جمعه 21 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
11 بهمن» حسن عباسی یکی از داوران جشنواره فجر امسال شد!، دانشجو نیوز
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حسن عباسي: اطلاعاتي كه در شبكه‌هاي اجتماعي قرار مي‌گيرد از بمب اتم خطرناك‌تر است، فارس

خبرگزاري فارس: رئيس مركز بررسي هاي دكترينال با حضور در اردوي ضيافت انديشه به تحليل فلسفي، اخلاقي و امنيتي فعاليت‌هاي اخير آمريكا در فضاي سايبر به منظور تغيير در سبك زندگي بشريت پرداخت.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاري فارس به نقل از مأوا، حسن عباسي رئيس مؤسسه بررسي‌هاي دكترينال امنيت بدون مرز و انديشكده يقين در همايشي با حضور در جمع دانشجويان حاضر در ضيافت انديشه تكميلي در مشهد مقدس به سخنراني پرداخت و گفت: براي اينكه مخاطرات مسأله زندگي دوم كاهش پيدا كند و حتي تبديل به فرصت شود، از خود نفس انسان كه در معرض اين قضيه است و بهتر اين موضوع را ادراك مي‌كند و مي‌فهمد مي‌توان كمك گرفت و ابعاد بنيادين اين موضوع را مورد ارزيابي قرار داد.

وي افزود: براي اين منظور هر چند كه با ساختار شبكه‌هاي اجتماعي امروز و تمدن 500 ميليون نفري فيس بوك اميد است كه بپس از قاره اروپا آرام آرام به قاره آسيا هم وارد شوند اما موضوع second life يا زندگي دوم اهميت، حساسيت و مسائل ويژه‌ي خاص خودش را ايجاد كرده كه ما در بعضي از طبقه‌هاي اجتماعي ابعادش را مي‌بينيم.

عباسي تصريح كرد: بيشتر مطالبي كه بيان مي‌كنم ناظر به چارچوب‌هاي خود تحليل‌گران غربي در مورد second life است. اگر رصد فرهنگي و جريان‌شناسي فرهنگي كنيم امروز يكي از مهم‌ترين نكات، موضوع زندگي دوم است و براي اينكه اين موضوع در آينده به چالش جدي زندگي ما تبديل نشود از همين امروز كه هنوز ما با آن خيلي درگير نشده‌ايم بايد چاره‌اي انديشيد. لذا اين جلسات در اين دوره‌ها جلسات مقدماتي است و اميد است به سمتي برود كه در فضاي دانشگاه‌ها به طور عميق‌تر و تخصصي‌تر به اين موضوع پرداخته شود.

وي با بيان اين كه سؤال اينجاست كه با اين پديده چه بايد كرد، گفت: در سال 1979 و 1980 و همزمان با وقوع انقلاب اسلامي نويسنده كتاب موج سوم گفته بود كه در آينده كلبه الكترونيك شكل خواهد گرفت و بعدها اين جمله را تحت عنوان كلبه ديجيتالي كامل كرد. امروز كلبه ديجيتالي محقق شده و شما مي‌دانيد كه هركس به‌وسيله كامپيوتر شخصي خودش مي‌تواند به جامعه تمدني ديجيتالي در فضاي سايبر متصل شود و آن دوره‌اي كه پيش‌بيني شده بود، عملاً محقق شده است.

عباسي افزود: نكته‌اي كه براي ما حائز اهميت است اين است كه كلبه ديجيتالي و زندگي در فضاي سايبر فاقد معناست. كميت در آن گسترده است اما معنا گوهر ناياب است. اگر معنا را از زندگي بگيريم همان مشكلاتي كه امروز انسان غربي با آن مواجه است و هر روز به جاي اينكه مشكلاتش را با يك روحاني مطرح كند با كلينيك‌هاي روانكاوي مطرح مي‌كند و به روانشناسان مراجعه مي‌كند.

رئيس مؤسسه بررسي‌هاي دكترينال امنيت بدون مرز عنوان كرد: اگر مسائل زندگي دوم در فضاي سايبر را هم به اين مشكلات اضافه كنيم سؤال اين جاست كه چگونه بايد با آنها روبرو شد؟ و اين نگراني بايد مطرح شود و چاره‌اي انديشيد. آشنايي با زندگي دوم اگر با نگاه فلسفي باشد صحبت از آواتار پيش مي‌آيد. يعني وقتي شما صحبت از second life مي‌كنيد قبل از اينكه به زندگي دوم بپردازيد و قبل از اينكه با سازوكار آن آشنا باشيد بايد به اين مفهوم پاسخ دهيد كه ميزان شناخت شما از آواتار چقدر است؟ چون انسان در فضاي سايبر براي خودش آواتار درست مي‌كند و بايد اين مسأله را در نظر گرفت كه چه شده كه ايالت متحده انيميشني به نام آواتار در 60 قسمت درست مي‌كند؟ و يا اينكه چه مي‌شود كه شما اسطوره‌اي از خودتان در فضاي سايبر ايجاد كنيد و با آن اسطوره زندگي كنيد؟ پس وقتي پرسش فلسفي در مورد زندگي دوم مطرح است، نه در مورد زندگي است نه در مورد فضاي سايبر بلكه در مورد مفهومي به نام آواتار است.

وي بيان داشت: به نظر شما اين آواتار چيست؟ اسطوره‌اي است كه ما در آن فضا از خودمان مي‌تراشيم و بايد بررسي كنيم كه چه اتفاقي افتاده است كه بشر احساس نياز كرده و از خودش يك آواتار ساخته است. دليل اهميت اين موضوع اين است كه SECOND LIFE يا زندگي دوم جزئي از سبك زندگي آمريكايي است. امروز سبك زندگي آمريكايي يك دين است؛ شما اگر دانشجوي فلسفه دين باشيد اگر از شما بپرسند دين يعني چي؟ مي‌گوييد راه و روش زندگي.

عباسي با بيان اينكه سبك زندگي آمريكايي امروز يك دين زميني است، خاطرنشان كرد: اين دين زميني به روش‌هاي مختلف ترويج و بروز داده مي‌شود. از نوع روابط بين انسان‌ها و نوع خوراك و پوشاك بگيريد تا مناسبات سياسي و رسانه‌اي. اين اجزا بروز و ظهور دين آمريكايي است. تفاوت دين آمريكايي با دين الهي اين است كه در دين آمريكايي اصالت از آن انسان است. وقتي اصالت از آن انسان شد و امانيزم مطرح شد بشر حق دارد و از آن به human rights تعبير مي‌شود. به تبعِ حقي كه هر انسان براي خودش قائل است، يك نوع زندگي مخصوصي را براي خودش طراحي مي‌كند.

* آواتار، اسطوره‌اي مجازي ساخته دست بشر براي فرار از خود است

وي گفت: به دليل اين كه انسان‌ها موجودات متكثرند و الآن 6 ميليارد و 800 ميليون انسان روي كره زمين زندگي مي‌كنند به همين تعداد نيز سبك زندگي مختلف وجود دارد. يعني به اين تعداد، مدلِ زندگي داريم و اين باعث كثرت و پلوراليزم در زندگي خواهد شد. اين كثرت در زندگي همان شيوه زندگي آمريكايي است. در مقابل در دين الهي، حق با خداست. وقتي خدا اصالت داشت، حق انسان با معيار الهي سنجيده مي‌شود. چون خدا واحد است، حق او هم يكي است.

عباسي با بيان اينكه اعلاميه جهاني حق خدا در قالب قرآن بيان شده است كه در مقابل دين آمريكايي قرار بگيرد، افزود: با توجه به سبك زندگي آمريكايي وقتي شما وارد فضاي سايبر مي‌شويد دچار پلوراليزم شخصيت مي‌شويد و مي‌بينيد كه افراد مختلف از خودشان آواتارهايي را تراشيده‌اند و با آواتارهايي كه با خودشان هيچ سنخيتي ندارد در فضاي مجازي زندگي مي‌كنند. فردي كه مثلاً موهايش سفيد شده و پا به سن گذاشته از خودش آواتاري مي‌سازد كه جوان است كه اين جوان انطباقي با خود فرد در عالم حقيقي ندارد.

وي با اشاره به آوارتاهاي مختلف تصريح كرد: در اين جا 2 مسأله به وجود مي‌آيد يكي اينكه يك قاعده براي زندگي وجود ندارد و زندگي متكثر است. حال وقتي در فضاي سايبر رفتيم اين افرادي كه هر كدام سبك زندگي متفاوتي دارند هر كدامشان در فضاي سايبر يك شخصيت اسطوره‌اي براي خودشان درست مي‌كنند. اين اسطوره نماد است.

رئيس مؤسسه بررسي‌هاي دكترينال امنيت بدون مرز ادامه داد: فردي مثل ابوالقاسم فردوسي نمي‌تواند همزمان رستم، سهراب، رودابه و سودابه باشد و اين شخصيت‌ها را در اسطوره‌اش به كار مي‌برد. اما علي حقيقتي است بر گونه اساطير يعني علي به عنوان پدر، به عنوان همسر، علي به عنوان پيرو پيامبر، به عنوان كسي كه شير روز و زاهد شب است وارد زندگي‌ها شده است و در هر زمان كه وارد زندگي اميرالمومنين(ع) بشويم حضرت آنجا حقيقت دارد.

وي بيان كرد: خيلي‌ها هستند كه در يكي از اين زمينه‌ها خوبند. يك فردي پدر خوبي است ولي معنايش اين نيست كه همسر خوبي باشد. همه خصيصه‌هاي مثبت در كسي جمع نمي‌شود اما مرحوم شريعتي تأكيد مي‌كند كه علي حقيقتي است بر گونه اساطير. همان كه انسان نمي‌تواند باشد در بيرون براي خودش مي‌تراشد.

عباسي اظهار كرد: امروز ديگر با اين موضوع مواجه نيستيم كه فردي مثل فردوسي پيدا شود و اسطوره‌ها را بنويسد بلكه هركس اسطوره خودش را مي‌سرايد. حماسه‌اي هست كه در آن آواتارِ شخص وجود دارد. مفهوم آواتار در فضاي سايبر اين است كه شمايي كه وارد فضاي سايبر شدي براي خودت يك اسطوره بساز و آن را بروز بده.

وي گفت: اين زندگي دوم، سه مسئله را باعث شده است؛ اول مسأله اخلاقي، بعد فلسفي و سوم مسأله امنيتي. به وجود مي‌آيد و اين مفاهيمي است كه خود غربي‌ها هم تحليل كردند.

عباسي درباره به وجود آمدن آوارتا تصريح كرد: آواتار يك لغت سانسكريت است كه در زبان هندوها مطرح است. بعد وارد چين شد و مذهب تائو هم اين واژه را پذيرفت و بر اين تأكيد داشت كه آواتار هر چند صد سال يكبار در يك حقيقت بيروني تجلي مي‌كند. ابعاد اين هم اين است كه يا در يازده حيوان حلول مي‌كند يا در يك انسان. حيواناتي مثل مار، لاك‌پشت و گاو اما زماني كه در انسان ظهور كرد، اين آواتار نجات‌دهنده بشريت مي‌شود. اين امر شباهت زيادي با موضوع مهدويت ما دارد و شايد بتوان گفت كه آنان از اين مسأله الهام گرفتند و در فضاي سايبر به كار برده‌اند و به هركس كه چنين شخصيتي براي خودش درست كند مي‌گويند اسم آن را آواتار بگذار. يعني اين شخصيت منجي خودت است.

عباسي ادامه داد: پس به جاي اينكه اين حقيقت در يك انسان حلول كند (با توجه به مكتب تائو) در تك‌تك انسانهايي كه در فضاي سايبر فعاليت مي‌كنند، متجلي مي‌شود و هر فردي يك آواتار مي‌شود و آن آواتار منجي بشريت است و شما تكثر منجي بشريت را نتيجه مي‌گيريد.

رئيس مركز بررسي‌هاي دكترينال گفت: فرد در SECOND LIFE بايد يك زمين بخرد و كنار ساحل ويلا درست مي‌كند و خانه را طوري طراحي مي‌كند كه دوست دارد. داخل فضاي سايبر يك نفر را پيدا مي‌كند و با او ازدواج مي‌كند. در آنجا ريزترين مسايل شخصي زندگي وجود دارد و با هم ارتباط عاطفي دارند. همه مسايل هست پس نمي‌توانند جداي از هم زندگي كنند و روزانه بايد 8 تا 10 ساعت پاي كامپيوتر باشند.

* گرايش دختران به بازي sims نشانگر عدم رضايت آنان از خودشان است

وي افزود: اما در ايران چون دسترسي به اين فضا امكانپذير نبوده اين روش با بازي SIMS در ايران و در بين جوانان رواج پيدا كرده است. اما چرا دختران بيشتر گرايش دارند چون از وضعيت خودشان راضي نيستند. يعني از دختر بودن خودشان راضي نيستند و دوست داشتند پسر باشند و دوم اينكه حتي آن‌هايي كه از اين وضعيت خود راضي هستند از زن بودن خوشان راضي نيستند. نتيجه طبيعي اين است كه مي‌روند در فضاي سايبر و براي خودشان كاراكتري ايجاد مي‌كنند آنطور كه خوشان دوست دارند.

عباسي ادامه داد: اين اشكالش در اين است كه انسان به آن شخص غير واقعي خودش علاقه‌مند مي‌شود و از خود اصلي‌اش نفرت پيدا مي‌كند؛ هرقدر اين شكاف روحي رواني بيشتر شود انسان خودش را آن آواتار خود مي‌بيند نه آنگونه كه واقعاً هست. در نتيجه بيماري جديدي بوجود مي آيد؛ اين بيماري امروز گريبان غرب را گرفته است كه بي بي سي هم يك گزارش7روزه درباره آن تهيه مي‌كند.

وي بيان كرد: روانشناسان معتقدند كه تحريك جنسي از طريق ديدن فقط براي آقايان رخ مي‌دهد نه براي خانم‌ها كه اين مساله امروزه در جوامع رد شده است. چارچوب بحث اين است كه در اين قضايا اين خانواده مي‌پاشد و اين افراد براي خودشان آواتار درست مي‌كنند و اين است كه چرا اين خانمي كه ميان سال است از خودش يك دختر هجده ساله درست مي‌كند؟ يا آقايي كه موهايش ريخته است يك شخصيتي مانند بوروسلي يا آرنولد درست كند؟ اسم اين فيلم مستند زناي محصنه در فضاي سايبر در قالب زندگي دوم است. هدف بي بي سي از تهيه اين برنامه اين نبوده كه چون خانواده‌هاي غربي در حال پاشيده شدن هستند، اين فيلم را بسازد و هشدار دهد زيرا اصلاً خانواده براي اين‌ها مهم نيست و اين امر فقط به خاطر اين است كه بيماري‌هاي خاصي گريبانگير اين افراد مي‌شود.

* هنري كه اصالت را به خيال مي‌دهد از اساس مذموم است

عباسي تصريح كرد: مبحث دوم در اين باره مسأله فلسفي است. ما پنج نظام معرفتي داريم: توهم، تخيل، تفكر، تعقل و تذكر و سه مورد‌ آن در قرآن ممدوح است:تفكر، تعقل و تذكر. اما بشر2 انگاره دارد كه مذموم است: توهم و تخيل. مشكل فلسفي كه در حال بوجود آمدن است اين است كه امروز تخيل جايگزين تفكر و تعقل شده است. امروز در آموزش و پرورش توصيه مي‌شود كه فرزندان خودتان را خيال‌پرداز بار بياوريد. امروز در حوزه رسانه و سينما توصيه مي‌شود كه خيال را پرورش دهيد. هنري كه اصالت را به خيال مي‌دهد از اساس مذموم است.

وي در اين باره افزود: اما در قرآن خيال مذموم است. موسي (ع) وقتي به درگاه فرعون مي‌رود در آنجا جادوگرها مأمور مي‌شوند كه طناب‌هاي خودشان را بيندازند. وقتي طناب‌ها را انداختند موسي (ع) خيال كرد كه اينها تكان مي‌خورند. قرآن مي‌فرمايد كه موسي پنداشت كه اين‌ها در حال تكان خوردن هستند. در آيه بعد مي‌فرمايد كه يك خوفي در موسي ايجاد شد كه مبادا بر من غلبه كنند كه ما به او پيام داديم و آرامش داديم و او عصايش را انداخت و سحر آنها را از بين برد. ما امروز يكي از مشكلاتمان اين است كه دائما به مشهورات دامن مي‌زنيم. يكي از دعواهاي ما با آموزش و پرورش و هنر اين بود كه از آنها سؤال كرديم كه چرا شما اين همه اصرار داريد كه بايد قوه خيال را پرورش داد؟ و مشكل دوم اين بود كه ما هنري مي‌خواهيم كه بر پايه تفكر الهي باشد. اما هنري كه بر گرفته از خيال است مثل هري پاتر از ديد اسلام مردود است. پس مشكل ما تخيل است.

* عشق‌هاي مثلثي سينما همه با زبان غريزه سخن مي‌گويند

وي گفت: يك خانم مي‌رود و در فضاهاي مختلف آواتار خودش را تخيل مي‌كند و خيال مي‌كند كه يك فرد چهل ساله، هجده سال دارد. اگر درام و سينما برگرفته از خيال است ما كه در قرآن هم قصه داريم پس قصه‌هاي قرآن هم خيال است! چرا قرآن شيوه قصه‌گويي خودش را احسن القصص مي‌داند؟ جواب اين است كه قصه‌هايي كه در قرآن است ابتدا رخ داده و بعد قرآن آن را نقل كرده است. اين عشق‌هاي مثلثي كه در فيلم‌ها مي‌بينيد همه به زبان غريزه با شما سخن مي‌گويند؛ ولي قرآن وقتي در سوره يوسف عشق مثلثي را مي‌گويد با زبان فطرت سخن مي‌گويد. عمده مفسرين معتقدند كه تلاوت سوره يوسف هيچ‌گونه حس شهوتي براي انسان ايجاد نمي‌كند. اما اگر شما درام‌نويس باشيد حتماً از گزاره‌هايي استفاده مي‌كنيد تا زمينه نشستن مخاطب پاي فيلم يا سريال فراهم شود.

عباسي افزود: نكته دوم اين است كه قرآن با بيان اين وقايع به شما رشد مي‌دهد نه اينكه اغوا كند. ما قصد بايكوت كردن شعر و سينما و فعاليت‌هاي هنري را نداريم. اكثر افراد خيال مي‌كنند كه دارند فكر مي‌كنند. اما بايد گفت كه آنان فكر نمي‌كنند بلكه دارند خيال مي‌كنند. در فضاي علمي هم امروز ما تخيل مي‌كنيم نه تفكر. خيلي از افراد در مدت تحصيل بعد از چند سال استاد مي‌شوند. فردي كه استاد فيزيك است نيامده خودش را درس بدهد بلكه يا نيوتن درس مي‌دهد يا انيشتين. آيا مي‌شناسيد استادي را كه بيايد خودش را درس بدهد؟ اگر نمي‌شناسيد معنايش اين است كه آن استاد فكر نكرده تا علمي را توليد كند. خيال مي‌كند كه دكتر شده است. چون فكر كردن مانند درد زايمان سخت است.

*هدف غرب از معرفي صرف جهان موازي، به زير سؤال بردن معاد است

وي ادامه داد: نكته سوم كه بحث امنيتي است موضوع خيلي پيچيده است. ما الآن در جهان موازي به سر مي‌بريم. جهان موازي جهاني است كه انسان در ذهن خودش مي‌سازد. آن‌ها معتقدند كه مانند اين جهان بي نهايت جهان ديگر وجود دارد. ما در اسلام جهان موازي داريم كه آن را محي‌الدين عربي بيان مي‌كند. و ما اسم آن را عالم‌هاي ممكن مي‌گذاريم. در عالم‌هاي ممكن به موازات اين عالم، عالم‌هاي ديگري وجود دارد كه ما در اين عالم در خوابيم. و بعضاً اين بحث مطرح است كه ما وقتي از اين دنيا رفتيم بيدار مي‌شويم. امام(ره) فرمود كه مي‌توان در اين جهان هم بيدار شد كه تعبير مي‌شود به يقظه.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


عباسي با بيان اينكه از كوري به بينايي زمينه رويت پديد مي‌آيد، خاطرنشان كرد: از نگاه عرفاي مسلمان عوامل ممكن اين‌ها هستند. شما اينجا را عالم ناسوت كه پست‌ترين عالم است، بگيريد، عالم بعدي، عالم جبروت بعد عالم ملكوت بعد عالم لاهوت همينطور بالا مي‌رويد. لذا جهان موازي مدرن مي‌گويد اين جهان، جهان خوبي است و بقيه جهان را ابتر و ذهني در نظر بگيريد. در مقوله جهان‌ها و عالم‌هاي ممكن در نگاه عرفان اسلامي ما معتقديم كه اين عالم پايين‌ترين و سخيف‌ترين سطح عالم است، عالم‌هاي ديگر عالم‌هاي كامل هستند. يك انسان را هم مي‌شناسيم كه اين مراحل را طي كرده است.

وي با اشاره به جهان‌هاي متوالي اذعان كرد: ما به جهان‌هاي متوالي معتقديم، جهان‌هاي متوالي ما اين‌هاست:جهان اول، اين دنيا، جهان دوم، برزخ، جهان سوم عقبي و آخرت.

عباسي گفت: ما هم جهاني موازي را قبول داريم هم عوامل متوالي را و يك نفر را مي‌شناسيم كه اين مراحل را طي كرده است هر 2 را همزمان و آن وجود نازنين رسول‌الله(ص) است. زماني كه تا سدره منتهي رفتند و حتي قيامت را ديدند و حال ما را در بهشت و جهنم از نزديك مشاهده كردند. ما در مقابل مسأله مهم جهان موازي در موضع انفعال نيستيم. در اين زمينه ما مدعي هستيم اما فراموش نكنيد جهان موازي را امروز مطرح مي‌كنند تا معاد را بزنند. چون اين را مطرح مي‌كنند كه عالم متوالي وجود ندارد. هرچه هست عالم موازي است كه در چپ و راست اينها بي نهايت عالم وجود دارد.

وي بيان كرد: اگر احساس كرديد كسي از عالم غيب آمده اين از عالم موازي شما آمده آن عالمي كه فكر مي‌كرديد عالم آخرت است ولي عالم موازي شماست كه از اين عالم پست‌تر است در صورتي كه ما معتقديم كه عالم اخري دارالقرار و اينجا مزرعه الآخره است.

عباسي تأكيد كرد: اگر كسي باور كرد كه عالم موازي وجود دارد بنيان‌هاي معاد براي او زده مي‌شود. مسأله‌ي عالم موازي ذهني است. وقتي ذهني شد، ما الآن2 جهان موازي را تعريف كرديم و در جهان‌هاي موازي 2 زندگي را تعريف مي‌كنند كه زندگي دوم ذهني است. زندگي دوم سايبري اين 2 را انطباق مي‌دهد و شما در ذهنت يك شخصيت آزاد مي‌سازي.

عباسي تصريح كرد: شما يك ذهنيت داريد و آن ذهنيت را در اينجا متجلي مي‌كنيد و بروز مي‌دهيد و آنچه در ذهن داريد و به كسي نمي‌توانيد بگوييد كه چه دوست داريد و نمي‌توانستيد به كسي بگوييد كه چه چهره و هيكلي را دوست داريد. حالا آنها را در اين زندگي مي‌سازيد. در فضاي سايبر اين 2 امر بروز بيروني دارند اين شده مسئله انسان‌شناسي و مسأله زندگي ما.

* در آمريكا اينترنت را وزارت دفاع اداره مي‌كند در ايران وزارت ارتباطات و مخابرات

وي ادامه داد: نكته بعدي مسئله nsa كه اين را بارها در دانشگاه‌هاي مختلف و رسانه‌هاي سراسري بحث كرده‌ايم و مورد تحقيق قرار داديم كه اين قضيه چگونه است بعد از اينكه در چند سال گذشته براي نهادهاي مهم امنيتي كشور چارچوب اين را بررسي كرديم نكاتش و خطراتي را كه سازمان NSA دارد را معين كرديم؛ بعد مقرر شد كه ما در مدارس و دانشگاه‌ها اين را فرهنگ‌سازي كنيم؛ دوستان بدانند كه پديده اينترنت غير نظامي نيست در ايران اينطور است كه زير نظر وزارت ارتباطات و مخابرات ولي در ايالات متحده اين سازمان را وزارت دفاع اداره مي‌كند.

عباسي با بيان اينكهNSA يعني آژانس امنيت آمريكا، گفت: اين آژانس در 1953 زير نظر پنتاگون مجموعه‌اي را كه شما به نام اينترنت مي‌شناسيد به وجود آورد و شما در رسانه‌ها شنيديد كه آمريكا ستاد مركزي جنگ سايبر تشكيل داد. آدمي را با حفظ سمت گذاشتند فرمانده جنگ سايبر يعني همزمان هم رئيس اينترنت است هم قرارگاه مركزي جنگ در فضاي سايبري. هميشه زماني كه از من مي‌پرسند كي آمريكا به ايران حمله مي‌كند مي‌گويم زماني كه رئيس اين سازمان به ايران بيايد.

* اساتيد دانشگاه‌هاي ما هنوز نمي‌دانند كه اينترنت يك ابزار نظامي است

وي تصريح كرد: يك بار به يك رسانه سراسري اعلام كردم كه ويندوز براي جاسوسي ساخته شده است. يك عده انسان كوته‌بين نوشتند كه ويندوز قفل شكسته استفاده مي‌كنند و زماني كه به اينترنت متصل مي‌شوند ويندوز دچار مشكل مي‌شود و فكر مي‌كنند دچار حمله جاسوسي شده‌اند.

عباسي افزود: زماني كه جامعه با چنين افرادي روبه رو است معلوم است كه هك كردن شما كار بسيار آساني است. وقتي استادهاي دانشگاه‌هاي شما نمي‌دانند كه اينترنت يك ابزار نظامي است، همه فكر مي‌كنند بعد از مودم و كامپيوترشان هيچ چيز ديگري نيست، نمي‌دانند كه هر كاري پشت مودم انجام مي‌دهند دوستان عزيز nsa، آن طرف نشسته‌اند و مي‌بينند شما كجا مي‌رويد و چه كار مي‌كنيد.

وي اظهار كرد: يك نكته امنيتي‌تر اينكه همين الآن سازمان‌هاي امنيتي خودمان هم توانايي انجام چنين كاري را دارند. كساني كه فكر مي‌كنند بيل گيتس عاشق چشم و ابروي انسان ايراني است و سالي يكبار مايكروسافت ويندوزهاي xp ,seven و vista و بقيه نرم افزارها را همين طور به صورت مجاني براي انسان ايراني مي‌فرستد تا استفاده كنند نمي‌دانند كه nsa به بيل گيتس دستور داده كه سال آينده سيستمي با پنجره‌اي به صورت ويندوز seven يا xp مي‌خواهد.

عباسي با بيان اينكه لينوكس هم براي جاسوسي آمده است، گفت: اينكه چه‌طور در ذهن مسئولين و دانشجويان اين موضوع را جا بيندازيم كه اين فضايي كه واردش مي‌شويم فضاي امني نيست. سازمان nsa روزي سه ميليارد پيام را ثبت مي‌كند و 9 هكتار سيستم كامپيوتر دارد كه در شمال شهر واشنگتن واقع است و آنجا مغز جهان است؛ همانطور كه مغز شما مركز اصلي در بدن شماست. در قراردادي كه آمريكا در ژنو براي كنترل موتورهاي جستجوگر امضا كرد، قرار شد كه برخي از آنها را امضا كند اما هنوز هشت سال است كه زير بار اين قرار داد نرفته است.

وي گفت:اكنون آمريكا در حال طراحي اينترنت 2 است. وقتي از لپ‌تاپ استفاده مي‌كنيد اولين باري كه از قسمت لمسي به عنوان ماوس استفاده مي‌كنيد اثر انگشت شما را بر مي‌دارد و همين‌طور كه از وب كم استفاده مي‌كنيد چشم شما را اسكن مي‌كند و وقتي با دوستان اطراف لپ‌تاپ صحبت مي‌كنيد صداي شما ضبط مي‌شود و زماني كه به اينترنت وصل مي‌شويد يك آي پي سيزده رقمي در nsa براي شما ثبت مي‌شود كه اين فرد با اين مشخصات است و چنين آي پي دارد.

* اطلاعاتي كه در شبكه اجتماعي قرار مي‌گيرد از بمب اتم خطرناك‌تر است

عباسي افزود: از زماني كه سايت دانشگاه خود را باز مي‌كنيد مي‌فهمند در چه رشته‌اي و در كدام دانشگاه در حال تحصيل هستيد. و چند واحد پاس كرده‌ايد. در زماني كه بليط هواپيما مي‌خريد هم همين موضوع مطرح است. تمام اين اطلاعات در NSA ذخيره مي‌شود. آقاياني كه فكر مي‌كنند اينها واقعيت ندارد بنشينند و سريال 24 را ببينند. اين قسمت در فصل دوم سريال 24 وجود دارد. آن فردي كه كودتا مي‌كند و رئيس جمهور آمريكا را بر كنار مي‌كند آن فرد وابسته به NSA است. وقتي آمريكا آنقدر خوف دارد كه احتمال مي‌دهد شخصي از اين اطلاعات استفاده كرده و براي دولت آمريكا مشكل ساز شود. ما زماني كه اين موضوع را اعلام كرديم 2 ماه بعد سرويس اطلاعاتي چين اعلام كرد كه اين موضوع درست است و ويندوزها جاسوسي مي‌كنند. و ما تا در اين زمينه ضربه نخوريم بيدار نمي‌شويم. الان با شما كاري ندارند روزي كه شما براي جامعه خودتان فرد مهمي شديد از اين اطلاعات عليه‌تان استفاده مي‌كنند. براي اينكه يك نمونه مثال بزنم بايد بگويم كه وزير اطلاعات در جريان فتنه 88 گفته بود كه در زمان فتنه آمار پروازهاي لندن تهران چند برابر افزايش يافته است. و هم چنين افرادي كه در جريان‌هاي بعد از انتخابات اغتشاش ايجاد كردند سازمان‌هاي جاسوسي از شخصيت اين‌ها اطلاعات كاملي داشتند.

وي بيان كرد: اطلاعاتي كه در شبكه‌هاي اجتماعي مي‌گذاريد از بمب اتم هم خطرناك‌تر است. اگر شما در فضاي سايبر بي مهابا حضور داشته باشيد به درد فرداي كشور نمي‌خوريد. در فضاي سايبر افرادي را دور هم جمع مي‌كنند تا بتوانند از شما اطلاعات كسب كنند. همانطور كه در اوايل انقلاب اين‌گونه بود كه فردي را وارد زندان مي‌كردند وقتي آن شخص با شما هم صحبت مي‌شد به راحتي مي‌توانست اطلاعات مورد نظر را كسب كند كه اين الآن در فضاي سايبر در حال رخ دادن است. غير از آن سه نكته‌اي كه در مورد عواقب second life بيان كردم نكته چهارمي هم وجود دارد و آن اين است كه اين مسئله در مقابل موضوع مهدويت قرار دارد.

عباسي با اشاره به رسالت انبيا عنوان كرد: انبيا آمدند تا سطح عقل بشر را ارتقاء دهند. زماني كه حضرت ظهور كنند قرآن را در اين عقل‌هاي رشد يافته پياده مي‌كنند و شيطان از اين طرف سعي در مخدوش كردن عقل ها دارد كه يكي از راه‌هاي مخدوش كردن آن اين است كه فرد هشت ساعت از زندگي را در فضاي سايبر مي گذراند و به شما مي گويد كه به دنبال موعود خود نباش موعود و آواتار خود تو هستي.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016