چهارشنبه 11 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

درخواست کارشناسان محيط زيست: اروميه رو به نابوديست، چاره‌ای بينديشيد، ايلنا

جمعی از تشکل‌ها و کارشناسان محيط زيستی در نامه‌ای خطاب به مسئولان اجرايی کشور پيرامون مشکلات درياچه اروميه خواستار رسيدگی هرچه سريع‌تر به وضعيت اين اکوسيستم در معرض خطر نابودی شدند.

ايلنا: جمعی از تشکل ها و کارشناسان برجسته محيط زيستی در نامه‌ای خطاب به مسئولان اجرايی کشور پيرامون مشکلات درياچه اروميه خواستار رسيدگی هرچه سريع‌تر به وضعيت اين اکوسيستم در معرض خطر نابودی شدند.

به گزارش ايلنا، متن اين نامه که به دفتر مقام معظم رهبری، دفتر مجمع تشخيص مصلحت نظام، دفتر رياست جمهوری، هيئت رئيسه مجلس شورای اسلامی، رئيس سازمان حفاظت از محيط زيست، وزارت نيرو(وزيرنيرو، معاون آب وزارتخانه، مدير عامل شرکت مديريت منابع آب ايران)، کميسيون آب-کشاورزی و منابع طبيعی مجلس شورای اسلامی، کميسيون نيرو در مجلس شورای اسلامی و رسانه های همگانی ارسال شده، به شرح زير است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به نام آفريدگار زيبايی

هيئت رئيسه محترم مجلس شورای اسلامی
همان طور که می دانيم، حال درياچه اروميه خوب نيست. اروميه‌ی فيروزه‌ای، دير زمانی است که در بستر بيماريست و چشم انتظار دارويی برای بازيابیِ طراوت و شادابی گذشته ی خود.
ما نگرانی های مردم، تشکل ها و فعالان محيط زيست و تلاش های آنها برای اعلام همبستگی با اين سرمايه ملی را می ستاييم و آن را نشان از مسئوليت پذيری ايشان در قبال ذخاير طبيعی کشور می دانيم. آری؛ به راستی که امروز درياچه اروميه نيازمند توجه ملی است و ما در اين راستا لازم ديديم نکاتی را به تمام کسانی که به واسطه سمت های اجرايی شان، نقشی در تعيين سرنوشت درياچه دارند، متذکر شويم:

۱.باور اغلب متخصصان محيط زيست اين است که مداخلات انسانی نظير توسعه نامتوازن، سدسازی های بی رويه، احداث ميان گذر، گسترش کشاورزیِ ناکارآمد و حفر شتابان چاه‌های مجاز و غير مجاز، بر پيدايش مشکلات درياچه اروميه اثر غير قابل انکاری داشته است و اين مسئله، فقط پيامد يک روند طبيعی اکوسيستم منطقه نيست.

۲.طرح های پيشنهادیِ انتقال آب بين حوضه ای، نظير انتقال آب از رودخانه های ارس يا زاب، به علت زيان بزرگ ايجاد شده در مبدا و اثرات نامعلوم در مقصد، از طرف قريب به اتفاق کارشناسان محيط زيستی با هشدار و اعلام نگرانی مواجه شده اند. ما ضمن اعلام حمايت از اين نگرانی ها و مخالفت با چنين اقدام‌های نسنجيده ای، باور داريم تصميماتی که در آنها نگاه همه جانبه ای به اکوسيستم منطقه نشده باشد، نه تنها راه گشا نيستند، بلکه مشکلی بر مشکلات موجود اضافه خواهند کرد.

۳.مشکلات به وجود آمده برای درياچه اروميه، يک شبه درست نشده اند که بتوان يک شبه هم آنها را رفع و رجوع کرد. بايد چاره ای اساسی بيانديشيم و در درجه اول باور داشته باشيم که چيزی مهم تر از آينده ی زيست بوم منطقه نيست. لذا،سازمان های مسئول، فراتر از متهم کردن يکديگر، بايد اشتباهات و کوتاهی هايشان را بپذيرند، و در اين راه، اگر لازم شد که بر روی برخی تصميمات قبلی غلط خود، خط قرمز بکشند، اين کار را با شجاعت انجام دهند.

۴.به نظر ما، در شرايط فعلی، حاکم شدن فضای گفتگوی کارشناسی و خردورزانه، بهترين اتفاقی است که می تواند بين دولت، رسانه ها، تشکل ها و کارشناسان دلسوز منابع طبيعی و محيط زيست بيافتد. گفتگويی که هدفش يک چيز باشد: "پيدا کردن راه حلی معقول برای درياچه اروميه."؛ راه حلی که با نگاهی جامع، تمام اکوسيستم منطقه و حيات اقتصادی، اجتماعی و طبيعی آن را مد نظر داشته باشد.

در پايان بايد اشاره کرد که اگرچه درياچه اروميه در حال حاضر رسانه‌ای ترين مشکل محيط زيستی ايران شده است، اما اين موضوع، يگانه مسئله ی طبيعت کشورمان نيست و ما با مخاطرات پر اهميت ديگری از جمله سرعت بالای فرسايش خاک، تغيير کاربری و کاهش شديد عرصه های جنگلی، خشک شدن اغلب تالاب‌ها و درياچه های مرکزی کشور، فرونشست زمين و گسترش بيابان زايی، تشديد گرد و غبار و رخداد ريزگردها و آلودگی های محيطی هم روبرو هستيم.

بحران محيط زيست، آينده جامعه ما را به طور جدی تهديد می کند و برای مقابله با آن، نيازمند يک همبستگی و همراهی ملی هستيم: مردمی که هريک داوطلبانه، پاسدار محيط زيست باشند و مسئولانی که با امکانات و بودجه ی در دستشان و البته با درنظر گرفتن نظرات کارشناسان و دلسوزان محيط زيست کشور، پاسخگوی نگرانی های موجود باشند.
به اميد روزهای بهتر برای محيط زيست ايران
جمعی از تشکل ها و کارشناسان محيط زيستی رونوشت:

کارشناسان امضا کننده به ترتيب حروف الفبا :
۱.رضا اخوان، عضو هيئت علمی موسسه تحقيقات جنگلها و مراتع
۲.وحيد اعتماد، استاد دانشگاه تهران
۳.محمد حسين ايران نژاد پاريزی، استاد دانشگاه يزد
۴.مهدی بصيری، استاد بازنشسته دانشگاه صنعتی اصفهان
۵.عبدالرسول تِلوَری،کارشناس بازنشسته مرکز تحقيقات حفاظت خاک و آبخيزداری کشور
۶.مقداد جور غلامی، استاد دانشگاه تهران
۷.بهرام حسن زاده کيابی، استاد دانشگاه شهيد بهشتی
۸.محمد خسرو شاهی، عضو هيئت علمی موسسه تحقيقات جنگلها و مراتع
۹.علی اصغر درويش صفت، استاد دانشگاه تهران
۱۰.محمد درويش، عضو هيئت علمی موسسه تحقيقات جنگلها و مراتع
۱۱.احمد رحمانی، عضو هيئت علمی موسسه تحقيقات جنگلها و مراتع
۱۲.حسن روحی پور، عضو هيئت علمی موسسه تحقيقات جنگلها و مراتع
۱۳.عزت الله رئيسی، استاد دانشگاه شيراز
۱۴.قوام الدين زاهدی اميری، استاد دانشگاه تهران
۱۵.علی سلاجقه، استاد دانشگاه تهران
۱۶.تقی شامخی، استاد دانشگاه تهران
۱۷.انوشيروان شيروانی، استاد دانشگاه تهران
۱۸.سيد حميدرضا صادقی، استاد دانشگاه تربيت مدرس
۱۹.هوشنگ ضيائی، استاد دانشگاه آزاد واحد تهران شمال
۲۰.ناصر طالب بيدختی، استاد دانشگاه شيراز
۲۱.سيدرضا طبايی عَقدايی، عضو هيئت علمی موسسه تحقيقات جنگلها و مراتع
۲۲.فاطمه ظفرنژاد، پژوهشگر آب و توسعه پايدار
۲۳.احسان عبدی، استاد دانشگاه تهران
۲۴.پدرام عطارد، استاد دانشگاه تهران
۲۵.مهدی فرح پور، عضو هيئت علمی موسسه تحقيقات جنگلها و مراتع
۲۶.بيژن فرهنگ دره شوری، کارشناس و پژوهشگر محيط زيست
۲۷.عباس قمری زارع، عضو هيئت¬علمی موسسه تحقيقات¬ جنگلها و مراتع
۲۸.اسماعيل کهرم، استاد دانشگاه آزاد مرکز تحقيقات تهران
۲۹.هادی کيا دليری، استاد دانشگاه آزاد علوم و تحقيقات
۳۰.حميد گـُشتاسب ميگونی، استاد دانشگاه محيط زيست کرج
۳۱.ابوالقاسم متين،کارشناس سازمان ترويج،آموزش وتحقيقات وزارت جهاد کشاورزی
۳۲.باريس مجنونيان، استاد دانشگاه تهران
۳۳.مجيد مخدوم، استاد دانشگاه تهران
۳۴.محمدرضا مروی مهاجر، استاد دانشگاه تهران
۳۵.محمدرضا مقدم، استاد بازنشسته دانشگاه تهران
۳۶.کاظم نصرتی نصرآبادی، کارشناس¬محيط¬زيست¬و رئيس¬جامعه¬جنگلبانی ايران
۳۷.منوچهر نميرانيان، استاد دانشگاه تهران
۳۸.پيمان يوسفی آذر، کارشناس و پژوهشگر سازمان جنگلها


انجمن های علمی و تشکل های امضا کننده:
انجمن علمی ارزيابی محيط زيست ايران، انجمن علمی آبخيزداری ايران، انجمن اعضای هيئت علمی موسسه تحقيقات جنگل¬ها و مراتع، کانون دوستداران محيط زيست دانشگاه صنعتی شريف، انجمن علمی جنگلبانی ايران، کانون عالی گسترش فضای سبز و حفظ محيط زيست ايران، جمعيت زنان مبارزه با آلودگی محيط زيست، جمعيت داوطلبان سبز، کانون دوستداران محيط زيست دانشگاه تربيت دبير شهيد رجايی، انجمن پايشگران حامی محيط زيست، انجمن حمايت از محيط زيست و منابع طبيعی(پيام سبز)، موسسه توسعه پايدار هرمد، جامعه جنگلبانی ايران، انجمن طرح سرزمين، موسسه آوای طبيعت پايدار، کانون انسان پاک-زمين پاک، موسسه سبزکاران گيلان، کميسيون محيط زيست انجمن طرفداران توسعه انزلی، انجمن بين رشته ای محيط زيست و اکوتوريسم، انجمن حفظ محيط کوهستان، انجمن حافظان محيط زيست بادرود، انجمن يوزپلنگ ايرانی، موسسه طنين طبيعت تيرگان، ديده بان کوهستان


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016