دوشنبه 12 دی 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تحريم بانک مرکزی ايران رکورد دلار را شکست، دويچه وله

رييس بانک مرکزی ايران می‌گويد سازمان تحت مسوليتش تحريم‌های بين‌المللی را مديريت کرده است. با اين حال پس از اعلام تحريم بانک مرکزی توسط ايالات متحده آمريکا، دلار در بازار تهران به رقم بی‌سابقه ۱۸۰۰ تومان رسيد. ادامه خبر را بخوانيد



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش خبرگزاری مهر محمود بهمنی رييس کل بانک مرکزی ايران روز يکشنبه ۱۱دی/اول ژانويه ۲۰۱۲ در مجمع سالانه‌ی اين بانک از «دستاوردهای اقتصادی» اين بانک تقدير کرد.

وی با اشاره به افزايش قيمت‌های انرژی در پی اجرای طرح "هدفمندسازی يارانه‌ها" و پی‌آمدهای تورمی ناشی از آن گفت: «اجرای اين سياست می‌توانست بازار ارز کشور را بسيار متلاطم سازد، ليکن رويکرد مديريتی بانک مرکزی در بازار ارز که مبتنی بر پاسخگويی به نيازهای فعالان اقتصادی و دسترسی سهل و آسان کليه واردکنندگان به ارز مورد نياز بود شرايط مناسب را برای اجرای موفق قانون هدفمندسازی يارانه‌ها فراهم آورد.»

اين سخنان در حالی ابراز می‌گردد که فعالان اقتصادی نسبت به بی‌ثباتی بازار ارز ايران به شدت ابراز نگرانی کرده‌اند. بانک مرکزی و ديگر نهادهای اقتصادی ايران نيز تاکنون نتوانسته‌اند روند رو به رشد ارزهای مختلف خارجی را متوقف کنند.

آقای بهمنی همچنين تلاش‌های بانک مرکزی در سال‌های اخير، رصد تحريم‌ها و جلوگيری از بلوکه شدن دارايی‌های خارجی ايران را مناسب خواند و افزود: «در عين حال تامين نيازهای ارزی واردات کالايی و نيز نيازهای سرمايه‌ای پروژه‌های زيربنايی به ويژه در بخش‌های نفت و گاز و پتروشيمی صورت گرفته است.»

رئيس کل بانک مرکزی ايران تصريح کرد: «در همين راستا بانک مرکزی در سال ۱۳۸۹ با انتقال حدود ۱۷ ميليارد دلار از ذخاير کشور به داخل و توزيع آن نزد بانک‌های غيردولتی برای تامين مالی پروژه‌ها، انتشار اوراق مشارکت ارزی و همچنين تنوع بخشی به دارايی‌های خارجی (افزايش سهم طلا) و متنوع نمودن سبد ارزی، توانست از جريان تحولات بازارهای بين‌المللی نيز انتفاع ممکن را کسب کند.»

اولين واکنش بازار ارز به تحريم بانک مرکزی

ساعاتی پيش از اظهارات رئيس کل بانک مرکزی ايران، رئيس جمهور آمريکا، قانون جديدی را در رابطه با تحريم‌های ايران امضا کرد که هدف آن ايجاد مانع در کسب درآمدهای نفتی ايران است. اين اقدام تنبيهی عليه بانک مرکزی ايران صورت می‌گيرد.

بدين ترتيب تمام شرکت‌ها، بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری جهان که مبادلاتی با بانک مرکزی ايران داشته باشند، مشمول تحريم‌های ايالات متحده‌ی آمريکا خواهند شد.

در واکنش به اين تصميم، رئيس کل بانک مرکزی ايران، اين تحريم را «مانور سياسی» خواند که تأثيری بر اقتصاد جمهوری اسلامی نخواهد داشت. وی با «غيراصولی و غيرمنطقی» خواندن اين اقدام گفت: «دنيا به آمريکا به دليل تحريم بانک مرکزی ايران می‌خندد.»

روز يکشنبه (۱۱ دی / ۱ ژانويه) دلار در بازاز تهران با نزديک به ۶۰ تومان افزايش در يک روز به ۱۶۰۵ تومان رسيد. اين بالا‌ترين نرخ برابری دلار و ريال است. ساير ارزهای عمده‌ی جهانی نيز با افزايش روبرو شد و يورو به بالای دو هزار تومان رسيد و ۲۰۶۰ تومان به فروش رفت. پوند بريتانيا نيز ۲۵۱۰ تومان معامله شد.

کار‌شناسان بخشی از اين جهش يک روزه را ناشی از امضای قانون تحريم بانک مرکزی ايران توسط باراک اوباما رئيس جمهوری آمريکا می‌دانند.

ـــــــــــــــ
آخرين گزارش حاکی از آن است که دلار امروز (دوشنبه) به ۱۸۰۰ تومان رسيد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016