سه شنبه 5 مهر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

خبرهای حقوق بشری: دومين جلسه دادگاه يوسف ندرخانی کشيش محکوم به اعدام، دادگاه فرشته شيرازی و ادامه بی‌خبری از وضعيت او

دومين جلسه دادگاه يوسف ندارخانی تحت تدابير شديد امنيتی برگزار شد، رهسانيوز

رهسا نيوز- امروز دومين جلسه دادگاه تجديد نظر يوسف ندرخانی کشيش محکوم به اعدام کليسای ايران به اتهام ارتداد تحت تدابير شديد امنيتی و بی سابقه ای برگزار گرديد.

بنا بر گزارشات رسيده به رهسا نيوز، تعداد زيادی از ماموران امنيتی در ابتدای برگزاری جلسه دادگاه به محل برگزاری دادگاه يورش برده و تمامی‌افراد حاضر در دادگاه را به غير از متهم و وکيل وی از دادگاه اخراج و نيروهای يگان ويژه محل برگزاری دادگاه را به محاصره خود در آورده و از ورود و خروج افراد به داخل دادگاه ممانعت بعمل آوردند.

همچنين بنا به اظهارات رياست دادگاه طبق رای ديوانعالی کشور که نظر به توبه و رجوع به اسلام داده است متهم نيز بايد به اين حکم احترام گذاشته و حتما بايد "توبه" نمايد که متهم حاضر به پذيرش اين حکم نگرديده و قاضی دادگاه وی را به اتهام مجهول "ارتداد ملی"!!! و نه ارتداد مذهبی محاکمه نموده است.

لازم به ذکر است که شب گذشته اداره اطلاعات استان گيلان تمامی‌افرادی را که عضويت در کليسای ايران داشته اند و در سال ۸۵ به پرونده آنان رسيدگی شده بود را مجددا احضار نموده و از سر نوشت هيچ کدام خبری در دست نيست.

گفتنی است دادگاه رسيدگی به پرونده يوسف ندرخانی به اتهام ارتداد ملی در دو روز آينده نيز برگزار خواهد شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ششم مهرماه تاريخ برگزاری دادگاه فرشته شيرازی و ادامه بی‌خبری از وضعيت او در زندان آمل، کمپين بين المللی حقوق بشر

‎يک منبع آگاه در خصوص پرونده فرشته شيرازی، ۳۸ ساله، از فعالان حوزه حقوق زنان که در تاريخ شنبه ۱۲ شهريور ماه در شهر آمل دستگير شد به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت که دادگاه وی روز ششم مهرماه برگزار خواهد شد. به گفته وی عليرغم وعده های مسوولين قضايی مبنی بر اينکه پسرش با وی روز يک شنبه ملاقات کند، اين ملاقات انجام نشد و بار ديگر به تعويق افتاد.

ماموران امنيتی طی روزهای گذشته منزل خانم شيرازی را تفتيش و وسايل شخصی او را با خود بردند. طی مدت بازداشت او توانسته است تنها يک بار با برادرخود برای زمان اندکی ملاقات کند ولی همچنان از ملاقات کردن افراد خانواده خود از جمله پسرش محروم است.

فرشته شيرازی، دانشجوی رشته مديريت، از فعالين حوزه زنان است که که از فروردين سال ۸۷ در کمپين تغييربرای برابری نيز فعال بود. او طی دو سال گذشته به خاطر فعاليت هايش در سازمان های مدنی و يا مطالبی که در وبلاگ خود نوشته است چندين بار بازجويی شده است. احتمال می رود که فعاليت های وی در اين حوزه موجب بازداشت وی شده باشد. به گفته منبع ياد شده وی از زمان دستگيری ممنوع الملاقات و از تلفن کردن به اعضای خانواده خود محروم بوده است.

يکی از برادران اين فعال اجتماعی در سال ۶۲ اعدام شده بود و خانم شيرازی نيز در چندين نوبت يادداشت های شخصی خود را در اين مورد نوشته است. به گفته منبع نزديک به فرشته شيرازی، نکته نگران کننده در خصوص بازداشت و نگهداری وی وضعيت نامناسب زندان آمل است که هم از امکانات کمی برخوردار است و هم اين که با توجه به نگهداری وی در ميان مجرمان خطرناک اعضای خانواده وی در خصوص وضعيت وی نگران هستند. وی به کمپين گفت که زندان آمل از شرايط بسيار ناگواری برای زندانيان برخوردار است چرا که از ابتدا ساختمان آن برای زندان ساخته نشده است بلکه خانه ای مصادره شده بوده و در وسط شهر به نحوی که دور تا دور آن خانه است قراردارد. با تغييراتی که در داخل زندان به وجود آورده اند آن را به عنوان زندان استفاده می کنند. در اين زندان زندانيان برخلاف زندان اوين از پختن غذا محروم هستند و تنها می توانند غذای زندان را مصرف کنند که از کيفيت بسيار نازلی برخوردار است. برخلاف زندان هايی مانند زندان اوين يا رجايی شهر امکاناتی همچون تجهيزات ورزشی يا کلاس های آموزشی دوره های بازگردانی هم در اين زندان وجود ندارد.

زندان امل هم اکنون با اينکه ظرفيت آن حدود ۲۵۰ زندانی تخمين زده می شود، بيش از ۷۰۰ زندانی را درخود جای داده که همين موضوع باعث کاهش کيفيت زندگی می شود. به گفته منبع ياد شده از مجموعه زندانيان اين زندان نزديک به ۶۰ تن زن و بقيه مرد هستند. طبق گفته های زندانيان سابق به دليل شرايط خاص زندان وقوع دعوا وضرب وشتم بين زندانيان بارها اتفاق می افتد. اکثريت متهمينی که در اين زندان نگهداری می شوند جرائم مرتبط با مواد مخدر دارند و شامل زندانيان بومی و غيربومی است.

***

احضار فخرالسادات محتشمی‌پور به دادگاه انقلاب، تحول سبز

فخرالسادات محتشمی پور، همسر سيدمصطفی تاج زاده، که دهم اسفندماه سال گذشته دستگير شده و مدت ۴۵ روز را در انفرادی و تحت بازجويی سپری کرده بود، به دادگاه احضار شد.

به گزارش تحول سبز، بر اساس اخطاريه ای که برای اين فعال سياسی فرستاده شده، وی بايد در تاريخ ۲۴ مهرماه به عنوان متهم به دادگاه انقلاب مراجعه کند. اين اخطاريه از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب صادر شده است.

هرچند اتهام اوليه وی شرکت در تظاهرات روز دهم اسفند ماه اعلام شده بود اما در طول بازجويی ها، وی مجبور به پاسخگويی در خصوص نگارش عريضه های روزانه و اطلاع رسانی در خصوص وضعيت خانواده های زندانيان سياسی شد. محتشمی پور در زمان بازداشت خود بارها اعلام کرده بود که دستگيری وی برای وارد آوردن فشار بيشتر بر روی همسرش مصطفی تاج زاده صورت گرفته است.

***

انتقال دانشجوی نخبه دانشگاه شريف از زندان اوين به بيمارستان طالقانی، کلمه

علی اکبر محمدزاده، دانشجوی نخبه دانشگاه شريف که حدود ده روز پيش از سوی قاضی صلواتی به شش سال حبس محکوم شد، هفته پيش در پی تشديد يک بيماری خونی از زندان اوين به بيمارستان طالقانی تهران منتقل شده است.

بر اساس خبرهای رسيده به کلمه، محمدزاده که به بيماری خونی فاويسم مبتلا بوده، به دليل بی توجهی در ارائه خدمات پزشکی به وی در زندان، بيماری اش حاد شده است. بی خبری از وی پس از انتقالش به بيمارستان، موجب نگرانی شديد هم بندانش شده است.

بی توجهی مسوولان زندان به بيماری محمدزاده، هفته گذشته موجب بروز مشکلات حاد جسمی برای وی شد، به طوری که مسوولان مجبور به انتقال وی به بيمارستان طالقانی شدند.

محمد زاده که دبير انجمن اسلامی دانشگاه شريف است، ۲۶ بهمن ماه سال گذشته به هنگام خروج از دانشگاه توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و به اوين انتقال داده شد. از وضعيت جسمی اين زندانی از هنگام اعزام وی به بيمارستان اطلاعی در دست نيست.

***

آلودگی آب، تعدادی از زندانيان زندان اوين را بيمار کرد، کلمه

تعداد زيادی از زندانيان زندان اوين به دليل آلودگی آب اين زندان بيمار شده اند.

به گزارش کلمه، به دليل آلودگی آب زندان اوين در اندرزگاه های هفت و هشت اين زندان تعدادی از زندانيان به شدت بيمار شده اند، اما مسوولان زندان نسبت به اين ماجرا بی تفاوت هستند و به زندانی های بيمار برای درمان تنها يک آسپرين می دهند.

زندانيان اين بندهای زندان اوين آلودگی آب زندان را دليل بيماری و عفونت روده زندانيان اعلام می کنند. ديگر زندانيان زندان اوين در بندهای ۳۵۰، بند نسوان و بند ۲۰۹ نيز هر از گاهی از آلودگی آب اين زندان شکايت داشته و از مسوولان خواسته اند وضعيت بهداشتی آن را کنترل کنند. هرچند تا لحظه تنظيم اين خبر، از بيماری زندانيان در اين بندها خبری به ما نرسيده است.

همچنين زندانيان بند ۳۵۰ از نبود امکانات بهداشتی اوليه در اين بند شکايت دارند. در بند ۳۵۰ زندان اوين بيش از ۱۷۰ زندانی سياسی نگهداری می شوند اما اين بند با وجود تعداد بالای زندانيان تنها ۴ دستشويی و حمام دارد و زندانيان مجبورند در طول روز، ساعت های زيادی از وقت خود را در صف سرويس بهداشتی و حمام بگذرانند؛ چرا که اين تعداد سرويس بهداشتی برای زندانيان ناکافی است.

همچنين به علت تعداد اندک سرويس های بهداشتی و تناسب نداشتن آن با جمعيت زندانيان بند ۳۵۰ تلاش های زندانيان برای تميز نگه داشتن اين سرويس ها کمتر نتيجه داشته است.

بند ۳۵۰ زندان اوين در يک زيرزمين در گوشه ای از زندان اوين واقع شده و امکانات رفاهی محدودی دارد. هواخوری اين زندان نيز بسيار کوچک است و اين بند همچنين از امکانات ورزشی که در ساير بندهای اين زندان وجود دارد، بی بهره است.

***

نگار منظمی در دومين هفته نيز ممنوع الاملاقات شد، هرانا

خبرگزاری هرانا - نگار منظمی، زندانی سياسی محبوس در زندان اوين، که در بيست و سوم خردادماه جهت اجرای حکم بازداشت شده است، برای دومين هفته متوالی محروم از ملاقات شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران، بازپرس مستقر در زندان اوين از ملاقات مادر اين زندانی با وی خودداری کرده است.

نگار منظمی متولد سال ۱۳۶۱، در تاريخ ۸ مارس (روز زن) سال ۱۳۸۹ در ميدان وليعصر تهران توسط نيروهای بسيج بازداشت شد و در ايتدا به پليس امنيت منتقل شد.

وی که اندکی بعد به زندان اوين منتقل شده بود، پس از گذشت ۲۸ روز و به قيد وثيقه و به صورت موقت از زندان آزاد شد.

نگار منظمی، چندی بعد توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به رياست قاضی مقيسه به تحمل ۱۴ ماه زندان و ۷۵ ضربه شلاق محکوم شد.

گفته می‌شود حکم ۷۵ ضربه شلاق برای اين زندانی نيز در زمان بازداشت از سوی اجرای احکام دادگاه انقلاب به اجرا در آمده است.

***

اولين تماس تلفنی مهدی اسانلو از بند ۲۰۹ اوين، هرانا

خبرگزاری هرانا - مهدی اسانلو از دراويش گنابادی و اعضا بازداشت شده وبسايت مجذوبان نور برای اولين بار از بند ۲۰۹ اوين با خانواده خود ارتباط برقرار کرد.

بنا به اطلاع گزارشگران کمپين پاسداشت حقوق دراويش، مهدی اسانلو از بازداشت شدگان سناريو دستگاه امنيتی بر عليه دراويش و فعالين حقوق بشر سايت مجذوبان نور برای اولين بار از بند ۲۰۹ اوين با خانواده خود تماس برقرار کرد.

وی در اين تماس به خانواده خود گفت در زندان اوين و در سلول انفرادی به سر می‌برد.

همچنين وی در اين تماس به عدم ارتباط و بی‌خبری از ديگر بازداشت شدگان خبر داده و وضعيت عمومی خود را خوب گزارش داده است.

گفتنی است در پی سناريو دستگاه اطلاعاتی و بازداشت مديران وب سايت مجذوبان نور ۱۴ تن از اين مديران طی روزهای ۱۳و ۱۴ شهريور بازداشت گرديدند.

اسامی اين بازداشت شدگان عبارتند از مهدی اسانلو، صالح مرادی، رضا انتصاری، فرشيد يداللهی، نصرت طبسی، حميدرضا مرادی، فرزانه نوری، مهران رهبری، مهدی حسينی، عليرضا روشن، امير اسلامی، مصطفی عبدی، علی کرمی، علی معظمی، اميد بهروزی، علی آستارکی و افشين کرمپور


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016