سه شنبه 20 دی 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رئيس ديوان عالی کشور: در معرض آسيب‌های انتخاباتی قرار داريم، ايسنا

رنگ‌ها و خطوط غيرالهی تفرقه‌ افکن‌اند و بايد حذف شوند

جلسه هيات عمومی اصراری کيفری ديوان عالی کشور صبح روز سه شنبه برگزار شد و طی‌ آن آيت الله محسنی گرکانی گفت که هيچ رنگی بهتر از رنگ خدايی وجود ندارد و رنگ خدايی، رنگ ايمان و توحيد خالص است.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، در ابتدای اين جلسه رييس هيات عمومی ديوان عالی ضمن قرائت آيه شريفه «صبغه الله و من احسن من الله صبغه» افزود: در آيه شريفه که قرائت شد، صبغه الله مفعول فعل مقدر اتبعوا است. يعنی پيروی کنيد رنگ خدايی را و اين سوال مطرح می شود که رنگ چه خصوصيتی دارد که در اين آيه به آن تعبير شده است.

وی ادامه داد: رنگ از محسوسات است و مردم روی رنگ و انتخاب رنگ برای امور مختلف از جمله رنگ لباس، ماشين، رنگ آميزی ساختمان و... سلايق و حساسيت‌های مختلفی دارند و اين يک مساله عرفی است و از قديم مردم روی آن حساسيت داشته و دارند اما درمعقولات و معنويات هم اين امر سرايت دارد. همانگونه که در رنگ‌ها مردم حساسيت دارند، در معقولات و معنويات هم خطوطی وجود دارد که تعبير به رنگ می شود.

رييس ديوان عالی کشور گفت: در اين آيه، ‌رنگ خدايی از مقوله محسوسات نيست بلکه از مقوله معنويات است و معلوم می شود رنگ های غير خدايی از مقوله محسوسات و معقولات است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آيت‌الله محسنی‌گرکانی خاطر نشان کرد: از زمان پيامبر گرامی اسلام (ص) و بعد از آن، مذاهب دروغين متعددی به وجود آمده که همه اينها رنگهای غيرخدايی است. همه رنگها و خطوط غير الهی تفرقه اندازند و بايد از بين برداشته شوند و همگی به رنگ الهی در آيند. در انتخاب رنگ معنويات بصيرت لازم است. رنگ در محسوسات از بين رفتنی است اما رنگ معنويت ماندنی است. رنگ اربعين امام حسين (ع) يک رنگ خدايی است و ماندگار است. رنگ قيام مردم قم در نوزده دی چون اسلامی بود ماندگار است. رنگ خدايی، رنگ توحيد خالص است يعنی رنگ برابری، برادری، مساوات و عدالت، پاکی، پرهيزگاری و اخلاص و مسلمانان می توانند در پرتو رنگ خدايی به همه نزاع ها، کشمکش ها، اختلافات قومی و تفرقه انداز پايان دهند.

رييس هيات عمومی ديوان عالی کشور گفت: تمام عناصر دينی صبغه الهی دارند و از مهم ترين عناصر دينی که ستون خيمه اسلام است، فريضه امر به معروف و نهی از منکر است که می توان از آن به فريضه متروکه ياد کرد. به خاطر غفلت از اين عنصر دينی جامعه کنونی آسيب های زيادی را متحمل می شود و زيان‌های مادی و معنوی فراوانی را پرداخته و می‌پردازد.

وی افزود: هر چند در جامعه، عده قليلی، هزينه سنگينی را برای اقامه اين فريضه الهی پرداخته‌اند، ولی اشاعه فحشا و منکر در فضای حوزه های دينی در منظر مسلمانان شاهد مظلوميت تلخ اين فريضه است.

رييس ديوان عالی کشور در ادامه خاطرنشان کرد: درست است که آمرين به معروف و ناهيان از منکر تا مرز شهادت گام بر می‌دارند اما به روايت قرآن کسانی که امر به قسط می‌کنند و امر به اعتدال در امور می‌کنند و مردم را از افراط و تفريط که معروف ها در ميان اين دو قرار دارند دور نگه می دارند، از منظر قرآن کريم ساختار نظام اجتماعی و امنيت عمومی بستگی جدی به عمل و کاربرد اين دو فريضه دارد و موفقيت مساله مهم پيشگيری از جرايم خاص و غير خاص در اجرای اين دو عنصر مهم دينی است.

وی در پايان گفت: هنوز پس از گذشت سالها از انقلاب اسلامی مان، شاهد مفاسد زيانباری هستيم. مفاسد اقتصادی، جرايم بداخلاقی، آسيب های اجتماعی، آسيب های مواد مخدر و اکنون نيز در معرض آسيب های انتخاباتی قرار داريم. البته اگر آحاد مردم و مسوولان با بصيرت رنگ خدايی به خود بگيرند، انتخابات بسيار زيبا جلوه خواهد کرد و ما با داشتن سرمايه‌ها و ارزش‌های فراوان معنوی و جوانان پرشور و مردم با ايمان می توانيم الگوی همه خوبی ها و زيبايی ها قرار بگيريم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016