سه شنبه 22 شهریور 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بيانيه فعالان دانشجويی در همبستگی با اعتراضات مردم آذربايجان

آذربايجان روز های پرتلاطمی را می گذراند. مطالبه ای کاملا غيرسياسی و زيست محيطی برای احيای درياچه اروميه، محملی برای سرکوب گسترده ی فعالين زيست محيطی و ميهن دوست شده است. ماشين سرکوب جمهوری اسلامی با عبور از سرکوب فعالان آزادی خواه و عدالت طلب ايرانی اعم از فعالان دانشجويی،فعالان قومی، روشنفکران حوزه عمومی، فعالان کارگری، دراويش و روحانيون مستقل، فعالان زنان، به فعالان زيست محيطی نيز رحم نکرده و با قلع و قمع آنان نيز، سعی بر ارضاء عطش سيری ناپذير خشونت خواه خود دارد.
بحرانی که در دو سال گذشته تمام حوزه های جامعه ی ايران را فرا گرفته است، اين روزها چتر شوم خود را بر خطه ی آذربايجان گسترده است. ناتوانی و بی تدبيری دولت های پيشين در مديريت علمی،بی توجهی به نظرات کارشناسانه، خشکسالی های پی در پی دهه ی اخير در کنار اجرای طرح های غيرکارشناسانه ی سد سازی و آب رسانی بدون توجه به عواقب زيست محيطی آن، درياچه ی اروميه را به حالت احتضار درآورده است و فاجعه ای انسانی – زيست محيطی در شرف تکوين است که عواقب شوم آن، زندگی بخش وسيعی از هموطنان مان را تحت تاثير قرار خواهد داد. ما فعالان دانشجويی به عنوان بخشی از زخم خوردگان حکومت جمهوری اسلامی، ضمن حمايت از مطالبات زيست محيطی فعالين آذربايجان در اعتراض به وضعيت اسفناک درياچه ی اروميه، به جمهوری اسلامی و دولتمردان آن، اعلام می داريم که خواست مردمی برای رسيدگی به درياچه ی بيمار اروميه، خواستی قومی- ملی بوده و از اين رو مربوط به سرنوشت تمام ايرانيان است تا حاکمان گمان نبرند که تنها با يک قوم يا يک استان در تقابل هستند و بر همين اساس است که از تمام نيروهای سياسی و مدنی که دل در گرو کاهش رنج بشری و آبادانی ايران دارند دعوت می کنيم تا خود را در اعتراضات آذربايجان و مردم ستم ستيز اين خطه سهيم بدانند و به وظيفه انسانی – ميهنی خود عمل کنند. فراموش نکنيم که ضايعه ی دردناکی که بر درياچه ی اروميه می رود، در وهله ی اول پيام آور فاجعه ای انسانی است و در درجه ی بعد برای تمام ايرانيان و به ويژه مردم منطقه اسفبار و رنج آفرين خواهد بود و در سير آبادانی و توسعه ی ايران خلل ايجاد می کند.
حاکمان جمهوری اسلامی را نيز به فراگيری از تجربه ناموفق حکومت داری شان فرا خوانده و آنان را انذار می دهيم که عدم توجه به مطالبات بر حق مردم و بل بدتر، حرکت در جهت عکس آن، چه بحران هايی که برايشان نيافريده است و اکنون نيز در حاليکه به تکرار تجارب نامبارک خود مشغولند- بازداشت و مجروح نمودن تعداد زيادی از هموطنان مان و حتی خبرهايی مبنی بر جان باختن سه تن از معترضان گواه بر اين امر است-، به آنان هشدار می دهيم که هر چه زودتر به هوش آمده و با آزادی بازداشت شدگان آذربايجان و کمک در حل مشکل درياچه ی اروميه، نسبت به رفع همه جانبه ی بحران اقدام عاجل نموده و خود را بيش از اين در انظار ايرانيان و جهانيان بی اعتبار نسازند.

اويرنجی فعال لارينين بيان نامه سی آذربايجان ميلتينين
اعتراضلاری اوچون

آذربايجان چوخ چتين بير گونلری گچيدير.اورمو گولو ايچين بير غير سياسی و چَوره موحافيظت ائتمک ايستک وآماج ،بير توپلانتيا تبديل اولوب کی اوندا ميلّی فعاللار و ياشام محيطينه چاليشانلاری اولدوروب و آياقليرلار.
اسلام جمهوريتينين آياقلانما ماشينی ،آزادليق ايستين چاليشانلار و عدالت طلب ائدن ايرانلی لار من جمله :اويرنجی ،قومی و عمومی آيدينلار حوزه سی،ايشچی فعاللار،درويشلر،مستقل ملّالار،قادين حرکتچی لری، ياشام محيطينين چاليشانلاری و فعّاللارينادا رحم ائتمييب و اونلاری غرماقلا،چاليشيب اُز دويولماز حيرصلی و خشن عطشينی ارضا ائلسين.
بوشکيل بوحران کی ايکی ايلده بوتون ايران جامعه سينين مختلف حوزه لرينی آليب ،بو گونلر اُز شوقونسوز چتيرلرينی آذربايجان بولگسينه آچيبدير.گچميش دولتلرين قوجسوزلوقو و تدبير گچيرمزليقی علمی مديريت ده ،اوزمانلار و ايش بيلنلرين سوزلرينه توجّه سوزلوق ودالبادال گلن قورولوقلار بو اون ايلين ايچينده اوزمانسيز و فيکيرسيز باراژ و سد دوزلتمه و سووارما طرح لرين قيراقندا، او حالدا کی اونون پيس سونوج و نتيجه لرينی چَوره يه و ياشام محيطينه دوشونوب و گورمورلر، اورمو گولونون حالينی داهادا پوزوبدور و بير انسانی –ياشام محيط فاجيعه سی يارانماق دادير کی اونون شوم سونوجو ،بيزيم بير بويوک پارچا وطنداشلاريميزين ياشامينی اُز تاثيری آلتينا آلاجاکدير.
بيز اويرنجی حرکاتينين فعّاللاری کی ايران حاکميتينين يارالانانلارين بير پارچاسييز،آذربايجان فعّاللارينين محيط و ياشام سورليک ايستکلريننن کی اورمو گولونه گوره دير حمايت ائدرک، ايران اسلام جمهوريتينه اعلام ائديريک کی خالقين ايستکی خسته و ناخوش اورمو گولونون وضعينه يتيشماق ، بير ميلّی – قومی ايستکدير و اونا گوره بو بوتون ايرانليلارين ياشامينا علاقه داردير تا حاکمیّت ظن ائتمسين کی فقط بير قوميت و استانلا مقابله آپارير و اونون اوچوندور کی بوتون سياسی و مدنی قوّه لردن که اورگلری بشريتين آز آغری چکمسی و ايرانين دوزلماقدير ايستيريک کی اُزلرينی آذربايجان واو ديارين باسقی گورموش ميلّتينين اعتراض لاريندا اورتاق و شريک گورسونلر و اُز انسانليق و وطن سورليق وظيفه سينه عمل ائتسينلر.اونودماياق بو فاجيعه کی اورمو گولونه گچير ، ايلک آديم دا بير انسانی فاجعه نی هارای چکجک و باشقا آديم لاردا بوتون ايرانلی لار و اُزلليک له او منطقه و بولگنين ميلّتينه چوخ چتين و حوزونلو اولاجاق و ايرانين دوزلماق و انکشاف يولونا انگل اولاجاق.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اسلام جمهوريتينين حاکميتينی گچميش يانليش تجربه لرينن درس آلماقا چاغريريک و اونلارا هوشدار وريب کی ائلين ايستک لرينه توجه سيزليق و اوننان دا بتر اونا قارشی دورماق، نه بوحرانلار کی اونلارا ياراتمييب و ايندی ده کی اُز شوقون سوز تجربه لرينه ادامه وريرلر -توتوقلاماق و يارالی سالماق بير چوخ وطنداشيميزی کی بير پارا خبرلر گوسترير کی اوچ نفر ده اوئلوبدور.- بيز اونلارا هوشدار وريريک کی تزليکله عاقللانسين لار و آذربايجان توتوخلولارينی سربست بوراخماقلا و اورمو گولونون مشکلينين حللينه کمک ائتمکله ،بو يارانميش بوحرانين حللينه اقدام ائلييب و اُزلرينی بوندان آرتيق ايرانلی لار و دونيا گوزونده اعتباردان سالماسينلار.

فرشيد آذرنيوش
بابک اجلالی
آرنوش ازرحيمی
صادق اسکندری
رشيد اسماعيلی
علی افشاری
اميرحسين اعتمادی بزرگ
دنيا اکبری
سياوش امجدی
احمد باطبی
مازيار بالايی
محسن برزگر
آرش بهمنی
ميلاد پناهی پور
سپيده پورآقايی
علی پورواحدی
علی تقی پور
ميلاد جلالی
پويا جهاندار
امير چمنی
ستاره حسن پور
فاطمه حقيقت جو
عباس حکيم زاده
محمدرضا حميدی
پوريا خالقی
مصطفی خسروی
روح الله رحيم پورمطلق
سالومه رحيمی
سياوش رضائيان
پدرام رفعتی
امين رياحی
حسن زارع زاده اردشير
سارا زرکوب
ابوذر زمان
سامان زمان زاده
مهدی سحرخيز
حامد سياسی راد
سلمان سيما
شيوا شفاهی
مريم شفيع پور
شهاب الدين شيخی
کاوه شيرزاد
ايمان صديقی
سياوش صفوی
حميد ظريفی نيا
مهران عباس زاده
علی عبدی
حسين عبدی
محمد علمی
مزدک علی پور
اکبر عطری
علی غفاری
نگار فاضل مطلق
رحيم قاسم زاده
سعيد قاسمی نژاد
رضا قاضی نوری
مريم کاويانی
هادی کحال زاده
علی کلايی
حسين کيا روستا
عليرضا کيانی
عبدالله گدازگر
رضا مبين
نويد محبی
احمد محمدنيا
فرشاد محمدی
احمد مدادی
عليرضا مدنی
محمود مقصودی
بهزاد مهرانی
بهناز مهرانی
حسن موسوی
عليرضا موسوی
علی اکبر موسوی خوئينی
اميرحسين ميرابيان
سراج الدين ميردامادی
يوحنا نجدی
علی نظری
امين نظری براسری
بهنام نيکزاد
مجيد نيکنام
محمد نيمايی
کسری هرمزی نژاد
عنايت همايی راد
رحيم همتی
سجاد ويس مرادی


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016