پنجشنبه 8 دی 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

قاليباف: در حوزه فرهنگی و اقتصادی کارنامه ما قابل دفاع نيست، ريا کاری از خانواده‌ها آغاز و در بخش‌های مختلف جامعه ايجاد شده است، ايلنا

- آيا چرب کردن مو گناه است يا تهمت، دروغ،ريا و پرده دری؟ امروز ريا کاری از خانواده‌ها آغاز و در بخش‌های مختلف جامعه ايجاد شده است و فرزندان ما دو واحد درس دروغ، رياکاری و پرده دری ياد می‌گيرند


ايلنا: شهردار تهران گفت: «وقتی به فرزندمان می‌گوييم مدل مو‌هايت چنين باشد يا چه لباسی بپوشی و در مقابل، او شاهد دروغگويی يا تظاهر ماست، اين سوال مطرح است که آيا چرب کردن مو گناه است يا تهمت، دروغ، ريا و پرده‌دری؟ امروز ريا کاری از خانواده‌ها آغاز و در بخش‌های مختلف جامعه ايجاد شده است و فرزندان ما دو واحد درس دروغ، رياکاری و پرده‌دری ياد می‌گيرند.»

به گزارش خبرنگار ايلنا، محمد باقر قاليباف در همايش «راهبردهای توسعه فرهنگی و اجتماعی شهرهای ايران» که در مرکز فرهنگی و آموزشی آدينه برگزار شد، گفت: «اين جلسه برای من از اين جهت بسيار مهم است که موضوع فرهنگ موضوع حياتی جامعه امروز ماست، لذا روزی که مطلع شدم بايد در جمع شما صحبت کنم دغدغه‌ام اين بود که چه مطلبی بگوييم که حق اين جلسه ادا شود.»



تبليغات خبرنامه گويا

[email protected] 


وی با تاکيد براينکه صحبت‌های من در اين جلسه از منظر سخنرانی نبوده، بلکه باور‌ها و دغدغه‌های من است، گفت: «فرهنگ هرآنچه است که از نسل گذشته مردم آن را به ارث برده‌اند. حال اين تجربه نسل‌های گذشته فرصت تلقی شده يا تهديد، خوب يا بد، در اختيار نسل امروز قرار گرفته است.»

قاليباف ادامه داد: «در کشور ما دين مهم‌ترين موضوع فرهنگ است و فرهنگ ما يک فرهنگ دينی است.»

وی با بيان اينکه موضوع فرهنگ، دغدغه جدی در جامعه ما و مديريت شهری است، افزود: «ذلت و عزت، پيشرفت و عقب‌ماندگی، متدين بودن و بی‌دين بودن‌، حريت و آزادی يا تحت سلطه بودن، ظلم ستيزی و انقلابی بودن هر جامعه ريشه در فرهنگ آن جامعه دارد و اينجاست که موضوع فرهنگ مهم می‌شود.»

شهردار تهران ادامه داد: «در جامعه ما اهميت موضوع فرهنگ مضاعف شده است، چرا که انقلاب اسلامی تمام سخنش اين است که يک انقلاب سياسی نبوده بلکه انقلابی فرهنگی است. در حالی که در بسياری از کشورهای دنيا، موضوع فرهنگ اصليترين موضوع آن‌ها تلقی نمی‌شود.»

به گفته شهردار تهران در نظام اسلامی اهميت موضوع فرهنگ بسيار مورد تاکيد قرار گرفته و بر اساس همين باور‌ها و انديشه‌های اسلامی معتقديم که فرهنگ در بقيه شئونات مثل اقتصاد و سياست اثر می‌گذارد.

وی افزود: «وقتی وجدان کاری وجود نداشته باشد اين امر در اقتصاد کشور اثرگذار است. همين طور موضوع اسراف در جامعه ريشه فرهنگی دارد که در اقتصاد نيز تاثيرگذار است. سياست ما عين ديانت ما است و در عالم سياست صداقت و کمال به تمام معنا ‌‌نهايت آرزوی ماست که اين‌ها ريشه در فرهنگ دارد.»

قاليباف ادامه داد: «مواردی از قبيل بد اخلاقی‌ها، بدرفتاری‌ها، بی‌حرمتی‌ها، رعايت نکردن احترام به بزرگ‌تر‌ها و قدرنشناسی از جمله موضوعات اجتماعی است که با توجه به نقش فرهنگ اصلاح می‌شود.»

شهردار تهران خاطرنشان کرد: «انقلاب اسلامی ما که مبنايی فرهنگی دارد، با تلاش مردم به پيروزی رسيد و به استقلال و آزادی دست يافتيم. حال تداوم اين استقلال سياسی در گرو پيشرفت صنعتی و نظامی نيست بلکه استقلال سياسی و پيشرفت يک کشور زمانی تضمين می‌شود که استقلال فرهنگی وجود داشته باشد.»

وی تاکيد کرد: «اگر جامعه‌ای استقلال فرهنگی داشته باشد، قطعا به استقلال سياسی و اقتصادی دست پيدا می‌کند.»

شهردار تهران اظهار کرد: «وقتی می‌گوييم دغدغه فرهنگی داريم و مقام معظم رهبری می‌فرمايند تهاجم فرهنگی و ناتو فرهنگی به وجود آمده يعنی اينکه بدانيد استقلال کشور و انقلاب در خطر است. پس هر سازمان، نهاد يا هر انسانی که احساس تعهد می‌کند بايد در رويکردهای خود متوجه اين اصل مهم باشد.»

قاليباف در بخش ديگری از سخنانش، موضوع بعدی را بحث نظام اسلامی عنوان کرد و گفت: «امروز سه دهه از انقلاب ما می‌گذرد و هم اکنون در حال سپری کردن دهه چهارم هستيم. مقام معظم رهبری اين دهه را دهه پيشرفت و عدالت عنوان کرده‌اند و اين سوال برای ما و چه برای کسانی که در زمان پيروزی انقلاب اسلامی و حتی دوران دفاع مقدس نبوده‌اند مطرح است که پس از گذشت اين سه دهه واقعا به اين شعار که انسان‌ها، مومنين، ملت و مردم با هر گرايش و سليقه‌ای که هستند اگر در سايه نظام اسلامی زندگی کنند، دنيا و آخرتشان تضمين شده است، رسيده‌ايم.»

وی ادامه داد:«در اقدامات انجام شده و کارهای فرهنگی که توسط نظام اسلامی به انجام رسيده تا چه ميزان کارآمدی دين در اداره جامعه انجام شده و کارنامه ارايه شده در اين مورد چگونه است؟در اين خصوص ما می‌گوييم که يک دهه فقط جنگيده‌ايم و در اين مورد از ما توقع پيشرفت نبوده بلکه ما با تکيه بر فرهنگ شيعه و عاشورا و تحت رهبری بنيانگذار انقلاب اسلامی توانستيم از وطن خود دفاع کرده و اين اقدام باعث افتخار بوده و قابل قبول است.»

شهردار تهران تصريح کرد: «من دهه اول انقلاب را دهه استقرار نظام می‌دانم چرا که در اين دهه ما با منافقين، ملحدين، فدايی‌ها چه در خيابان و چه در ميدان‌های جنگ جنگيديم و جنگيدن‌های ما شامل مناظره‌ها و بحث‌ها در روزنامه‌ها و نشست‌ها تا درگيری مسلحانه در خانه‌های تيمی به انجام رسيده است.»

وی عنوان کرد: «در ارتباط با دهه دوم نيز ما می‌گوييم باز در اين دوره با اينکه جنگ تمام شده بود اما انقلاب ما هنوز توسط کشورهای خارجی مورد تهاجم فرهنگی قرار گرفته و در فشار بود. اين دوره را دوره تثبيت می‌دانم. در دوره دوم نيز خيلی از کشورهای خارجی اميد داشتند ماهيت انقلاب را تغييردهند و می‌گفتند اگر از راه نظامی نتوانستيم اين تغيير را به وجود بياوريم بايد با اقدامات اقتصادی و فرهنگی به اين هدف دست يابيم.»

شهردار تهران ادامه داد: «آيا به نظر شما در دهه سوم و دهه چهارم ديگر وقت آن نرسيده که ما پاسخگو باشيم، هنگامی که جوانان عملکرد ما را تحت بررسی قرار می‌دهند، از ما توقع ندارند که اقدامات فرهنگی و اقتصادی ما همانند کشورهای اروپايی و آمريکايی باشد اما ما را با کشورهايی که هم وزن خودمان هستند و در آسيا قرار دارند قياس می‌کنند. به نظر شما کارنامه ما در اين مورد قابل دفاع است؟»

وی ادامه داد: «به نظر می‌رسد در حوزه فرهنگی و اقتصادی کارنامه ما قابل دفاع نيست، ما بايد يک عملکرد مثبت و قابل قبول در حوزه نيازهای مادی ارايه دهيم و در اين راستا به سمت پيشرفت و توسعه گام برداريم.»

قاليباف با بيان اينکه به دهه فجر نزديک می‌شويم و به برکت اقدامات بنيانگذار انقلاب اسلامی و شهدا ازظلمات به سمت نور و از جهل به سمت دانايی هدايت شديم گفت: «امروز سوال آن‌ها از ما اين است که بعد از سپری شدن سه دهه از انقلاب چه عملکردی داشته‌ايم؟ اينکه با صدای بلند اعلام کنيم که در رژيم شاه به طور مثال چه تعداد روستا دارای برق بوده و اکنون به چه تعداد افزايش يافته قياس مع الفارق است و به طور واقع نبايد اين موضوع مورد مقايسه قرار گيرد چرا که ما رژيم پهلوی را قبول نداشته و آن را منهدم ساختيم و دليل ندارد اقدامات خود را با اقدامات آن رژيم مقايسه کنيم و اين مقايسه‌ها حرف روز نيست و به گوش کسی نمی‌رود.»

شهردار تهران تصريح کرد: «هدف ما پيشرفت انسان و سوق دادن آن به سمت کمال است، خود انسان هدف توسعه و پيشرفت است تا کارآمدی دين در اداره جامعه از هر منظر به اثبات رسد.»

وی با بيان اينکه امروز از مرز ۷۰ درصد در شهر نشينی گذشته‌ايم، گفت: «از اين منظر مهم‌ترين دغدغه ما دغدغه فرهنگ است و آيا در اين راستا مهم‌ترين موضوع فرهنگ، مساله حجاب يا صرفا برگزاری مراسم نشاط و شادمانی يا عزاداری‌ها است؛ تمام مقوله‌های فرهنگی را بايد مورد توجه قرار دهيم و اصليترين مقوله فرهنگ را بيابيم. هدفی که اگر تداوم يابد دامنه بسياری از موضوعات فرهنگی مانند حجاب و يا ساير موارد است.»

شهردار تهران ادامه داد: «تفاوت بين موضوع دنيا داری و دنيا گرايی در جامعه و ترسيم آن بايد مشخص باشد، در اين رابطه مهم‌ترين کار آن است که اين دو را با يکديگر مقايسه کنيم. ما بر اساس قرآن سخنان اهل بيت و فقها بر اين باوريم که در حوزه دنيا داری يک رشد همه جانبه داريم اما در حوزه دنيا گرايی با يک رشد تک قطبی و صرفا مادی روبرو هستيم.»

قاليباف در ادامه بهترين مصداق در حوزه دنيا گرايی و دنيا داری را دوران دفاع مقدس عنوان کرد و گفت: «فرهنگ دوران دفاع مقدس ريشه در فرهنگ عاشورا دارد و فرق بين دنيا داری و دنيا گرايی را به ما آموخت. در دوران دفاع مقدس صداقت بود و هنگامی که دو رزمنده و يا دو فرمانده با يکديگر سخن می‌گفتند به هيچ عنوان اين فکر در ذهن نمی‌گذشت که سخنانی که مطرح می‌شود دروغ است اما در حال حاضر هنگامی که ما سخن می‌گوييم و يا حرفی را می‌شنويم چه ميزان از اين حرف‌ها درست و چه ميزان از آن را غير واقع تلقی می‌کنيم.»

قاليباف ادامه داد: «در دنيا داری، اخلاص، صبر، شکيبايی، صداقت و در دنيا گرايی، عصبانيت، بی‌حوصلگی و خشونت وجود دارد. نکته‌ای که بايد مورد توجه قرار دهيم فرهنگ دنيا داری و دنيا گرايی است که به طور دقيق بايد در همه شئونات زندگی ما ترسيم شود.»

وی اظهار کرد: «روند ما اين است که به سمت دنيا گرايی می‌رويم نه دنيا داری البته منظور از دنيا داری فقير بودن و عزلت نشينی نيست، داشتن پول و انفاق کردن آن عين دنيا داری است اما زر اندروی و انباشت ثروت و آن را در چرخه اقتصاد توليد نينداختن دنيا گرايی است.»

وی تصريح کرد: «چرا ما نتوانسته‌ايم در حوزه فرهنگی کارنامه‌ای قابل قبول ارايه دهيم؟ امروز با توجه به اينکه مهم‌ترين دغدغه ما موضوع فرهنگی است تاکنون برای آن برنامه‌ای نداشتيم.»

قاليباف با اشاره به دلايل عدم موفقيت در حوزه فرهنگی گفت: «نبود يک تعامل پويا در نظام برنامه‌های فرهنگی که يک پيوند درست برای گذشته و آينده ما داشته باشد از دلايل اين عدم موفقيت است که هيچ زمان چنين نظامی نداشتيم و اين مساله يک چالش مديريتی است.»

وی افزود: «در حوزه فرهنگ گاهی اوقات، افراد مدير بوده‌اند اما نظام برنامه‌های فرهنگی را به درستی نمی‌شناختند، در برخی موارد نيز مديران اطلاعات لازم در زمينه فرهنگ را داشته اما در بحث مديريت ضعيف بودند و گاهی نيز نه مدير بودن را می‌شناختند و نه می‌توانستند نظام فرهنگی را به درستی ايفا کنند.»

شهردارتهران در ادامه اظهار کرد: «عدم وجود يک چشم انداز واحد در حوزه‌های فرهنگی از ديگر دلايل اين ناکامی است و در حوزه‌های فرهنگی شاهد ديدگاه‌های متفاوت و سازمان‌های متعدد هستيم.»

وی با اشاره به دوران فعاليتش در نيروی انتظامی گفت: «در آن زمان يک آسيب‌شناسی اجتماعی انجام شد و يک تحقيق عميق صورت گرفت که بر اساس آن يک نمايشگاه برگزار شد که تنها ۱۲۰ نفر صلاحيت بازديد از نمايشگاه را داشتند، ان قدر سازمان‌های متعدد فرهنگی وجود داشت که ما در اين نمايشگاه متوجه شديم فقط پول بيت المال را هدر می‌دهند و همه در تعارض با يکديگر در حرکت هستند.»

قاليباف افزود: «يکی ديگر از اين چالش‌ها، فقط سخنرانی کردن است، چرا که يک اشتباه بزرگ اين است که احساس می‌کنيم اگر ذهنيات خود را بگوييم و سخنرانی کنيم در حوزه فرهنگی کافی است در حالی که اين انتقال محفوظات بخش کوچکی از اين کار است، بسياری از کارهايی که امروز در حوزه فرهنگی شکل می‌گيرد و خيلی از حرف‌ها که گفته می‌شود تنها در حد حرف است، همانطور که ما در تربيت خود به فرزندمان می‌گوييم دروغ نگويد و غيبت نکند اما در خانه خودمان به شکل ديگری عمل می‌کنيم و يا در خانه نماز خواندمان دو تا سه دققيه طول می‌کشد در حالی که در محيط کارمان نماز خواندمان ۱۵ دقيقه طول می‌کشد.»

شهردار تهران افزود: «وقتی به فرزندمان می‌گوييم مدل مو‌هايت چنين باشد و يا چه لباسی بپوشی و در مقابل او شاهد دروغگويی‌ها و يا با تظاهر رفتار کردن ماست اين سوال مطرح است که آيا چرب کردن مو گناه است يا تهمت، دروغ؛ ريا و يا پرده دری؟ امروز ريا کاری از خانواده‌ها آغاز و در بخش‌های مختلف جامعه ايجاد شده است و فرزندان ما دو واحد درس دروغ، رياکاری و پرده دری ياد می‌گيرند.»

وی خاطر نشان کرد: «شما فکر می‌کنيد چون در نظام اسلامی زندگی می‌کنيم در اين صورت خداوند به ما رحم می‌کند؛ خداوند به کسانی رحم می‌کند که در مدار سنت‌های الهی حرکت می‌کنند.»

قاليباف مهم‌ترين حکم دينی را امر به معروف و نهی از منکر دانست و گفت: «اصلاح ذهنيات جامعه در گرو امر به معروف و نهی از منکر است، اما به راستی دروغ، تهمت، رياکاری و پرده دری نادرست است و نهی شده يا اينکه ذره‌ای مو بيرون باشد.»

شهردار تهران تصريح کرد: «عقلانيت گرايی و ارزش گرايی بسيار مهم است و ما نمی‌توانيم مدير فرهنگی باشيم و احساسی به موضوعات توجه کنيم؛ چراکه عقلانی نگاه کردن به موضوعات بسيار اهميت دارد و آن عقلی که انفاق را عين توليد ثروت بداند.»

وی افزود: «مديران ما بايد واقع بين و آرمان گرا باشند و علاوه بر آن نظم پذير و انضباط گرا باشند، نگاه کنيد علی (ع) در بستر شهادت ما را به نظم سفارش می‌کند پس نظم در فرهنگ بسيار مهم است و ما بايد دور انديش و بصير باشيم و در عين حال از سرعت عمل بالايی برخوردار باشيم.»

شهردار تهران تصريح کرد: «چه در پروژه‌های عمرانی و چه در اقدامات فرهنگی، زمان برايمان موضوعيت ندارد، واقعيت اين است که زمان هيچ وقت به عقب بر نمی‌گردد و مدير فرهنگی بايد به اين مساله به طور جدی اهميت دهد.»

وی خاطر نشان کرد: «بايد نوآوری‌های فرهنگی و توجه به بينش و بصيرت در اقدامات فرهنگی شهرداری به انجام رسد و اين سازمان از سازمانی خدماتی به نهادی اجتماعی و فرهنگی تبيدل شود، البته اين بدان معنا نيست که زباله شهر را جمع نکنيم، به فضای سبز رسيدگی نشود، با فساد در شهرداری مبارزه نکنيم، پاسخگو در مقابل مردم نباشيم، شفافيت مالی نداشته باشيم و...، چراکه در کنار اجرای وظايف اصلی شهرداری، اقدامات فرهنگی نيز معنا پيدا می‌کند.»

قاليباف با بيان اينکه بايد هم متغير‌ها و هم ساختار‌ها در کنار هنجار‌ها و رفتار‌ها اصلاح شود، گفت: «سامانه ۱۳۷ در ظاهر يک سامانه اجرايی است اما نتايج آن اجتماعی و فرهنگی بوده است و ما از سازمانی خدماتی به نهادی اجتماعی سوق می‌دهد.»

شهردار تهران ادامه داد: «هزينه‌هايی که توسط شهرداری اعمال می‌شود برای انسانهاست تا آن‌ها را به سمت پيشرفت و کمال سوق دهد و در اين راستا اگر شهر تميز باشد و سرويس خدمات دهی به شهروندان به نحو صحيحی انجام شود، دنيا گرايی شکل می‌گيرد اما اگر دنيا گرايی در راه توليد ثروت به درستی توزيع شود باعث ايجاد دنيا داری می‌شود.»

وی افزود: «امروز در شهر تهران دو ميليون و ۲۰۰ خانوار زندگی می‌کنند که ۲۰۰ هزار خانوارنيازمند هستند و اگر به اين مساله با نگاه دنيا دارانه نگاه کنيم و هنجار‌ها رعايت شود نبايد در جامعه‌مان شاهد وجود خانواده‌های نيازمند باشيم و بايد رويکردمان را اصلاح کنيم و در اين راستا مديريت‌ها اصلاح شود.»

قاليباف با بيان اينکه مهم‌ترين دغدغه ما در شهرداری‌ها، موضوعات فرهنگی است گفت: «مهم‌ترين بخش تفاوت گذاشتن ميان بحث دنيا گرايی و دنيا داری است، بايد دنيا‌داری را اساس کار خود قرار دهيم و در اين راستا است که کميسيون فرهنگی بيش از ساير کميسيون‌ها در شهرداری حائز اهميت است و اعضای اين کميسيون بدانند کسی که در جامعه معتاد است يکايک ما در مقابل آن اعتياد گناهکار هستيم و بايد ديد چقدر بيکاری و يا معضلات محله در اعتياد فرد نقش داشته است، فردی که معتاد شده، خود، خانواده و ما مجموعه شهری در برابر اعتيادش مقصر هستيم.»

وی با تاکيد بر اينکه هدف ما در شهرداری تهران به سمت کمال سوق دادن مردم است، گفت: «شهر و نظامی که در آن اسلام جاری و ساری است در آن خسته شدن و بی‌حوصلگی معنا ندارد بلکه برای انجام کارهای فرهنگی، عشق و علاقه وافر موج می‌زند و مسلمان واقعی خستگی ناپذير است.»

شهردار تهران تصريح کرد: «در راستای اجرای اقدامات فرهنگی بايد گفت که ما به امام شهدا و شهدا بدهکار هستيم، اگر حزب الهی هستيم و می‌خواهيم راه امام (ره) و شهدا را ادامه داده و سرباز ولايت باشيم بايد کارآمدی دين در اداره جامعه را به اثبات برسانيم، آن هم با روش ثبوتی که مردم در شهر آن را به خوبی حس کرده و ببينند که در سايه يک حکومت اسلامی تنفس می‌کنند و در رفاه قرار گرفته‌اند تا زحمات ما معنا پيدا کند و راه شهدا را تحت رهبری مقام معظم رهبری ادامه دهيم.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016