جمعه 25 شهریور 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آلودگی هوا عامل مرگ و میرهای ناگهانی، مهر

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران علت بسیاری از مرگ و میرهای ناگهانی از جمله ایست قلبی را آلودگی هوا از جمله ذرات معلق موجود در هوا دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر، یوسف رشیدی با اشاره به خسارات گسترده ای که آلودگی هوا در حوزه های اقتصادی و اجتماعی بر شهر وارد می کند گفت: انبوه امراض قلبی و ریوی و انواع سرطان‌های ناشی از آلودگی هوا که بخش قابل توجهی از آن منجر به فوت افراد قلبی می‌شود و آسیب‌های جبران ناپذیر بر سرمایه‌های انسانی بر جای می‌گذارد.

وی خسارات مادی ناشی از آلودگی هوا بر سرمایه‌های ملی را نیز غیر قابل جبران دانست و گفت: این در حالی است که با نگاهی گذرا به تجارب کشورهای موفق این در زمینه کنترل و کاهش آلودگی هوا به این نکته می‌رسیم که شاه کلید مقابله با آلودگی هوا «گسترش حمل و نقل عمومی» است.

رشیدی با اعلام این که دلیل 80 درصد آلودگی هوای تهران وسایل نقلیه فرسوده یا خودروهای به ظاهراً جدیدی هستند که به میزان وسایل نقلیه فرسوده و بلکه بیشتر آلودگی تولید می‌کنند، اضافه کرد: البته موتورسیکلت‌ها نیز از وسایل نقلیه هستند که تولید آلودگی آنها بسیار بالاست.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان این که تقریباً همه جای تهران آلوده است و در همه نقاط شهر آلودگی وجود دارد و از این نظر تفاوتی بین شمال شهر و جنوب شهر وجود ندارد و تقریباً همه شهروندان به یک نسبت در معرض آلودگی هوا قرار دارند.

ستاره های پایتخت فروغ خود را از دست داده اند

وی با اشاره به این که به دلیل آلودگی هوا کوه‌های شمال تهران به عنوان چشم‌انداز زیبای پایتخت دیگر به راحتی دیده نمی‌شود، اظهار کرد: در ساعات شب نیز به همین دلیل ستارگان آسمان تهران کمتر دیده می‌شوند و به نظر می‌رسد ستار‌ه‌های درخشان پایتخت فروغ گذشته خود را از دست داده و کم فروغ شده‌اند.

رشیدی با بیان این که تا همین چند سال پیش آسمان تهران پر از ستاره بود و وجود انبوه ستار‌ه‌ها در آسمان شهرمان از ویژگی‌های پایتخت از گذشته تا کنون بوده، تصریح کرد: امروزه به دلیل آلودگی هوا، تهران به یکی از کم ستاره‌ترین آسمان‌ها را در بین کلان‌شهرهای دنیا دارد.

وی با انتقاد از کوتاهی در زمینه اجرای قوانین و مقررات مربوط به کاهش آلودگی هوا گفت: متأسفانه تلمباری از قوانین اجرا نشده و کلکسیونی از مقررات عملی نشده در این زمینه در کشور وجود دارد که مورد بی توجهی قرار گرفته است.

رشیدی با تأکید بر این که مهم‌ترین مشکل آلودگی هوا این است که اجرای قانون به شکل یک اولویت اصلی در کشورمان در نیآمده، اضافه کرد: البته تا وقتی قوانین و مقررات مورد کم توجهی قرار بگیرد وضعیت از این بهتر نمی‌شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مجوز ورود به پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌ها را نداریم

وی ضرورت تصویب و اعمال قوانین و مقررات سفت و سخت زیست محیطی را مورد تأکید قرار داد و اظهار کرد: به عنوان نمونه در کشورهای اسکاندیناوی که در بسیاری از روزهای سال معابر آن‌ها از یخ پوشیده شده و با یخ‌بندان رو به رو هستند، استفاده از لاستیک یخ‌شکن به دلیل خراش آسفالت و در نتیجه تولید ذرات آزبست ممنوع است.

رشیدی با اشاره به این که علاوه بر نقش پر رنگ خودروها در آلودگی هوا نمی‌توان نقش صنایع و کارخانجات آلاینده را در نظر نگرفت، تصریح کرد: شرکت کنترل کیفیت هوا از نظر قانونی مجاز به ورود به مراکزی مانند پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌ها نیست.

وی با بیان این‌که 6 آلاینده اصلی در هوای تهران به وفور وجود دارد، گفت: متأسفانه اخیراً آلاینده‌ جدید ذرات معلق با قطر2.5 میکرون نیز از کشورهای همجوار به آلاینده‌های هوای تهران اضافه شده است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا در پایان خاطرنشان کرد: ناگفته نماند به دلیل حذف سرب از بنزین مصرفی در تهران به عنوان اقدامی مثبت شاهد کاهش میزان سرب موجود در هوای تهران هستیم و امیدواریم در خصوص سایر آلاینده‌ها از جمله آزبست و بنزین نیز به همین ترتیب اقدام شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016