سه شنبه 12 مهر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ثبت نام برای شرکت در سمپوزیوم دانشگاه آکسفورد و آشنایی با حقوقدانان بین المللی حقوق بشر، زمان برنامه 25 اکتبر

لطفا برای ثبت نام شرکت در سمپوزیوم دانشگاه آکسفور و اشنایی با حقوقدانان بین المللی حقوق بشر از ایمیل زیر استفاده کنید

emily.braid@sociology.ox.ac.uk

ایران: خروج از دور باطل جنایت دولتی و مصونیت از مجازات

" کشتار زندانیان سیاسی ایران در سال ۱۳۶۷: در جستجوی عدالت"

اکنون که حرکت های آزادی خواهانه مردم در کشور های عربی، یکی پس از دیگری، به سرنگونی رژیم های مستبد– از تونس تا لیبی- انجامیده، وضعیت جمهوری اسلامی ایران نیازمند توجه ویژه‌ای است. در رابطه با مسئلۀ ایران دو پرسش مهم مطرح است. اول آنکه نقش جامعه بین المللی در کمک به مردم ایران چه می تواند باشد؟ مردمی که طلایه دار مبارزات آزادی خواهانۀ منطقه بوده‌اند و به تعداد انبوه و به شکلی مسالمت آمیز به پا خاستند تا از حق انتخابات آزاد و عادلانه دفاع کنند و در پاسخ به طرز بیرحمانه ای سرکوب شده و هنوز تحت همان حکومت سرکوبگر زندگی می کنند. دوم آنکه کدامین روند عدالت دوران گذار، تحت قوانین بین المللی حقوق بشر، و با هدف پاسخگویی مجرمان عالیرتبه ، می تواند در خصوص ایران مناسب می باشد؟

برای اولین بار در طول سه دهه خشونت دولتی، سمپوزیوم یک روزه ای در دانشگاه آکسفورد برگزار میشود که وکلا، کارشناسان برجسته حقوق بین الملل، دانشگاهیان، مدافعان حقوق بشر و قربانیان را گرد هم می آورد تا نظرات خود را در مورد پرسش های اساسی مربوط به عدالت دوران گذار و راهکار های موجود برای دادخواهی ارائه دهند. همچنین در این سمپوزیوم از کارشناسان عدالت دوران گذار دعوت به عمل آمده است تا در مورد تجارب کشورهای دیگر در این زمینه و اینکه چگونه می توان از آن در مورد ایران به طور اعم، و به سود خانواده های قربانیان به طور اخص، استفاده کرد، نظر دهند.

محل برنامه:

The Social Science Lecture Theatre, Manor Road Building, Oxford OX1 3UQ
سالن سخنرانی های علوم اجتماعی، ساختمان خیابان مانور، آکسفورد

زمان برنامه:

ساعت دو و نیم تا هفت و نیم بعد از ظهر سوم آبان ماه ۱۳۹۰(25 اکتبر2011) برگزار میشود.

از جمله سخنرانان سمپوزیوم: جفری رابرتسن (دفتر حقوقی دوتی)، دکتر عبدالکریم لاهیجی (جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران)، دکتر لادن و دکتر رویا برومند (بنیاد عبدالرحمان برومند)، دکتر کارلا فرستمن (ردرس)، جنیفر رابینسون (دفتر حقوقی فاینرز استیونس اینوسنت)، دکتر سارا نیون (کمبریج) و دکتر الگا مارتین – ارتگا (دانشگاه شرق لندن)، دکتر ولفگانگ کالک (مرکز اوروپایی حقوق اساسی و حقوق بشر)، دکتر کورینا مالین (اس او آ اس)، منیره برادران، ایرج مصداقی، مهدی اصلانی (زندانیان سیاسی سابق)، و شورا مکارمی (فرزند یک قربانی).

این سمپوزیوم که با همکاری گروه پژوهش عدالت دوران گذار دانشگاه اکسفورد (دانشگاه اکسفورد)، جفری رابرتسون، QC، و بنیاد عبد الرحمن برومند برگزار میشود به بررسی یکی از جدی ترین موارد نقض حقوق بشر در ایران خواهد پرداخت که موضوع گزارشی تحت عنوان، " کشتار زندانیان سیاسی ایران در سال ۱۳۶۷ " است. این گزارش مقامات عالیرتبۀ جمهوری اسلامی ایران را به ارتکاب جنایات علیه بشریت، که در تابستان و پائیز ١٣٦٧ صورت گرفته است، زمانی که نزدیک به ۴۰۰۰ زندانی سیاسی در خفا و به تعجیل کشته شدند و در گورهای دستجمعی در گوشه و کنار کشور دفن شدند، متهم می کند. بنیادعبدالرحمان برومند ، در واکنش به تلاش مقامات ایرانی برای از بین بردن محل یکی از گورهای دستجمعی زندانیان سیاسی، از جفری رابرتسون حقوقدان سرشناس استرالیایی درخواست کرد که به تحقیق در مورد این کشتار پرداخته و آن را از منظر حقوقی در گزارش مبسوطی تعریف کند. نسخۀ اکترونیکی این گزارش به زبان فارسی در سایت بنیاد برومند منتشر شده است و به زودی نسخۀ چاپی آن در آمازون در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.

این بحث و گفت و گو کاملاً بموقع و در زمانی انجام میشود که نقض مداوم حقوق خانواده های قربانیان سال ١٣٦٧، اقدامات خشن برعلیه معترضین و فعالان پس از انتخابات سال ١٣٨٨ و نقض سیستماتیک حقوق بازداشتی ها و زندانیان - واقعیت یک نظامی را بر ملا می کند که در طول سه دهۀ اخیر، مصون از هرگونه مجازات، بدون هیچ واهمه ای به ارتکاب جنایت ادامه داده است. علاوه براین توجه مدافعان حقوق بشر در سطح جهانی به لزوم پاسخگوئی آمران و عاملان اعدام شتابزده وبی محاکمۀ هزاران زندانیان سیاسی، و چاره جوئی برای بازماندگان آنان گام مهمی است بسوی تعامل با خانواده های قربانیان و زمینه سازی برای یک گذارمسالمت آمیز به دموکراسی، هر زمان که این گذار صورت گیرد.

حضور در سمپوزیوم آزاد و رایگان میباشد.

ثبت نام برای حضور امّا ضروری است. می توان از طریق تماس با مدیر برنامه های گروه تحقیق عدالت دوران گذار دانشگاه اکسفورد ، امیلی برید (Emily Braid) ، امیلی برید با ذکر نام و نام سازمان وابسته ثبت نام کرد:

emily.braid@sociology.ox.ac.uk



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016