پنجشنبه 17 شهریور 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رئيس قوه قضائيه: عفو زندانيان امنيتی بر اساس رأفت اسلامی بوده است، مهر

آيت الله آملی لاريجانی سکوت قوه قضاييه در مقابل برخی ادعاها و اظهارنظرهای «غيرمسئولانه برخی مسئولان» در قبال مبارزه با مفاسد اقتصادی را به جهت حفظ حرمت افراد دانست و توصيه کرد اين اتهامات و ادعاها تکرار نشود.

به گزارش خبرگزاری مهر، رئيس قوه قضاييه با مطلوب ارزيابی کردن عملکرد دستگاه قضايی در کشف و پيگيری مفاسد بانکی و ساير مفاسد اقتصادی و تعقيب مجرمان اظهار داشت: عملکرد دستگاه قضايی به نظر من در مجموع عملکرد بسيار خوبی بوده است، گرچه ممکن است در بعضی جاها مشکلاتی وجود داشته باشد. خصوصاً در اين دوره که همه مسئولين عالی قوه قضاييه در برخورد با مفاسد اقتصادی مصمم هستند، در مجتمع اقتصادی پرونده‌های بسيار مهمی وجود دارد که آرای آن صادر و اجرا شده‌اند و نيز همينطور برخی پرونده‌های ديگر که در جريان است و در هر حال دستگاه قضايی با تمام تخلفات با مفاسد ريز و درشت اقتصادی برخورد جدی خواهد کرد.

برخی اظهارنظرها درخصوص عملکرد دستگاه قضايی ديگر تکرار نشود

آيت ا... آملی لاريجانی در ادامه با انتقاد از برخی اظهارنظرها درخصوص عملکرد دستگاه قضايی در مبارزه با مفاسد و ادعای «همکاری نکردن قوه قضاييه در برخورد با مفاسد اقتصادی» توصيه کرد اين ادعاها ديگر تکرار نشود و تأکيد کرد: در برخی مجالس از ناحيه برخی مسئولان ادعا شده که قوه قضاييه در بحث برخورد با مفاسد اقتصادی همکاری نمی‌کند. ما برای اين ارزيابی و اين اظهارنظرها و ادعاها بسيار متأسفيم. اگر دستگاه قضايی همکاری نکند چگونه می‌توان با رشوه‌خواری برخورد کرد و چگونه می‌توان زمين خواران را محکوم کرد . محکوميت‌ها همه به حکم قاضی و در دستگاه قضايی است.

مانع تراشی برخی دستگاه‌های اجرايی در انجام وظيفه قوه قضاييه

رئيس قوه قضاييه از «مانع تراشی برخی دستگاه‌های اجرايی در انجام وظيفه قوه قضاييه در برخورد با مفاسد اقتصادی» خبر داد و گفت: دستگاه‌های اجرايی گاهی مانع‌تراشی می‌کنند و گاهی هم صاحبان قدرت مانع‌تراشی می‌کنند اما با اين حال قوه قضاييه ايستادگی می‌کند و کار را جلو می‌برد و اين مسئله را همه می‌دانند که بسياری از موارد فساد را قوه قضاييه مستقيم کشف کرده و به دنبال آن رفته است و کجا دستگاه‌های اجرايی برخی از اينها را خبر داده‌اند که ما رسيدگی کنيم.

اظهار نظرهای غير مسئولانه نبايد تکرار شود

آيت‌ا... لاريجانی با اشاره به اينکه « علی ای‌حال اين اظهار نظرهای غير مسئولانه نبايد تکرار شود» افزود: بله، قوه قضاييه با شخص يا اشخاصی همکاری نکرده و ما دلايل کاملاً موجه و منطقی برای اين کار داريم اما اگر واقعاً بناست اين حرفها تکرار شود، آن وقت روشن خواهيم کرد پشت سر اين مطالب چه کسانی بوده‌اند و چرا قوه قضاييه همکاری نکرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


حفظ حرمت افراد و اشخاص؛ دليل سکوت قوه قضاييه

رئيس قوه قضاييه حفظ حرمت افراد و اشخاص را دليل سکوت قوه قضاييه در برابر «اظهارنظرهای غيرمسئولانه و غير منصفانه برخی مسئولان» دانست و گفت: من برای حفظ حرمت اين افراد تابحال سخن نگفته‌ام اما متأسفانه حالا ما شده‌ايم محکوم عليه و مدعی عليه و کسانی مدعی شده‌اند. اما اين افراد اگر احساس می‌کنند نياز است، من بيان می‌کنم که چرا قوه قضاييه همکاری نکرده و لذا اعلام می‌کنم اگر ما حفظ حرمت می‌کنيم ديگران نبايد سوء استفاده کنند و در مجالس رسمی حرفهايی مطرح کنند که توجيه عقلانی و عادلانه ندارد.

رئيس قوه قضاييه به بحث سوءاستفاده‌های مالی و بانکی در کشور اشاره کرد و از مسئولان نظام بانکی و بويژه بانک مرکزی خواست با تمرکز بيشتر و نظارت دقيق‌تر در مقابل اين تخلفات بايستند.

تشريح اقدامات قضايی برای مقابله با اختلاس‌ها

آيت‌ا... لاريجانی در اين زمينه با تشريح اقدامات قضايی در مقابله با اختلاس‌ها و تخلفات مالی بويژه در مورد اختلاس اخير بانک صادرات گفت: از همان چند هفته پيش و قبل از رسانه‌ای شدن مطلب، قوه قضاييه حرکت سريع و قاطعی را آغاز کرد و افرادی که در اين پرونده دخالت داشتند دستگير شدند. سازمان بازرسی کل کشور نيز نقش عمده‌ای در کشف اين تخلف داشت و دستگاه قضايی همچنان پيگير است متنها دستگاه قضايی مثل هميشه برنامه‌اش تبليغاتی نيست و نمی‌خواهد در نقش يک روزنامه و يا خبرگزاری هر روز پرونده‌ای را که مورد رسيدگی قرار می‌دهد بزرگ نمايی کند.

رئيس قوه قضاييه تأکيد کرد: اميدواريم که وضعيت بانکی کشور به نحوی مورد نظارت قرار بگيرد که مجال اين تخلفات عظيم در سيستم بانکی کشور پيدا نشود.

حمايت هوشمندانه از تحولات کشورهای انقلابی موجب تقويت دولت‌های نوپا است

آيت ا... لاريجانی با اشاره به تحولات ليبی و چند کشور ديگر اسلامی، حمايت هوشمندانه و مبتنی بر مشترکات اسلامی ايران از تحولات کشورهای انقلابی را موجب تقويت همکاری با مردم و دولت‌های نوپای اين کشورها و خنثی کننده نگاه مزورانه غربی‌ها و طمع آنان به ثروت و منابع آنها دانست.

آيت ا... لاريجانی گفت: تحولات و حرکت انقلابی ملت‌های مسلمان منطقه رو به جلو است و شدت بيشتری هم يافته، تا جايی که ديکتاتور جنايتکار ليبی از پايتخت فرار کرده است.

رئيس قوه قضاييه با ابراز اميدواری نسبت به محاکمه عادلانه حاکمان جور در کشورهای متحول شده منطقه و تلاش برای قطع جنايت‌های آل خليفه و آل سعود در بحرين گفت: بحمدا... مردم مسلمان اين کشور‌ها در صحنه هستند و نه فقط از جريان و شدت اين حرکت‌ها کاسته نشده، بلکه رو به تزايد است و اميدواريم که در همه صحنه‌ها ملت‌های مسلمان پيروز باشند.

آيت‌ا... لاريجانی به حرکت‌های مذبوحانه حاکمان غربی در قبال کشورهای منطقه اشاره کرد و آنان را «حاميان ديروز حکام جور و ظلم» و «مدعيان امروز دفاع از مردم کشورهای مسلمان» ناميد و گفت: همگان توجه دارند که کشورهای غربی تا ديروز دستشان در دست حاکمان جور بود و عکس‌های يادگاری آنان با ديکتاتور ليبی را همه ديده‌اند و با توجه به اسناد اخيری که توسط خبرگزاری‌های دنيا مخابره شده، همه می‌دانند که چگونه CIA و سرويس‌های اطلاعاتی کشورهای غربی با حاکم ليبی در تعامل بودند و حتی برای حفظ افراد اين خانواده تلاش می‌کردند، اما حالا بعد از چند روز يکباره کشورهای غربی به اين سمت غلطيده‌اند و اعلام می‌کنند که ما طرفدار و نگران مردم اين کشورها هستيم.

غربيها نگران از آينده و سرنوشت نفت و گاز و منابع طبيعی

رئيس دستگاه قضايی نگرانی اصلی غربی‌ها را نه «نگرانی و دفاع از مردم» که نگرانی از «آينده و سرنوشت نفت و گاز و منابع طبيعی اين کشورها» دانست و افزود: شرکت‌های نفتی به سرعت به اين کشور‌ها سرازير شده‌اند، مردم انقلابی کشورهای اسلامی بايد تلاش کنند تا چهره کريه استعمار برای همه بيشتر روشن بشود و مجال سلطه مجدد استعمار و استکبار بر منابع نفتی و منابع اقتصادی کشورهای مسلمان و سيطره بر دنيای سياست اين کشورها داده نشود.

آيت ا... لاريجانی به دستگاه ديپلماسی و اجرايی کشور نيز تعامل صحيح با انقلابيون مسلمان منطقه را توصيه کرد و افزود: ما بايد سياست فعالی در تعامل با انقلابيون مسلمان داشته باشيم و در تعامل با ملت‌های مسلمان خصوصاً مردمی که خيزش کرده‌اند و نياز به مساعدت و همکاری در همه سطوح دارند تلاش کنيم. البته تعامل صحيح هم منوط به اين است که اين حرکت‌ها را درست بشناسيم و تحليل صحيحی داشته باشيم، چرا که هر تحليل اشتباه در اين زمينه موجب خسارت‌های جبران ناپذير است.

ضرورت توجه به توصيه‌های مقام معظم رهبری در زمينه تحولات کشورهای منطقه

آيت‌ا... لاريجانی توجه به توصيه‌ها و نگاه و تحليل مقام معظم رهبری در زمينه تحولات کشورهای منطقه را خواستار شد و گفت: مقام معظم رهبری در تحليل و پيگيری حوادث منطقه نقش پيشرو داشته‌اند و تحليلشان اين است که مردم اين کشورها بر اساس فرهنگ و دين و فطرت انسانی‌ خود و در تقابل با منافع کشورهای غربی به پا خاسته‌اند و به هيچوجه نمی‌توان پذيرفت که پشت سر اين تحولات، خود غربی‌ها باشند. هر چند واضح است که مثل هر جای ديگری غربی‌ها تلاش دارند بر موج انقلاب سوار بشوند و از حرکت‌های مردمی استفاده کنند ولی اين حرکت‌ها ذاتاً حرکت‌های دينی و مردمی است و کشور ما که پيشتاز حرکت‌های انقلابی بوده و تجربه بسيار موفقی را هم به دنيای اسلام و جهان نشان داده است، بايد قدر اين مسايل را بداند و اشتباه است اگر از اين جريان‌ها و تحولات عقب بيفتد.

ضرورت حضور بيشتر مسئولان در ميان نخبگان کشور

رئيس قوه قضاييه در ادامه به ضرورت حضور بيشتر مسئولان در ميان نخبگان کشور همپای ارتباط با توده‌های مردم، اشاره و تأکيد کرد: حضور مسئولان در ميان نخبگان کشور مسئله‌ای است که تا حدی مغفول افتاده و يا در اثر کثرت کارِ مسئولين ميسر نشده‌است.

آيت‌ا... لاريجانی از برنامه و رويکرد مسئولان دستگاه قضايی در ارتباط و تعامل مؤثر با نخبگان جامعه خبر داد و گفت: حضور مسئولان قضايی در ميان نخبگان، مغتنم و استفاده از آرای حقوقدان‌ها، وکلا و قضات محترم بسيار مفيد است و البته تلاش شده است در سفرهای استانی رئيس قوه قضاييه و در خود پايتخت، اين ارتباط شکل بگيرد و توسعه يابد گرچه اين کار برنامه‌ريزی وسيع‌تری رامی‌طلبد. همچنين نقد دلسوزانه از سوی نخبگان و پذيرش سخنان و نقدهای نخبگان را لازمه فرآيند تعامل مسئولان و نخبگان کشور دانست.

عفو زندانيان امنيتی بر اساس رأفت اسلامی بوده است

آيت‌ا... لاريجانی به عفو و آزادی تعدادی از زندانيان امنيتی در کنار ساير زندانيان به مناسبت عيد فطر اشاره کرد و گفت: متأسفانه هر حرکت صحيحی در اين کشور با تحليل‌های غلط و غرض‌ورزانه کشورهای غربی و افراد معاند نظام و رسانه‌های همسوی آنان قرار می‌گيرد، عفو اخير هم از اين قاعده مستثنی نشد. اما اينجانب اعلام می‌کنم که اولاً اين عفو بر اساس رأفت اسلامی بوده است و معتقديم اگر افراد خطاکار به خطای خودشان اعتراف داشته و طلب عفو کنند، طبيعی است مجال تحول جديدی به آنها داده شود. در واقع اين روش قوه قضاييه و منش نظام، نشان از يک اقتدار سياسی است و به نظر می‌رسد اين مسئله خيلی روشن است و هر کسی اين را می‌فهمد که اگر حکومتی و نظامی احساس ضعف بکند نمی‌آيد افرادی را که متهم و بلکه محکوم به جرايم امنيتی بوده‌اند از زندان آزاد کند. اما بحمدا... با پشتيبانی عظيم مردمی‌ نظام اسلامی ما کاملاً مقتدرانه به پيش می‌رود. لذا از آزاد کردن افرادی که ولو به جهات امنيتی محکوم بودند، احساس خلأ و خوفی نمی‌کند.

رئيس قوه قضاييه زندانيان امنيتی عفو شده را نيز مورد خطاب قرار داد و گفت: به کسانی هم که مورد عفو قرار گرفته‌اند و آزاد شده‌اند توصيه می‌کنم با صحبت‌های خود مجال حرکت و سوءاستفاده به معاندان و ضد انقلاب و رسانه‌های آنان ندهند.

بايد قدر مجلس خبرگان را دانست

آيت‌ا... لاريجانی در پايان به برگزاری اجلاس خبرگان رهبری اشاره کرد و گفت: مجلس خبرگان رهبری گرچه وظيفه اصلی‌اش محدود است، ولی به خاطر اهميت وظيفه‌اش که بحث تعيين رهبری و تشخيص صفات و توجه و اطلاع از بقای صفات رهبری است بسيار مهم و تأثيرگذار محسوب می‌شود و اين قدر اهميت دارد که موجب شده جايگاه مجلس خبرگان رهبری در قانون اساسی و در نظام ما جايگاه بسيار رفيعی باشد و کسانی هم که در مجلس خبرگان هستند غالباً علمای بلادند، که خودشان سوای بحث عضويت در مجلس خبرگان رهبری هر کدام جايگاه ويژه و رفيع علمی دارند و مورد توجه مردم هستند و لذا بايد قدر اين مجلس را دانست و جلسات آن را به فال نيک گرفت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016