شنبه 19 شهریور 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علی مطهری: نه مجلس ما مستقل است، نه قوه قضاییه، خبرآنلاین

علی مطهری، نماینده تهران، با تاکید بر اینکه مجلس استقلال لازم را ندارد و در جایگاه واقعی خود نیست و گاهی به مجلس فرمایشی تبدیل می شود، نحوه رفتار در ماجرای سؤال از احمدی نژاد را بهترین شاهد بر این مدعا ذکر کرد و همچنین گفت: قوه قضائیه کشور نیز قدرت و استقلال لازم را ندارد و می بینیم که قادر به خاتمه دادن به پرونده های مقامات عالی رتبه دولتی نیست. او عقب نشینی این قوه با «یک تشر» احمدی نژاد را شاهد مثال این واقعیت ذکر کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


علی مطهری در یادداشتی با عنوان «نقش نخبگان در ایجاد اعتماد مردم به نظام» که در خبرآنلاین منتشر شد، همچنین خاطرنشان کرد: باید دو شرط را برای نخبگان فراهم کنیم تا آنها تمایل بیشتری برای حضور در عرصه اجتماعی و سیاسی از جمله انتخابات پیدا کنند. مثلا اگر نخبگان احساس کنند مجلس قادر به ایجاد تحول در کشور و مقابله با انحرافات و تخلفات و به طور کلی قادر به انجام کارهای بزرگ نیست و در امور مهم استقلال کافی ندارد و گاهی به یک مجلس فرمایشی تبدیل می شود، تمایلی به کاندیدا شدن نخواهند داشت. یا زمانی که احساس کنند اعتماد مردم به نظام آسیب دیده است، رفع این آسیب را مقدم بر شرکت در انتخابات میبینند.

وی با بیان اینکه برای ترغیب نخبگان به حضور در عرصه اجتماعی و سیاسی باید این دو نقیصه را رفع کنیم، افزود: مثلا باید مجلس به جایگاه خود در قانون اساسی بازگردد به طوری که این توان را داشته باشد که دولت را در مسیر قانون قرار دهد. الآن مجلس در چنین جایگاهی نیست و استقلال لازم را ندارد. نوع برخورد با سئوال از رئیس جمهور بهترین شاهد بر این مدعاست. همین طور قوه قضائیه قدرت و استقلال لازم را ندارد و می بینیم که قادر به خاتمه دادن به پرونده های مقامات عالی رتبه دولتی نیست و با یک تشر رئیس جمهور عقب نشینی می کند. لذا نخبه احساس میکند که با این شرایط، کاری از دست او ساخته نیست و طبعا شوقی برای حضور در عرصه اجتماعی و سیاسی پیدا نمی کند. نخبه باید احساس کند که راه اصلاح باز است و همچنین اعتماد مردم برقرار است.

این نماینده اصولگرای تهران افزود: در بحرانهای اجتماعی باید استقلال هر قوهای محترم شمرده شود و دست هیچ قوهای به نفع قوه دیگر بسته نشود تا موجب سرکشی برخی و بیخاصیتی برخی دیگر نشود. بحران اخیر در کشور ما این حقیقت را اثبات کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016