چهارشنبه 4 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پناهجويان ترکيه پس از زلزله: ديشب در هوای سرد درخيابان بوديم، بيشتر مردم از شهر بيرون رفتند، کمپين بين المللی حقوق بشر

پس از زلزله ۷٫۲ ريشتری در نزديکی شهر “وان” ترکيه، پناهجويان ايرانی اين شهر در شرايط بسيار نامناسبی به سر می برند. به گزارش های رسيده به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران خانه بسياری از پناهجويان خراب شده و هنوز امکانات اسکان موقت نيز برای آنها فراهم نشده است. با اين حال خوشبختانه از پناهجويان ايرانی کسی آسيب جدی نديده است. چند نفر از پناهجويان ايرانی در گفتگو با کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفتند، آنها که حتی اجازه خروج از شهر را ندارند شب گذشته مجبور بوده اند بدون چادر و امکانات در خيابان بمانند. دولت ترکيه به دليل شرايط اضطراری و احتمال زلزله ديگری از مردم خواسته است به مدت سه هفته از شهر خارج شوند و يا در بيرون از خانه هايشان زندگی کنند. با اين حال طی ۲۴ ساعت گذشته خبرها حاکی از آن است که پناهجويان اجازه يافته اند اين شهر را برای مدت کوتاهی ترک کنند و پس از آن بار ديگر به شهر باز گردند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


علی نظری يکی از پناهجويان ايرانی در خصوص وضعيتش به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت:« بعد از زلزله دولت ترکيه وضعيت را به مدت سه هفته فوق العاده اعلام کرد و گفته است مردم بايد در خارج از خانه هايشان باشند. خود مردم شهر که ماشين داشته اند از شهر بيرون رفته اند و يا در بيرون از خانه هايشان چادر زده اند اما متاسفانه پناهجويان امکاناتی ندارند و ناچارند در بيرون از خانه در هوای سرد به سر ببرند. ما اجازه خروج از شهر را هم نداريم.»

علی نظری با اشاره به سردی هوا شهر وان گفت:« الان هوا به شدت سرد است و طبق گزارش هواشناسی از پس فردا بارش برف هم شروع خواهد شد و ما نمی دانيم چه کنيم. من و دوستانم که در يک خانه هستيم هی می رويم بيرون و می آييم داخل. شب گذشته در سرما و بدون چادر در خيابان بوديم. الان نزديک ۲۴ ساعت است که نخوابيده ايم.»

اين دانشجوی پناهجو گفت:« متاسفانه چون تعداد پناهجويان ايرانی و افعانی در اين شهر بسيار زياد است من فقط از اطرافيانم خبر دارم که خدا راشکر برايشان اتفاقی نيفتاده است. اما خانه های چند نفرشان از بين رفته است و ديگر قابل سکونت نيستند.»

اما سحر ديگر دانشجوی پناهجو در شهر وان خبر از اجازه ی خروج پناهجويان از شهر را به مدت يک هفته از سوی کميساريای پناهندگان سازمان ملل مستقر در شهر وان داد و گفت:« تا به حال بيشتر مردم از شهر خارج شدند اما ما پناهجويان اجازه خروج از شهر را نداشتيم. ديشب هوا سرد بود و در بيرون از خانه به بچه ها خيلی سخت گذشت.امروز چند نفر از بچه ها به به دفتر کميساريای رفتند و پس از چند ساعت بالاخره موفق به مذاکره شدند، بچه ها اجازه خروج از شهر را به مدت يک هفته گرفتند اما هنوز وسيله نقليه برای خروج پناهجويان وجود ندارد.»

اين پناهجو گفت:« تا امروز صبح (دوشنبه) که بچه ها به سازمان ملل نرفته بودند هيچ پيگيری در خصوص وضعيت پناهجويان از سمت آنها نشده بود. بعد هم گفته اند که دو، سه هفته کميساريای تعطيل است و احتمالا ديگر ساپورتی نمی کنند و ديگر نمی دانيم چه اتفاقی می افتد. ما يک هفته اجازه خروج از شهر را گرفتيم در حاليکه دولت ترکيه وضعيت اضطراری را به مدت سه هفته اعلام کرده است.»
سحر رضا زاده نيز گفت:« تا جاييکه خبر دارم کسی از پناهجويان ايرانی آسيب جدی نديده است.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016