالصانه انجام شود و برای همين است که ما به طور دائم خود را در حالت حفظ روحيه‌ی جهادی قرار می‌دهيم.

فرمانده کل سپاه با بيان اين‌که موفقيت در انجام کارها شرط است، ولی توکل به خدا در کارها ريسک هم می‌خواهد، گفت: قطعا گرفتن تصميم عاقلانه يک شرط مهم است، ولی آن‌چه سازمان‌های معمولی را درگير خود می‌کند، برخی ملاحظاتی است که اجازه نمی‌دهد کارهای بزرگ انجام شود و قرارگاه سازندگی خاتم از اين نظر با سازمان‌های ديگر متفاوت است. ما بايد در بخش‌های مختلف الگو باشيم و کار ما بايد نمونه باشد و البته اين نمونه بودن امروز زبانزد است و ما بايد آن را حفظ کنيم.

جعفری در ادامه به انتصاب ابوالقاسم مظفری به عنوان فرمانده جديد قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبياء سپاه اشاره کرد و گفت: سابقه‌ی کاری، عقلانيت، شخصيت علمی و حضور باسابقه‌ی ايشان در قرارگاه خاتم از جمله ملاک‌های من برای انتخاب آقای مظفری بود تا ايشان بتواند هم راه گذشته را ادامه دهد و هم نسبت به مجموعه‌ی قرارگاه شناخت کافی داشته باشد و انتظار اين است که در دوران مسووليت ايشان، قرارگاه سازندگی خاتم به همان ميزان گذشته رشد داشته باشد.

وی هم‌چنين مشکلات مالی را از جمله مشکلات اساسی کشور عنوان کرد و افزود: موضوع بودجه و مشکل مالی، يک مشکل اساسی کشور ماست، ولی با وجود همه‌ی تحريم‌ها و فشارها عليه کشور ما، ذخاير اين کشور بسيار بالا و غنی است. در چند سال اخير ميزان رشد، توسعه و کار در کشور قابل توجه بوده است و با رفتن آقای قاسمی به وزارت نفت که اصلی‌ترين منبع پول و بودجه‌ی کشور وابسته به اقدامات اين وزارتخانه است، اميدواريم مشکلاتی که در اين زمينه شاهد هستيم نيز رفع شود.

فرمانده کل سپاه اظهار کرد: يکی از مسائلی که در سال‌های اخير بيشتر به آن توجه کرده‌ايم اين است که قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبياء سپاه بايد کارهايی را انجام دهد که ديگران و بخش خصوصی نمی‌توانند انجام دهند و اين درست همانند ماموريتی است که خود سپاه دارد؛ چرا که سپاه هميشه بايد سطحی از کارها را انجام دهد که ديگران نمی‌توانند انجام دهند و بدين ترتيب کارهايی که بخش خصوصی می‌تواند انجام دهد، بايد به آنها واگذار شود.

جعفری در پايان با آرزوی موفقيت برای سردار قاسمی در وزارت نفت، اظهار کرد: اميدواريم آقای قاسمی در مسووليت جديد خود نيز موفق باشد و ما هم برای موفقيت ايشان دعا می‌کنيم تا اين‌که نگرانی‌هايی که بابت وضع اقتصادی کشور در سال جاری و سال آينده وجود دارد رفع شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016