چهارشنبه 21 دی 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نامه گزارشگران بدون مرز به ناوی پيلای در باره وضعيت نگران‌کننده آزادی اطلاع‌رسانی، روزنامه‌نگاران و شهروند وب‌نگاران زندانی در ايران

نامه سرگشاده گزارش‌گران بدون مرز به ناوی پيلای کمسير عالی حقوق بشر سازمان ملل در باره وضعيت نگران کننده آزادی اطلاع رسانی، روزنامه نگاران و شهروند وب ‌نگاران زندانی در ايران

سرکار خانم

گزارش‌گران بدون مرز سازمان مدافع ازادی اطلاع‌رسانی خواهان جلب توجه شما به تشديد سرکوب عليه روزنامه‌نگاران، شهروند وب‌نگاران، جامعه مدنی و گسترش سانسور رسانه‌ها و سانسور اينترنت در ايران است. وضعيتی فاجعه‌بار که نيازمند پاسخی درخور و فوری از سوی کميساريای عالی حقوق بشر است. ما همچنين از اقای احمد شهيد گزارش‌گر ويژه شورای حقوق بشر سازمان ملل خواسته‌ايم در اين باره اقدام کنند.

از فردای انتخاب مجدد محمود احمدی‌نژاد در انتخابات مورد مناقشه خرداد ١٣٨٨ جنگ همه جانبه‌ای عليه روزنامه‌نگاران و شهروند وب‌نگاران در ايران آغاز شده است. اين قربانيان بی‌پناه و آسيب‌پذير نيازمند حمايت جامعه جهانی و کميساريای عالی حقوق بشر هستند. فضای بحرانی امروز ايران نبايد مانع توجه‌ مدافعان حقوق بشر و از جمله شخص شما به وضعيت قربانيان شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ما از شما خواهان برخوردی قاطع با مسوولان جمهوری اسلامی ايران برای پيشگيری از اعدام دو وب‌نگار زندانی سعيد ملک‌پور و وحيد اصغری هستيم. اين دو در دی ماه ١٣٨٩ بنا بر گفته‌ی دادستان تهران،به اتهام " اقدام عليه امنيت ملی" و " توهين به اسلام" مجرم شناخته شده بودند. احکام اعدام آنها از سوی دستگاه قضايی ايران صادر شده است و هم اکنون در ديوان عالی در دست بررسی است. تنها جرم آنها تلاش برای اطلاع‌رسانی به شهروندان ايرانی است.

ما از شما می‌خواهيم با جديت از حقوق زندانيان عقيدتی که در شرايطی غير انسانی در زندان بسر می‌برند، و قربانی تضعيقات و اعمال فشارهای هر روزه‌ی مقامات مسوول هستند، دفاع کنيد. هر آنچه در توان داريد برای آزادی ٢٩ روزنامه‌نگار و ٢١ وب‌نگار زندانی به کار گيريد. در روزهای اخير، موج تازه‌ای از دستگيری‌ها آغاز شده است. در تاريخ ١٧ دی ماه روزنامه‌نگاران فاطمه خردمند، احسان هوشمند، سعيد مدنی و در تاريخ ١٩ دی ماه مهدی خزعلی وب‌نگار در تهران بازداشت شده‌اند.

دخالت شما برای بسياری از روزنامه‌نگاران و شهروند وب‌نگاران زندانی که خودسرانه بازداشت شده‌اند، از نظر روحی و جسمی به شدت اسيب ديده‌اند، بيمار هستند و از امکانات پزشکی لازم محروم شده‌اند، حيات بخش است. وضعيت سلامت بسياری از انها از جمله : مسعود باستانی، عيسی سحرخيز، محمد صديق کبودند، حسين رونقی ملکی، سعيد متين‌پور، مهدی محموديان، کيوان صميمی بهبهانی، آرش هنرور شجاعی و... به ويژه نگران کننده است. در يک کلام جان زندانيان بيمار در خطر است.

ما از شما می‌خواهيم به مسوولان جمهوری اسلامی ايران، وظايف انها را در برابر قوانين جهانی از جمله خودسرانه بودن سانسور اينترنت و اجرای قانون جديد " جرايم ريانه‌ای"، يادآور شويد. بايد به مقامات جمهوری اسلامی ايران در باره خطر راه اندازی " اينترنت ملی" که اکثريت شهروندان را از اتصال به شبکه جهانی اينترنت محروم می‌کند، تذکر دهيد.

ما از شما می‌خواهيم در چارچوب نقض فاحش حقوق بشر و سرکوب آزادی بيان، پرونده‌‌ی همکاری کمپانی‌های غربی با رژيم‌های سرکوبگر و به ويژه همکاری آنها با شرکت‌های "ويترين" تاسيس شده از سوی جمهوری اسلامی ايران، را بررسی کنيد. اين شرکت‌ها بايد به شکلی شفاف حساب پس دهند و برای همکاری با رژيم ايران مجازات شوند.

به پيوست گزارش موارد نام برده در اين نامه و همچنين نامه‌ای که در بهمن ماه ١٣٨٩ در باره وضعيت ٨ وب‌نگار زندانی و درخواست برای اقدام شما در اين باره ارسال شده بود، خدمتتان ارسال‌ می‌کنيم، و برای اطلاعات تکميلی در خدمت شما هستيم.

با سپاس از توجه شما به درخواست‌های ما و در انتظار پاسخی از سوی شما، بهترين آرزوهای ما را پذيرا باشيد

ژان فرانسوا ژوليارد
دبير اول گزارش‌گران بدون مرز

متن کامل بیانیه را بر روی سایت گزارش‌گران بدون مرز بخوانید


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016