چهارشنبه 23 آذر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

افزايش فشار‌ها بر زندانيان سياسی بعد از فرار يک اختلاس گر از زندان اوين، کلمه

سختگيری در سالنهای ملاقات زندان اوين برای زندانيان سياسی و خانواد‌ه هايشان در بندهای ۳۵۰ زندان اوين و بند زنان هر روز ابعاد تازه‌تر و پيچيده تری می‌گيرد.

به گزارش خبرنگار کلمه، بعد از فرار يک زندانی مالی به نام غلامرضا فروغی از زندان اوين در حين ملاقات حضوری اين روند آغاز شده و به خاطر آن هر بار خانواده زندانيان سياسی مورد آزار و اذيت قرار می‌گيرند.

فروغی متهم اصلی پرونده کلاهبرداری بزرگ (پروژه نگين غرب و شفق) چند هفته قبل از محل سالن ملاقات حضوری زندان اوين اقدام به فرار کرد. بعد از فرار اين زندانی از زندان اوين به عنوان يکی از ملاقات کنندگان که در بيست سال گذشته بی‌سابقه بوده ماموران امنيتی فضای سالن های ملاقات اين زندان را اشغال کرده و هر روز سخت گيری بيشتری بر خانواده زندانيان سياسی اعمال می‌کنند.

اين در حالی است که زندانيان سياسی به دليل ايستادگی و پافشاری بر عقايدشان در زندان هستند و سخت گيری به آن‌ها در اين مورد کاملا بيهوده به نظر می‌رسد، چرا که اغلب آن‌ها با نوشتن چند خط درخواست عفو می‌توانند از زندان آزاد شوند، خواسته‌ای که بار‌ها از سوی مسوولان حکومت با اين زندانيان مطرح شده و آن‌ها هر بار آن را رد کرده‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


با اين همه فرار يک زندانی مالی اختلاس گر بيشترين سختگيری را بر خانواده زندانيان سياسی به دنبال داشته است. بعد از فرار اين زندانی همه مسوولان سالن ملاقات حضوری زندان اوين بازداشت و به اندرزگاه هفت اين زندان منتقل و ماموران امنيتی جای آن‌ها را گرفته‌اند.

مهرهای بر کف دست خانواده زندانيان و تعويض همه پرسنل سالن ملاقات زندان اوين

اين هفته وقتی زندانيان سياسی برای ملاقات با زندانيشان به سالن ملاقات اين زندان واقع در خيابان درکه تهران مراجعه کردند، قبل از ملاقات متوجه شدند که تعدادی از پرسنل اداری زندان اوين که تحت استخدام سازمان زندان‌ها هستند عوض شده و به جای آن ماموران امنيتی با رفتاری تند و سختگيرانه جايگزين آن‌ها شده‌اند.

آن‌ها ضمن بازرسی بدنی خانواده‌ها و جستجوی کيف و گرفتن تلفن همراه خانواده‌ها رفتاری نامناسب با خانوده‌ها نشان می‌دادند.

به گفته تعدادی از خانواده‌های زندانيان سياسی اغلب مامورانی که رفتاری مودبانه‌تر با خانواده‌های زندانيان سياسی داشتند از کار برکنار شده و يا به زودی برکنار خواهند شد و ماموران وزارت اطلاعات جای آن‌ها را خواهند گرفت.

بر اساس گزارش کلمه، همچنين خانواده‌ها قبل از ورود به سالن ملاقات چه ملاقات کابينی و چه حضوری مهرهايی بر کف دستشان زده می‌شد، مهرهای ورود به سالن ملاقات کابينی سياه رنگ بود و ملاقات کنندگان سالن ملاقات حضوری مهری قرمز رنگ به دستشان زده می‌شد.

خانواده‌ها می‌گويند اين رفتار ماموران زندان اوين عصر بربريت را به ياد آنان می‌آورد که بر دست بردگان نشان و داغی می‌زدند تا آن‌ها را از بقيه متمايز کنند. اين رفتار نيز موجب اعتراض خانوده‌های زندانيان سياسی شد اما ماموران سالن ملاقات بی‌توجه به اين اعتراض‌ها همچنان به کف دست همه خانواده‌ها مهر زدند.

کاورهای زرد رنگ، انگشت نگاری و عکسبرداری از زندانی و خانواده در ملاقات حضوری

ابعاد اين سخت گيری‌ها برای کسانی که قصد ملاقات حضوری با زندانيشان را دارند بسيار سختگيرانه‌تر است. با اينکه بيشتر زندانيان سياسی از حق ملاقات حضوری توسط دادستان محروم شده‌اند، هنوز تعداد اندکی با در دست داشتن نامه اختصاصی دادستان تهران می‌توانند ماهی يک بار زندانيشان را نيم ساعت در سالن ملاقات حضوری زندان اوين ملاقات کنند،‌‌ همان سالنی که چند هفته پيش يک زندانی همراه ملاقات کنندگان از آن خارج و گفته می‌شود با هواپيما از کشور خارج شده است.

گفته می‌شود زندانی فراری از اختلاس کنندگان پرونده نگين غرب و شفق است، پرونده‌ای که از‌‌ همان ابتدا هم حرف و حديث‌های زيادی در مورد شراکت و همدستی بعضی از مقامات وقت قوه قضائيه در آن مطرح بوده است.

حال که اين زندانی در روز روشن و جلوی چشم ماموران از زندان فرار کرده و از کشور خارج شده ديگر زندانيان و به ويژه زندانيان سياسی اين زندان مجبورند از اين پس کاور زرد رنگ فسفری بر تن کنند تا بتوانند هر وقت دادستان تهران اجازه داد زندانيشان را ملاقات کنند.

همچنين بر اساس دستوری جديد، قبل از انجام ملاقات حضوری از ملاقات شونده و ملاقات کننده انگشت نگاری و از چهره هر دوی آن‌ها نيز عکس تهيه می‌شود. بر تن کردن اين لباس‌ها بر تن زندانی، عکسبرداری و انگشت نگاری برای يک ملاقات ساده حضوری برای زندانيان سياسی و خانواده‌شان قابل قبول نيست و اين مساله تاثير بدی بر روحيه آن‌ها به ويژه فرزندان خردسالشان بر جای می‌گذارد.

تعدادی از خانواده‌های زندانيان سياسی از هم اکنون اعلام کرده‌اند که با اين وضعيت خواستار ملاقات حضوری نيستند چرا که اين برخورد‌ها برای آنان قابل قبول نيست و چرا بايد تاوان فرار يک زندانی اختلاس کننده از زندان اوين را اکنون آنان، فرزندان معصوم و زندانيان بی‌گناه‌شان به دوش بکشند.

گفته می‌شود ماموران سالن کابينی نيز همگی تا هفته آينده تعويض خواهند شد و قرار است همه اداره کنندگان اين سالن را نيزماموران امنيتی بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات تشکيل دهند. ماموران در بند ۲۰۹ همواره بالای سر ملاقات کننده و ملاقات شونده می‌ايستند و همه حرف‌هايشان را گوش می‌دهند.

تعدادی از خانواده‌های زندانيان سياسی به خبرنگار کلمه گفته‌اند که در صورت ادامه اين رفتار‌ها به شگل گسترده به آن‌ها اعتراض خواهند کردند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016