دوشنبه 26 دی 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نشست خبری جبهه پايداری: اجازه نخواهيم داد وکيل‌الدوله​ها وارد مجلس شوند، تماشاچی نخواهيم بود، خبرآنلاين

انتخابات - نشست خبری جبهه ايستادگی (پايداری)، تنها نشستی برای تبيين راهبردهای آتی انتخاباتی نبود و به تريبونی برای انتقاد به مجلس هشتم و اغماض​هايش در برابر دولت بدل شد.


معصومه ستوده: جبهه ايستادگی که با دغدغه جبران مافات مجلس هشتم و جلوگيری از حضور وکيل‌الدوله‌ها در مجلس آينده تشکيل شده بود در حالی نشست خبری خود را برگزار کرد که هنوز تعاملات آن با جبهه متحد برای قرارگيری در اين ساختار، به نتيجه نرسيده است و همين موجب شد که جبهه ايستادگی اعلام کند که در صورت تداوم اين سياست از سوی جبهه متحد، جبهه ايستادگی حاضر نخواهد شد که به عنوان تماشاچی حضور پيدا کند و قطعا ليست جداگانه خواهد داد.

در ابتدای جلسه عبدالحسين روح‌الامينی به عنوان عضو شورای عالی جبهه ايستادگی به عنوان فردی که کانديدا نشده است، مهم‌ترين انگيزه خود از کانديد نشدن را حضور نسل سومی‌ها خواند و گفت: بعد از تدوين منشور اصولگرايی اعضای جبهه ايستادگی اعلام همبستگی کردند. هرچند جبهه متحد کار خود را با تأخير آغاز کرده بود، با اين وجود در ابتدای آبان‌ماه دوستان جبهه ايستادگی من را به عنوان رابط معرفی کردند، که با وجود گذشت مدت‌زمان زياد، همچنان تعاملات ادامه دارد و به نتيجه نرسيده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی در ادامه افزود: در ديدار با آيت‌الله مهدوی کنی ايشان تصريح کردند که مدل نهايی شده و ديگر تغييرات امکان‌پذير نيست، اما دوستان جبهه ايستادگی اسرار دارند که در اين ساختار قرار بگيرند.

عضو شورای عالی جبهه ايستادگی اظهار داشت: در شکوائيه و نامه‌ای که خطاب به ايشان نوشته‌ايم، در نهايت مقرر شد که اين موضوع در هيات داوری با حضور آقايان ابوترابی و تقوی بررسی شود. در چهارشنبه و پنج‌شنبه گذشته آقايان با هيات رئيسه جبهه ديدرای داشتند.

در ادامه جلسه، اميرعلی اميری، در تکميل سخنان روح‌الامينی در مورد ديدار با آقايان ابوترابی و تقوی گفت: انتقاد و شکايتی در اين جلسه مطرح شد که چرا مدت‌زمان زيادی صرف اين تعاملات شده است و اين مسئله مورد پذيرش اعضای جبهه متحد نيز قرار گرفت. در نهايت در نحوه تعامل مقرر شد که نمايندگان جبهه ايستادگی در ساختار ستادهای شهرستان قرار بگيرند، اما اصرار دوستان جبهه ايستادگی اين است که بايد در شورای مرکزی جبهه متحد نماينده داشته باشند، اما در برابر دوستان جبهه متحد تأکيد کردند که اين کار در حدود اختيارات آنها نيست.

وی در ادامه افزود: اگر اين اتفاق نيفتد و در حوزه تهران ما با جبهه متحد به توافق نرسيم، نمی‌توانيم ليست مشترک ارائه بدهيم. اما در استان‌ها امکان دادن ليست مشترک وجود دارد. البته ما اميدواريم که اين تأخير جبران شود وگرنه تعاملاتی اينچنينی هرگز وحدت مورد نظر را محقق نمی‌‌کند.

اميری تصريح کرد: اگر قرار باشد جبهه متحد با ايستادگی و پايداری توافق نداشته باشد، معلوم نيست که با چه ابزاری می‌خواهند به وحدت برسند. حداقل انتظار ما اين است کسانی که نحوه مديريت جبهه متحد و ايجاد وحدت ميان اصولگرايان به گونه​ای باشد که آبروی روحانيت نرود.

تماشاچی نخواهيم بود

سيدابوالقاسم رئوفيان با تأکيد بر اينکه جبهه ايستادگی برای اين به وجود نيامده‌ است که انتخاباتی برگزار شود و بعد کرکره خود را پايين بکشد، اظهار داشت: ما برای حفظ تأمين امنيت ملی و ارتقای جايگاه ايران در جامعه امروز تلاش می‌کنيم. بنابراين جبهه ايستادگی در تمام فصول سال فعال خواهد بود و همواره نسبت به مسائل اجتماعی، سياسی و اقتصادی اعلام موضع خواهد کرد و در نقش يک دولت در سايه ظاهر خواهد شد تا به اهداف خود دست پيدا کند.

رئيس ستاد انتخاباتی جبهه ايستادگی با بيان اينکه بيشتر اعضای جبهه ايستادگی در انتخابات ثبت نام نکردند، گفت: از ابتدا سعی شده است که حرکت توأم با اخلاق باشد و يکی از رموز جبهه ايستادگی حرکت در مدار اخلاق و معنويت خواهد بود. بنابراين برای اثبات خود به دفع رقيب نمی‌پردازيم و همواره بر اخلاق تأکيد داشته‌ايم، حال اگر حرفی از ليست مشترک زده‌ايم از اين جهت است که حضور حداکثری را يک اصل می‌دانيم.

وی در ادامه افزود: با توجه به اينکه حضور حداکثری يک اصل است، اگر خبری از ۷+۸ نرسد قطعا ما اقدام خواهيم کرد. ما همواره به عملکرد نمايندگان مجلس هشتم انتقاد داريم و معتقديم که نمايندگانی بايد به مجلس راه پيدا کنند که جبران مافات شود.

به گفته وی، وحدت در صورتی محقق می‌شود که ما در ساختار جبهه متحد قرار بگيريم و حاضر نيستيم که به عنوان تماشاچی در عرصه انتخابات حضور پيدا کنيم، اگر اين جبهه در کنار ۷+۸ قرار بگيرد، يک توان مضاعف به اين جبهه خواهد داد و ديگر سناريوی ارائه ليست مستقل به کنار می‌رود.

رئوفيان اظهار داشت: ستاد‌های استانی اعلام موجوديت خواهد کرد و در همايشی که در آينده نزديک خواهيم داشت آماری را ارائه خواهيم کرد. به ويژه اينکه مقام معظم رهبری در انتخابات رقابتی تأکيد کردند و اين مسئله تکليف ما را سنگين‌تر کرد.

وی در مورد اينکه چگونه انتخابات رقابتی خواهد شد اظهار داشت: من متعجب هستم که اصلاح‌طلبان هنوز مرزبندی خود را با فتنه مشخص نکرده‌اند و به اين وضعيت دچار شده‌اند .حال اگر قرار باشد در اين فضا تنها يک ليست ارائه شود پس انتخابات شور و نشاطی نخواهد داشت. هر چند برخی از دوستان تأکيد دارند که اگر بيش از يک ليست وجود داشته باشد، اصول‌گرايان شکست می‌خورند. در حالی که در شرايط فقدان اصلاح‌طلبان، بايد رقابتی شکل بگيرد که منجر به شور انتخاباتی شود.

در ادامه اميرعلی اميری تصريح کرد: رقابت مجلس نهم، رقابتی در شکل‌گيری يک مجلس ملی با يک مجلس دولتی است، زيرا اصحاب قدرت و ثروت با ثروت هنگفت يک طرف قرار می‌گيرند و طرف ديگر اصولگرايانی هستند که بايد مردم را نمايندگی کنند.

رئوفيان رئيس ستاد انتخابات جبهه ايستادگی در پاسخ به سؤال خبرآنلاين در مورد اينکه اگر حضور شما در حوزه‌ای موجب پيروزی جبهه پايداری شود، چه راهکاری را در پيش می‌گيريد؟ و آيا امکان دارد به نفع جبهه متحد کنار بکشيد؟، گفت: تمام تلاش ما اين است که در رقابت مجلس نهم نمايندگان واقعی مردم به مجلس راه پيدا کنند. همچنين اميرعلی اميری تصريح کرد ما اجازه نخواهيم داد که وکيل‌الدوله‌ها به مجلس راه پيدا کنند و اگر اين احساس به وجود آيد که حضور ما باعث پيروزی وکيل‌الدوله‌ها خواهد شد، کنار می​کشيم.

در ادامه جلسه روح‌الامينی درباره رد صلاحيت کانديداها گفت: شورای نگهبان همواره اين رويکرد را دنبال می‌کرده که براساس پرونده افراد اظهارنظر کرده است. همچنان که روال ثابتی در مورد تأييد صلاحيت‌ها وجود ندارد.

وی در ادامه افزود: بيش از ۱۵۰ حوزه در کشور وجود دارد که تک نماينده هستند و در اين حوزه‌ها بسياری از افراد تفاوتی بين جناح‌ها و گروه‌های سياسی از جمله جبهه متحد، ايستادگی و پايداری قائل نيستند. تمام تلاش ما اين است که مجلس در رأس امور قرار بگيرد.

حجت‌الاسلام حبيبی در مورد بررسی‌ صلاحيت نامزد‌ها به هیأت‌های نظارت و شورای نگهبان توصيه کرد موظفند مر قانون را رعايت کنند و کسانی که امام، ولايت‌فقيه و انقلاب را قبول دارند مورد تأييد قرار بدهند، و تحت عنوان برداشت‌های تنگ‌نظرانه آنها را رد نکنند. بايد بدانند که هر چقدر گروه‌های شرکت‌کننده بيشتر باشند، مشارکت افزايش می‌يابد.

وی در مورد توصيه احمدی‌نژاد به محسن رضايی در مورد دفاع از نمايندگان دولت در شهرستا‌ن‌ها در مراسم ختم پسرش، اظهار داشت: من در اين مورد چيزی نشنيدم بايد از خود آقای رضايی بپرسيد.

بيادی در مورد اينکه جبهه پايداری مبدع جريان انحرافی است، گفت: من در مصاحبه خود تصريح کرده‌ام که اگر جبهه پايداری مراقبت نکند، بسيار خطرناک خواهد شد. زيرا اين افراد از ابتدا با آقای احمدی‌نژاد مخالف بودند اما در موقع تقسيم پست از ايشان دفاع کردند و بعد که برکنار شدند، دوباره منتقد شدند.

بيادی در پايان با بيان اينکه جبهه متحد بايد پاسخگوی ناکارآمدی مجلس هشتم باشد، اظهار داشت: کسانی که دم از وحدت می‌زنند بايد بدانند که وحدت به اين معنی نيست که همه با من باشند. اين اقدامات خلاف سخنان مقام معظم رهبری برای ايجاد رقابت است. کما اينکه برخی از اعضای جبهه متحد به جبهه پايداری التماس می‌کنند تا در کنار آنها قرار بگيرند. من بر اين باورم که اين اشخاص تلاش دارند تا دو قطبی به وجود آورند و سوار بر موج و پيروز شوند که اين کار ناجوانمردانه است. بنابراين انتخابات را دوقطبی می‌کنند.

وی در ادامه افزود: کسانی بايد وارد مجلس شوند که از ملت دفاع کنند نه اينکه استاندار تعيين کرده و سعی کنند که انتصاب‌های محلی را در اختيار خود قرار بدهند زيرا مجلس ضعيف دولت ضعيف را شکل می‌دهد. آقايان در مجلس هشتم آن‌قدر ضعيف هستند که در سخنان خود بارها تأکيد کرده‌اند که دولت اصلاً به سخنان ما توجه نمی‌کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016