پنجشنبه 17 شهریور 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اظهارات رئيس‌جمهور بوي اومانيسم مي‌دهد، منحرفان مي‌خواهند انسان را جاي خدا بگذارند، فارس

حجت‌الاسلام جلالي ضمن نقد علمي سخنان امروز احمدي‌نژاد گفت كه متأسفانه اظهارات رئيس‌جمهور بوي اومانيسم و اصالت انسان مي‌دهد.

خبرگزاری فارس - اظهارات رئيس‌جمهور بوي اومانيسم مي‌دهد/منحرفان مي‌خواهند انسان را جاي خدا بگذارند

حجت‌الاسلام والمسلمین جلالی مسئول دفتر و از شاگردان آيت‌الله مصباح یزدی در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس، در واكنش به اظهارنظر امروز احمدي‌نژاد مبني بر اينكه "هر آنچه خدا خلق كرده انسان مي‌تواند خلق كند "، اظهار داشت: ديدگاه جناب آقاي رئيس جمهور راجع به انسان،بيشتر بر اين مبنا است كه گاهي انسان شاعرانه بحث مي‌كند، يا يك جوان و نوجوان انشاء مي‌نويسد و ممكن است در انشايي خود از تعابير شاعرانه استفاده كند كه اينگونه مباحث، انسان خداگونه، آنچه خدا خلق مي‌كند مي‌تواند خلق كند، مطرح مي‌شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وي افزود: در تعبير‌هاي شاعرانه شايد اينگونه مطالب درباره خالق بودن انسان و اينكه "انسان مي‌تواند هر آنچه خدا خلق كرده را خلق كند"
جايي براي گذشت داشته باشند اما اينكه افرادي كه تريبون دارند و اظهاراتشان انعكاس وسيع و گسترده‌اي در جامعه دارد، اين مطالب را مطرح كنند براي جامعه مشكل‌ساز خواهد شد.

شاگرد علامه مصباح يزدي مطرح كردن اظهارنظر‌هايي از قبيل اينكه انسان مي‌تواند هر آنچه خدا خلق كرده را خلق كند، را از جمله حاشيه‌سازي‌هاي دانست كه دولت بايد از آن پرهيز كند و گفت: اين‌گونه رفتارها و اظهارنظرها همان سرگرم كردن جامعه است كه هيچ ضرورتي ندارد.

وي با بيان اينكه تعبير" انسان مي‌تواند هر آنچه خدا خلق كرده را خلق كند"، بوي اومانيسم و اصالت انسان را مي‌دهد، به بحث رنسانس در غرب اشاره كرد و گفت: بعد از نهضت رنسانس،مباحثي از قبيل اينكه "انسان معجزه گر است و مي‌تواند مثل خدا خالق باشد"، "انسان مي‌تواند هواپيما خلق كند"، "فضا، دريا و زمين را تسخير كند" پس انسان هم مي‌تواند مثل خدا معجزه كند" در غرب مطرح شد.

وي ادامه داد: بعد از رنسانس، غربي‌ها با مطرح كردن اين مباحث نتيجه گرفتند كه وقتي انسان مي‌تواند مثل خدا معجزه كند، پس خدا امري ذهني است و حسي و لمسي نيست بنابراين انسان محسوس و ملموس است و بر اساس نظريه پوزيتيويست‌ها و تجربه‌‌گراها انسان موجودي محسوس و ملموس است كه بايد به جاي خدا بنشيند.

اين استاد حوزه و دانشگاه تاكيد كرد: غربي‌ها وقتي خواستند كه انسان را جاي خدا قرار دهند، در حقيقت اصالت را به جاي خدا به انسان دادند و گفتند به جاي خواست و رضايت خدا، خواست و رضايت انسان مطرح است.

جلالي گفت: غربي‌ها با همين فرمول، به جاي حاكميت الله، حاكميت و حكومت مردم و اكثريت مردم را مطرح كردند تا ملاكي كه بر اساس ولايت خدا و خدا محوري بود به انسان مداري و انسان گرايي و انسان محوري تغيير كند.

وي افزود: متاسفانه قوانين امروز دنيا بر اساس موازين غلط درباره رابطه انسان و خدا تنظيم شده است و غربي‌ها قائل به رضايت انسان هستند نه رضايت خدا؛ البته ما نيز اين را قبول داريم كه اگر انسان خدمت به خلق خدا كند، مثل اين است كه به خدا خدمت كرده است اما اين بحث ما جدا از نظرغربي‌هاست.

جلالي با بيان اينكه اومانيست‌ها و انسان‌گراها، انسان را در عرض خدا مي‌دانند اما ما در اسلام انسان را در طول خدا مي‌دانيم، تصريح كرد: خليفه‌الله بودن انسان را بر اين اساس قبول داريم كه انسان در طول خداوند تعريف شود نه در عرض خدا.

مسئول دفتر علامه مصباح يزدي تاكيد كرد: اگر انسان عين خدا خالق باشد و خلق كند پس "و الله يحيي و يميت‏، والله بما تعملون بصير" چه مي‌شود؟، اين آيه يعني خداست كه مي‌ميراند و زنده مي‌كند و سؤال اينجاست كه آيا انسان هم مي‌تواند چنين كاري بكند؟

وي ادامه داد: بايد از كساني كه درباره اينكه انسان مي‌تواند هرچيزي را كه خدا خلق كرده، خلق كند، پرسيد كه آيا انسان مي‌تواند انساني را خلق كند؟موجودي كه مخلوق خداست چگونه مي‌تواند خالق باشد؟

جلالي در ادامه با بيان اينكه شايسته است افراد به قدري كه علمشان اجازه مي‌دهد، اظهار نظر كنند، تاكيد كرد: مباحثي كه درباره خالق بودن انسان مطرح مي‌شود برگرفته از همان اشتباهاتي است كه جريان انحرافي در آن گرفتار شده است؛ چراكه اين جريان قائل به وجود خدا به تعداد انسان‌هاست. اين جريان انسان‌هاي خداگونه مطرح مي‌كند و به جاي خدا به انسان اصالت مي‌دهد.

اين استاد دانشگاه با بيان اينكه جريان انحرافي خالق بودن را كه اختصاص به خداوند دارد، به انسان‌مداري، انسان‌گرايي و انسان‌محوري تغيير داده است، توضيح داد: اگر بخواهيم نگاه توحيدي داشته باشيم، بايد گفت كه ما هيچ اراده‌اي از خودمان نداريم؛ چراكه مردن و زنده بودنمان دست خودمان نيست.

مسئول دفتر آيت‌الله مصباح يزدي در پاسخ به اين سؤال كه برخي معتقدند منظور آقاي احمدي‌نژاد و جريان انحرافي از انسان، انسان كامل است، گفت: انسان كامل در روايات ما وجود ندارد؛ به‌نظر من انسان كامل تعبير صوفيانه‌اي است كه برخي‌ها آن را عاريه گرفته‌اند.

وي افزود: ما انسان معصوم، ولي خدا و عقل كل داريم يا ائمه و اولياي خدا كه قرآن درباره آن مي‌فرمايد: "بكم فتح الله و بكم يختم، و بكم ينزّل الغيث، و بكم يمسك السماء " يعني اينكه اختيارات و قدرت همه مشروط به اذن خدا هستند.

جلالي گفت: در قرآن كريم آمده است كه حضرت عيسي مي‌تواند زنده كند و در ادامه آن تصريح شده كه به اذن الله مي‌تواند اين كار را بكند؛ يعني اگر عنايت خدا نباشد، معصوم هم نمي‌تواند كاري كند؛ بنابراين از انسان كاملي كه آقايان مي‌گويند، منظورمان ولي خداست و اگر منظورشان از ولي خدا امام معصوم باشد و اگر منظور از امام معصوم حضرت مهدي(عج) باشد، بايد گفت كه اينها بدون اذن الله قدرتي ندارند.

مسئول دفتر علامه مصباح يزدي با تاكيد بر اينكه امام زمان (عج) هم به‌عنوان امام معصوم چنين قدرتي ندارد كه خالق باشد مگر به اذن‌الله، گفت: اگر امام معصوم بدون اذن خدا نمي‌تواند چيزي را خلق كند پس انسان به تنهايي نمي‌تواند چيزي را خلق كند كه خدا خلق كرده است.

جلالي در پايان گفت: وقتي ما مي‌گوييم به اذن الله انجام مي‌شود پس اين كار، كار خداست نه كار انسان يا امام معصوم و امام معصوم همان وسيله است كه نمي‌توان به وسيله، خالق گفت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016