یکشنبه 22 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سه ميليون حساب بانک صادرات مسدود شد، مهر

تهران - خبرگزاری مهر: بين دو تا سه ميليون حساب بانک صادرات کشور از صبح شنبه به دليل مغايرت مشخصاتی و داشتن اطلاعات غلط توسط سيستم مرکزی اين بانک مسدود شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، تمامی حسابهای بانک صادرات در کشور از صبح روز ۲۱ آبانماه بنا به دلايلی مسدود يا راکد است و وقتی مراجعان برای برداشت پول به خودپردازها مراجعه می کنند، با اين پيغام روی صفحه مانيتور دستگاه روبرو می شوند که "حساب شما مسدود يا راکد است؛ لطفا به شعبه افتتاح حساب خود مراجعه کنيد"!

اين امر که باعث تشويش افکار و نگرانی مردم در سراسر کشور شده است، سيل جمعيت را به سوی شعب بانک صادرات روانه کرده که اين شعب خود به خود در شهرستانهای کوچک و حتی کلانشهرها، به دليل کمبود شعبه با مشکل مواجهند و اکنون نيز با شلوغی بيش از حد به دليل اين پيغام خودپردازها، با مشکل جدی تری مواجه شده اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


کارت ملی و شناسنامه همراهتان باشد

زمانی که افراد به بانکهای مذکور مراجعه می کنند، از آنها کارت ملی و اصل شناسنامه استرداد می شود تا اصلاحاتی از قبيل ثبت کد ملی و سريال شناسنامه صاحبان حساب در فرمهای مخصوص اينترنتی پر شود و اين در حالی است که زمان افتتاح حساب وقتی فرمها توسط مشتريان پر می شود، تمام مشخصات ثبت شده است.

خبرنگار مهر برای پيگيری اين ماجرا با تلفنهای ارتباط مردمی بانک صادرات کشور تماس گرفت ولی اپراتور اين مرکز اظهار بی اطلاعی کرد و موضوع را به صدای سپهر(مشاوره بانکی، پاسخگويی به سئوالات، پيشنهاد و انتقاد) با شماره تماس ۰۹۶۰۲ ارجاع داد.

گفتگوی خبرنگار مهر با بخش راهنمايی صدای سپهر به اين نتيجه رسيد که بين دو تا سه ميليون حساب بانکی مردم در بانکهای صادرات سراسر کشور دچار اين مشکل هستند.

راهنمای صدای سپهر به خبرنگار مهر گفت: بين دو تا سه ميليون حساب بانکی، مغايرت مشخصاتی و اطلاعات غلطی دارند که سيستم مرکزی آنها را مسدود کرده است.

وی ادامه داد: مردم بايد به شعبه بانک افتتاح کننده حساب مراجعه کرده و با ارائه اصل يا کپی شناسنامه و کارت ملی، مشخصاتشان را اصلاح و رفع ابهام کنند.

اين راهنمای صدای سپهر تصريح کرد: شعب موظفند در همان لحظه مراجعه مردم به شعب، مشخصات مورد نياز را ثبت و اصلاح کنند.

وی افزود: حسابهای بانک صادرات به صورت سراسری در حال مکانيزه شدن است تا بتوان با استفاده از کد ملی، شماره سريال شناسنامه و مشخصات فردی ديگر، به اطلاعات دقيق حسابها دسترسی يافت.

مسدودی حسابها ربطی به اختلاس اخير ندارد

در عين حال مجيد ابوالفتحی مديرکل روابط عمومی بانک صادرات ايران در گفتگو با مهر اظهار داشت: مسدود شدن حسابها هيچ ارتباطی با موضوع سوء استفاده مالی اخير ندارد.

وی افزود: همچنين تعداد حسابهای مسدود شده کمتر از اين تعداد است و اين مشکل به زودی حل خواهد شد.

ابوالفتحی يادآور شد: حسابهايی که دارای شماره ملی نبودند، مسدود شده اند که پس از اخذ کد ملی از صاحبان آنها، حساب مجدد بازگشايی خواهد شد.

عدم اطلاع رسانی گسترده و ايجاد مشکلات برای مردم

در حالی که راهنمای صدای سپهر مدعی است که فقط بين دو تا سه ميليون حساب بانکی دچار چنين مشکلی هستند اما مشاهدات خبرنگار مهر حاکی از آن است که بيشتر مراجعه کنندگان به عابر بانکها يا کارتخوانهای موجود در منازل و اماکن تجاری و اداری با چنين مشکلی مواجه هستند و همين امر باعث شده تا در مقابل باجه های بانکهای صادرات، صفهای گسترده ای تشکيل شود.

وقتی به يکباره اکثر حسابها مسدود شود، اين شائبه در ذهن صاحبان حساب نقش می بندد که بانک قصد دارد به اين بهانه پولها را بيشتر در حساب نگه دارد تا بهره ببرد و همچنين در ميان مردمی که به بانکها مراجعه می کنند زمزمه های درگوشی است که اين امر به دليل تخلف مالی بزرگ سه هزار ميليارد تومانی صورت گرفته است؛ آنها می گويند شايد به دليل اين تخلف بزرگ، بانک صادرات تدابير امنيتی بهتری برای کنترل حسابها انديشيده است و به نوعی می خواهند جبران مافات اين تخلف مالی بزرگ شود.

تمام اين شايعات و زمزمه ها در حالی است که هيچ گونه اطلاع رسانی گسترده و دقيقی از سوی بانک صادرات مرکزی و شعب بانکها در اين خصوص نشده است.

سئوال اينجاست که اگر در نيمه های شب يا ساعات غير اداری که بانکها تعطيل هستند فردی دچاربيماری يا مشکلات حاد ديگری شود و نياز به دريافت پول از خودپردازها يا پرداخت وجه از کارتخوانها داشته باشد، جوابگوی عدم اطلاع رسانی صحيح و گسترده بانک صادرات در اين خصوص، چه کسانی خواهند بود.

به هر تقدير اگر قرار است به واسطه بخشنامه ای از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ايران يا بانک صادرات و هر بانک ديگری چنين اقداماتی صورت بگيرد، لازم است بعد اطلاع رسانی اين امر نيز که دامنگير بسياری از مردم خواهد شد، از سوی مسئولان امر در نظر گرفته شود.

عليرضا مهدی زاده


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016