چهارشنبه 18 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نامه جامعه دانشجويان و دانش آموختگان کرمانشاهی به سفير ترکيه در ايران، موکريان

در پی وقوع زلزله در شهر وان کردستان ترکيه، جامعه دانشجويان و دانش آموختگان کرمانشاهی در نامه ای به سفير ترکيه در ايران ضمن ابراز تاسف از اين واقعه دلخراش و احساس همدردی با مردم آن سامان، خواستار به نمايش گذاشتن رفتاری يکسان ازطرف دولت ترکيه با مردمی که نژاد و زبانی متفاوت از اکثريت مردم و دولتمردان آن کشور دارند شده است .
متن کامل اين بيانيه که نسخه ای از آن در اختيار آژانس خبری موکريان قرار گرفته است، بدين شرح می باشد:
نامه جامعه دانشجويان و دانش آموختگان کرمانشاهی(جاداک) به سفير ترکيه در ايران، در خصوص فاجعه زمين لرزه وان

سفير گرامی ترکيه در ايران
با سلام و تحيت
همانگونه که همگان ديدند و شنيدند، اخيرا زمين لرزه ای ويرانگر جنوب شرقی آن کشور يعنی منطقه وان از کردستان ترکيه را لرزاند و فاجعه ای انسانی به بار آورد، ضمن ابراز تاسف از اين واقعه دلخراش و احساس همدردی با مردم آن سامان، از سر خيرخواهی و بنا به وظيفه انسانی، بر خويش لازم دانستيم مطالبی را در اين خصوص به عرض برسانيم، با اين اميد که دولتمردان ترکيه در توجه به حقوق انسانی و رفع تبعيضات موجود در کشور متبوعتان کوشا باشند و حب و بغض نژادی و قومی را از خويش دور نمايند، تا صدای همه اقشارمردم آن سرزمين را بهتر و رساتر بشنوند و به ياری آنان بشتابند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


جناب سفير
منابع آگاه و شنيده ها از اين حکايت می کنند که متاسفانه درجريان اين بلای ويرانگر، علاوه بر فاجعه دردناک انسانی و ويرانی های ناشی از آن، چهره ای ناخوشايند و مشمئز کننده از تبعيض، عداوت و کينه ورزی نيز به نمايش گذاشته شده است . شنيدن اخبار مربوط به اين رفتارهای ناخوشايند، بسيار بيشتر از مصائب حاصله از اصل فاجعه، مردمان رنج کشيده آن ديار را می آزارد و تاثر و تاسف هر انسان آزاده و نوعدوستی را برمی انگيزد.
سفير گرامی
می گويند از نيروهای امنيتی، انتظامی و امدادی ترکيه در مواجهه با مردم زجر کشيده و آسيب ديده اين مناطق، رفتارهايی توهين آميز و نژادپرستانه سر زده است. خبرها حاکی است که محموله هايی که برای زلزله زدگان از سوی دولتمردان يا مردم ترکيه ارسال گرديده، در مواردی حاوی سنگ و پرچم ترکيه بوده است. و همچنين می گويند عده ای از مردم آن کشور ابراز شادمانی نموده و اين بلای طبيعی را انتقام خداوند از مردم آن ديار فرض کرده و آنان را سزاوار چنين مصيبت هايی دانسته اند و البته ارتفاع تبعيض در عملکرد وکمک های دولت ترکيه به مردم اين مناطق در قياس با ساير مناطقی که به نوعی آسيب می بينند، و رفتارهای ديگر، به شائبه نژادپرستی و ضديت با يک قوم مجزا و ناهمگون در آن کشور دامن زده است.
دوست بزرگوار
ما به عنوان يک نهاد مدنی، نه به واسطه تعلقات و پيوستگی های قومی و نژادی، بلکه از منظر حقوق بشری و انسانی، رفتارهای اينچنينی با مردمی مظلوم و آسيب ديده را شايسته دولت متبوع شما که داعيه دار دمکراسی و حقوق بشر است و انصافا گام هايی نيز در اين مسير برداشته است نمی دانيم و بر اين اعتقاد هستيم که رفتار دو گانه آن دولت با مردم خويش، تنها به صرف داشتن قوميتی مجزا و اختلافات سياسی و فرهنگی، نوعی رياکاری و عدم توجه به کرامت انسانی است، لذا توصيه می نماييم که آن دولت مدعی، از سر حقيقت پای از جاده ضديت و کينه ورزی با مردمی که نژاد و زبانی متفاوت از اکثريت مردم و دولتمردان آن کشور دارند ، بيرون نهاده و حداقل با همه شهروندان خويش جدای از مطالبات به حق و اختلافات سياسی، رفتاری يکسان به نمايش بگذارد و فارغ از نژاد، قوميت و مذهب در راستای منافع همگی آنان با يک توان گام برداشته، و ارزش و اعتباری يکسان قائل شود.
آقای سفير
چگونه می توان پذيرفت دولتی که در دفاع از مردم مظلوم غزه و فلسطين، آنگونه مواضع انسانی اتخاذ می نمايد و رفتاری را در پيش می گيرد که تحسين و تمجيد همگان را برمی انگيزد ، در مرزهای سياسی ودر چارچوب جغرافيايی کشور خويش، با مردمی مظلوم که به بلايی طبيعی گرفتار آمده اند، رفتاری اينگونه ناخوشايند در پيش بگيرد؟ نمی توان باور کرد کشوری که به خاطر جنايت اسرائيل در کشتن ۹ انسان آزاده و نوع دوست تبعه آن کشور، تمامی روابط خويش را شجاعانه با جنايتکاران قطع می کند وبدون مسامحه و اغماض اينگونه از حريم و حقوق بخشی ازملت خود به دفاع بر می خيزد ، در مواجهه با بخش ديگری از مردم مصيبت ديده خود، مسير بی تفاوتی يا حداقل سهل انگاری را در پيش بگيرد و گاه رفتاری تحقيرآميز و کينه ورزانه را شاهد باشد؟
جناب سفير محترم
اگر چه ممکن است ادعا شود که دولت متبوعتان خود مستقيما مرتکب چنين رفتارهايی نشده است و ما نيز اين ادعا را بپذيريم، اما قطعا نمی توان پذيرفت که دولتمردان ترکيه ازچنين اتفاقاتی بی خبر باشند و نمی توان دولتی را که بی تفاوت از کنار خاطيان کينه ورز و نژادپرست می گذرد و نسبت به آفرينندگان چنين وقايع دردناکی، رفتاری مهربانانه نه قاطعانه در پيش می گيرد، مقصر به شمار نياورد و از منظر انسانی از آن گلايه نکرد.
به هر حال ما اميدواريم روزی فرا برسد که تمام انسانها، جدای از نژاد، رنگ، مذهب، باورو يا هر چيز ديگر از اين دست، در کنار و با هم، سعادتمندانه و در کمال آرامش و امنيت روزگار بگذرانند. اميدواريم روزی تبعيض و ستم ريشه کن شود و از جامعه بشری رخت بربندد . همه مردم زير سايه دولتهايی که حقوق آنان را به رسميت می شناسند، عدالت را درهمه زمينه ها مبنای حکومت خويش قرار می دهند و قائل به حق حاکميت و حق تعيين سرنوشت از سوی مردم باشند ، آزادانه و لبريز از مهر، کرامت و انسانيت، آنگونه که شايسته است به سر برند.

جامعه دانشجويان و دانش آموختگان کرمانشاهی جاداک


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016