جمعه 21 بهمن 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

خبرهای حقوق بشری روز جمعه: بازداشت ۱۰ تن از اعضا یک کلیسای خانگی در شیراز

خبرهای این صفحه مرتبا به روز می شوند

بازداشت ۱۰ تن از اعضا یک کلیسای خانگی در شیراز، خانه حقوق بشر ایران

در پی یورش ماموران امنیتی لباس شخصی به یک کلیسای خانگی در شیراز جمعی از نوکیشان مسیحی که برای عبادت و پرستش دور هم گردهم آمده بودند ضمن بازداشت این افراد، آنان را به مکان نامعلومی انتقال دادند.

تارنمای «محبت‌نیوز» گزارش داده است که در ادامه موج دستگیری‌های هموطنان مسیحی در داخل کشور ماموران امنیتی و لباس شخصی در روز چهارشنبه با هجوم به یک منزل مسکونی در شیراز که از آن به عنوان کلیسای خانگی یاد می شده ۱۰ تن از نوکیشان مسیحی را بازداشت کرده‌اند.

این افراد که به منظور دعا و برگزاری جلسات عبادت و پرستش دورهم گرد آمده بودند پس از بازداشت، توسط خودروی نیروی انتظامی به مکانی نامعلومی انتقال داده شدند.

علیرغم پیگیریها از سوی خانواده بازداشت شدگان، هنوز از محل نگهداری و وضعیت سلامت این افراد اطلاع دقیقی در دست نمی باشد و همچنین مسئولان در این خصوص حاظر به پاسخگویی نیستند.

هویت یکی از بازداشت شدگان مجتبی حسینی عنوان شده است که سال ۱۳۸۷ نیز بازداشت شده بود.


اخراج سید کیان هاشمی دانشجوی دانشگاه تهران به دستور وزارت اطلاعات، خانه حقوق بشر ایران

سید کیان هاشمی دهج دانشجوی دانشگاه تهران با دستور مستقیم وزارت اطلاعات به علت “پیروی از فرقه ضاله بهاییت” از دانشگاه اخراج شد.

تارنمای جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی گزارش داده است که این دانشجوی ترم ۳ رشته مهندسی کشاورزی آب به گفته مسئول کمیته انضباطی دانشجویان وزارت علوم، “با گزارش و دستور مستقیم مراجع بالاتر در وزارت اطلاعات” از دانشگاه اخراج شده است. بر اساس گفته این مسئول “قانونی وجود دارد که در آن بهاییان نمی توانند به درس خواندن ادامه دهند”.

اخراج این دانشجوی دانشگاه تهران با نامه محرمانه – فوری رضا غلامعلی زاده، معاون شورای انضباطی دانشجویان دانشگاه تهران، به دکتر علی جعفری، معاون علمی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی صورت گرفته است. دراین نامه محرنامه دستور داده شده که ” کیان هاشمی دهج پیرو فرقه ضاله بهاییت” باید “به قید فوریت” اخراج شود.

به گفته کیان هاشمی، برخوردهای مسئولین دخیل در اخراج وی “با توهین به وی و اعتقادات دینیش” همراه بوده است.

بر اساس مدارک منتشر شده توسط فعالین حق تحصیل در سال های گذشته، وزارت اطلاعات با شناسایی دانشجویان بهایی و فشار بر وزارت علوم و سازمان سنجش، عامل اصلی اخراج دانشجویان بهایی از دانشگاه ها است.

در ماه های گذشته سال ۱۳۹۰، دانشجویان دیگری به همین علت از دانشگاه های صنعتی شریف، فردوسی مشهد، صنعتی اصفهان و چند دانشگاه دیگر اخراج شده اند.

ضرب و شتم یک درویش گنابادی در بند امنیتی زندان اوین، خانه حقوق بشر ایران

علی مرتضایی از دراویش گنابادی که در بند امنیتی زندان اوین در بازداشت است مورد ضرب و شتم شدید ماموران امنیتی قرار گرفته است.

تارنمای مجذوبان نور گزارش داده است که خانواده علی مرتضایی از دروایش گنابادی ساکن تهران طی روزهای گذشته با این درویش زندانی ملاقات داشته‌اند. طبق این گزارش ملاقات بصورت کابینی و تحت تدابیر شدید امنیتی صورت گرفته است و به گفته خانواده آقای مرتضایی، این درویش گنابادی جهت گرفتن اعتراف ساختگی شدیدا مورد ضرب و شتم ماموران قرار گرفته است به صورتی که زیر چشم این درویش کبود و دماغ ایشان نیز شکسته است و در ناحیه لب و دهان علی مرتضایی نیز اثرات کبودی و زخم کاملا مشهود بوده است.

در تاریخ ۲۱ دی ماه پنج درویش گنابادی در ایران بازداشت شدند که دو تن از این دراویش به نام‌های سیمین نعمت اللهی با قرار وثیقه ۱۰۰ میلیونی طی روزهای گذشته آزاد شده و آقای حسام الدین باتمانی عصر روز بازداشتشان آزاد شدند و سه تن دیگر از دراویش به نام‌های کسری نوری، علی مرتضایی و یوسف محمدرضایی پس از گذشت یک ماه همچنان در بازداشت می‌باشند.

آقای نوری در بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز معروف به پلاک ۱۰۰ در بازداشت هستند و اتهام این درویش گنابادی اقدام علیه نظام بیان شده است که پرونده ایشان در شعبه ۷ دادگاه انقلاب شیراز در حال پیگیری می‌باشد و طی این مدت چند نوبت اجازه ملاقات کابینی و محدود با خانواده خود را داشته است. اما سرنوشت پرونده دو درویش دیگر ، آقایان مرتضایی و محمدرضایی پس از گذشت ۱ ماه از بازداشتشان مشخص نیست و از اتهام این دروایش گنابادی اطلاعی در دست نمی‌باشد و پیگیری‌های قضایی صورت گرفته نیز تا کنون بی‌نتیجه مانده است.

از شهریور ماه سال جاری بیش از ۲۰۰ درویش گنابادی در ایران بازداشت شده‌اند که به تدریج پس از تفهیم اتهام و تودیع وثیقه یا کفالت آزاد شده‌اند ولی همچنان بیش از ۱۲ درویش گنابادی در زندان‌های ایران در بازداشت بسر می‌برند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پس از 2 ماه بازداشت سرنوشت دو دانشجوی کُرد نامعلوم است، کردپا

کُردپا: دو تن از دانشجویان دانشگاه آزاد مهاباد که شصت روز پیش توسط مأموران امنیتی بازداشت شده بودند تا کنون در بی خبری مطلق به‌سر می‌برند.

طبق گزارش ارسالی خبرنگار آژانس خبررسانی کُردپا از شهرستان بوکان، دو دانشجوی دانشگاه آزاد مهاباد و از اهالی روستاهای تابعه‌ی شهر بوکان، قریب به دوماه قبل و در محوطه‌ی دانشگاه از سوی مأموران اداره‌ی اطلاعات شهرستان مهاباد بازداشت شده‌اند، اما تاکنون از سرنوشت آنان هیچ اطلاعی در دست نمی‌باشد.

این دو دانشجو کُرد که نام یکی از آنها در گزارش"حسین رابا" ذکر گردیده بعد از نگه‌داری در زندان اداره‌ی اطلاعات مهاباد به بازداشتگاه اداره‌ی اطلاعات ارومیه منتقل شده‌ است.

در ادامه‌ی این خبر آمده است: تاکنون خانواده‌های این دو دانشجوی بوکانی به منظور پی‌گیری وضعیت و شرایط فرزندان خود چندین بار به اداره‌ی اطلاعات شهرستان ارومیه مراجعه نموده و مسئولان امنیتی به آنها گفته‌اند که تا 5 ماه دیگر هیچ پاسخی به آنها داده نخواهد شد.
یکی از دستگیرشدگان اهل روستای "داره‌گردله" ی شهرستان بوکان است.


چهار نفر دز زندان قم اعدام شدند، خانه حقوق بشر ایران

دادستان قم از اعدام چهار قاچاقچی مواد مخدر در روزهای گذشته در زندان مرکزی قم خبر داد.

خبرگزاری مهر گزارش داده است که مصطفی برزگر گنجی دادستان قم شامگاه سه شنبه در همایش ائمه جماعات و شورای امر به معروف مساجد استان که در مسجد نبی اکرم(ص) برگزار شد، در سخنانی به اعدام چهار نفر از قاچاقچیان مواد مخدر در روزهای گذشته در زندان مرکزی قم اشاره کرد و گفت: برخورد با قاچاقچیان مواد مخدر و نا‌امن کنندگان امنیت اجتماعی با جدیت دنبال خواهد شد.

جرائم مربوط به مواد مخدر بیش‌تری دلیل اجرای حکم اعدام در ایران است.

وضعیت وخیم جسمانی زندانی سیاسی ابوالفضل قدیانی و انتقال وی به بیمارستان، خانه حقوق بشر ایران

ابوالفضل قدیانی بعلت وخامت حال جسمی به بخش سی سی یو بیمارستان مدرس منتقل شد.

به گزارش تارنمای کلمه ابوالفضل قدیانی که به بیماری قلبی مبتلاست طی روزهای گذشته در وضعیت جسمی نامناسبی بود و مسئولان زندان از ارائه خدمات پزشکی به وی خودداری می کردند.

قدیانی ۶۳ ساله در حال حاضر با ناراحتی قلبی، بیماری حاد پرکاری تیرویید، پروستات و چندین بیماری دیگر دست و پنجه نرم می کند. وی اخیرا علاوه بر مشکلات قلبی با کاهش شدید وزن نیز رو به رو بوده است.

چندی پیش، ابوالفضل قدیانی برای چندمین بار به شعبه ۴ بازپرسی دادسرای اوین احضار شد تا در مورد نامه اخیرش مبنی بر تحریم انتخابات غیرقانونی مجلس و مسئولیت رهبری در وضعیت موجود کشور پاسخگو باشد.
این سومین پرونده ابوالفضل قدیانی است و به رغم اتمام محکومیت یکساله دادگاه اول او که آذرماه ۹۰ به اتمام رسید همچنان در زندان به سر میبرد.

کمی قبل از پایان محکومیت یکساله این زندانی سیاسی به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب احضار شد تا به اتهام توهین به رهبری و تبلیغ علیه نظام تحت محاکمه قرار گیرد. دادگاهی که قدیانی در آن حاضر نشد، چراکه به گفته وی دادگاه های انقلاب بدون هیت منصفه و بصورت غیر علنی برگزار میشود و فاقد وجاهت قانونی و مشروعیت است.
انتقال قدیانی از زندان به شعبه چهارم بازپرسی موجب حیرت بازپرس شعبه چهار شد چرا که معتقد بود به لحاظ قانونی اکنون نباید وی در زندان باشد و حکم شعبه ۱۵ مبنی بر ۳ سال حبس هنوز توسط دادگاه تجدید نظر تایید نشده است.

ابوالفضل قدیانی، یکی از مسن ترین زندانیان سیاسی در بند ۳۵۰ اوین در اخرین نامه تحلیلی خود، انتخابات مجلس نهم را نامشروع خوانده و آنرا تحریم کرده بود.

پس از انتشار نامه فشارها بر این زندانی سیاسی قبل و بعد از انقلاب شدت گرفت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016