چهارشنبه 18 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سلطانيه: با مديرکل آژانس اتمام حجت کردم، مهر

سفير و نماينده ايران در آژانس بين المللی انرژی اتمی در بيان روايتی از جلسه ديروز جنبش عدم تعهد گفت: در اين جلسه يکی از اعضا اعلام کرد که شنيده است مديرکل آژانس اسناد ادعايی را در اختيار ۵ عضو شورای امنيت قرار داده است!


علی اصغر سلطانيه در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص مخالفت های کشورهای چين روسيه و اعضای جنبش عدم تعهد با گزارش مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی پيرامون موضوع هسته ای ايران و ادعاهای جديد در اين رابطه تصريح کرد: عدم تعهد به درخواست بنده روز گذشته جلسه فوق العاده داشت و من توضيحات مفصلی درباره تحولات هسته ای چند ماه قبل ارائه کردم.

وی افزود: همچنين يک مجموعه متشکل از ۲۰ سوال کليدی را در اين جلسه مطرح کرده و به آنها پاسخ دادم و ضمن مرور تحولات اخير به نامه آقای عباسی معاون رئيس جمهور به آمانو مبنی بر نشان دادن عزم سياسی ايران برای رفع ابهامات و سفر معاون مدير کل آژانس برای رفع ابهامات اشاره کردم که گامی اساسی از طرف ايران بود و علی رغم اينکه هنوز برنامه کاری يا مداليته که از نظر ايران تکميل شده خاتمه داده نشده است اقدامات فراوانی از سوی ايران صورت داده شده که نشانگر اين است، ايران از هيچ تلاشی برای رفع ابهام و دنبال کردن شفافيت دريغ نکرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی به انتشار گزارش مدير کل آژانس در شب گذشته اشاره کرد و گفت: آمانو بر انتشار مطالبش اصرار ورزيد و به همين دليل جنبش عدم تعهد نسبت به آن اعتراض کرد که اين اقدامات باعث خدشه دار شدن فضای همکاری و مغاير با اصل حفاظت اطلاعات محرمانه آژانس تلقی می شود.

سلطانيه خاطرنشان کرد: يکی از اعضای جنبش عدم تعهد می گفت شنيده است اين اسناد محرمانه از هفته گذشته به پنج عضو شورای امنيت که دارای سلاح هسته ای هستند تحويل شده که اين کار تخلف است، چون بر اساس اساسنامه آژانس همه کشورها برابرند و ما چيزی به عنوان گروه خاص در آژانس نداريم.

وی ادامه داد: همچنين در جلسه ديروز تروئيکای عدم تعهد متشکل از بنده، سفير کوبا و سفير مصر در آژانس موظف شدند ملاقاتی با آمانو داشته و اعتراض جنبش عدم تعهد را به وی منعکس کنند.

سلطانيه اظهار داشت: آمانو قرار بود امروز گزارشش را صادر کند اما شب گذشته و ۲۴ ساعت قبل از قرار قبلی و با ضمائمی که نبايد منتشر می شود آن را منتشر کرد.

وی گفت: سفرای چين و روسيه دو بار نسبت به اين اقدام آمانو هشدار دادند که اقدام وی قابل توجيه نيست، اما آمانو تحت فشار چند کشور غربی به خصوص آمريکا انتظار اکثريت کشورها را ناديده گرفت.

نماينده ايران در آژانس بين المللی انرژی اتمی تأکيد کرد: مسئوليت عواقب اين برخوردها و ايجاد فضای تنش و اختلاف و تخلف حفاظت از اسناد کشورها متوجه آمانو است و از اين به بعد وی با چالش جدی روبرو است.

وی با بيان اينکه ايران تاکنون حسن نظر خود را نشان داده است، گفت: من ضمن تقدير از حمايت جنبش عدم تعهد که همواره حمايت خود را از ايران اعلام داشته است تأکيد می کنم که ما هيچ گاه عدم تعهد را به خاطر حمايتی که از ما داشته اند نااميد نکرده ايم و به تعهدات خود عمل کرده ايم، در عين حال هيچ وقت از حق خود نيز گذشت نکرده ايم.

سلطانيه تصريح کرد: کشورهای در حال توسعه بايد بدانند که مقاومت ما برای آنهاست و اين مقاومت باعث می شود که اين سناريو برای آنها پياده نشود.

وی اعلام کرد که گروه های کاری جنبش عدم تعهد جلسات خود را به زودی آغاز می کند تا بيانيه ای نيز در حمايت از جمهوری اسلامی ايران توسط اين جنبش صادر شود.

سفير ايران در آژانس به ملاقات روز گذشته خود با آمانو مدير کل آژانس اشاره کرد و گفت: در اين ديدار با مرور اقدامات صورت گرفته از سوی ايران هشدار دادم که انتشار اين گزارش به صلاح آژانس نيست هرچند که گزارش منتشر شده مطلب جديدی نداشت و تکراری است اما نفس آن اشتباه است و فضای مثبت و سازنده ای که ايجاد شده بود را مخدوش می کند که همين طور هم شد.

سلطانيه خاطرنشان کرد: من با آمانو اتمام حجت کرده بودم که انتشار گزارشش کار شايسته ای نيست و بعد از ملاقات نيز به اين نتيجه رسيدم که کشورهای دوست را در جريان موضوع قرار دهم که منجر به تصميم مهم برگزاری جلسه اضطراری جنبش عدم تعهد شد و اين جنبش رسما مخالفت خود را با گزارش آمانو اعلام کرد.

وی همچنين اعلام کرد جلسه شورای حکام هفته آينده برگزار می شود که سه روز اول مباحث مربوط به همکاری و مباحث فنی است و پنجشنبه و جمعه نيز نشست شورا خواهد بود.

سفير ايران در آژانس در خصوص هماهنگی آمانو با آمريکا در انتشار گزارشش گفت: به هر حال ايشان به صورت سالانه گزارشی در مجمع عمومی سازمان ملل ارائه کرد اما سفری نيز به واشنگتن داشت که با مقامات آمريکايی ديدار کرد، بر اين اساس هر اقدامی که انجام داده نشانه توجه به نظرات آمريکا است تا نظرات عدم تعهد و چين و روسيه و ساير کشورها.

سلطانيه در پايان گفت: تصميم آمانو مسئوليتی برای او خواهد داشت و من فکر می کنم از اين به بعد عدم تعهد منسجم تر عمل خواهد کرد تا آژانس بين المللی انرژی اتمی بی طرفانه رفتار کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016