جمعه 6 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

معاون اول قوه قضاييه گفت: برخورد عبرت‌آموزي با مفسدان خواهيم داشت، ایسنا

معاون اول قوه قضاييه گفت: در زمان حضرت امام جواد(ع) جريان واقفيه كه يك انحراف سياسي بود ريشه در فساد بزرگ اقتصادي داشت و اين مشابه همان چيزي است كه امروزه ما در جامعه‌مان مشاهده مي‌كنيم.

به گزارش خبرنگار فقه و حقوق خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) حجت‌الاسلام و المسلمين سيدابراهيم رييسي پيش‌ از خطبه‌هاي نماز جمعه تهران با بيان تعزيت و تسليت نسبت به ايام شهادت حضرت امام جواد(ع) و با بيان اين‌كه «آن‌چه مربوط به ذات، صفات و افعال پروردگار متعال باشد جزو اصول دين است: اظهار كرد: بنابراين امامت نيز در عداد اصول دين است.

وي گفت: هرچند مباحث پيرامون امامت اكثرا در فقه اسلامي مطرح مي‌شود، ولي تبعيت از امام در علم كلام مورد بحث قرار مي‌گيرد؛ بنابراين جايگاه امامت و شان آن به عنوان يك جايگاه ارتباط بين خالق و خلق زعامت دين و دنياي مردم و تبيين معارف و ارزش‌هاي ديني در اين علم مطرح است.

وي با اشاره به كمي سن و سال حضرت امام جواد (ع) در زمان به امامت رسيدن ايشان، اظهار كرد: حضرت امام رضا(ع) در جواب به كسي كه در مورد كمي سن و سالي امام جواد(ع) براي زعامت شيعيان پس از آن حضرت سوال پرسيده بود گفتند كه مگر حضرت عيسي (ع) پيامبر الهي در سه سالگي نبوت خود را اعلام نكردند.

معاون اول قوه قضاييه گفت: برگزاري مناظرات علمي با حضور امام جواد(ع) از دو جهت مطرح بود؛ يكي آن‌كه بايد استدلالي حتي براي برخي از شيعيان در زمينه امامت ايشان ايجاد مي‌شد و آن‌ها به اين استدلال دست پيدا مي‌كردند و هم اين‌كه دشمنان مي‌خواستند با ايجاد چنين جلساتي آن حضرت را از لحاظ علمي محكوم كنند كه از جمله اين موارد مي‌توان به مناظره يحيي‌بن‌اكسم يكي از دانشمندان مطرح آن روز با حضرت جواد(ع) در زمينه شكار يك محرم در ايام حج اشاره كرد.

وي اظهار كرد: بحثي كه در زمينه قطع دست مجرم در زمان امام جواد(ع) و در حضور ايشان مطرح شد نيز از جمله مواردي است كه باعث شد تسلط علمي امام جواد(ع) بر ديگر علماي آن زمان با وجود كمي سن و سال آن حضرت بر همگان اثبات شود.

وي تشكيل سازمان وكلا را در جهان اسلام و در سراسر قلمرو آن از جمله ابتكارات حضرت امام جواد(ع) برشمرد و افزود: با ايجاد اين سازمان وكلا و نمايندگان حضرات معصومين(ع) از زمان امام جواد(ع) و پس از ايشان به عنوان رابطي ميان مسلمانان و آن حضرات عمل مي‌كردند.

رييسي گفت: تشكيل سازمان وكلا زمينه را براي جريان نواب اربعه در زمان غيبت صغري حضرت مهدي(عج) به وجود‌ آورد و نيز به امامت رسيدن حضرت جواد الائمه(ع) و همچنين امام هادي(ع) در سن 7 يا 8 سالگي باعث شد تا بستري براي امامت حضرت صاحب‌الزمان(عج) در اين سن در سطح جامعه به وجود آيد.

وي اظهار كرد: تربيت نفوس مستعد و انسان‌هاي عالم، فاضل و رباني از جمله ديگر فعاليت‌هايي بود كه حضرت امام جواد(ع) در زمان خود به انجام رساندند و آن طور كه مرحوم شيخ طوسي(ره) اشاره مي‌كند تعداد اين افراد به 130 نفر مي‌رسيده است كه همگي از بزرگان حديثي عصر خود بوده‌اند كه از جمله آن‌ها مي‌توان به حضرت عبدالعظيم حسني(ع) و علي‌بن مهزيار اهوازي اشاره كرد.

وي با بيان اين‌كه «از امام جواد(ع) با وجود خفقان موجود در زمان ايشان 250 روايت و حديث باقي مانده است» گفت: ايشان در يكي از اين روايات به شيعيان توصيه مي‌كنند كه با كساني كه ولايت را قبول ندارند به وسيله "سوره قدر" محاجه كنند.

معاون اول قوه قضاييه اظهار كرد: از جمله ديگر مواردي كه در سيره امام جواد(ع) وجود دارد، مقابله با انحرافات فكري است كه از آن جمله مي‌توان به مقابله ايشان با غلات (كساني كه در زمينه شان و مقام معصوم(ع) غلو مي‌كردند)، زيديه( كساني كه امامت را در شخصيت زيد مي‌دانستند ) و واقفيه اشاره كرد.

وي ادامه داد: واقفيه كساني بودند كه مي‌گفتند امامت در حضرت موسي بن جعفر (ع) متوقف شده است و بايد در مورد آن‌ها به اين نكته اشاره كرد كه موسسان اين تفكر كساني جزو رابطان امام موسي بن جعفر(ع) بودند و پس از آن‌كه آن حضرت به زندان افتادند و اموال بسياري در نزد اين رابطان از سوي شيعيان جمع‌آوري شد، آن ها پس از آنكه آن امام همام به شهادت رسيدند به دليل وجود اموال بسيار در نزدشان وسوسه شدند و مبالغي كه بايد به امام بعدي يعني امام رضا(ع) مي‌پرداختند را در نزد خود نگه داشتند و امام بعدي پس از حضرت موسي بن جعفر(ع) را به رسميت نشناختند و حاضر نشدند كه آن مبالغ را به امام رضا(ع) بدهند.

وي افزود: همانطور كه در جريان واقفيه مي‌بينيم اين موضوع براساس يك فساد بزرگ اقتصادي شكل گرفت و يك فساد سياسي بزرگ در تاريخ اسلام همان‌طور كه مشاهده مي‌كنيد ريشه در يك فساد اقتصادي بزرگ دارد؛ بنابراين اگر امروز مقام معظم رهبري (حفظه الله تعالي) در پيام هشت ماده‌اي و ديگر فرمايشات‌شان بر هوشياري همگان نسبت به فساد اقتصادي خرد و كلان تاكيد مي‌كنند به خاطر همين مسائل است.

رييسي گفت: امروز هم در جامعه ما متاسفانه مفسدان با سوءاستفاده از منافذي كه در نظام پولي جامعه ما وجود دارد، به دنبال فسادهايي هستند و در اين رابطه بايد گفت كه ما راه‌حل آن را اجراي پيام جامع و كامل مقام معظم رهبري مي‌دانيم.

وي ادامه داد: بر اين اساس به نظر ما بايد با توجه به تمام سازوكارهاي قانوني و اصلاح روش‌ها آن منافذ بسته شود تا زمينه فساد از بين برود. اما اگر به هر دليلي فسادي صورت گرفت برخورد ما با آن‌ها، برخوردي عبرت‌آموز خواهد بود

وي با بيان اين‌كه «اراده‌اي جدي در برخورد با مفسدان از سوي ما وجود دارد» گفت: در مواجهه با پرونده فساد اخير و ديگر مفاسد نيز ما برخوردي عبرت‌آموز خواهيم داشت.

معاون اول قوه قضاييه در ادامه سخنان خود پيرامون سيره امام جواد(ع) گفت: از جمله ديگر مواردي كه مي‌توان در اين زمينه به آن اشاره كرد، موضع منفي ايشان در برابر ظلم بوده است و بايد دانست كه هيچ كدام از ائمه ما در برابر ظلم كوتاه نيامده‌اند و همواره به دشمن‌شناسي و دشمن‌ستيزي پرداخته‌اند و اين به دليل آن است كه سيره ائمه معصومين ما همواره خواندن مردم به سوي خدا بوده است در صورتي كه ظالمان مردم را به سوي خود مي‌خواندند.

وي اظهار كرد: ما بايد براساس آن‌چه كه از سوي قرآن به ما دستور داده شده است در زندگي‌مان تقواي خدا را پيشه كرده و به دنبال ائمه حركت كنيم و امام را شناخته و نسبت به وي معرفت داشته باشيم كه اين معرفت نيز بايد نسبت به ساحت ولايت وي باشد.

وي با بيان اين‌كه «بني‌عباس و بني‌اميه در رويارويي با ائمه ما سه هدف را دنبال مي‌كردند» گفت: آن‌ها مي‌خواستند تا امامان ما را از جايگاه خود كنار بزنند، به دنبال ترور شخصيت آن‌ها بودند و در نهايت به دليل آن‌كه در دو هدف پيشين خود نمي‌توانستند به طور كامل نظر خود را به جامعه القا كنند و به موفقيت دست پيدا كنند شخص آن‌ها را ترور مي‌كردند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رييسي گفت: در زيارت امام رضا(ع) ما مي‌بينيم كه كساني كه چه با دست خود و با چه با زبان خود اقدام به قتل ائمه معصومين (ع) كرده‌اند مورد اشاره قرار مي‌گيرند و با توجه به اين نكته بايد دانست كه كساني در زمان آن حضرات حضور داشته‌اند كه با زبان خود اقدام به ترور شخصيت و شخص آن‌ها مي‌كردند.

وي اظهار كرد: امروز در جامعه ما وجود مقام ولايت دشمنان را عصباني مي‌كند و همان‌طور كه مشاهده مي‌كنيد در حال حاضر آمريكا داراي شرايط عجيبي است كه تاكنون اين شرايط را نداشته است؛ زيرا به طور مثال از عراق بايد پس از 10 سال با خفت خارج شود.

وي گفت: در تونس، ‌ليبي و ... نيز اين مسلمان‌ها هستند كه به موفقيت دست يافته‌اند و مسلمان بودن خود را فرياد مي‌زنند و مي‌گويند كه ما هويت اسلامي خود را شناخته‌ايم و براساس همين هويت مي‌خواهيم عمل كنيم.

معاون اول قوه قضاييه اظهار كرد: در حال حاضر كانون همه بيداري‌ها در منطقه، ايران اسلامي است كه 30 سال است آمريكا هر كاري كه از دستش بر مي‌آمده عليه آن كرده است.

وي افزود: در حال حاضر 99 درصد مردم آمريكا در برابر يك درصد حكومت سرمايه‌دار آمريكا قرار گرفته است و اين 99 درصد حكومت آن يك درصد را ديگر نمي‌خواهد و اين در حالي است كه ايران اسلامي در حال حاضر بيشترين عزت را در ميان كشورهاي اسلامي داراست.

وي با بيان اين‌كه «توطئه اخير آمريكا عليه كشورمان نيز در خود اين كشور و برخي ديگر از كشورها زير سوال رفت» اظهار كرد: راه نجات همگان پيروي از ائمه و راهي است كه تا كنون ملت ما در پيروي از امام و مقام معظم رهبري پيموده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016