پنجشنبه 20 بهمن 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جواد شمقدری: از افرادی که در ماجرای انحلال خانه سينما ناراحت شده‌اند، معذرت می‌خواهم، ايلنا

شمقدری معتقد است که هر چند ممکن است گروهی از انحلال خانه سينما ناراحت شده باشد؛ اما رييس سازمان سينمايی چاره ديگری نداشته است و اگر کسی از اين انحلال آرزده خاطرشده؛ وی به عنوان معاونت سينمايی معذرت خواهی ‌می‌کند.


ايلنا: جواد شمقدری(رييس سازمان سينمايی) با اشاره به اينکه امروز اجازه بدهيم تا فيلمسازان فيلم خود را بسازند، گفت: امروز در سراسر کشور وضعيت سينما به گونه‌ای شده که ائمه جمعه راحت حرفشان را ‌می‌زند و راحت انتقاد ‌می‌کند. من معتقدم بايد اجازه بدهيم تا فيلمسازان نيز حرفهای خود را بزنند.

به گزارش خبرنگار ايلنا، رييس سازمان امور سينمايی که در برنامه پارک ملت شب گذشته حضور پيدا کرده بود، گفت: امروز ما سازمان امور سينمايی را تاسيس کرديم. سازمانی که استقلال دارد و از بروکراسی وزارتخانه نجات پيدا کرده است بودجه اين سازمان نيز مستقل است و رييس سازمان در بحث بودجه از لحاظ جايگاه با وزير ارشاد جايگاه يکسانی دارد.

شمقدری با اشاره به لزوم انجام فعاليت فرهنگی قانونی در کشور گفت: امروز در کشور با وجود قانون ممنوعيت ماهواره فقط در تهران ۶۰ درصد مردم ماهواره دارند و حتی در روستاها نيز مردم ماهواره دارند و از آن استفاده ‌می‌کنند البته نمی‌توان گفت که همه استفاده غلط ‌می‌کنند اما بايد برای اين کار تدبيری انديشيد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با اشاره به اينکه امروز سينمای کشور در يک مسير جديدی قرار گرفته است؛ افزود: امروز ما يک مسيری را که طی نشده است؛ در حال طی کردن هستيم و در حال نوشتن شرح پست و وظايف برای سازمان سينمايی هستيم لذا تا پايان سال نمی‌توانيم فعاليت خود را به صورت رسمی شروع کنيم از طرف ديگر بودجه بخش سينما همچنان در اختيار وزارت ارشاد است.

وی از حمايت بخش سينما از فيلمهای توليد شده خبر داد و گفت: در طرح سازمان سينمايی گروه صدور مجوز و حمايت کننده يکسان ‌می‌شود و يک نگاه واحدتر بر فرآيند صدور مجوز وجود دارد. همچنين تمامی مجوز اکران يک فيلم در بخش‌های مختلف مانند اکران حضور در شبکه نمايش خانگی و ساير بخش‌ها به صورت متمرکز باقی ‌می‌ماند.

شمقدری از ادامه فعاليت بنياد سينمای فارابی خبر داد و افزود: بنياد سينمای فارابی حمايت خود را از ساخت فيلم‌ها ادامه می‌دهد اگر حمايت ما در حدود ۳۰ درصد بود؛ اين حمايت به صورت مستقيم به خود فيلمساز سپرده ‌می‌شود و به فارابی سپرده نمی‌شود.

شمقدری در پاسخ به سوال بحث پيرامون سينما و رابطه آن با سازمان امور سينمايی گفت: انحلال خانه سينما و تاسيس سازمان امور سينمايی هيچ ارتباطی به يکديگر ندارد متاسفانه امروز ارتباط صنوف با دولت فقط برای گرفتن مجوز است و انگار که دولت فقط نقش کلانتر محله را ايفا ‌می‌کند درحاليکه ما در سازمان اموز سينمايی يک اداره را به نام دفتر خدمات امور سينمايی راه‌اندازی کرديم و به صنوف خدماتی را ارائه ‌می‌کند.

وی با اشاره به بحث انحلال خانه سينما گفت: متاسفم که اين حرف را ‌می‌گويم اما بايد بگويم که امروز هيچ کدام از صنوف سينمايی ما قانونی نيستند و بايد قانونی شوند البته منظور ما از قانونی شدن اين نيست که دولتی شود به همين دليل گروه ساماندهی صنوف که از خود سينماگران تشکيل شده در ساماندهی صنوف ما را ياری ‌می‌کند تا صنوف سينمايی طبق قوانين جاری قانونی شود‌.

رييس سازمان امور سينمايی با اشاره به ديدار خود با احمدی نژاد گفت: جمعه هفته گذشته با محمود احمدی نژاد رييس جمهور به همراه کميته ساماندهی صنوف ديداری داشتيم. ايشان معتقدبود که صنوف سينمايی بايد مستقل شوند و ما بايد اتحاديه‌ها و سنديکاهای مستقل در اين حوزه داشته باشيم.

وی اجرای عدالت و احقاق حقوق افراد ضعيف در سينما رامهم دانست و گفت: براساس آنچه که صنوف سينمايی اعلام ‌می‌کنند ۵ هزار عضو در سينما به صورت فعال حضور دارند از نظر ما از اين پنج هزار نفر فقط ۱۰۰ نفر که شامل تعدادی از بازيگران و تعدادی از تهيه‌کنندگان هستند وضعيت مالی خوبی دارند و ۴ هزار و ۹۰۰ نفر آنها وضع مالی خوبی ندارند و بايد برای آنها فکری کرد.

شمقدری با اشاره به اينکه درباره خانه سينما راه درست را رفته است، گفت: من هنوز معتقدم که ما درباره خانه سينما را ه درستی رفتيم هرچند معتقديم که شايد صددرصد درست عمل نکرده باشيم اما ‌می‌گوييم که تلاش کرديم کار به اينجا نکشد. من ۱۰ روز قبل از انحلال خانه سينما به دوستان اعلام کردم که چنين اتفاقی در حال رخ دادن است حتی ۴ روز قبل نيز اعلام کردم و حتی روز صدور دستور انحلال نيز اين امر را اعلام کردم اما دوستان فقط يک ساعت مانده به انحلال اعلام آمادگی برای مذاکره کردند و من هرچند استقبال کردم اما اعلام کردم که متاسفانه دير شده است. امروز نيز حتی اعضای سابق خانه هيات مديره خانه سينما را برای گفت و گو دعوت کردم اما آنها به ديدن ما نيامدند و صلاح ديدم که نيايند.

وی ادامه داد: از نظر ما امروز نظر هيات ۹ نفره ساماندهی صنوف نظر نهايی است و در دوره جديد صنوف سينمايی وارد يک مرحله جديد ‌می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی پيرامون امکان گفت وگو و مناظره درباره انحلال خانه سينما گفت: اگر دوستان رسانه‌ای صلاح بدانند بعداز جشنواره حاضر هستيم درباره انحلال صحبت بکنيم اماخود من صلاح نمی‌دانم که بيشتر درباره اين قضيه صحبت بکنيم زيرا مجبور به گفتن مسايلی ‌می‌شويم که دوست نداريم بگوييم.

شمقدری تاکيد کرد: امروز ما بايد همه تابع قانون باشيم و اگر ما اشکال داشتيم؛ قطعا مجلس و ديوان عدالت اداری از کار ما حمايت نمی‌کرد.

شمقدری افزود: هر کسی از انحلال خانه سينما آزرده خاطرشده من از او عذرخواهی ‌می‌کنم اما بايد بدانند که ما چاره‌ای ديگری نداشتيم و قانون ما را ملزم به اين کار ‌می‌کرد. من معتقدم اگر پای قانون بياستيم خداوند برکات زيادی را به ما ‌می‌دهد.

شمقدری در پاسخ به پيشنهاد مجری که گفت: در برنامه هفت جزييات بيشتری از سازمان امور سينمايی را بگويد؛ گفت که به برنامه هفت نمی‌رود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016