دوشنبه 7 شهریور 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

یا ایران را دوست بدار یا سرزمینش را ترک کن! ابراهیم جهانگیری

jahangiri.jpg
من به‌عنوان یک کرد و صد البته‌بسیاری دیگر از کردها بر این باوریم که‌ما کردها هیچ مسئولیتی در قبال حفظ تمامیت ارضی ایران نداریم. این وظیفه‌ای نیست بر دوش کسانی که‌در طول تاریخ، از همه‌حکومت ها بدون تفاوت جز زندان و شکنجه‌و اعدام چیز دیگری ندیده‌اند! اگر قرار است تمامیت ارضی حفظ شود آنرا کسانی باید حفظ کنند که ایران در دستان آنهاست!

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


جمله‌فوق از آن فردی است از دیموکرات ترین و لیبرال ترین حزب ایرانی یعنی حزب مشروطه‌ایران (حزب لیبرال دموکرات). دوستان حزب مشروطه‌این جمله‌را سرتیتر به‌یانییه‌ای قرار داده‌اند که‌ارتباط دارد با یورش سپاه پاسداران به‌کردستان به‌بهانه‌بودن نیروهای پژاک در کردستان. بنده‌اگر چه‌خود از منتقدان پژاک بوده‌و سیاستهای آنان را بارها به‌ نقد کشیده‌ام اما در این ارتباط سکوت را جایز ندانسته‌ و به‌ عنوان یک کرد این بیانییه‌را همسویی با نظام حاکم بر ایران دانسته‌و آنرا زنگ خطری تلقی خواهم کرد برای آینده‌همه ملتهایی که‌در محدوده‌جغرافییایی به‌نام ایران زندگی میکنند. بنده‌ بر این باورم که‌ کردها باید به‌هوش باشند زیرا درمیان دوستان فارس ایرانی کسی را نخواهند یافت که‌اهل سیاست باشد و تفکرات پان ایرانیستی و ایده‌برتری طلبانه‌را رها کرده تا قبل از هر چیز از زاویه‌حقوق بشری به‌مسائل بپردازد.

آقای" ر" از حزب مشروطه‌اینچنین در مورد هجوم سپاهیان اسلام و حکومت اسلامی به‌ کردستان اظهار نظر میکنند." شدت گرفتن در گیری ها بین نیروهای نظامی ایران و گروه جدایی طلب و خشونت گرای موسوم به پژاک تبلغات گسترده ای دگر باره علیه تمامیت ارضی ایران و دمیدن در شیپور تجزیه طلبی از سوی عده ای در برون مرز آغاز شده است." چه‌ تحلیل جالبی؟ نگارنده‌ میپندارد که‌ کردها و دیگر آزادیخواهان شعارهای احساس گونه‌ را در قالب جملات به‌ غایت ناعادلانه‌ و یکسویه‌نگرانه‌ را به‌ سادگی هضم خواهند کرد و با دوتا چه‌ چه‌ و به‌ به، ‌ قیل قضیه‌ کنده‌ خواهد شد و نگارنده‌ اطلاعیه یا مقاله‌ مندرج در وبسایت‌ حزب مشروطه‌ با خیال راحت و ضمیری آسوده‌ بر صندلی خیالات القا کننده‌اش لم خواهد داد. شدت گرفتن درگیریها بین نیروهای نظامی و گروه‌ جدایی طلب و خشونت گرا! انگار این نیروها ذاتا صلح طلب بوده‌ و بااجبار با خشونت طلبان درگیر شده‌اند! چرا این خشونت ها شدت گرفته‌اند؟ چرا این سازمان خشونت گرا به‌ وجود امده‌ است؟ 2 مسئله‌ اصلی است که‌ اصلا نویسنده‌ محترم به ‌آن اشاره‌ نکرده‌‌ است. پژاک آنجوری که‌ هست و همه‌ میدانند سازمانی است که‌ با طبعیت از حزب کارگران کردستان پ ک ک به‌وجود آمده.‌ از بدو به‌وجود آمدنش تا بحال از طرف هیچ یک از سازمانهای سیاسیی کردستانی به‌ عنوان یک سازمان سیاسی کردستان شرقی (ایران) به‌ رسمیت شناخته‌ نشده‌ است. اما این دلیل نیست که‌ وجود این تشکیلات را انکار کرد. خواست این سازمان نیز مانند بسیاری از سازمانهای سیاسیی ایرانی به‌ قول آقای حاجی احمدی مسئول اول پژاک برقراری یک سیستم دیموکراتیک در ایران است. من نه‌ هوادار آن سازمانم و‌ نه‌ در این میان آب پاک بر دستانشان خواهم ریخت. اما این سازمان حدود یک سال است که‌ عملیات نظامی را علێه‌ نیروهای ایرانی متوقف کرده‌ است. حال، چرا و در این مقطع زمانی ایران چنین نیرویی را به‌ کردستان اعزام و بویژه‌ عمق خاک حکومت کردستان _عراق را هدف قرار میدهد؟ به‌ توپ بستن و گلوله‌ باران روستاها و مزارع کردها در آنسوی مرزها به‌ آتش کشیدن مراتع کردستام که‌ دامداران کرد برای دامهای خود احتیاج مبرم به‌ آن دارند چه‌ ارتباطی با وجود نیروهای پژاک دارد؟ صورت دیگر مسئله‌ را اگر بینیم ایا این نقض حاکمیت کشوری دیگر نیست؟ از منظر انسانی آیا آواره‌ کردن و بی خانمان نمودن زنان و کودکان کرد با کدام معیار بین المللی و حقوق بشری همخوانی دارد.

آقای "ر" یا حزب مشروطه‌ ایران باید در آینده‌در مقابل آزادیخواهان ایران پاسخگو باشند که‌چگونه‌ با رژیمی سرتا پا مسلح و بیرحم که‌دستش به‌خون افرادی از همه‌ی ملیتهای ایران زمین آغشته‌ است و زنان و جوانان را با‌ بیرحمانه‌ ترین شیوه‌سنگسار میکند و دار میزند همسو گشته‌ است تنها به‌ بهانه‌ اینکه‌تمامیت ارزی ایران در خطر است! این بخشی دیگر از نوشته‌ آقای "ر" است که‌ میگوید:"

اما اینکه عملکرد نیروهای نظامی ایران در دفاع از تمامیت ارضی ایران و حفظ امنیت مرز نشینان قابل دفاع است بر کسی پوشیده نیست.

و حتا باید نسبت به اقدام دیر هنگام حکومت حاکم دردفاع از تمامیت ارضی و امنیت شهروندان ساکن در مرزها خرده گرفت که چرا با تعلل و کوتاهی این فرصت را بوجودآوردندکه عده ای تروریست در جوار مرز های ایران دست به اقدامات مسلحانه بزنند." قبلا این ادبیات و گفتار دوستان مشروطه‌ بسیار فرق میکرد، چی شده‌ که‌ ی‌ک شبه‌ نیروهای سپاهی " نظامی " شدند و به‌جای الفاظ تند گذشته‌ در ارتباط با عمل کرد نیروهای سپاهی این بار باید " خرده‌ گرفت" ایا انتظار دارید با این شیوه‌ بیان و ادبیات نوشتاری‌ در میان کردها حتی 1 نفر را با خود همراه کنید؟

تمامیت ارضی:

من به‌عنوان یک کرد و صد البته‌ بسیاری دیگر از کردها بر این باوریم که‌ما کردها هیچ مسئولیتی در قبال حفظ تمامیت ارضی ایران نداریم. این وظیفه‌ای نیست بر دوش کسانی که‌در طول تاریخ، از همه‌ حکومتها بدون تفاوت جز زندان و شکنجه‌و اعدام چیز دیگری ندیده‌اند! اگر قرار است تمامیت ارضی حفظ شود آنرا کسانی باید حفظ کنند که ایران در دستان آنهاست! صد البته‌ این حفاظ امنیتی و ارضی را این بار نه‌ با زور که‌ باید از طریق برسمیت شناختن حقوق کامل ملتهای داخل جغرافیای ایران بدور این محدوده‌ کشید.

اینک با گدشت زمان توطئه‌یورش به‌کردستان آشکارتر گشته‌و اینبار حکومت ترکیه‌ نیز با گسیل داشتن هواپیماهای خود و بمباران مناطقی از کردستان عراق و به‌خاک و خون کشیدن زنان و بچه‌های بیدفاع اوج وحشیگری و ستم دولتهای مدکور بر همگان آشکارتر گشته‌و دوستان حزب مشروطه‌نیز مانند بسیاری از روشنفکران دیگر ایرانی اینبار با سکوت به‌تایید این کشتار رای داده‌و دیگر خبری از محکوم کردن کشتار این قوم آریایی و مردمان غیور نیست! و این در حالی است که‌تنها یک مورد و دیدن یک عکس از جنایت بغایت ضد بشری که‌ در حق این مردمان، زنان و بچه‌های بیدفاع کرد صورت گرفته است کافیست تا وجدان هر انسان آزاده‌و آگاهی را بیدار کرده‌و به‌‌خود آورد که‌چه گفته‌است و چه‌اندیشیده‌ است!

زمانه‌ای که ما در آن قرار داریم با گذشته‌های نه‌چندان دور تفاوت بسیار دارد، نمیتوان بسان گذشته‌ اندیشید و بمانند گدشته‌زندگی کرد، نمیتوان با این اندیشه‌های فرسوده‌در جهان امروز با اندیشه‌های نوین و مترقی دیگر سرشاخ شد. درست است در جهان سوم و کشورهای عقب افتاده‌هنوز شعارهای تند و پر زرق و برق پر رونق خواهان بسیاری دارد، اما با وجود خطوط ارتباطی بسیار سریع و با وجود ماهواره‌ و اینترنت دیگر در فضای شعارهای توخالی و بی اساس نمیتواند جوابگوی افکار عمومی جهان امروزی بوده‌ و قطعا عمر این نوع سیاستها از چند ماه بیشتر نخواهد بود. پس بیایید تا دیر نشده ‌است و برای تلطیف فضای ملتهب و خطرناک کنونی دنیا و ایران را آنچنان که‌ هست دریابید نه‌ آنچنانکه‌ خود میپندارید. در غیر ایصورت کردها نیز خواهند گفت "یا کردستان را دوست بدارید یا سرزمینشان را ترک کنید".


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016