چهارشنبه 5 بهمن 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ابراز نگرانی از سلامت رهنورد و موسوی؛ گزارش به رهبری از رفتارهای ماموران امنيتی، کلمه

فرزندان ميرحسين موسوی در ملاقات با خانواده آيت الله منتظری و نيز همسر دبيرکل مجمع محققين و مدرسين از عدم امکان هرگونه ارتباط و کسب خبر از والدينشان ابراز نگرانی کردند. پس از اين ديدار عروس آيت الله منتظری در نامه ای به رهبری به شرح نگرانی های خانواده ميرحسين موسوی پرداخت.

به گزارش کلمه، در اين ديدار که چندتن از بانوان بيوت علمای شهر قم نيز حضور داشتند، خانواده مرحوم آيت الله منتظری با روايت خاطراتی از روحيات پدرشان، زمان حصر و تجربيات تلخی که از اين دوران به ياد داشتند، چگونگی رفع حصر، نحوه وفات و خاکسپاری که منجر به حضور چندصد هزار نفری مردم در مشايعت شد را توضيح دادند.

در اين ديدار دختران ميرحسين موسوی و زهرا رهنورد با ابراز همدردی و يادآوری دوستی و محبت پدر و مادرشان نسبت به آيت الله منتظری ، به شرح بلاها و فشارها و تهديدهايی که از جانب حکومت در يکسال اخير يعنی از زمان بازداشت مهندس موسوی و زهرا رهنورد در زندان اختر بر آنها و خانواده آنها وارد شده پرداخته و شديدا عميقا از وضعيت پدر و مادر خود و ادامه اين زندان، سلامتی آنها و دلايل زندانبانان برای جلوگيری از کسب خبر از وضعيت والدينشان ، ابراز نگرانی کردند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در آخرين ديداری که يکی از اعضای خانواده با ميرحسين موسوی و زهرا رهنورد داشته است از کاهش وزن مشهود خانم رهنورد ، لرزش دست و حالت رنجور او خبر داده است.

اين در حالی است که تاکنون بارها درخواست شده است که تيم پزشکی مستقل و امين خانواده اين زوج دربند را معاينه کند.

در انتهای اين ديدار دختر آيت الله منتظری مچ بندهای سبزی را که خود تهيه کرده بود به دختران هديه کردند.

به دنبال اظهار نظر مهندس موسوی در ارتباط با انتخابات مجلس که درشهريور ماه وبا خانواده ايشان مطرح گرديد ،محدوديتهای شديدی از سوی ماموران امنيتی در طی ۵ ماه اخير اعمال شده است اين محدوديتها شامل ممانعت از ملاقات حضوری و يا تماس تلفنی فرزندان ميرحسين و رهنورد با ايشان به اجرا درآمده بطوری که منجر به چندين ماه بيخبری مطلق از آنان شد.

ملاقاتهای دختران دو همراه جنبش سبز پس از اين بی خبری طولانی مدت ، پس از عيد غدير هرکدام تنها يکبار به طور جداگانه و درجايی غير از زندان اختر انجام شده است اما ازآن به بعد مجددا همه ارتباطات قطع گرديد اين در حاليست که به دنبال مشاهدات فرزندان در ديدارهای مجزا و محدود و انگشت شماری که در فضای شديد امنيتی صورت گرفته و نيز تبليغات خود سايتها و منابع خبری حکومتی نگرانی شديدی از نظر سلامت جسمی و شرايط زندگی آنان بروز نموده است.

اين گزارش حاکی است که در هفته های گذشته نيز فرزندان ميرحسين موسوی با خانم فاطمه کروبی همسر مهدی کروبی و فرزندان ايشان ديدار کرده بودند.

در اين ديدارها که بصورت جداگانه انجام گرفت دختران ميرحسين موسوی مسائل متعددی را که از نظر امنيتی آنها و خانواده آنها را تحت تاثير قرار داده ، که حتی به حيطه خصوصی زندگی شخصی و خانوادگی و يا کاری آنان ونيز ساير بستگان وارد شده است و تهديدها و محدوديتهای مختلف را توضيح دادند.

آنها همچنين نگرانی خود را به خصوص در مورد سلامتی ، شرايط نگهداری و ابهامات زياد در باره محل زندانی کردن آنان ، نوع تغذيه و خطرهای احتمالی و شائبه های موجود در امنيت غذايی و يا دارويی آنان ابراز کردند . اين نگرانی ها به وضعيت جسمی خانم رهنورد و کاهش بی دليل و شديد عجيب وزن آنها مربوط ميشود .

فاطمه کروبی در اين ديدار آنها را به آرامش و صبر فراخوانده و اشاره کرد که سربلندی و عزت از آن کسانی است که به دنبال حق وحقيقت باشند اگرچه به هرحال سختی هايی هم در اين راه وجود دارد و بايد برای اين ايستادگی برای حرف حق شاکر خداوند بود .

نامه عروس آيت الله منتظری به رهبری

پس از اين ديدار عروس آيت الله منتظری در نامه ای به رهبری به شرح نگرانی های دختران ميرحسين موسوی پرداخت.

در اين نامه که در جرس منتشر شد، آمده است: قبول اين مسئله بسيار سخت است که جنابعالی باخبر باشيد از اينکه ذی القربای شما بدون محاکمه، در شرايطی هستند که حتی از حقوقی همانند يک زندانی جانی و قاتل هم برخوردار نباشند و عزيزان و فرزندانشان هم از ديدار آنان محروم باشند. حتی اگر آقای موسوی هم محاکمه شده و محکوم به حبس بودند، فرزندان ايشان چرا بايد اين مقدار هزينه بپردازند و علاوه بر تحمل درد فراق، نگران وضعيت روحی و جسمی پدر و مادر هم باشند و کسانی هم مأمور شوند تا اين عزيزان را در حالت اضطراب و نگرانی مضاعف نگاه دارند؟

همسر احمد منتظری در اين نامه با اشاره به ديدار اخير خانواده آيت الله منتظری با دختران موسوی نوشته است: همراه چند تن از دوستان از قم به ديدار عموزادگان حضرتعالی يعنی دختران آقای مهندس ميرحسين موسوی رفتيم. دخترانی مقاوم ولی بسيار نگران و مضطرب از وضعيت سلامتی پدر و مادر، آنان اظهار می‌داشتند که به‌ ندرت اجازه ملاقات با والدين را پيدا می‌کنند و از آن بدتر اينکه گاه گاهی افراد ناشناسی، در تماس تلفنی اخبار نگران کننده‌ای را به آنان می‌دهند،مثلا «پدر يا مادر شما بسيار بيمار هستند» يا «بيماری خطرناکی دارند و الآن در حال شيمی‌درمانی هستند» و امثال اين تلفن‌ها که به نظر می رسد صرفاً به منظور نگران کردن و تضعيف روحيه خانواده می‌باشد، آن‌هم در شرايطی که هيچ نوع دسترسی تلفنی يا حضوری به پدر و مادر، برای اثبات صحت و يا سقم قضيه وجود ندارد و ملاقات‌ها با فاصله زمانی بسيار زياد انجام می‌شود. البته مشاهده تن رنجور و بيمار مادر، در ملاقات اخير نيز بر اين نگرانی‌ها افزوده است.

باسمه تعالی

حضرت آيت الله آقای خامنه‌ای رهبر محترم جمهوری اسلامی ايران

«وَاعْبُدُواْ اللّهَ وَلاَ تُشْرِکُواْ بِهِ شَیْئًا وَبِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَانًا وَبِذِی الْقُرْبَی وَالْیَتَامَی وَالْمَسَاکِينِ وَالْجَارِ ذِی الْقُرْبَی وَالْجَارِ الْجُنبِ وَالصَّاحِبِ بِالجَنبِ وَابْنِ السَّبِيلِ وَمَا مَلَکَتْ أَیْمَانُکُمْ إِنَّ اللّهَ لاَ یُحِبُّ مَن کَانَ مُخْتَالًا فَخُورًا»

«و خدا را بپرستيد و چيزی را با او شريک مگردانيد و به پدر و مادر احسان کنيد و در باره خويشاوندان و يتيمان و مستمندان و همسايه خويش و همسايه بيگانه و همنشين و در راه‏مانده و بردگان خود [نيکی کنيد] که خدا کسی را که متکبر و فخرفروش است دوست نمی‏دارد»
﴿آيه ۳۶ سوره نساء﴾

پس از سلام، چند روز پيش برحسب وظيفه انسانی – اسلامی و با توجه به حديث نبوی شريف «من اصبح ولم يهتم بامور المسلمين فليس بمسلم»، «هرکسی صبح کند و به امور مسلمين اهتمام نورزد مسلمان نيست»، همراه چند تن از دوستان از قم به ديدار عموزادگان حضرتعالی يعنی دختران آقای مهندس ميرحسين موسوی رفتيم. دخترانی مقاوم ولی بسيار نگران و مضطرب از وضعيت سلامتی پدر و مادر، آنان اظهار می‌داشتند که به‌ ندرت اجازه ملاقات با والدين را پيدا می‌کنند و از آن بدتر اينکه گاه گاهی افراد ناشناسی، در تماس تلفنی اخبار نگران کننده‌ای را به آنان می‌دهند،مثلا «پدر يا مادر شما بسيار بيمار هستند» يا «بيماری خطرناکی دارند و الآن در حال شيمی‌درمانی هستند» و امثال اين تلفن‌ها که به نظر می رسد صرفاً به منظور نگران کردن و تضعيف روحيه خانواده می‌باشد، آن‌هم در شرايطی که هيچ نوع دسترسی تلفنی يا حضوری به پدر و مادر، برای اثبات صحت و يا سقم قضيه وجود ندارد و ملاقات‌ها با فاصله زمانی بسيار زياد انجام می‌شود. البته مشاهده تن رنجور و بيمار مادر، در ملاقات اخير نيز بر اين نگرانی‌ها افزوده است.

حضرت آيت الله خامنه ای

آيا اين عزيزان همان ذی القربای شما نيستند که خداوند در قرآن بعد از توحيد و نيکی به پدر و مادر، نيکی به آنان را سفارش می‌فرمايد؟ و البته استحضار داريد در آيه شريفه شرطی مثل هم‌سويی سياسی و يا غير آن برای نيکی به آنان ذکر نشده است.

قبول اين مسئله بسيار سخت است که جنابعالی باخبر باشيد از اينکه ذی القربای شما بدون محاکمه، در شرايطی هستند که حتی از حقوقی همانند يک زندانی جانی و قاتل هم برخوردار نباشند و عزيزان و فرزندانشان هم از ديدار آنان محروم باشند. حتی اگر آقای موسوی هم محاکمه شده و محکوم به حبس بودند، فرزندان ايشان چرا بايد اين مقدار هزينه بپردازند و علاوه بر تحمل درد فراق، نگران وضعيت روحی و جسمی پدر و مادر هم باشند و کسانی هم مأمور شوند تا اين عزيزان را در حالت اضطراب و نگرانی مضاعف نگاه دارند؟! هنوز، پس از ۱۴۰۰ سال، وقتی از اضطراب حضرت زينب(س) و فرزندان سيدالشهداء گفته می‌شود اشک مؤمنين سرازير می‌گردد، شايد بيشتر از آن هنگام که مصائب امام حسين(ع) ذکر می‌شود.

حضرت آيت الله خامنه ای

همانطور که مستحضريد آقای مهندس موسوی، در نظام جمهوری اسلامی، در سال‌های پر از بحران جنگ تحميلی، هشت سال نخست وزير بودند و در صداقت و پاکی ايشان همين بس که پس‌از اتمام مسئوليت، هيچ مخالف و دشمنی او را به سوء مديريت متهم نکرد. در انتخابات اخير رياست جمهوری نيز، حتی، بر اساس آمار وزارت کشور، ۱۳٫۲۱۶٫۴۱۱ رأی، معادل ۷۵/۳۳ درصد از واجدين شرايط رأی، به ايشان رأی داده‌اند. حال به هر دليلی، بين جنابعالی و ايشان اختلاف پيش آمده، آيا مناسب است با ايشان و خانواده محترمشان اينگونه رفتار شود؟

اکنون که شما در رأس قدرت هستيد و توانايی داريد، مقرر فرماييد، بر اساس تعاليم عاليه اسلام، با افرادی که با شما اختلاف نظر دارند و يا حتی مخالف شما هستند به عدالت رفتار نمايند. خداوند متعال در آيه ۸ سوره مائده می‌فرمايد: «َلاَ یَجْرِمَنَّکُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَی أَلاَّ تَعْدِلُواْ اعْدِلُواْ هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَی وَاتَّقُواْ اللّهَ إِنَّ اللّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ». «نبايد دشمنی با گروهی شما را بر آن دارد که به عدالت رفتارنکنيد، عدالت کنيد که آن به تقوا نزديکتر است و از خدا پروا داريد که خدا به آنچه انجام می‏دهيد آگاه است».

در سايت «خبرآنلاين» از قول يکی از محافظين جنابعالی آمده است: «صبح روز کريسمس آقا فرمودند خانه چند ارمنی و آشوری اگر برويم بد نيست». گرچه در خوبی اين عمل مبارک هيچ شکی نيست امّا آيا خانواده آقای مهندس موسوی و بسياری از زندانيان سياسی که در راه به ثمر رسيدن انقلاب و پس از آن بسيار رنج کشيده‌اند و هزينه‌ها پرداخت کرده‌اند قابل دلجويی و رسيدگی نيستند؟ آيا مطلعيد که نه تنها از اين خانواده‌ها تفقد نمی‌شود، حتی حقوق آنان را قطع کرده‌اند تا زن و فرزندانشان را زير فشار قرار دهند، کاری که حضرت علی(ع) حتی با خوارج نکرد. و تأسف بارتر اينکه اگر کسانی که به خانواده بی‌گناه آنان رسيدگی کنند از نظر مسئولان تحت امر شما مجرم شناخته شده و دستگير و زندانی می‌شوند.

حضرت آيت الله خامنه ای

به خوبی می توان از هم اکنون ۲۰ سال آينده را تصور نمود که در کتب تاريخی اين دو حالت چگونه نگاشته خواهد شد، حالت اول: زندانيان سياسی و محصورين و تبعيدی‌ها، مشمول رأفت اسلامی حاکميت شده و به دامان اجتماع و خانواده هايشان برگشته‌اند و حالت دوم: قهر و خشم و فشار بر کسانی ادامه يافته است که انصافاً استحقاق آن را نداشته‌اند. فکر می‌کنيد کدام‌ حالت پسنديده‌تر است؟. “اللهم اهدنا من عندک و افض علينا من فضلک و انشر علينا من رحمتک”.

در پايان از تصديع عذر خواهی می‌کنم و اميدوارم اقدامی جدّی صورت دهيد.

زهرا ربانی املشی
۵/۱۱/۱۳۹۰


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016