یکشنبه 24 مهر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بازجوئی از سه دانشگاهی ترک در ايران به اتهام جاسوسی برای آمريکا، صدای آمريکا

توديز زمان (TODAY'S ZAMAN) روزنامه انگليسی زبان ترکيه زير عنوان " نجات دانشگاهيان ترک از بازداشت در ايران پس از مداخله داوداوغلو" می نويسد
خبرهای حاکی از بازداشت چند ماه پيش سه دانشگاهی ترک در ايران، دو ستانه بودن مناسبات اين دو کشور همسايه را، آنگونه که رسما توصيف می شود، با شک و ترديد مواجه ساخته است.

ربيعه کاراکايا پولات Rabia Karkaya Polat)) و سدا دميرالپ ييلانکايا (Seda Demiralp Yilankaya) ، هردو استاد علوم سياسی دانشگاه Isik استانبول برای شرکت دريک کنفرانس اواخر ماه مه، توسط دانشگاه تهران به ايران دعوت شده بودند. اوکان ييلانکايا (Okan Yilankaya) اقتصاددان دانشگاه Koc نيز همراه آنان به تهران رفت، هر چند که به کنفرانس دعوت نشده بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين سه نفر، روز ۲۸ مه (۷ خرداد) به تهران رفتند و روز اول ژوئن (۱۱ خرداد) هنگامی که در پايان کار کنفرانس راجع به بهار عرب راهی بازگشت به ترکيه بودند، بازداشت شدند.

ازهرسه نفر، در ۱۲ روزی که در بازداشت بودند، به اتهام جاسوسی برای آمريکا بازجوئی بعمل آمد. در اين ميان ، مقامات سفارت ترکيه با مقامات ايران تماس گرفتند و خواستار آزادی اين اتباع ترکيه شدند که می گفتند حضورشان در تهران صرفا برای مقاصد دانشگاهی بوده است.

به گفته يک مقام ترکيه، اين سه نفر سرانجام روز ۱۲ ژوئن (۲۲ خرداد) پس از تماس تلفنی احمد داوداغلو وزير امور خارجه ترکيه با همتای ايرانی اش، علی اکبر صالحی، آزاد شدند. همين مقام می گويد هر دو وزير در جريان تماس تلفنی شان تائيد کردند که درمورد مقاصد دانشگاهيان ترک، سوء تفاهمی رخ داده است.

علنی شدن اين واقعه مصادف با اظهاراتی تهديد آميزتوسط مقامات کشوری و لشکری ايران است که ترکيه را برای موافقت در مورد استقرار يک سيستم راداری هشدار دهنده ناتو در خاک خود سرزنش می کنند، و راجع به عواقبی نامشخص هشدار می دهند.

ترکيه در ماه سپتامبر با يک برنامه ناتو برای استقرار اين سيستم در شهرک کورسيک (Kurecik) واقع در استان مالاتيا (Malatya) که در شرق کشور است، موافقت کرده است.

تهران ضمن طرح اين ادعا که منظور از ايجاد اين سپر دفاع موشکی محافظت از اسرائيل و هدف گرفتن موشک های ايرانی است، از آنکارا برای موافقت با استقرار سيستم راداری ناتو انتقاد می کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016