دوشنبه 7 شهریور 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رييس سازمان انرژي اتمي در گفت وگو با ايرنا: توليد اورانيوم با غناي ۲۰ درصد متوقف نمي‌شود

معاون رييس جمهوري و رييس سازمان انرژي اتمي جمهوري اسلامي ايران با ترسيم چشم انداز افق همكاري ايران و آژانس بين المللي انرژي اتمي تاكيد كرد: 'توليد اورانيوم با غناي 20 درصد در ايران، همچنان ادامه دارد و متوقف نخواهد شد.'

دكتر 'فريدون عباسي دواني' روز دوشنبه در گفت و گويي تفصيلي با خبرنگاران ايرنا برنامه‌ها و ابعاد ديگري از موفقيت‌ها و دستاوردهاي دولت‌هاي نهم و دهم در عرصه انرژي صلح آ‌ميز هسته اي را تشريح كرد و افزود : روحيه انقلابي محمود احمدي‌نژاد، عامل تحرك صنعت هسته‌اي شده است.

'ساخت نيروگاه‌هاي جديد در مرحله پيش‌ نويس توافقنامه با روسيه قرار دارد'، ' اقدامات پادماني درباره فردو نيز با نطنز مشابه است' ، 'راه اندازي كامل نيروگاه اتمي بوشهر با حضور رييس جمهوري در آذرماه سال جاري و عبور ذخيره اورانيوم 20 درصد غني شده در داخل كشور از ميزان مورد نياز راكتور تحقيقاتي تهران ' از جمله مهم‌ترين فرازهاي اين گفت‌وگوي اختصاصي بود كه متن كامل آن بدين شرح است:‌

** انتقال غني سازي 20 درصد به سايت فردو

معاون رييس جمهوري از تفكيك برنامه غني سازي اورانيوم در سطوح سه و نيم درصد و 20 درصد در تاسيسات نطنز و فردو خبر داد و گفت: سايت فردو، همانند سايت نطنز است و اقدامات پادماني درباره فردو نيز با نطنز مشابه مي باشد.

عباسي همچنين اظهار داشت: با توليد اورانيوم 20 درصد، از ميزان مورد نياز براي تهيه سوخت رآكتور تحقيقاتي تهران عبور كرده‌ايم.

مرد شماره يك برنامه فني هسته اي صلح آميز ايران در پاسخ به سئوالي درباره فرايند غني سازي در تاسيسات فردو و دليل انتقال غني سازي در سطح 20 درصد از نطنز به اين تاسيسات تاكيد كرد: چون تاسيسات غني سازي در نطنز ايمن نبود و برنامه توليد سوخت رآكتور تهران و رآكتورهاي آتي در كشور نيز نيازمند توليد ميزان بيشتر اورانيوم با غناي 20 درصد است، از اين رو، غني سازي 20 درصد به تاسيسات فردو منتقل مي شود.

** برنامه اي براي غني سازي بالاي 20 درصد نداريم

رييس سازمان انرژي اتمي با تاكيد بر اينكه حتما برنامه ساخت و طراحي رآكتورهاي آتي در كشور در اختيار آژانس بين المللي انرژي اتمي قرار خواهد گرفت، گفت:‌ تبليغات و ادعاهاي غرب مبني بر قصد ايران براي غني سازي بالاي 20 درصد نادرست است و چنين برنامه اي را در دستور كار نداريم.

عباسي در عين حال اظهار داشت: قصد داريم ميزان توليد اورانيوم 20 درصد را تا حدي بالا ببريم كه ذخيره مناسب از سوخت با اين درصد غنا داشته باشيم تا اگر در خلال فعاليت ها به سيستم‌هاي ما آسيبي وارد و يا تعميراتي انجام شد، مواد مورد نياز را در اختيار داشته باشيم.

** 'فردو' نكته پنهاني ندارد

رييس سازمان انرژي اتمي، تاسيسات غني سازي فردو را يك سايت عادي دانست و گفت: اين سايت مانند سايت نطنز، نكته پنهاني در آژانس بين المللي انرژي اتمي ندارد و ملاحظات پدافند غيرعامل كه در خصوص سايت نطنز رعايت گرديده، درباره سايت فردو نيز رعايت شده است.

عباسي تصريح كرد: ملاحظات پدافند غيرعامل ايجاب مي كرد كه بخش حساس تاسيسات به زير زمين منتقل شود.

معاون رييس جمهوري تاكيد كرد: آژانس بين المللي انرژي اتمي از جزيي ترين اطلاعات مربوط به ميزان غني سازي اطلاع دارد و علاوه بر آگاهي از محل نگهداري توليدات، اين محل ها را نيز پلمب مي كند و در زمان مورد نياز براي دسترسي به اين توليدات، اين موضوع به اطلاع آژانس مي رسد.

** تفكيك غني سازي 3.5 و 20 درصد كار آژانس را تسهيل مي‌كند

عباسي با تاكيد بر اينكه سايت فردو، سايت ويژه و مساله داري نيست، گفت: اتفاقا براي اين كه آژانس بين المللي انرژي اتمي در بازرسي ها به سهولت عمل كند، غني سازي در سطوح سه و نيم و پنج درصد را تفكيك كرده ايم و سايت فردو را به غني سازي 20 درصد اختصاص داده ايم.

خبرنگار ايرنا با اشاره به توافقات صورت گرفته با معاون امور پادمان هاي آژانس درباره ترتيبات پادماني سايت فردو از رييس سازمان سازمان انرژي اتمي پرسيد: آيا علاوه بر نصب دوربين و حضور بازرسان، تمهيدات پادماني ديگري نيز اجرا خواهد شد؟

عباسي پاسخ داد: اقدامات پادماني در خصوص سايت فردو با نطنز مشابه است با اين تفاوت كه كنترل آژانس بر سايت فردو در زمينه مقدار توليد اورانيوم غني شده در سطح 20 درصد است و مقادير توليدي در سايت نطنز، سه و نيم تا پنج درصد مي باشد .

**سايت نطنز در آينده توسعه خواهد يافت

رييس سازمان انرژي اتمي ايران همچنين با تاكيد بر اينكه سايت غني سازي نطنز با قوت به كار خود ادامه خواهد داد، اظهار داشت كه اين سايت در آينده به طور حتم توسعه خواهد يافت.

عباسي در پاسخ به سئوال ديگري درباره چشم انداز فعاليت سايت نطنز با توجه به انتقال غني سازي 20 درصد به فردو ، شبهات مطرح شده درباره تعطيلي سايت نطنز را رد كرد و گفت:‌ تاكيد مي‌كنم شبهات مطرح شده درباره تعطيلي نطنز به اشتباه برداشت شده و به هيچ وجه چنين تصميمي گرفته نشده است.
معاون رييس جمهوري افزود: فعاليت سايت نطنز در حد ماشين‌آلاتي كه در آن نصب شده است، ادامه خواهد داشت و به هيچ وجه اين سايت تعطيل نخواهد شد.

رييس سازمان انرژي اتمي باتاكيد براينكه براي تامين سوخت راكتورهاي كشور در آينده، نياز است تا ماشين‌آلات مورد نياز ساخته و نصب شود، تصريح كرد:‌ افراد درباره تعطيلي نطنز تبليغ نكنند زيرا اين سايت با قوت به كار خود ادامه مي‌دهد و در آينده به طور حتم توسعه مي‌يابد.

**جزييات حضور معاون آمانو در تهران

خبرنگار ايرنا در ادامه از رييس سازمان انرژي اتمي پرسيد: با توجه به سفر اخير معاون امور پادمان هاي آژانس بين المللي انرژي اتمي و بازديد وي از تاسيسات هسته اي ايران، چه توافقاتي حاصل شده است؟

عباسي پاسخ داد: معاون مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي به همراه دو تن از مديران زيرمجموعه خود به ايران سفر كرد كه اين سفر به دنبال ملاقات اخير اينجانب با آقاي آمانو در وين و به عنوان مقدمه اي براي مذاكرات بيشتر با آژانس انجام شد.

معاون رييس جمهوري گفت:‌ هيات آژانس بين المللي انرژي اتمي به دليل پراكندگي سايت هاي هسته اي در سطح كشور، در مدت حدود پنج روز حضور خود در ايران، بازديدهايي از سايت فردو، كارخانه توليد سوخت در اصفهان، رآكتور IR40 اراك و كارخانه آب سنگين در مجاورت اين رآكتور و نيز نيروگاه اتمي بوشهر و مراحل راه اندازي آن داشت.

عباسي خاطرنشان كرد: در اين سفر بحث بازرسي مطرح نبود چرا كه در تمامي اماكن و تاسيسات هسته‌اي ايران بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي حضور دارند و از جزييات فعاليت ها مطلع هستند.

**اطلاعات معاون پادمان هاي آژانس به روز شد

معاون رييس‌جمهوري گشايش باب مذاكرات با آژانس بين المللي انرژي اتمي را از اهداف سفر هيات آژانس به كشورمان عنوان كرد و ادامه داد: اين ديدار همچنين به اين منظور انجام شد كه اطلاعات آقاي ' هرمن ناكارتس' (معاون امور پادمان‌هاي آژانس) درباره تاسيسات صلح آميز هسته اي ايران به روز شود چرا كه قبلا آقاي ناكارتس به همراه اولي هاينونن (معاون سابق پادمان هاي آژانس ) براي بازديد از تاسيسات به ايران سفر مي كرد.

رييس سازمان انرژي اتمي ايران گفت‌:‌ در اين سفر، جزييات بيشتري از فعاليت هاي صلح آميز هسته اي كشور را در اختيار آقاي ناكارتس قرار داديم از جمله اين كه اجازه داديم از تاسيسات آب سنگين اراك ديدار كند.
وي افزود: هيات اعزامي آژانس بين المللي انرژي اتمي همچنين از تحقيقات انجام شده درباره سانتريفيوژهاي نسل جديد بازديد كرد و با فعاليت ها و پيشرفت هاي جديد جمهوري اسلامي ايران در اين زمينه آشنا شد.

عباسي در عين حال تاكيد كرد: البته اين موارد، پنهان نبوده است چرا كه از يك سو، رصدهاي فضايي انجام مي شود و از سوي ديگر، بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي حضور دارند و گروهي از آنها هم به تناوب وارد كشور مي شوند و گزارش هاي مورد نياز را به آژانس بين المللي انرژي اتمي ارايه مي كنند.

** آژانس سووالات خود را رسمي اعلام كند

خبرنگار ايرنا از رييس سازمان انرژي اتمي پرسيد: آيا معاون آمانو در سفري كه به تهران داشت و نيز مذاكراتي كه با او داشتيد، متقاعد شد كه آژانس بين المللي انرژي اتمي بايد براي آغاز همكاري هاي جديد، مداليته سال 2007 ميلادي را كامل و خاتمه يافته اعلام كند؟

عباسي پاسخ داد: جمهوري اسلامي ايران مطابق مداليته مورد توافق با آژانس بين المللي انرژي اتمي عمل كرده و پاسخ‌هاي لازم را نيز ارائه كرده است.

رييس سازمان انرژي اتمي تصريح كرد: مساله از نظر ما حل شده است و تاكيد ما نيز در ملاقات با يوكيا آمانو مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي اين بود كه آژانس اعلام كند اين موضوع تمام شده است.

وي اظهار داشت: متاسفانه آمانو در نامه هاي ارسالي خود ‌برخلاف گذشته، بر يكسري مسايل ادعايي كه در اختيار ايران گذاشته نشده، تاكيد داشته است.

رييس سازمان انرژي اتمي ايران افزود: آنها مي گويند كه در اين رابطه مسايلي وجود دارد كه مورد بررسي آنها قرار گرفته و ضروري است كه از سوي ايران پاسخ داده شود.

معاون رييس جمهوري تصريح كرد: تا زماني كه موارد و سووالات به طور رسمي در اختيار ما گذاشته نشده است، ما نيز به طور رسمي نمي‌توانيم به آن پاسخ دهيم.

** بررسي موارد ادعايي مشروط به گام هاي جدي آژانس است

رييس سازمان انرژي اتمي ايران با بيان اينكه مذاكرات انجام شده در وين و تهران، مقدمه‌اي براي اعلام آمادگي ايران به ادامه گفت‌وگو درباره سووالات و ابهامات جديد است، تاكيد كرد: بررسي موارد ادعايي مشروط به برداشتن گام هاي جدي از سوي آژانس، براي حل مساله است.

عباسي افزود: ما به آنها اعلام كرديم كه ادعاهاي اصلي خود را در چند مورد همراه با مدارك و مستندات به ما ارائه دهند تا بررسي كنيم.

معاون رييس‌جمهوري اظهار داشت: اين مساله نيز مشروط به آن است كه آژانس يك قدم جدي بردارد و نشان دهد كه اختيارات لازم را براي حل مساله دارد.

رييس سازمان انرژي اتمي با بيان اينكه 'به نظر مي‌رسد آژانس تا حدودي تحت فشار قرار دارد'، افزود: در گفت‌وگوهاي خود با آمانو و همكاران وي سعي كرديم به آنها كمك كنيم تا اين اطمينان را داشته باشند كه مي توانند در نشست شوراي حكام آژانس در شهريورماه جاري و نيز اجلاس عمومي سالانه، گام مثبتي بردارند.

عباسي در عين حال گفت: اين مذاكرات ربطي به مسايل قبلي ندارد و مربوط به موارد جديدي است كه مطرح شده است.

** گفت و گو ها بايد حد و مرز و ادعاها محدود باشد

معاون رييس‌جمهوري اظهار داشت: ‌در مذاكرات خود با آژانس تاكيد كرديم كه اگر بخواهيم گفت‌وگويي در اين زمينه داشته باشيم،‌ به طور حتم بايد حد و مرزي وجود داشته باشد.

رييس سازمان انرژي اتمي در توضيح اين مساله گفت: منظور ما اين است كه بايد اين ادعاها فقط در چند مورد محدود مطرح شده باشد و ادامه نيابد؛ زيرا در صورتي كه هزار ادعا درباره مسايل هسته‌اي كشورمان داشته باشند، ما موظف به پاسخگويي به آنها نيستيم.

عباسي سابقه آژانس را در طرح موارد ادعايي برخي كشورهاي عضو درباره برنامه هسته اي صلح آميز ايران يادآور شد و ‌تاكيد كرد: ما مطئمن هستيم كه اگر بار ديگر مذاكره خود با آژانس درباره موارد ادعايي را آغاز كنيم، كشورهاي عضوي كه با فعاليت‌هاي كشورمان در همه زمينه‌ها خصومت دارند، بار ديگر مسايل جديدي را مطرح خواهند ساخت.

وي تصريح كرد: با طرح موارد ادعايي جديد، بار ديگر اين كشورهاي عضو كه با بسياري از فعاليت‌هاي ما از جمله موضوع صلح آميز هسته‌اي كشورمان دشمني دارند، فرصتي پيدا خواهند كرد كه بار ديگر مسايل جديدي را مطرح و اسنادي بسازند و آنها را به آژانس ارائه كنند.

** ادبيات گزارش‌نويسي آمانو بايد تغيير كند

رييس سازمان انرژي اتمي ايران در پاسخ به سوال خبرنگار ايرنا كه منظورتان از گام هاي جدي آژانس در قبال پاسخگويي ايران به سوالات محدود چيست؟ گفت: آژانس بين المللي انرژي اتمي بايد ادبيات گزارش‌نويسي خود را تغيير دهد زيرا اين نوع ادبيات، مورد قبول جمهوري اسلامي ايران نيست.

وي با تاكيد بر اينكه آژانس مي‌تواند و بطور قانوني نيز بايد نوع ادبيات گزارش‌دهي خود را درباره موضوع هسته‌اي كشورمان تغيير دهد، افزود: پس از بازديدي كه آقاي هرمن ناكارتس از تاسيسات هسته‌اي كشورمان داشته و ما نيز با وي همكاري كرديم، اين تغيير ادبيات بايد انجام شود.

عباسي با تاكيد براينكه جمهوري اسلامي ايران در موضوع هسته‌اي خود مساله پنهاني ندارد كه در اختيار آژانس نگذاشته باشد، تصريح كرد: ‌ما فقط مي‌خواهيم از حقوقمان بهره‌مند شويم و بعد به تكاليف خود عمل كنيم.

**غني سازي 20 درصد متوقف نخواهد شد

رييس سازمان انرژي اتمي در بخش ديگري از اين گفت‌وگو گفت: 'توليد اورانيوم با غناي 20 درصد در ايران، نه تنها همچنان ادامه دارد و متوقف نشده است بلكه متوقف نيز نخواهد شد.'

عباسي اين اظهارات را در پاسخ به سوالي درباره ميزان اورانيوم غني شده در كشور مطرح كرد.
معاون رييس جمهوري گفت: ميزان ذخيره اورانيوم غني شده در ايران در اختيار آژانس بين المللي انرژي اتمي قرار دارد و از رسانه اي كردن آن پرهيز مي كنم.
عباسي افزود: بر اساس توافقي كه با آژانس بين المللي انرژي اتمي داشته‌ايم، آنها بايد به ما اطمينان دهند كه اطلاعات مربوط به برنامه هسته اي صلح آميز ايران در آژانس محفوط مي ماند و از اين رو مقدار ذخيره كنوني را اعلام نمي كنم چرا كه اين آمار در اختيار آژانس قرار دارد.

** توليد اورانيوم غني شده به ميزان مورد نياز رآكتور تهران

خبرنگار ايرنا در ادامه اين گفت‌وگو كه در سالن شهيد شهرياري سازمان انرژي اتمي انجام شد، از معاون رييس جمهوري درباره زمان توليد سوخت رآكتور تحقيقاتي تهران با غناي 20 درصد پرسيد.

رييس سازمان انرژي اتمي با بيان اين كه در توليد سوخت راكتور تهران مشكلي نداريم، خاطرنشان كرد: اكنون به اندازه كافي اورانيوم غني‌ شده 20 درصد در دسترس هست.

عباسي با بيان اينكه روند توليد سوخت راكتور تهران را ادامه خواهيم داد، افزود: اكنون نصب برخي تجهيزات با تاخير انجام شده است.

وي با يادآوري اينكه نيازمند تجهيزات زيادي براي خط توليد هستيم، خاطرنشان كرد: هم اكنون ساخت تجهيزات توسط سازندگان داخلي انجام مي‌شود.

معاون رييس جمهوري گفت: آمادگي داريم كه وقتي تجهيزات آماده شد، با توجه به آماده بودن فضا و محل نصب تجهيزات و تاسيسات، دستگاه‌هاي جديد به تدريج نصب و فرآيند توليد را راه‌اندازي كنيم.

** از نظر علمي و فني مشكلي در توليد سوخت 20 درصد نداريم

رييس سازمان انرژي اتمي ايران در ادامه با تاكيد بر اين كه از نظر علمي و فني مشكلي در جهت توليد سوخت 20 درصد نداريم، يادآور شد: با توجه به ساخت سوخت مجازي، تمام فرآيندهاي مكانيكي و متالوژيكي مورد نياز با موفقيت انجام شده است.

وي با بيان اينكه سوخت مجازي رآكتور تهران مراحل آزمايش مكانيكي و جاي‌گذاري سوخت در ميله‌ها را با موفقيت پشت سر گذاشته است، خاطرنشان كرد: تست‌ها نشان داد كه مراحل ساخت سوخت مجازي با دقت بسيار خوبي انجام شده است و همين الگو براي سوخت اصلي پياده‌سازي خواهد شد.

عباسي با بيان اينكه براي توليد سوخت اصلي از اورانيوم استفاده خواهد شد، تصريح كرد: در اين موارد به طور حتم بايد ملاحظات ايمني كار با اورانيوم را داشته باشيم.

** اطميناني به آمريكا نداريم

مباحث مطرح شده در مذاكرات وين از جمله نوسازي تجهيزات كنترلي و الكترونيكي رآكتور تهران توسط آمريكا موضوع پرسش ديگر خبرنگار ايرنا از معاون رييس جمهوري بود.

رييس سازمان انرژي اتمي در پاسخ گفت: آمريكا اكنون كشور مطمئني نيست كه بخواهيم با آنها در زمينه مبادله سوخت يا هر مساله ديگري مذاكره كنيم.

عباسي افزود: با توجه به اقدامات خصمانه‌اي كه آمريكا عليه جمهوري اسلامي ايران در همه جهات از جمله اعمال تحريم يكجانبه و مجبور كردن كشورهاي ديگر به تبعيت از آن انجام داده است، براي مذاكره كشوري قابل اطمينان نيست.

معاون رييس جمهوري با بيان اينكه با توجه به پيشرفت هاي ايران در زمينه برنامه صلح آميز هسته اي، سطح مذاكرات تغيير يافته است، گفت: اكنون در مقطعي از پيشرفت قرار داريم كه بايد با ما مذاكره كنند كه براي ديگران سوخت مورد نياز را تامين كنيم يا اين كه با ايران شريك شوند و اگر مي‌خواهند و حاضر به سرمايه گذاري هستند، دانش فني خود را به اشتراك بگذاريم .

رييس سازمان انرژي اتمي با يادآوري اين كه شرايط فني و تجهيزات رآكتور تهران مربوط به 40 سال پيش است، افزود: نرم افزارهاي بسيار زيادي به بازار عرضه شده است كه در طراحي ها كمك مي كند يا اين كه تجهيزات جديدي ساخته شده است كه دقت بالايي دارند.

عباسي اظهار داشت: اكنون توانايي ما نسبت به آن چه در 40 سال پيش ساخته اند بسيار بالاتر است.
وي از آمادگي ايران براي مشاركت در طرح‌هاي ساير كشورها در اين زمينه سخن گفت‌ و افزود: آماده ايم به كشورهاي ديگر عضو و تحت نظارت آژانس بين المللي انرژي اتمي در اين زمينه كمك كنيم.
وي ادامه داد: اگر كشورهاي ديگر با ما مشاركت كنند و در اين حوزه سرمايه گذاري كنند ما حتما كمك مي كنيم.

معاون رييس جمهوري بار ديگر با تاكيد بر اين كه امروز مذاكره با ايران در اين سطح است، گفت: ديگر درباره اين كه ما سوخت نسازيم و مبادله كنيم، مذاكره ‌نخواهيم داشت.

**ايران صادركننده راديودارو به منطقه مي‌شود

رييس سازمان انرژي اتمي در بخش ديگري از اين گفت‌وگو با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران قصد دارد در آينده به صادركننده راديو دارو به كشورهاي منطقه تبديل شود، از آژانس بين المللي انرژي اتمي خواست تا زمينه شركت ايران در كارگاههاي آموزشي اين نهاد را فراهم كند.

عباسي با تاكيد بر اينكه در توليد راديو دارو جدي هستيم، خاطرنشان كرد: در اين زمينه نه تنها در جهت رفع نياز كشور تلاش مي‌كنيم بلكه به صادرات توجه داريم.

معاون رييس جمهوري تصريح كرد: در غير اين صورت، نمي‌توانيم توليد راديوداروها را اقتصادي كنيم؛ هر چند كه خود را موظف به كمك به كشورهاي همسايه مي‌دانيم.

** احداث رآكتورهاي جديد در صدر برنامه كاربرد پرتوها

رييس سازمان انرژي اتمي در ادامه اين گفت و گو اهميت كاربرد پرتوها در زندگي امروز بشر را يادآور شد و گفت: به منظور دستيابي به هدف صادرات راديودارو، نيازمند توسعه راكتور هستيم و اين بدان معنا است كه علاوه برحفظ راكتور فعلي و بازسازي آن، تامين سوخت و احداث راكتورهاي جديد در صدر برنامه‌هاي ما قرار دارد.

عباسي افزود: در اين زمينه در حال برنامه‌ريزي لازم براي رسيدن به يك طرح كلي هستيم و سپس آن را در اختيار آژانس قرار مي دهيم؛ ضمن آنكه تعداد راكتورهاي خود را نيز در اين طرح اعلام مي‌كنيم.
به گفته عباسي، جمهوري اسلامي ايران در يك برنامه زمان‌بندي شده راكتورهاي جديد خود را خواهد ساخت تا در جهت تحقيقات و توليد راديو دارو از آن استفاده كند.

** ايجاد معاونت توسعه كاربرد پرتوها در سازمان انرژي اتمي

رييس سازمان انرژي اتمي يادآور شد: چنانچه طبق چشم‌انداز 20 ساله بخواهيم به قدرت علمي و فني منطقه‌اي تبديل شويم، بايد به بسياري از مسايل از جمله كاربرد پرتوها در زندگي فكر كنيم.

عباسي با بيان اينكه بحث تامين راديو دارو نيز در اين زمينه مي‌گنجد، تاكيد كرد:‌ حتي در تغيير ساختاري انجام شده در سازمان انرژي اتمي، معاونت جديدي هم وزن معاونت نيروگاه و معاونت سوخت به نام ' معاونت توسعه كاربرد پرتوها' ايجاد كرديم.

**توليد راديو داروهاي مورد نياز كشور در داخل

خبرنگار ايرنا در ادامه رو به پايان بودن سوخت رآكتور تحقيقاتي تهران كه توليد راديوداروها را در دستور كار دارد، يادآور شد و پرسيد:‌ آيا هم اكنون براي تامين نيازهاي بيماران سرطاني و صعب العلاج، از خارج كشور نيز راديو دارو وارد مي‌شود يا خير؟

رييس سازمان انرژي اتمي پاسخ داد: به دليل آنكه نمي‌خواستيم از راكتور خود استفاده زيادي كنيم، مقاديري از روسيه تامين مي‌شد.

عباسي خاطرنشان كرد: از اين رو با روسيه مذاكراتي انجام و مقداري موليبدن وارد مي كرديم اما به دليل نوسانات مختلف در واردات به دلايلي مانند خرابي راكتورهاي توليدكنندگان روسي يا اشكالات در برخي مبادله‌هاي مالي، در توليد راديو دارو وقفه ايجاد مي‌شد و در نتيجه به موقع در اختيار ما قرار نمي گرفت.

معاون رييس جمهوري افزود: با توجه به اين مسايل، سياست جديدي اتخاذ شد كه راكتور تهران را راه‌اندازي كنيم كه هم اكنون اين رآكتور در حال فعاليت است و راديو داروي مورد نياز بيماران كشور را در داخل تامين مي‌كند.

وي اظهار اميدواري كرد كه با تامين سوخت رآكتور تهران در آينده نزديك، اين مشكل بطور كلي در كشور برطرف شود.

** ايران در كارگاههاي آموزشي آژانس شركت كند

در ادامه اين گفت‌وگو، خبرنگار ايرنا از رييس سازمان انرژي اتمي پرسيد: علاوه بر تغيير ادبيات گزارش هاي آژانس ، در قبال همكاري هاي جديد تهران چه انتظاراتي از آژانس دارد؟

عباسي پاسخ داد: آژانس وظايفي در مقابل ما دارد،از آن جمله آنها اين است كه اجازه دهد ما از كارگاه‌هاي آموزشي استفاده كنيم.

معاون رييس جمهوري تصريح كرد: مدتي است در زمينه شركت در كارگاه‌هاي آموزشي آژانس با مشكل مواجه شده‌ايم و از حضور كارشناسان كشورمان در برخي از كارگاه‌هاي آموزشي حتي از نوع ' آموزش ايمني هسته‌اي' ممانعت مي‌شود.

رييس سازمان انرژي اتمي اظهار داشت: اين مساله بايد براي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي گران تمام شود كه از حضور كارشناسان يك كشور عضو - در حالي كه داراي رآكتور هسته‌اي است - در كلاس‌هاي آموزش ايمني هسته‌اي ممانعت مي‌شود.

وي ادامه داد:‌ اين رفتار نشان مي دهد كه آژانس تحت تاثير مسايل سياسي قرار گرفته است.

رييس سازمان انرژي اتمي با تاكيد بر اينكه دربحث ايمني نبايد مشكلي براي حضور كارشناسان ايراني در كارگاه‌هاي آموزشي وجود داشته باشد، اظهار داشت:‌ آژانس بايد در مواردي كه كشورهاي عضو از اين مساله تخطي كرده و از شركت ايران در همايش‌هاي علمي هسته‌اي جلوگيري مي‌كنند، عكس‌العمل نشان دهد.

عباسي خاطرنشان كرد: من نمي‌گويم كه آژانس مانع از حضور ايران در اين كارگاه‌ها شده است اما آمانو بايد موضع‌گيري كند زيرا در يك كنفرانس هسته‌اي، دستاورهاي هسته‌اي خود را اعلام مي‌كنيم و اين نوعي شفاف‌سازي، كار علمي و به نقد گذاشتن خود در جامعه بين‌المللي است.

** انتقاد از ژاپن

معاون رييس جمهوري با بيان اينكه حق جمهوري اسلامي ايران است كه در اين كارگاه‌هاي آموزشي شركت كند،افزود: متاسفانه ارديبهشت‌ ماه امسال ژاپني‌ها مانع از حضور كارشناسان جوان و پرشور و پراستعداد ايراني در يك كارگاه‌ آموزشي شدند كه در اين كشور برگزار شد.

رييس سازمان انرژي اتمي افزود: ژاپني‌ها با يك تنگ نظري، جامعه جهاني را از آشنايي با دستاورهاي متخصصان ايراني محروم كردند.

**هر طرح همكاري بايد حقوق هسته‌اي ايران را به رسميت بشناسد

رييس سازمان انرژي اتمي در پاسخ به سوالي درباره طرح پيشنهادي روسيه موسوم به 'گام به گام' نيز گفت: هر طرح پيشنهادي براي همكاري، ابتدا بايد حقوق هسته اي جمهوري اسلامي ايران را محترم و به رسميت بشناسد، حال آن كه اين طرح 'گام به گام' باشد يا 'يكدفعه‌اي'.

عباسي با بيان اين كه 'من اعتقاد ندارم موضوع ما با مذاكره با 1+5 بزودي حل مي شود'، افزود: هر گفت وگو و توافقي، گام هايي دارد و به همين دليل نام اين طرح را هم گام به گام گذاشتند.

معاون رييس جمهوري تاكيد كرد: بايد بررسي شود كه آيا اين طرح، منافع و حقوق ما را تامين مي‌كند يا خير؟

عباسي در عين حال خاطرنشان كرد: چنانچه طرحي بخواهد حقوق ما را تضعيف كند، جمهوري اسلامي ايران آن طرح را هرچند طرح گام به گام يا طرح ديگري باشد، نمي پذيرد.

معاون رييس جمهوري گفت: هر كسي مي خواهد به ما پيشنهاد دهد بايد اول اقرار كند كه ايران يك كشور هسته‌اي توانمند است و توان آن را هم آژانس بين المللي انرژي اتمي ارزيابي كرده است و فعاليت هاي هسته اي آن نيز ابهامي ندارد.

** تحريم ها در خارج از موضوع هسته اي ريشه دارد

رييس سازمان انرژي اتمي تصريح كرد: تمام اين مواردي كه براي كشور ما درست شده و تحريم ها را بدنبال داشته است در خارج از موضوع هسته اي ريشه دارد.

عباسي اظهار داشت: اين بدان معناست كه كشورهاي ديگر با مشكلاتي كه دارند، مي‌خواهند در جهان يكه تازي كنند و انحصار طلب هستند و جمهوري اسلامي انحصار و يكه تاز بودن آنها را نپذيرفته است.
معاون رييس جمهوري يادآور شد: همين كه در كشور ما انقلاب شده و جمهوري اسلامي تاسيس شده است ، با منافع آنها سازگار نيست و از اين رو، تلاش كردند كه كشورمان را به هر نحوي از بين ببرند.

وي ادامه داد:‌ در اين راستا، كودتاها را طراحي و جنگ را به ما تحميل كردند و كمك بسياري نيز به صدام داشتند ولي به نتيجه نرسيدند و جمهوري اسلامي همچنان روي پاي خود ايستاده است.

رييس سازمان انرژي اتمي، كودتاهاي نظامي و مطبوعاتي را به عنوان فرمول هاي شكست‌خورده دشمنان در سالهاي اول انقلاب اسلامي برشمرد و گفت: آنها به اقدامات تروريستي نيز دست زدند كه موفق نشدند و در تجزيه خاك ايران موفقيتي به دست نياوردند تا اينكه در نهايت به دنبال تحريم هاي اقتصادي و شرايط خاص رفتند.

عباسي تصريح كرد: آنها اگر موضوع هسته اي را رها كنند سراغ مسايلي نظير حقوق بشر و حقوق زن و كودك و آزادي مطبوعات مي روند.

وي ادامه داد: آنها موضوعاتي را دنبال مي كنند كه در ارتباط با آن، ايدئولوژي و نگاه خاصي را دارند كه همه بايد مطابق آن زندگي كنند و مي خواهند آن را به ديگر كشورها ديكته كنند و اگر نپذيرند دوباره تحريم مي‌كنند.

** ساخت نيروگاه هاي جديد در مرحله پيش‌نويس توافقنامه

معاون رييس جمهوري در پاسخ به پرسشي درباره مذاكرات انجام شده با مقامات روسيه در رابطه با ساخت نيروگاه هاي جديد اتمي در ايران اظهار داشت: مقدماتي براي ساخت نيروگاه هاي جديد فراهم شده و درحال تنظيم پيش نويس توافقنامه مربوط به آن هستيم.

رييس سازمان انرژي اتمي با بيان اين كه ملاحظات جمهوري اسلامي ايران در اين پيش‌نويس اعمال شده است، گفت: در بخشي از اين پيش‌نويس درباره كشور تامين كننده سوخت پيش‌بيني شده كه منبع سوخت مورد نياز نيروگاه‌هاي جديد فقط روسيه نباشد و ما بتوانيم از كشور ديگري هم سوخت تامين كنيم كه البته بيشتر تاكيد بر سوخت توليد داخل ايران است.

عباسي تصريح كرد: اين تاكيد از آن رو است كه روس ها سوخت توليد شده در داخل ايران را به منظور استفاده در رآكتورها قبول كنند و لذا نبايد در توافقنامه راه را ببنديم و منطقي است و آنها نيز بايد بپذيرند كه سوخت ايراني داراي استانداردهاي روسيه در رآكتورهاي جديد استفاده شود.

معاون رييس جمهوري تاكيد كرد: از آن جا كه ما در جهت بومي سازي صنعت هسته اي حركت مي كنيم، بايد اين اختيار براي ما وجود داشته باشد؛ البته بعيد مي دانم كه با هم به نتيجه نرسيم زيرا اگر دو طرف منافع مشترك دو كشور را مد نظر قرار دهند به طور حتم در مذاكرات به توافق خوبي دست پيدا خواهيم كرد.

** حضور عباسي در اجلاس آتي آژانس در وين

خبرنگار ايرنا در ادامه پرسيد: آيا هرمن ناكارتس، معاون امور پادمان‌هاي آژانس در زمان حضور خود در تهران و بازديد از تاسيسات هسته‌اي كشور پذيرفت كه آژانس اعلام كند، مداليته سال 2007 كامل شده و پايان يافته است؟

رييس سازمان انرژي اتمي پاسخ داد: آقاي ناكارتس در تهران نمي‌توانست بدون نظر آمانو چيزي را بطور قطعي اعلام كند از اين رو، بايد نظرات ما را اخذ و به آمانو منتقل مي‌كرد تا سپس آمانو به ايران پاسخ دهد.

وي در ادامه از احتمال حضور خود در اجلاس سالانه آژانس بين المللي انرژي اتمي در وين كه سپتامبر برگزار مي شود، خبر داد و گفت: اگر در اين جلسه فرصت ديداري با آمانو فراهم شد يا بطور رسمي ديداري تنظيم شود و خبر جديدي در ميان باشد، اطلاع رساني خواهيم كرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


** آذرماه، راه اندازي كامل نيروگاه بوشهر با حضور رييس‌جمهوري

رييس سازمان انرژي اتمي از آزمايش موفق توربين نيروگاه اتمي بوشهر با سه هزار دور در دقيقه، سازگاري اجزاي نصب شده نيروگاه و برطرف شدن مشكل گرمي آب دريا به عنوان آخرين خبرهاي خوش از روند راه اندازي اين نيروگاه ياد كرد و گفت: اين نيروگاه آذرماه امسال با حضور رييس جمهوري راه اندازي كامل خواهد شد.

عباسي افزود: توربين نيروگاه بوشهر كه منحصر به فرد و ساخت كشور روسيه است، با سه هزار دور در دقيقه كار كرده و بسيار خوب هم نتيجه داده است.

وي با يادآوري بدقولي اوكرايني ها در تحويل اين توربين و عهده دار شدن ساخت آن ازسوي يك شركت روس خاطرنشان كرد: اين توربين در تست ها، سه هزار دور را گذرانده و مشكلي ايجاد نشده و ارتعاشات آن توربين از حد نرمال بهتر بوده و تاكنون بهتر از حد انتظار جواب داده است.

معاون رييس جمهوري با بيان اين كه تست توربين به پايان نرسيده است، گفت: توربين بايد مدت زمان طولاني تري كار كند تا بتوان گفت همه آزمايش ها را انجام داده است.

رييس سازمان انرژي اتمي ادامه داد: اين توربين تست 3هزار دور را با موفقيت گذرانده و چند ساعت كار كرده و بعد از مدتي بايد دور آن كاسته شده و بايد 700 دور در دقيقه كار كند تا آزمايش هاي آن كامل شود .

عباسي افزود: البته تست بالاتر از سه هزار يعني 3 هزار و 600 دور در دقيقه نيز بايد انجام و اين موضوع بررسي شود كه سنسورهاي لازم در موقعي كه دور توربين بالاتر از حد مجاز است، پاسخ مي دهد تا سيستم تنظيم شود و اين مرحله نيز طي روزهاي آينده انجام مي شود.

معاون رييس جمهوري از سازگاري اجزاي نيروگاه به عنوان خبر نويد بخش ياد كرد و گفت: مشكل گرمي آب دريا نيز با راه اندازي چيلرها برطرف شده است.

عباسي افزود: نيروگاه بوشهر مثل نيروگاه هاي عادي كه براي راه اندازي به طور آزمايشي، وارد و خارج از مدار مي شوند ، اين روال طي خواهد شد تا وزارت نيرو تنظيمات مورد نياز را انجام دهد.

**‌رسانه ها اجازه دهند كارهاي تخصصي روال خود را طي كند

عباسي در پاسخ به سوالي درباره تاريخ‌هاي مختلف اعلام شده براي راه اندازي و بهره برداري نيروگاه بوشهر در طول سالهاي گذشته به رسانه ها توصيه كرد كه مسوولان فعال در بخش‌هاي تخصصي را در زمينه اعلام زمان انجام پروژه‌ها، تحت فشار قرار ندهند.

معاون رييس جمهوري گفت: رسانه ها درباره نيروگاه بوشهر همراهي كنند و اجازه دهند كه اجراي اين پروژه‌ها طبق استانداردها پيش رود.

رييس سازمان انرژي اتمي افزود: درباره نيروگاه بوشهر نيز بايد گفت اگرچه تجهيزات نصب شده اما سازگاري اين تجهيزات با يكديگر، زمان بر است.

**‌ با فعاليت رسمي نيروگاه بوشهر،‌ گام بعدي ساخت نيروگاه‌هاي ديگر است

عباسي در ادامه گفت:‌ بايد اين مساله را اعلام كنيم كه مذاكرات با روسيه را به منظور ساخت نيروگاه هاي ديگر آغاز كرده ايم.

معاون رييس جمهوري تصريح كرد: اگر كشورهاي ديگر هم تمايل داشته باشند با ما در اين زمينه همكاري كنند، ما نيز استانداردهاي آنها را بررسي مي كنيم؛ بخصوص كشورهاي غربي كه بدليل مشكلات اقتصادي كه با آن مواجه شده اند ممكن است مقداري در مقوله ايمني سست شده باشند.

رييس سازمان انرژي اتمي يادآور شد:حادثه فوكوشيما نشان داد كه بايد در استفاده از فناوري غربي احتياط بيشتري كنيم.

عباسي افزود: اگر كشوري غير از روسيه نيز وارد اين موضوع شود، يكسري تاييديه‌هاي ايمني از روسيه در ارتباط با آن كشور خواهيم خواست و ضرورت دارد كه اين كشور هم كارشناسان ايراني و هم آژانس بين المللي انرژي اتمي را بايد قانع كند و اين مقوله به تاييد برسد تا براي ما حادثه نيروگاهي در منطقه ايجاد نشود.

** راه را براي پيشرفت نيروي جوان فراهم كنيم

خبرنگار ايرنا در ادامه از عباسي درباه صحت مطالب نقل شده از وي در رسانه‌ها مبني بر اينكه در سال‌هاي اخير سازمان انرژي اتمي از ناحيه مديريت و منابع انساني آسيب ديده است، پرسيد و گفت: ‌آيا قرار است در اين راستا تجديد ساختار و نيروي انساني صورت گيرد؟

معاون رييس جمهوري پاسخ داد: اين مطلب همه گفته هايم نيست، در يك همايش پدافند غيرعامل تاكيد كردم اگر در حوزه اي آسيب ديده ايم، هم از نظر نيروي انساني بوده و هم اينكه مديريت كاملي انجام نشده است.

وي با بيان اينكه، گفته بودم اين مساله درباره سازمان انرژي اتمي نيز مي تواند صدق ‌كند، افزود: برداشت من اين بوده كه در اين سازمان نيز مديريت كامل و همه جانبه انجام نشده است و من نيز بايد سعي كنم اگر كاستي وجود دارد، آن را جبران كنم.

رييس سازمان انرژي اتمي با بيان اينكه مديريت به تنهايي از من بر نمي‌آيد، خاطرنشان كرد: مديران بالاتر و زيرمجموعه نيز در سازمان نقش مهمي در پيشبرد برنامه ها دارند.

عباسي به نقش تاثيرگذار منابع انساني نيز اشاره كرد و گفت:‌ اكنون منابع انساني كشور، نيروي جوان با سليقه‌هاي مختلف و به دنبال پيشرفت است.

وي تصريح كرد: اگر در كشور راه براي پيشرفت نيروي جوان را فراهم نكنيم نقطه اي است كه دشمن مي تواند وارد شود و مي تواند آنان را با پيشنهاد كار بهتر و ادامه تحصيل اغوا كند زيرا بسياري از جوانان ما دنبال ادامه تحصيل هستند و بعضا حسن نيت هم دارند اما فكر مي‌كنند كه در داخل نمي توانند پيشرفت كنند و در خارج بهتر به لحاظ علمي ارضا مي شوند.

معاون رييس جمهوري افزود: بخشي از اين موضوع هم به مشكلات جامعه برمي‌گردد كه اگر درآمد آنها با هزينه هاي زندگي عادي سازگار باشد اين افراد دچار وسوسه نمي شوند كه به دروغ فريب بخورند كه شرايط بهتري در خارج در انتظار آنها است.

وي آسيب شناسي منابع انساني در اين زمينه را خواستار شد و گفت: لازم است كه روي اين موضوع كار و سعي كنيم كه اعتقادات جوانان را تقويت و همچنين درباره هويت ملي تبليغ كنيم.

**روحيه انقلابي احمدي‌نژاد عامل تحرك صنعت هسته‌اي است

در ادامه اين گفت وگوي تفصيلي، رييس سازمان انرژي اتمي از توسعه تحصيلات تكميلي در سالهاي پس از پيروزي انقلاب اسلامي به عنوان زمينه ساز پيشرفت كشور ياد كرد و گفت: روحيه انقلابي آقاي احمدي نژاد به عنوان رييس جمهوري توانست از خيل عظيم نيروي انساني استفاده كند و عامل اصلي تحرك صنعت هسته‌اي محسوب مي‌شود.

عباسي افزود: اختصاص بودجه مناسب به صنعت هسته‌اي در كنار روحيه ايثار و از خودگذشتگي و تشويق همگان به خدمت به كشور سبب شد تا صنعت هسته‌اي كشور تحرك جدي داشته باشد. معاون رييس جمهوري با بيان اينكه اقدامات هر دولت به گذشته نيز ارتباط دارد، گفت: موضوع توسعه تحصيلات تكميلي در كشور، از بارزترين نكات قبل از آغاز به كار دولت هاي نهم و دهم است كه اثرگذاري آن نه تنها درصنعت و دانش هسته‌اي، بلكه در همه صنايع كشور و حتي دستگاه‌هاي مديريتي كشور مشهود است.

رييس سازمان انرژي اتمي اين مساله را مرهون تلاش همه دولت ها از ابتداي جمهوري اسلامي دانست و گفت:‌ بخشي از موفقيت نيز در تلاش و توانمندي استادان و بخش‌هاي آموزشي كشور ريشه دارد كه به كشورشان عشق ورزيده و تلاش كردند دانشگاه‌ها در كشور توسعه يابد.

عباسي در ادامه به تشريح روند آغاز توسعه تحصيلات تكميلي در كشور بعداز انقلاب اسلامي گفت : ‌اين اقدام، زمينه‌اي شد تا نيروي انساني توانمندي را در كشور داشته باشيم؛ هرچند كه با مهاجرت‌ها و بازنگشتن برخي دانشجويان اعزامي به خارج نيز مواجه بوديم.

معاون رييس‌جمهوري خاطرنشان كرد: حضور جمعيت جوان در تحصيلات تكميلي سبب شد تا توان و تخصص خوبي در مسايل مختلف كسب كنيم ضمن آنكه مي‌توانيم خدمات تخصصي خود را به منطقه و ساير كشورها نيز صادر كنيم.

رييس سازمان انرژي اتمي اين موارد را زمينه‌ اي دانست تا همسو با آن، با آغاز فعاليت دكتر محمود احمدي نژاد با روحيه انقلابي در سال 84 ، به خيل عظيم نيروي انساني در اين بخش توجه و از آنها استفاده شود.

عباسي همچنين از مديران قبلي سازمان انرژي اتمي قدرداني كرد و گفت: اين مديران در دولت‌هاي قبل نيز ديدگاه‌هاي خاصي داشتند كه در كار پرحجم صنعتي قابل تحسين است.

معاون رييس جمهوري نقش دولت هاي نهم و دهم به ويژه شخص رييس جمهوري را در اينكه مديران قبلي هم بتوانند كارهاي جديدتر و قدم‌هاي بزرگتري بخصوص در زمينه غني‌سازي و توليد سوخت هسته اي بردارند، بسيار موثر دانست.

**‌ تا دو سال آينده نيازي به تاسيسات غني‌سازي جديد نداريم

ماموريت دولت به سازمان انرژي اتمي در زمينه مكان يابي سايت هاي جديد غني سازي اورانيوم و اقدامات انجام شده در اين زمينه موضوع پرسش ديگر خبرنگاران ايرنا از عباسي بود.

رييس سازمان انرژي اتمي با بيان اينكه اكنون به سايت‌هاي جديد غني‌سازي نيازي نداريم، افزود: هم اكنون بايد سايت‌هاي جديدي مانند نطنز و فردو را كه راه‌اندازي و تجهيز شده است، تا دو سال آينده تكميل كنيم.

عباسي خاطرنشان كرد: با توجه به برنامه‌هاي پيش‌بيني شده، برنامه ما طي دو سال آينده بيشتر در راستاي تكميل اين سايت ها متمركز شده است.

وي در عين حال اظهار داشت: استقرار تاسيسات جديد هسته اي در كشور طبق يك برنامه‌ريزي انجام شده،‌ صورت مي‌گيرد.

به گفته عباسي، سايت‌هاي جديد در استان‌هايي توزيع خواهد شد كه توان و ظرفيت لازم را از نظر شرايط جغرافيايي، زمين‌شناسي و جمعيتي داشته باشند.

رييس سازمان انرژي اتمي خاطرنشان كرد: در نظر داريم سايت‌هاي جديد را بامقاصد مختلف ازجمله براي مراكز تابش دهي گاما، راكتورهاي تحقيقاتي يا غني‌سازي يا راكتورهاي قدرتي راه‌اندازي كنيم.

** خروج از مديريت فردي، شاخصه تغيير ساختار در سازمان انرژي اتمي

عباسي در ادامه در پاسخ به پرسشي درباره تغييرات ساختاري انجام شده در سازمان انرژي اتمي گفت: در هر سازماني وقتي فعاليت‌ها به جلو پيش‌ مي‌رود، با مشكلات و برنامه هاي مختلفي مواجه مي‌شود و از اين رو برنامه‌ريزي جديدي را با توجه به شرايط جديد، تعيين كرديم.

وي افزود:‌ با توجه به شناختي كه از سازمان انرژي اتمي داشتم و همچنين مطالعات گذشته و كمك مشاوره‌اي از دوستان، تصميم گرفته شد سازمان انرژي اتمي از حالت مديريت فردي خارج شود.

وي با بيان اينكه اكنون وارد كارهاي بزرگتري شده ايم و با بهره‌برداري از نيروگاه اتمي بوشهر، به دنبال ساخت نيروگاه‌هاي جديد هستيم، افزود: اكنون انديشه ما، توليد سوخت به منظور صادرات و عزم جدي در توسعه كاربرد پرتوها در زندگي مردم است.

وي در عين حال اظهارداشت: به دنبال آن هستيم براي كشورهاي متقاضي ساخت تاسيسات هسته‌اي، كارخانه ايجاد كنيم.

عباسي افزود: در ساختار جديد سازمان انرژي اتمي به معاونت‌هاي تخصصي، بيش از گذشته بها داده شد؛ در واقع به نحوي اقدام كرديم كه آنها نقش حاكميتي داشته باشند.

** حركت به سوي خصوصي‌سازي صنعت هسته‌اي در كشور

رييس سازمان انرژي اتمي در ادامه به روند فعاليت‌ در صنعت هسته‌اي كشور اشاره و خاطرنشان كرد: به دنبال آن هستيم تا اجرا يا تصدي گري را در اين صنعت به سمت شركت‌هاي دولتي و خصوصي سوق دهيم تا فقط نقش حاكميتي را داشته باشيم و در آينده بتوانيم صنعت هسته‌اي را خصوصي كنيم.

به گفته عباسي، هم اكنون سياست صنعت هسته‌اي كشور بر اين است كه جدا از حاكميت نباشد.

وي از ديگر اقدامات انجام شده در سازمان انرژي اتمي را واگذاري پژوهشكده‌هاي تخصصي در اختيار معاونت‌هاي اين سازمان برشمرد و گفت: پيش از اين، پژوهشكده‌ها زير نظر يك مقام بود اما اكنون زير نظر يك بخش تخصصي‌تر قرار گرفته‌‌اند.

معاون رييس جمهوري نقش و وظيفه اصلي اين پژوهشكده‌ها را تلاش در جهت رفع نيازهاي تحقيقاتي صنايع كشور بيان كرد و افزود: با اين اقدام تاحدودي تحقيقات انجام شده جهت‌دار و به سمت فعاليت‌هاي محصول‌گرا است.

وي با يادآوري اينكه پژوهش‌هاي بنيادين در دانشگاه‌ها انجام مي‌شود، افزود: در اين رابطه از دانشگاه‌ها در توليد دانش و اينكه نگاه به آينده داشته باشند، حمايت مي‌كنيم اما پژوهشكده‌هايي را كه در سازمان انرژي اتمي فعال هستند، براي فعاليت تخصصي و به منظور رفع مشكلات صنعت و بهينه‌سازي محصولات در نظر گرفته‌ايم.

** نقش وزارت خارجه در موضوع هسته اي نه كم شده و نه زياد

مطالب طرح شده در برخي سايتهاي خبري درباره افزايش نقش آفريني وزارت امور خارجه از زمان وزارت 'علي اكبر صالحي' موضوع پرسش ديگر خبرنگاران ايرنا از رييس سازمان انرژي اتمي بود.

عباسي در پاسخ به اين پرسش تاكيد كرد: ' نقش وزارت خارجه نه كم و نه زياد شده است.'

معاون رييس جمهوري با يادآوري ماموريت‌هاي وزارت امور خارجه در بخش‌هاي صنعتي و اقتصادي گفت:‌ صنعت هسته اي هم مانند ساير صنايع نياز به مراودات خارجي دارد و اگر وزيرخارجه درباره توسعه ميادين نفتي و مبادلات گازي نيز مذاكراتي داشته باشد به اين معني نيست كه نقش بيشتري از وزير نفت داشته باشد.

وي تصريح كرد: وزرا و مسوولان ديگر بيشتر بحث هاي تخصصي را دنبال مي‌كنند اما در ارتباط مستقيم با كشورهاي خارجي و رايزني با آنها، نخست سفرا در كشورها و بعد رييس آنها يعني وزير امور خارجه است كه مقدمات را فراهم مي كند.

رييس سازمان انرژي اتمي گفت: بنابراين وزير خارجه مي تواند درباره همه موارد، صحبت و مذاكره داشته باشد و مقدمات را آماده كند.

عباسي افزود: ماحصل اين مذاكرات در كميسيون‌هاي كارشناسي دولت مورد بحث قرار مي‌گيرد و نتيجه گيري مي شود و اين نتيجه‌گيري را هم شخص وزير يا مسوول به همتايان خود در كشورهاي ديگر منتقل مي‌كند.

عباسي تاكيد كرد: هر شخص و دستگاهي نقش خود را مطابق وظايفي كه نظام به عهده وي گذاشته است، انجام مي دهد و البته همه با يكديگر هماهنگ هستيم.

رييس سازمان انرژي اتمي افزود: در جنبه هاي مختلف ممكن است وزير خارجه يا شخص ديگري مذاكره كند و نقش من نيز مشخص است كه در محدوده آژانس بين المللي انر‍ژي اتمي است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016