دوشنبه 7 شهریور 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اجرای نمایش سنگسار کاری از قاضی ربیحاوی با حمایت عفو بین الملل در لندن

نمایشنامه سنگسار یکبار دیگر در ششم سپتامبر با حمایت عفو بین الملل در لندن به صحنه می آید.

آنها که نمایش را ندیده اند می پرسند که این نمایش درباره چیست؟

این نمایش حدود ده سال پیش نوشته شده و تاکنون چندین بار در مکانهای متفاوت به زبان انگلیسی به صحنه آمده و مورد استقبال قرار گرفته است. به همین علت سازمان عفو بین الملل تصمیم به اجرای دوباره آن گرفته که به احتمال زیاد آخرین اجرای آن در لندن خواهد بود.

ممکن است بعضی ها به دلیل عنوان آن خیال کنند که این یک کار صرفا سیاسی ضد جمهوری اسلامی است که چگونگی عمل سنگسار شدن زنی را نشان می ددهد. اما واقعیت این هست که این نمایش بخصوص چندان ربطی به سیاست امروز حاکم بر ایران ندارد و اینطور نیست که متمرکز شده باشد بر موضوع سنگسار بطور فیزیکی، بلکه نمایشی ست درباره طرز فکر مردانه ی حاکم بر جامعه ایرانی، و یا بطور کلی بر جوامع اسلامی، حالا خواه این مردان مورد نظر در این نمایش، هواداران حکومت فعلی هستند و یا حتی مخالف صد در صد رژیم اند.

حرف اصلی این نمایش بررسی این روحیه مردانه و تحکم آن بر جامعه است، تفکری که نه تنها سالها بلکه قرنهاست بر شؤنات جامعه ایرانی - اسلامی حکومت می کند و حضور آن ربط زیادی به آمدن رژیم آخوندها ندارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


حرف این نمایش از این هم پیش تر می رود و پای برخی از زنان اینگونه جوامع را هم به میان می کشد و آنها را نیز مورد انتقاد قرار می دهد. زنانی که ناخودآگاه و بدون اراده شخصی پذیرفته اند که جنس مُذکر جنسی برتر است.

البته که رژیم توانسته از این روحیه جامعه به نفع اهداف خود استفاده بکند و لباس رسمی به آن بپوشاند و بدون شک به دلیل وجود همین روحیه در جامعه است که عمل سنگسار الان یک امر عادی به نظر می رسد و اگر هم کسی نویسنده ای بخواهد درباره اش حرف بزند حتی بعضی از روشنفکران مخالف رژیم هم انگ حرفهای صرف سیاسی به آن می زنند.

شاید چون دریافته اند که این نمایش درباره آنهاست نه درباره رژیم. یعنی درباره من و تو و او که خود را ضد حکومت اسلامی می دانیم، درحالیکه با سکوت خود دراین باره به انجام عمل سنگسار در جامعه امروز خود مشروعیت بخشیده ایم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016