چهارشنبه 16 آذر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

روايت علی اکبر صالحی از تسخير سفارت انگليس: پليس تلاش کرد کسی زخمی نشود، ايسنا

- ضمانت وزيرخارجه ايران به کشورهای غربی

وزير امورخارجه کشورمان در گفت و گو با يک روزنامه آلمانی به سفارتخانه های غربی در تهران ضمانت داد که امنيت آنها به خطر نيافتد.

علی اکبر صالحی در اين گفت و گو پاسخگوی تسخير سفارت خانه انگليس در تهران بود و بر خلاف مصاحبه های پيشين اش که هميشه تلاش می کند با لبخند به همه پرسش ها پاسخ دهد نتوانست عصبانيت اش را پنهان کند تا جايی که خبرنگار روزنامه «فرانکفورتر آلگمانيه سايتونگ» در گزارش اش از اين مصاحبه نوشت: صالحی در پايان اين گفت‌وگو در اظهاراتی انتقادی گفت که احتمالا اگر جايی در دنيا سونامی رخ دهد يا زمين لرزه‌ای به وقوع بپيوندد، ايران مسوول آن خواهد بود، چرا که غرب اين‌طور فکر می‌کند.

در گزارشی که ايسنا از اين گفت و گو منتشر کرده آمده است: رييس دستگاه ديپلماسی ايران با بيان اين که روابط ما با انگليس به چند قرن قبل باز می‌گردد اما هيچ خاطره خوبی از آن وجود ندارد، اظهار کرد: اگر گام‌های اشتباه خشم مردم را برانگيزد چه بايد کرد؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


علی‌اکبر صالحی ـ وزير امور خارجه ايران ـ در گفت‌وگويی با روزنامه "فرانکفورتر آلگمانيه سايتونگ" در پاسخ به سوال اين روزنامه که چه کسی اقدام عليه سفارت انگليس در تهران را سازماندهی کرده بود؟ گفت که چند روز قبل از وقوع اين حادثه وزارت امور خارجه تقاضای دانشجويان برای برگزاری تجمع مقابل سفارت انگليس را دريافت کرد. اين تقاضا به اطلاع وزارت کشور، پليس و سفارت رسيد.

صالحی در پاسخ به اين سوال که چرا پليس با افرادی که به خشونت دست زدند، مقابله نکرد؟ تاکيد کرد که "پليس نهايت تلاش خود را انجام داد و سه تن از پليس‌ها نيز زخمی شدند. اما به هيچ کس ديگری آسيب نرسيد".

او افزود که "هيچ‌کس انتظار نداشت برخی قوانين را زير پا گذارند" و گفت که اگر پليس شديدتر اقدام می‌کرد، خشم آن‌ها بالا می‌گرفت و همه چيز تشديد می‌شد.

صالحی هم‌چنين در پاسخ به اين سوال که چرا پليس برای حمايت از سفارت با قدرت بيش‌تری عمل نکرد؟ گفت: بايد چه کار می‌کردند؟ به آن‌ها شليک می‌کردند؟

وزير امور خارجه ايران گفت که در زمان وقوع اين حادثه در عربستان بوده است و با کارکنانش تماس گرفته و نيز از رييس پليس خواسته است نهايت تلاش خود را به کار بندد تا اين اتفاق در اسرع وقت متوقف شود.

صالحی گفت که ويليام هيگ ـ وزير امور خارجه انگليس ـ با وی تماس گرفته و آنان حدود نيم ساعت صحبت کرده‌اند و او درباره آن چه رخ داده ابراز تاسف کرد و دلايل اتفاق را برايش توضيح داده است.

وزير امور خارجه ايران گفت که رفتار و عملکرد انگليس شرايطی را ايجاد کرده است که موجب عصبانيت مردم شده است و ادامه داد: روابط ما با انگليس به چند قرن قبل باز می‌گردد اما هيچ خاطره خوبی از آن وجود ندارد. من به عنوان وزير امور خارجه روابط خوبی با همه کشورها را خواستارم. اما اگر متاسفانه گام‌های اشتباه خشم مردم را برانگيزد چه بايد کرد؟

وی در برابر سوال‌های اين خبرنگار که قصد داشت اين تظاهرات اعتراض‌آميز دانشجويی را اقدامی با حمايت برخی افراد نشان دهد، گفت: چرا ما بايد از چنين چيزی حمايت کنيم؟ آن چه صحيح است اين است که مجلس پيش‌تر از ما خواست روابط ديپلماتيک با انگليس را کاهش دهيم.

او هم‌چنين در پاسخ به اين سوال که آيا ديپلمات‌های غربی می‌توانند اطمينان داشته باشند که در ايران به خوبی حمايت شوند؟ گفت: اين واقعه تکرار نخواهد شد.

وزير امور خارجه ايران در بخش ديگری از اين‌ گفت‌وگو در پاسخ به سوالی درباره گزارش آژانس بين‌المللی انرژی اتمی درباره ايران گفت: آن چه مطرح می‌شود مربوط به "مطالعات ادعايی" است.

وی هم‌چنين اظهار کرد که آژانس بايد به راستی آزمايی برنامه‌های هسته‌يی دولت‌ها بپردازد اما صنعت موشکی به آژانس ارتباطی ندارد.

صالحی هم‌چنين تاکيد کرد که ايران به توافقش با آژانس متعهد است و از حقوقش برای استفاده صلح‌آميز از انرژی هسته‌يی بهره می‌برد.

رييس دستگاه ديپلماسی ايران افزود: ما شاگرد ممتاز آژانس هستيم. جنبش غيرمتعهدها همواره از ما حمايت می‌کند.

وی درباره احتمال تشديد تحريم‌های ايران گفت: ما تاريخی سه هزار ساله داريم بنابراين شايد محدوديت‌هايی ۲۰ يا ۳۰ ساله پيش آيد. اما اگر کشوری تصميم بگيرد که نوکر قدرت‌های خارجی نباشد بايد بهای آن را بپردازد. ما از هشت سال جنگ با صدام جان سالم به در برديم. می‌دانيد که چه کسی تسليحات شيميايی در اختيار آن‌ها قرار می‌داد.

صالحی در پاسخ به اين سوال که در صورت اقدام نظامی رژيم صهيونيستی عليه تاسيسات هسته‌يی ايران چه خواهيد کرد؟ گفت: ما خواستار جنگ و ماجراجويی نيستيم. ما کشوری محتاط و عاقل هستيم. در صورت وقوع چنين اقدامی ما همان‌طور که در برابر عراق ـ که اتحاد جماهير شوروی و کل غرب در کنارش بودند ـ‌ از خود دفاع کرديم، دفاع خواهيم کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره سوريه گفت: ما پاسخی اساسی برای همه ناآرامی‌ها يا انقلاب‌های مردمی در منطقه داريم و آن اين است که دولت‌ها بايد به مطالبات مشروع مردم‌شان توجه کنند.

صالحی درباره اين که مطالبات مشروع سوری‌ها چيست؟ گفت: دولت به مردم اطمينان دهد که در قانون اساسی تجديدنظر می‌شود.

او در اين‌باره که آيا بايد باور کنند که بشار اسد به قولش عمل کند؟ گفت: چرا که نه؟ بايد به آن‌ها فرصت داد.

وی هم‌چنين در پاسخ به اين سوال که هزاران تن در سوريه کشته شده‌اند؟ گفت: آيا در يمن و بحرين مردم کشته نشدند؟ آيا در ديگر بخش‌های جهان عده زيادی کشته نشده‌اند؟ علت اين تمرکز بر سوريه را درک نمی‌کنم.

صالحی در پاسخ به اين سوال که منابع امنيتی غرب می‌گويند ايران در توافق با پاکستان از دشمنان دولت افغانستان و ناتو حمايت می‌کند؛ آيا چنين چيزی درست است؟ گفت: خير، ما ۱۰ سال قبل از بانفوذترين نيروهايی بوديم که اين دولت را به قدرت رساند چرا اکنون بايد با آن‌ها بجنگيم.

وی در پاسخ به اين سوال که شايد ايران بخواهد با تامين مالی و آموزشی آن‌ها از وقوع آن چه در عراق توسط آمريکا رخ داده است جلوگيری کند؟ گفت: رييس‌جمهور کرزای يک تبعه خوب افغانستان است که توسط مردمش برگزيده شده است. مادامی که مردم به او اعتماد داشته باشند ما هم همين‌کار را خواهيم کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016