دوشنبه 28 شهریور 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

برداشت روزانه از يک لايه نفتی مشترک؛ قطر ۵۰۰ هزار بشکه - ايران صفر، مهر

با گذشت ۷ سال از امضای قرارداد توسعه لايه نفتی پارس جنوبی و با وجود برداشت روزانه ۴۵۰ هزار بشکه‌ای نفت توسط قطر، توسعه اين ميدان مشترک نفتی ايران با بيشترين ميزان تاخير در حال انجام است.

به گزارش خبرنگار مهر، با گذشت نزديک به هفت سال از امضای قرارداد طرح توسعه لايه نفتی پارس جنوبی نه تنها توليد نفت از اين ميدان مشترک نفتی در خليج فارس توسط ايران آغاز نشده بلکه پيشرفت اجرايی اين پروژه به نيمه هم نرسيده است.

هم اکنون با وجود صفر ماندن سهم ايران در برداشت نفت از اين حوزه مشترک هيدروکربوری، شريک قطری همچون فازهای گازی پارس جنوبی در اين ميدان نفتی هم برداشت قابل توجه نفت خام داشته است.

آمارهای رسمی نشان می دهد که در شرايط فعلی قطر در نيمه مشترک لايه نفتی پارس جنوبی (ميدان الشاهين) به طور متوسط روزانه ۴۵۰ هزار بشکه نفت خام استخراج می کند و پيش بينی می شود تا سال آينده ميلادی با تکميل برخی از مراحل توسعه‌ای، برداشت اين همسايه از لايه های نفتی پارس جنوبی به بيش از ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزايش يابد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


تاکنون توسعه اين ميدان مشترک نفتی ايران با تاخيرهای متعددی روبرو بوده است و در آخرين اعلام رسمی توسط شرکت نفت و گاز پارس قرار بود استخراج نفت تا تابستان سال ۱۳۸۹ آغاز شود، با اين وجود هم اکنون توسعه اين ميدان دريايی با بيشترين تاخير ممکن همراه است.

هدف از اجرای اين طرح توليد روزانه ۳۵ هزار بشکه نفت خام از ناحيه "A " ميدان در فاز نخست و با حفاری هفت حلقه چاه، طراحی، ساخت و نصب سکوی سر چاهی و اجاره و يا خريد شناور چند منظوره FPSO بوده است.

در سه سال گذشته شرکت نفت و گاز پارس با مطرح کردن اين موضوع که لايه نفتی پارس جنوبی با کشور قطر مشترک نيست تاحدودی توسعه اين ميدان مشترک نفتی را از اولويت خود خارج کرد که در نهايت با محرز شدن مشترک بودن بخش عمده ای از اين ميدان، توسعه آن بار ديگر در اولويت قرار گرفت.

پس از امضای قرارداد توسعه ۳۵ ماهه ميدان گازی پارس جنوبی، توسعه لايه نفتی اين ميدان مشترک همواره در سايه قرار گرفته است به طوری‌که مسئولان وزارت نفت همواره توسعه بخش گازی را بر بخش نفتی ترجيح داده اند.

کارشناسان اقتصادی معتقدند در صورت ادامه تاخيرها در توسعه و استخراج نفت از لايه مشترک نفتی پارس جنوبی و با توجه به برداشت گسترده طرف قطری امکان دوفازه شدن ميدان در سمت ايران و مهاجرت نفت به سمت قطر دور از انتظار نيست.

اين درحالی است که پيشتر سايت خبری وزارت نفت اعلام کرده بود: پيش بينی می شود با توجه به شرايط مخزن لايه نفتی پارس جنوبی، توليد روزانه ۳۵ هزار بشکه ای نفت برای مدت ۶ ماه تحقق يابد و سپس توليد با شيب کاهشی تا ۱۵ سال ادامه داشته باشد به طوريکه در سالهای پايانی توليد از لايه نفتی به روزانه ۵ هزار بشکه کاهش يابد.

شرکت نفت: توقف توسعه لايه نفتی پارس جنوبی صحت ندارد

پيگيری مهر نشان می دهد که در ماههای گذشته به دليل عدم تامين مناسب منابع مالی، پيشرفت طرح توسعه لايه‌های مشترک نفتی پارس جنوبی با بيشترين ميزان تاخير همراه بوده است.

عبدالمحمد دلپريش مدير برنامه ريزی شرکت ملی نفت ايران در گفتگو با مهر با تاکيد بر اينکه طرح توسعه لايه نفتی پارس جنوبی متوقف نشده است، گفت: تاکنون برای توسعه اين ميدان ۱۰ حفره در خليج فارس حفاری شده است که به زودی با استقرار يک دستگاه دکل دريايی، تکميل اين حفره ها تا مخزن نفتی آغاز می شود.

اين عضو هيئت مديره شرکت ملی نفت همچنين از طراحی و ساخت تاپ سايد و پايه سکوی لايه نفتی پارس جنوبی خبر داد و افزود: با تکميل ساخت، نصب و راه اندازی اين سازه‌های دريايی امکان تکميل حفاری ۱۰ حفره اين ميدان مشترک در خليج فارس فراهم می شود.

وی با اشاره به سفارش ساخت يک فروند کشتی اف.پی.اس.او (شناور فرآوری، توليد، ذخيره و تخليه نفت)، تصريح کرد: سازنده خارجی قرار است تا ۲ سال آينده اين کشتی را به شرکت ملی نفت ايران تحويل دهد.

اين مقام مسئول تکميل مراحل توسعه فاز اول لايه نفتی پارس جنوبی را در گروی ساخت و تحويل کشتی چند منظوره اف.پی.اس.او عنوان کرد و يادآور شد: بر اين اساس تا ۲ سال آينده امکان استخراج نفت از اين ميدان مشترک فراهم نيست.

به گزارش مهر، در حال حاضر نصب و راه اندازی جکت (پايه سکو) لايه نفتی پارس جنوبی در خليج فارس به پايان رسيده است و پيش بينی می شود در سالجاری عمليات تکميل مراحل حفاری دريايی اين ميدان به پايان برسد.

پيش از اين هم خبرگزاری مهر با انتشار گزارشی خبر داده بود: شرکت ملی نفت ايران با کنار گذاشتن يک شرکت نفتی نروژ، قراداد ۲۶۰ ميليون دلاری خريد کشتی اف.پی.اس.او را با يک شرکت چينی برای توسعه ميدان مشترک لايه نفتی پارس جنوبی امضا کرده است.

قرارداد توسعه لايه نفتی ميدان گازی پارس جنوبی ميان شرکت ملی نفت ايران و شرکت توسعه پترو ايران به عنوان پيمانکار در اسفند ۱۳۸۳و به مبلغ ۲۵۵ ميليون دلار امضا شده بود.

ميدان نفتی پارس جنوبی در فاصله تقريبی ۱۰۵ کيلومتری جنوب بندر عسلويه در خليج فارس در مجاورت مرز مشترک آبی ايران و قطر قرار دارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016