دوشنبه 21 شهریور 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

معاون سازمان انرژی اتمی: ساخت‌گاه‌ نيروگاه‌های جديد تا مهر منتشر می‌شود، با بهره‌برداری از بوشهر شرايط غربی‌ها تغيير‌می‌کند، ايسنا

در حالی که قرار بود نيروگاه اتمی بوشهر در سال ۱۳۵۴ با وجود بزرگ بودنش در بين نيروگاه‌های اتمی دنيا در کوتاه‌ترين زمان ممکن ساخته و راه‌اندازی شود، فردا پس از ۳۶ سال برای بهره‌برداری مقدماتی و انجام برخی تست‌ها جهت بهر‌ه‌برداری نهايی و اتصال به شبکه برق سراسری کشور آماده می‌شود.

فردا (دوشنبه) روز به ياد ماندنی ديگری برای نيروگاه اتمی بوشهر خواهد بود. هر چند اين نيروگاه از اين روزهای به ياد ماندنی در طول عمرش کم نديده است.

محمد احمديان ـ پيمانکار ايرانی پروژه ساخت و تکميل نيروگاه اتمی بوشهر ـ که در پاييز ۸۸ مسووليت اين نيروگاه را به عهده گرفت، نسبت به پی‌گيری برنامه هسته‌يی کشور به ويژه در زمينه توليد ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌يی با استفاده از انرژی هسته‌يی در ۲۰ سال آينده نگاهی منطقی دارد؛ نگاهی که به نظر با مطالعات دقيق فنی و اقتصادی هم‌خوانی دارد.

او بر اساس مطالعه‌ای که با همکاری سازمان انرژی اتمی و وزارت نيرو صورت گرفته گفت: در افق ۱۵ ساله، توليد حداقل ۱۰ هزار مگاوات برق هسته‌يی توجيه فنی و اقتصادی دارد.

وی با بيان اين‌که به طور قطع در ساخت نيروگاه‌های جديد اتمی وارد می‌شويم، در عين حال می‌گويد که در ساخت نيروگاه‌های جديد هسته‌يی احساسی و سياسی برخورد نمی‌کنيم.

محمد احمديان در آستانه برگزاری مراسم شروع بهره‌برداری مقدماتی نيروگاه اتمی بوشهر که فردا (دوشنبه) در نيروگاه اتمی بوشهر برگزار می‌شود در گفت‌وگو با خبرنگار انرژی هسته‌يی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: اين بهره‌برداری مقدماتی است، چون تا وقتی که نيروگاه به بهره‌برداری کامل مطمئن برسد و وزارت نيرو روی برق اين نيروگاه در توليد روزانه شبکه برق کشور حساب باز کند، مقداری زمان لازم است. نيروگاه در روز دوشنبه به شبکه برق سراسری کشور متصل می‌شود و در روزهای آينده و با هماهنگی با وزارت نيرو توان نيروگاه تا ۴۰۰ مگاوات افزايش پيدا می‌کند.


حضور رييس روس اتم، وزير انرژی روسيه در مراسم بهره‌برداری مقدماتی

او خاطرنشان کرد: مراسم بهره‌برداری مقدماتی نيروگاه بوشهر با حضور سرگی کرينکو ـ رييس روس ‌اتم ـ که همتای دکتر فريدون عباسی ـ رييس سازمان انرژی اتمی ـ است برگزار می‌شود. البته سرگی اشماتکو ـ وزير انرژی روسيه ـ و مقامات پيشين روسيه که در ساخت و تکميل اين نيروگاه فعاليت داشتند و برای حضور در اجلاس کميسيون مشترک همکاری‌های دو کشور در تهران هستند،به اين مراسم دعوت شده‌اند.


حضور مقامات ايران و روسيه در بالاترين سطح در مراسم بهره‌برداری نهايی نيروگاه بوشهر

مديرعامل شرکت توليد و توسعه انرژی اتمی در رابطه با زمان بهره‌برداری نهايی نيروگاه بوشهر با بيان اين‌که احتمالا اواخر آبان يا اوايل آذرماه شاهد اين رويداد خواهيم بود، اظهار کرد: پيش‌بينی شده اين مراسم با حضور بالاترين مقامات دو کشور ايران و روسيه برگزار شود.


مراسم بهره‌برداری از نيروگاه بوشهر فرصتی برای مقامات عالی‌رتبه آژانس است

معاون عباسی درباره دعوت ايران از يوکيا آمانو ـ مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی ـ برای حضور در مراسم بهره‌برداری نهايی از نيروگاه بوشهر افزود: رييس سازمان انرژی اتمی از او برای حضور در اين مراسم دعوت کرده‌اند و اين مراسم فرصتی است تا مقامات عالی‌رتبه آژانس حضور يابند و از نزديک شاهد فعاليت نيروگاه باشند، اما نسبت به اين‌که پاسخ آمانو به اين دعوت چه بوده است، اطلاعی ندارم.


در افق ۱۵ ساله توليد حداقل ۱۰ هزار مگاوات برق هسته‌يی توجيه فنی و اقتصادی دارد

احمديان در پاسخ به اين پرسش که گام بعد از بهره‌برداری از نيروگاه اتمی بوشهر چه خواهد بود؟ گفت: با توجه به عوامل مختلف فنی و اقتصادی و ويژگی‌های خاص هر کشور مشخص می‌شود که در سبد توليد برق هر کشور سهم هر يک از انواع فن‌آوری‌های توليد برق به چه ميزان است. ‌

وی با بيان اين‌که صنعت و عوامل تعيين‌کننده نوع فن‌آوری توليد برق در طول زمان تغيير می‌کنند، اظهار کرد: بر اين اساس سازمان انرژی اتمی اخيرا از وزارت نيرو درخواست کرده است که مجددا بررسی لازم را انجام دهد و اطلاعات لازم درباره نيروگاه‌های هسته‌يی را در اختيار ما قرار دهد. وزارت نيرو بر اساس وظيفه قانونی‌شان اين مطالعه را نهايی کرده و به زودی نتايجش منتشر خواهد شد.

معاون نيروگاهی سازمان انرژی اتمی ادامه داد: در اين مطالعه نشان داده شده است که با توجه به مجموعه عوامل موجود به لحاظ فنی و اقتصادی در يک افق ۱۵ ساله، حداقل توليد حدود ۱۰ هزار مگاوات برق هسته‌يی توجيه فنی و اقتصادی دارد.

احمديان گفت: در مطالعه صورت گرفته هزينه‌های زيست ‌محيطی نيروگاه‌های فسيلی به طور جدی مورد توجه قرار نگرفته است و اگر بخواهيم اين ملاحظات را هم در نظر بگيريم، ساخت واحدهای برق هسته‌يی توجيه بيش‌تری پيدا می‌کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در ساخت نيروگاه‌های جديد هسته‌يی احساسی و سياسی برخورد نمی‌کنيم

معاون عباسی تاکيد کرد: اين مطالعات نشان می‌دهد پی‌گيری ساخت نيروگاه‌های جديد هسته‌يی مبتنی بر مسايل احساسی و سياسی نيست.


به نفع ماست که کار را با روس‌ها ادامه دهيم

مديرعامل شرکت توليد و توسعه انرژی اتمی در پاسخ به اين پرسش که به چه شکل به سمت ساخت واحدهای جديد نيروگاهی خواهيد رفت؟ با بيان اين که بايد بين عوامل مختلف موثر در اين مساله تعادل ايجاد کرد، گفت: کشورهای دنيا در برنامه هسته‌يی‌شان برای توليد برق مبنا را بر يک فن‌آوری خاص گذاشته‌اند تا با اشراف بر آن فن‌آوری هزينه‌های دوره ساخت را کاهش دهند و در دوره بهره‌برداری با اطمينان بيش‌تری اين کار را انجام دهند و هم مشکلاتی که برای از کار انداختن رآکتور و نگهداری پسماندها وجود دارد را به حداقل برسانند. البته در اين زمينه چين استثناء است که به دليل حجم بالای رشد و توسعه‌ای که دارد هم‌زمان چند فن‌آوری را دنبال می‌کند.

احمديان ادامه داد: از اين جنبه به نفع ماست که کار را با روس‌ها ادامه داده و فن‌آوری واحد يکم نيروگاه بوشهر را برای واحدهای بعدی مبنا قرار دهيم؛ البته با لحاظ کردن اصلاحاتی که درباره ايمنی بيش‌تر رآکتورها بعد از حادثه فوکوشيما پی‌گيری می‌شود.

معاون نيروگاهی سازمان انرژی اتمی با بيان اين که دنبال کردن تکنولوژی و فن‌آوری روسيه در ساخت نيروگاه‌های اتمی از جنبه‌های مختلف توجيه‌پذير است تصريح کرد: البته اگر بتوانيم در ساخت نيروگاه‌های جديد در کشور رقابتی را بين سازندگان نيروگاه‌های هسته‌يی در دنيا داشته باشيم به لحاظ کاهش هزينه، افزايش کيفيت کار و کوتاه شدن زمان ساخت آزادی عمل بيش‌تری خواهيم داشت.

او در عين حال اظهار کرد: ما به دنبال آن هستيم تا واحدهای جديد نيروگاهی در حد بسيار بالايی به لحاظ طراحی و نصب و ساخت تجهيزات و غيره به توانمندی‌ داخلی متکی باشد.


سازمان انرژی اتمی برای ساخت واحدهای جديد نيروگاه اتمی تصميم قطعی دارد

مديرعامل شرکت توليد و توسعه انرژی اتمی تاکيد کرد: سازمان انرژی اتمی برای ساخت واحدهای جديد نيروگاه اتمی در کشور تصميم قطعی دارد. اين که از چه روشی و با همکاری کدام سازندگان بين‌المللی اين تصميم تحقق يابد به عوامل فوق که مورد اشاره قرار گرفت باز می‌گردد.


تا پايان مهر ساخت‌گاه‌های نيروگاه‌های اتمی جديد منتشر می‌شود

وی درباره مکان‌يابی واحدهای جديد نيروگاه اتمی با اشاره به اين که انتخاب مکان نيروگاه‌های اتمی از حساسيت بالايی برخوردار است و با توجه به عواملی از جمله زلزله، ‌جمعيت و دسترسی به منابع آب و نزديکی به شبکه‌های برق بايد دقت لازم صورت گيرد، افزود: خوشبختانه اين مرحله را سازمان انرژی اتمی به نتيجه رسانده و تا پايان مهرماه مشاور ساخت‌گاه‌هايی که در آينده می‌توانند تا ۲۰ هزار مگاوات را برای کشور تامين کنند، مشخص می‌کند. هم‌چنين اقدامات برای مطالعه تکميلی زمين‌شناسی در ساخت‌گاه‌ها و تملک آن‌ها و مراقبت‌های جمعيتی آغاز می‌شود. اميدواريم مطالعه بر روی واحدهای جديد هم به نتيجه برسد و بعد از تکميل و بهره‌برداری از واحد يکم نيروگاه بوشهر کار بر روی واحدهای بعدی را شروع کنيم.


يکی از گزينه‌های‌مان برای ساخت نيروگاه‌های اتمی جديد همکاری با روس‌هاست

احمديان تاکيد کرد: يکی از گزينه‌های ما در اين مسير همکاری با روس‌هاست، البته در نظر داريم ابتدا تکليف واحد يکم نيروگاه بوشهر مشخص شود و سپس ارزيابی واقع‌بينانه‌ای از عملکرد روس‌ها در آن واحد داشته باشيم چون اين ارزيابی در ادامه همکاری‌ ما با روس‌ها اثرگذار خواهد بود.


قراردادهای "کليد در دست" نمی‌بنديم


مطالعه نيروگاه‌های اتمی جديد بدون توجه به محدوديت‌های سياسی انجام شده است

معاون نيروگاهی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به اين پرسش که در مطالعه صورت گرفته با همکاری وزارت نيرو مساله تحريم‌های بين‌المللی اقتصادی و يک جانبه از سوی برخی کشورها و اعمال فشارهای سياسی در نظر گرفته شده است يا خير؟ گفت: در مطالعه صورت گرفته پيش‌بينی‌ مصرف برق در کشور و هزينه‌های ساخت و بهره‌برداری از انواع نيروگاه‌ها در يک دوره زمانی ۱۵ ساله در نظر گرفته شده است. در تحقق بخشيدن به اين برنامه شايد ما با محدوديت‌هايی روبه‌رو شويم، از جمله سازمان انرژی اتمی سياست حداکثر استفاده از امکانات داخل را دارد و حاضر نيستيم مثل برخی کشورهای منطقه حتی اگر شرايط بين‌المللی هم اجازه می‌داد برای کل فعاليت‌های طراحی، ساخت، بهره‌برداری و از کاراندازی، قراردادهای کاملا "کليد در دست" ببنديم. اين که با چه شيبی به اهداف مورد نظر برسيم موضوع مهمی است که بايد در وقت خود به آن پرداخته شود.

وی گفت: اين مطالعه بدون توجه به محدوديت‌های سياسی و با هدف حداقل کردن هزينه تمام شده برق در سال‌های آتی انجام شده است.


رآکتورهای روسيه پيشرفته است


پس از راه‌اندازی نيروگاه بوشهر شرايط غربی‌ها تغيير خواهد کرد

مديرعامل شرکت توليد و توسعه انرژی اتمی در پاسخ به اين پرسش که تضمين می‌کنيد فن‌آوری روس‌ها قابل اعتماد و سرمايه‌گذاری باشد؟ اظهار کرد: در ابتدا بايد صبر کنيم و ببينيم بعد از راه‌اندازی کامل نيروگاه بوشهر چه تحولی در تعاملات‌مان با دنيا رخ می‌دهد. معتقديم پس از بهره‌برداری و راه‌اندازی نيروگاه بوشهر شرايط غربی‌ها تغيير خواهد کرد. دوم اين که روس‌ها از کشورهای مطرح در حوزه انرژی اتمی هستند و علاوه بر ايران در هند،‌ ترکيه، چين و برخی کشورهای اروپای شرقی واحدهايی را برای ساخت و راه‌اندازی در دست اقدام دارند. رآکتورهای روسيه پيشرفته است و اصلاحات خوبی را هم بر روی آن‌ها انجام داده‌اند. در بررسی‌هايی که تا به حال بر روی تکنولوژی نيروگاهی روسيه داشتيم نشانه‌ای از نامناسب بودن اين فن‌آوری مشاهده نشده است.


نبود رقابت محدوديت‌هايی برای ما ايجاد می‌کند

احمديان خاطرنشان کرد: نبود رقابت، در هزينه و ساير جنبه‌های فنی محدوديت‌هايی را برای ما ايجاد می‌کند؛ البته اين شرايط می‌توانست در صورتی هم که صرفا فن‌آوری غربی را در اختيار می‌گرفتيم وجود داشته باشد. بنابراين بايد صبر کنيم و ببينيم شرايط بين‌المللی به چه سمتی می‌رود.

معاون سازمان انرژی اتمی تصريح کرد: با وضعيت فعلی در بازار جهانی هسته‌يی و با توجه به اقدامات و فعاليت‌هايی که روسيه از قبل برای تکميل واحد يکم نيروگاه بوشهر در ايران داشته ‌است به طور طبيعی برای واحدهای بعدی با هزينه کم‌تری وارد کار خواهند شد.

او گفت: مصمم هستيم برنامه کشور درباره توليد برق هسته‌يی را به نتيجه برسانيم، اما عجله‌ای هم نداريم با شرايطی که مورد نظرمان نيست وارد کار شويم. اميدواريم با تلاش همه دستگاه‌های کشور واحدهای بعدی نيروگاهی در شرايط مناسبی پی‌گيری شود.

معاون نيروگاهی سازمان انرژی اتمی درباره آخرين وضعيت نيروگاه بومی دارخوين گفت: پروژه ساخت نيروگاه‌های بومی با قدرت متوسط با اين هدف که اگر هيچ ‌کدام از مسيرهای همکاری بين‌المللی با شرايط مطلوب برای ساخت نيروگاه‌های اتمی فراهم نشود با اتکا به توانمندی‌های داخل اين هدف به نتيجه برسد، دنبال می‌شود، البته در يک زمان‌بندی طولانی‌تر.


هم‌زمان با طراحی تفصيلی نيروگاه دارخوين، تامين تجهيزات در کشور پی‌گيری می‌شود

وی افزود: طراحی مفهومی و پايه نيروگاه ۳۶۰ مگاواتی دارخوين به اتمام رسيده است و همکاران ما وارد طراحی تفصيلی آن شده‌اند و هم‌زمان اقدامات برای تامين تجهيزات اصلی و ساخت آن‌ها در داخل کشور در دست انجام است و در اين‌باره مطالعه جامعی شروع شده که نتيجه آن برای تصميم‌گيران در اين رابطه مفيد خواهد بود.

احمديان در پاسخ به اين پرسش که قرار بود طراحی رآکتور ۳۶۰ مگاواتی دارخوين به تاييد يک شرکت خارجی برسد؟ اظهار کرد: تا حد زيادی اين همکاری با يکی از شرکت‌های خارجی وجود داشت، اما به خاطر محدوديت‌هايی که کشورهای اروپايی ايجاد کردند اين مساله به حالت تعليق درآمده است. البته اين مساله عامل بازدارنده برای ما نخواهد بود. کشورهای ديگری هستند که برای اين کار اعلام آمادگی کرده‌اند و در حال مذاکره با آن‌ها هستيم. اين اقدام در راستای کوتاه‌تر شدن زمان و ارزان‌تر ساخته شدن پروژه دارخوين صورت می‌گيرد.


تعيين ساخت‌گاه‌ نيروگاه‌های اتمی جديد توسط مشاور داخلی انجام می‌شود

او درباره مکان‌يابی برای تعيين ساخت‌گاه نيروگاه‌های اتمی جديد در کشور با تاکيد بر اين‌که اين اقدام توسط مشاور داخلی صورت می‌گيرد، گفت: در زمان ساخت نيروگاه بوشهر پيش از انقلاب مطالعاتی به جهت مکان‌يابی صورت گرفته بود. با توجه به آن مطالعات کشور را به شش منطقه تقسيم کرديم و پنج شرکت مهندسی مشاور که از شرکت‌های مطرح در حوزه‌های انرژی هستند اين مناطق را پوشش و مورد بررسی قرار دادند. حدود ۳۵ منطقه در نهايت انتخاب شده است و در حال بررسی از سوی مشاور مادر است تا ترتيب اولويت اين مکان‌ها در کشور مشخص شود. با توجه به نقش تعيين‌کننده آب به عنوان خنک‌کننده رآکتورهای اتمی، مناطق مورد نظر بيش‌تر در حاشيه دريا قرار دارند.


بهترين مکان برای ساخت واحد‌های ۲، ۳ و ۴ بوشهر است


ساخت‌گاه‌های جديد نيروگاه‌های اتمی عمدتا در حاشيه سواحل جنوبی کشور هستند

احمديان گفت: ساختگاه‌های جديد عمدتا در حاشيه سواحل جنوبی کشور هستند؛ اگرچه در نقاط ديگر کشور نيز گزينه‌هايی وجود دارد. برای ساخت واحد‌های دوم، سوم و چهارم به طور قطع بهترين گزينه‌ بوشهر است؛ چرا که زيرساخت‌های عمومی شکل گرفته برای واحد يکم برای واحدهای بعدی قابل استفاده خواهد بود. هم‌چنين بسياری از ملاحظاتی که بايد برای شرايط اضطراری در نظر بگيريم برای واحد يکم نيروگاه بوشهر انجام شده است و واحدهای بعدی بدون هزينه در اين بخش‌ها می‌توانند دنبال شوند. البته تمرکز بيش از حد توليد برق اتمی در يک نقطه هم مناسب نيست که اين اصل هم رعايت خواهد شد.


خاموشی مورد اشاره در گزارش آژانس امری طبيعی بوده است

معاون عباسی درباره‌ خاموشی نيروگاه بوشهر که در گزارش اخير مديرکل آژانس به آن اشاره شده است، گفت: در تمامی تاسيسات صنعتی بعد از مرحله‌ نصب تجهيزات مرحله راه‌اندازی است که تجهيزات و تاسيسات مورد آزمايش قرار می‌گيرند. هم‌چنين رفع بخشی از مشکلات و بررسی مسايل به بعد از شروع بهره‌برداری موکول می‌شود. در نيروگاه‌های هسته‌يی به دليل حساسيت بالايی که بر روی مسائل ايمنی وجود دارد تلاش بر اين است ايرادات در دوره راه‌اندازی با تست‌های گوناگون شناسايی شوند. از روزی که رآکتور نيروگاه بوشهر بحرانی شد با توجه به استانداردهای ايمنی در نيروگاه‌های هسته‌يی بايد در هر مرحله توقف کنيم و بازبينی و تست‌های کاملی را انجام دهيم. در اين فرآيند برخی تجهيزات از آزمايش‌ها موفق خارج نمی‌شوند. بنابراين خاموشی مورد اشاره امری طبيعی بوده است. پس از اتصال به شبکه توان نيروگاه تا ۳۵۰ يا ۴۰۰ مگاوات افزايش می‌يابد.


بعد از اتصال اوليه به شبکه، ۴۵ روز نيروگاه خاموش و بازبينی می‌شود

وی گفت: بعد از آن در برنامه است که ۴۵ روز نيروگاه به طور کامل خاموش و از مدار خارج ‌شود و تمام سيستم‌ها و تجهيزات دوباره مورد بازبينی قرار گيرد. بعد از اين مرحله دوباره نيروگاه راه‌اندازی می‌شود تا ۵۰ درصد قدرت را توليد کند.

احمديان افزود: مرحله توليد ۵۰ درصد برق در نيروگاه در قرارداد تعريف شده است و اگر پيمانکار آزمايش‌های پيش‌بينی شده در مرحله مذکور را با موفقيت انجام دهد متعاقبا بخشی از پرداخت‌ها طبق قرارداد صورت می‌گيرد و دوباره در اين مرحله نيز نيروگاه از مدار خارج و مورد بازبينی قرار می‌گيرد و پس از آن وارد مرحله ۷۵ درصد توليد قدرت می‌شود و مورد بازبينی قرار می‌گيرد؛ اين روند تا رسيدن به ۱۰۰ درصد توان ادامه دارد. اين اقدامات صرفا به خاطر رعايت ملاحظات ايمنی در نيروگاه‌های هسته‌يی است.

مديرعامل شرکت توليد و توسعه انرژی اتمی گفت: البته درباره نيروگاه بوشهر اين روند با حساسيت مضاعفی انجام می‌شود. با توجه به استفاده از برخی تجهيزات آلمانی با وجود آن‌که قبلا مورد بررسی دقيق قرار گرفته‌اند، تا فعاليت در شرايط واقعی نمی‌توان درباره آن‌ها قضاوت قطعی داشت. سياست سازمان انرژی اتمی اين است که با توجه به رفع نگرانی‌ها از به مدار آمدن برق نيروگاه اتمی بوشهر، قدم‌های بعدی با دقت و صبر برداشته شود.


آژانس از نيروگاه بوشهر بازديد ادواری خواهد داشت


اتحاديه جهانی بهره‌برداران نيروگاه‌های اتمی پاييز امسال از نيروگاه بوشهر بازديد می‌کنند

احمديان درباره چگونگی نظارت آژانس بر کار نيروگاه بوشهر پس از بهره‌برداری کامل از آن، گفت: در گذشته از سوی آژانس گروه‌هايی برای بازديد از نيروگاه‌های هسته‌يی که وارد مرحله‌ بهره‌برداری می‌شدند فرستاده می‌شد و اين گروه‌ها آمادگی نيروگاه برای بهره‌برداری را بررسی می‌کردند و پيشنهادات‌شان را برای بهبود کار مطرح می‌کردند و اين بازديدها يکی از ابزارهای مهم نظارت آژانس است. حدود يک ‌سال قبل آژانس با اتحاديه جهانی بهره‌برداران نيروگاه‌های اتمی با توجه به تخصصی بودن اين اتحاديه تفاهم کرد و بر اين اساس بازديدهای اين اتحاديه مورد تاييد آژانس قرار گرفت و می‌تواند جايگزين بازديد آژانس شود.

مديرعامل شرکت توليد و توسعه انرژی اتمی خاطرنشان کرد: در همين رابطه سازمان انرژی اتمی از اين اتحاديه برای بازديد از فعاليت نيروگاه بوشهر دعوت کرده است. در بازديد مقدماتی که دو هفته پيش صورت گرفت زمان مشخصی برای بازديد نهايی اين گروه در پاييز سال جاری تعيين شد. اين بازديد با توجه به تخصص اين گروه بسيار مفيد خواهد بود و پيشنهادات‌شان برای ما مغتنم است. هم‌چنين آرامش خاطری را به جامعه جهانی به واسطه‌ اطمينان از اين‌که در نيروگاه بوشهر اصول ايمنی به خوبی رعايت می‌شود می‌دهد، البته پيش‌بينی شده بعد از بهره‌برداری کامل از نيروگاه بوشهر در دو سال آينده از تيم ارزيابی کننده آژانس هم برای بازديد از نيروگاه دعوت کنيم و اين بازديدها به طور ادواری تکرار خواهد شد.

احمديان تاکيد کرد: اين اقدامات در کنار نظارت‌های مستمری است که از سوی مرکز نظام ايمنی هسته‌يی کشور درباره‌ بهره‌برداری از نيروگاه بوشهر جريان دارد. اين مرکز هر تصميمی را که بر روی ايمنی نيروگاه تاثير داشته باشد ارزيابی می‌کند.


به دنبال توافق با روس‌ها در رابطه با شرايط "ماوراء طراحی" در نيروگاه هستيم

او با اشاره به اتفاقاتی که در نيروگاه اتمی فوکوشيما روی داده است، گفت: بعد از اين اتفاقات کشورهايی که دارای نيروگاه‌های هسته‌يی‌اند مطالعه مجدد بر روی نيروگاه هسته‌يی‌ خود را در دستور کار قرار دادند. کشورهای اروپايی برنامه‌ای را تحت عنوان Stress test شروع کردند تا تجهيزاتی که به روی ايمنی نيروگاه‌ها تاثير دارند را به لحاظ طراحی و عکس‌العمل در شرايط اضطراری مورد بررسی قرار دهند. ايران هم با همکاری روسيه اين اقدام را در دستور کار قرار داده است و اميدواريم فردا (دوشنبه) در حاشيه مراسم شروع بهره‌برداری مقدماتی از نيروگاه بوشهر پروتکلی در اين رابطه با روس‌ها امضا کنيم. هدف اين مطالعات اين است که اتفاقاتی که در طراحی نيروگاه پيش‌بينی نشده، در نظر گرفته شود و اميدواريم در سال‌های آينده و در مدت زمان بهره‌برداری نيروگاه، پيش‌بينی لازم هم برای شرايط "ماوراء طراحی" صورت گيرد.


تصميم جدی برای تشکيل کنسرسيوم مشترک سوخت نيروگاه بوشهر با روسيه وجود ندارد

معاون نيروگاهی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به اين پرسش که قبلا ايران برای تشکيل کنسرسيوم توليد سوخت نيروگاه بوشهر به روسيه پيشنهاد داده بود اما مورد موافقت قرار نگرفت؟ گفت: تا الان تصميم جدی در رابطه با تشکيل کنسرسيوم مشترک ميان ايران و روسيه برای تامين سوخت سال‌های آينده نيروگاه بوشهر گرفته نشده است.


پذيرش کنوانسيون ايمنی هسته‌يی می‌تواند به اشکال مختلف باشد

احمديان درباره تصميم ايران برای امضای کنوانسيون ايمنی هسته‌يی اظهار کرد: اين موضوع در دست بررسی است. متناسب با منافع ملی در اين رابطه هم تصميم‌گيری می‌شود. در عين حال پذيرش اين کنوانسيون می‌تواند به اشکال مختلف باشد که هر نوع آن محدوديت‌ها و فرصت‌هايی را برای ايران دارد که بايد به طور دقيق مورد بررسی قرار گيرد.


در مدت سه سال از تعداد نيروهای روس در نيروگاه بوشهر کاسته می‌شود

او درباره تعداد نيروهای روسی پس از بهره‌برداری کامل از نيروگاه بوشهر گفت: در حال حاضر تعداد زيادی از نيروهای روسی در نيروگاه فعال هستند؛ چون فعاليت‌های مختلفی هم‌زمان در سايت بوشهر در جريان است. تا تحويل موقت واحد يکم نيروگاه، مسووليت بهره‌برداری به عهده‌ی روس‌هاست و پس از آن به تدريج از تعداد آن‌ها کاسته خواهد شد.

وی ادامه داد: پيش‌بينی می‌کنيم در سه سال پس از تحويل موقت واحد يکم، تعداد نيروهای روسی بسيار محدود شود. در عين حال با توجه به ضرورت‌های فنی و اقتصادی نياز است بخشی از کارشناسان غيرايرانی را نگه داريم.

معاون نيروگاهی سازمان انرژی اتمی درباره‌ قيمت نهايی ساخت و تکميل نيروگاه بوشهر گفت: اين سوال در ذهن خيلی از افراد جامعه است و متاسفانه اظهارنظرهای غيردقيق در اين‌باره شده است.


اعلام رقم تمام شده قرارداد تکميل و ساخت نيروگاه بوشهر با روس‌ها به مصلحت نيست

او با بيان اين‌که به مصلحت نيست رقم دقيق قرارداد اکنون با توجه به اين‌که فرآيند مذاکره يا مناقصه برای واحدهای بعدی نيروگاهی را پيش رو داريم گفته شود، تصريح کرد: البته در هيچ کجای دنيا مرسوم نيست که رقم دقيق قراردادهای‌شان را اعلام کنند. در عين حال پرداخت‌هايی در رابطه با قرارداد بين ايران و آلمان وجود دارد که ارتباطی به روس‌ها ندارد. هرچند پيمانکار روس‌ نسبت به زمانی که بايد نيروگاه را تکميل می‌کرد تاخيرهايی دارد، اما اين تاخيرها با ذهنيتی که برخی دادند متناسب نيست. پرداخت‌هايی که به روسيه صورت گرفته است کاملا هم مشخص است. اگر ارزش ساختمان‌ها و تجهيزاتی که از زمان آلمان‌ها باقی مانده و در اختيار روس‌ها قرار گرفته است به‌علاوه هزينه‌هايی که خودمان انجام داديم را حساب کنيم، باز هزينه تمام شده واحد يکم نيروگاه از متوسط هزينه‌هايی که در دوره زمانی مشابه برای نيروگاه‌های اتمی در دنيا شده است، کم‌تر است.


روس‌ها امتيازاتی از پس تکميل نيروگاه بوشهر به دست آوردند

احمديان گفت: البته روس‌ها در اين فاصله امتيازی داشتند؛ آن‌ها در جريان بررسی تجهيزات آلمانی برای استفاده در طرح جديد به نقشه‌ها و اطلاعات فنی ذی‌قيمتی دسترسی پيدا کردند و خودشان را به لحاظ فن‌آوری نيروگاه‌های هسته‌يی ارتقا دادند. شايد آن‌ها پول کم‌تری گرفتند، اما اين پروژه برای آن‌ها امتيازاتی داشته است که خيلی نمی‌توان ارزش مادی آن را دقيق محاسبه کرد. در مجموع اين که هزينه‌ی تمام شده نيروگاه بوشهر سه برابر يا چندين برابر يک نيروگاه عادی است، صحت ندارد.


طولانی شدن ساخت نيروگاه بوشهر به لحاظ اقتصادی به ما لطمه زد

او افزود: البته طولانی شدن اين پروژه به لحاظ اقتصادی به ما لطمه زده است که بخشی از آن به دليل تاکيد بر استفاده از تجهيزات و ساختمان‌های به جا مانده از طرح آلمان‌هاست.

معاون سازمان انرژی اتمی درباره اطمينان از زلزله‌خيز نبودن منطقه‌ای که نيروگاه بوشهر در آن ساخته شده است گفت: محل مورد نظر به لحاظ انتخاب خوب بوده و محدوده زلزله در نظر گرفته شده در طراحی محتاطانه بوده است.


گفت‌وگو از خبرنگار ايسنا: زهرا اصغری


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016