یکشنبه 20 شهریور 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نيروگاه اتمي بوشهر دوشنبه، پيش راه‌اندازي مي‌شود، ایرنا

مراسم پيش راه‌اندازي نيروگاه اتمي بوشهر با قدرت 40 درصد از توان يكهزار مگاواتي، دوشنبه با حضور مقامات ارشد جمهوري اسلامي ايران و جمهوري فدراتيو روسيه در محل اين نيروگاه برگزار مي‌شود.

به گزارش خبرنگار سياسي ايرنا، بدين ترتيب، انتظار 35 ساله ملت ايران براي افتتاح اين نيروگاه و وصل شدن آن به شبكه برق سراسري كشور به پايان خواهد رسيد.

'علي اكبر صالحي' وزير امور خارجه ، 'فريدون عباسي' معاون رييس ‌جمهوري و رييس سازمان انرژي اتمي ايران ، 'سرگئي اشماتكو' وزير انرژي و 'سرگئي كرينكو' رييس شركت دولتي روس اتم روسيه در اين مراسم حضور خواهند داشت.

مقام‌هاي روس در دو پرواز متفاوت وارد بوشهر خواهند شد چرا كه ' سرگئي اشماتكو' وزير انرژي روسيه امروز(يكشنبه) براي شركت در نهمين اجلاس كميسيون مشترك جمهوري اسلامي ايران و فدراسيون روسيه وارد تهران شده است و از اين رو از تهران عازم بوشهر خواهد شد.

'كرينكو' نيز قرار است در پروازي مستقيم به استان ساحلي ايران در شمال خليج فارس وارد ‌شود.
با پشت سر گذاشتن مراحل مختلف سوخت گذاري و آزمايش‌هاي متعدد ايمني و توربين، برق اتمي نيروگاه بوشهر ساعت 23 و 29 دقيقه شنبه 12 شهريور ماه سال جاري با قدرت حدود 60 مگاوات به شبكه سراسري متصل شد و آزمايش‌هاي انجام شده حكايت دارد كه روند راه اندازي كامل نيروگاه سير طبيعي را طي مي كند.

نيروگاه اتمي بـوشهر داراي 2 پست 230 و 400 كيلو ولت است و برق آن از طريق دو خط به پست چغادك و شبكه سراسري متصل مي شود.

كارشناسان آلماني احداث نيروگاه اتمي بوشهر را آغاز كردند اما با كارشكني آلمان ها در پي وقوع انقلاب اسلامي، روسيه در اوايل سال هاي دهه 1990 ميلادي تكميل اين پروژه را بر عهده گرفت و قرار است آبان يا آذرماه سال جاري، به ظرفيت يكهزار مگاواتي خود برسد.

از اسفند 87 تاكنون آزمايش هـاي اصلي راه اندازي نيروگاه شامل سوخت گذاري مجازي، تست 250 بـار ، تست 110 بار ، تست گرم ، تست كره فلزي ، انتقال سوخت بـه راكتور و تست توربين در هزار و 400دور و سه هزار دور با موفقيت انجام شده است.

با راه اندازي اين نيروگاه، ايران در جهان اسلام و بين 57 كشور اسلامي پس از پاكستان دومين كشوري است كه صاحب نيروگاه هسته‌اي مي‌شود.

با اين حال، به گفته علي اكبر صالحي ، جمهوري اسلامي ايران با برخورداري از نيروگاه يكهزار مگاواتي بوشهر از نظر قدرت نيروگاه اتمي، نخستين كشور در جهان اسلام قلمداد خواهد شد‌ چرا كه مجموع قدرت دو نيروگاه پاكستان، 500مگاوات است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


** مراحل پس از 'پيش راه اندازي'

وزير امور خارجه ايران چندي پيش در گفت‌وگو با ايرنا توضيحاتي در مورد فرايند راه اندازي رسمي نيروگاه اتمي بوشهر و گام‌هاي پس از مرحله 'پيش راه اندازي' ارايه كرد.

علي اكبر صالحي در بخشي از اين گفت‌وگو با بيان اينكه در ابتدا توليد برق در نيروگاه بوشهر با قدرت 40 درصد انجام مي‌شود و پس از بهره‌برداري مقدماتي مدتي از شبكه سراسري برق منفصل خواهد شد، اظهار داشت: قدرت نيروگاه به دلايلي مدتي پايين ‌آورده و مجدد بالا ‌برده مي شود.

سكاندار سابق سازمان انرژي اتمي ايران با بيان اينكه نيروگاه پس از مرحله 'پيش راه اندازي' براي مدتي به شبكه وصل بوده و برق توليد خواهد كرد، گفت: مجبور هستيم دوباره آن را از شبكه جدا كرده و مجدد تست‌هاي لازم را انجام دهيم تا پس از چند ماه آينده به صددرصد قدرت برسد.

وزير امور خارجه با تاكيد بر اينكه نيروگاه يك سال تحت گارانتي روس‌ها خواهد بود تا صددرصد زيرنظر و با گارانتي آنها كار كند، گفت: هر چند اكنون مهندسان ايراني تحت نظارت روس‌ها در حال كار كردن هستند اما بعد از اين مدت نيروگاه به طور رسمي به مهندسان ايراني واگذار خواهد شد.

صالحي بايادآوري اينكه نيروگاه بوشهر تجربه يگانه‌اي است كه تكنولوژي غرب و شرق در آن به هم آميخته شده است ، خاطرنشان كرد: مهندسان ايراني اين فرصت را پيدا كردند كه همزمان بتوانند هم با تكنولوژي غرب و هم تكنولوژي شرق آشنا شوند.

وزير امور خارجه با بيان اينكه رقم هزينه شده براي نيروگاه هزار مگاواتي بوشهر بسيار كمتر از هزينه‌اي است كه براي ساخت و راه‌اندازي نيروگاهي جديد با اين تكنولوژي در زمان فعلي نياز است، گفت: اما به لطف الهي توانستيم نيروگاه بوشهر را با قيمت بسيار مناسبي به سرانجام برسانيم به طوري كه جبران خسارت‌هاي قبل از انقلاب اسلامي نيز شد.

** گام بعدي:‌ ساخت نيروگاه هاي ديگر

معاون رييس جمهوري و رييس سازمان انرژي اتمي نيز اخيرا در گفت‌وگوي اختصاصي با ايرنا گفته است كه نيروگاه بوشهر مثل نيروگاه هاي عادي كه براي راه اندازي به طور آزمايشي، وارد و خارج از مدار مي شوند ، اين روال طي خواهد شد تا وزارت نيرو تنظيمات مورد نياز را انجام دهد.

فريدون عباسي همچنين اظهار داشت:‌ بايد اين مساله را اعلام كنيم كه مذاكرات با روسيه را به منظور ساخت نيروگاه هاي ديگر آغاز كرده ايم.

' الكساندر لوكاشويچ ' سخنگوي وزارت امور خارجه روسيه نيز در گفت وگو با ايرنا تاكيد كرد: افتتاح نيروگاه هسته اي بوشهر، نقطه عطفي در روابط ايران و روسيه محسوب مي شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016