سه شنبه 25 بهمن 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

فراخوان چندين حزب و انجمن وب سايت به مناسبت بزرگداشت روز جهانی زبان مادری

کشور ما ايران دارای مردمانی با مليت ها و زبان های گوناگون است. اما متاسفانه مليت ها و قوميت های غير پارس، با ستم ها و تبعيض های مختلف ملی و زبانی در کشور، روبرو بوده و هستند. حق تحصيل در مدارس ايران، تنها به‌ يک زبان (پارسی) وجود دارد و ميليون ها کودک ديگر مليت های ايرانی از اين حق محروم هستند و هر گونه امکانی، جهت حفظ و ترويج زبان هايشان ازطرف حاکميت از آن ها دريغ شده‌است. از اين گذشته‌، تلاش فعالين مليت های ايرانی در راستای به‌ ر‌سميت شناخته شدن حقوق ملی و فرهنگی آن ها، از جمله‌ حق تحصيل به‌ زبان مادری، از ۱۳۰۴ تا کنون مورد بی توجهی و حتی تهديد و سرکوب نهادهای امنيتی و سرکوبگر واقع شده و می شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


۲۱ فوريه‌ (دوم اسفند)، روزجهانی زبان مادری است. اين روز فرصت مناسبی است تا همه مبارزان و آزاديخواهان ايرانی که ‌تحصيل به ‌زبان مادری و ترويج و تبليغ فرهنگ های مليت ها واقوام مختلف تشکيل دهندۀ ايران را حق ابتدايی و طبيعی و انسانی می دانند، يک کارزار مشترک در دفاع از حقوق و خواسته های ملی و زبانی سرکوب گرديدۀ ‌خود و هموطنانشان سازمان دهند.
ما، در آستانه‌ ‌روز جهانی زبان مادری، سازمان ها، شخصيت ها و فعالان ايرانی مدافع حقوق ملی، زبانی و فرهنگی مليت های تحت ستم در ايران را در داخل و خارج از کشور، به‌ کار و اقدام مشترک در اين راستا فرا می خوانيم. پيشنهاد ما برای برگزاری هر چه ‌مؤثرتر روز جهانی زبان مادری در ايران از اين قراراست:

۱ ـ از رسانه‌های پارسی زبان يا متعلق به‌ ديگر مليت ها و اقوام تشکيل دهندۀ ايران می خواهيم پيشاپيش و بويژه ‌در روز ۲۱ فوريه‌، برنامه‌ های ويژه‌ای در دفاع و اهميت حفظ و ترويج زبان های گوناگون درون ايران پخش و منتشر کنند و مسائل و خواسته های هموطنان خويش را دراين رابطه‌ به ‌اطلاع عموم برسانند.
۲- هموطنان محروم از خواندن و نوشتن به‌ زبان مادری، در روز دوم اسفند در مدارس و ادارات مناطق ملی و قومی، در صورت امکان با لباس ملی و محلی خود در سر کلاس های درس و محل کار حضور يابند و به‌ زبان مادری خود تکلم ورزند.
۳ – در آستانه روز جهانی زبان مادری و در روز مزبور، همايش ها و تجمعات فرهنگی در بزرگداشت اين روز و آشنا ساختن جامعه‌ با حقوق ملی، زبانی و فرهنگی مليت ها و اقوام مختلف و صدور بيانيه‌ها و قطعنامه‌های متناسب با خواسته های تنوعات ملی و زبانی ايران، برگزار گردد.
۴ ـ هر ابتکار و اقدام ديگری که ‌رژيم جمهوری اسلامی را مجبور به‌ باز انديشی در سياست های فرهنگ ستيزانه‌ی خود و برداشتن موانع و محدوديت های به ‌رسميت شناختن حق تحصيل به‌ زبان های مليت ها و اقوام غير فارس در ايران سازد، می تواند مفيد باشد.

با اميد به‌ شرکت وسيع و همگانی هموطنان ايرانی در داخل و خارج از کشور‌ در اين کارزار و با آرزوی پيروزی برای مبارزات مردمان ايران جهت پايان بخشيدن به کليه ستم ها و تبعيضات ناروای ملی، قومی و زبانی در ايران.
لطفا از طريق اين ايميل پشتيبانی خود از اين فراخوان را اعلام کنيد (همراه با اعلام حمايت، مليت و زبان، کشورمحل اقامت و نوع فعاليت خود را بنويسيد):
mothertongue۲۱@gmail.com

اسامی احزاب، سازمان ها، جريانات و شخصيت های امضاکننده

ليست اوليه‌:
احزاب، سازمانها، جمعيتها، انجمن هاو رسانه‌ها:
جبهه‌ متحد بلوچستان
حزب مردم بلوچستان
مرکز تحقيقات بلوچستان
حزب دمکرات کردستان
کومه‌له‌ زحمتکشان کردستان
پارت ‌آزادی کردستان
اتحاديه‌ دمکراتيک کردستان (ايران)
سازمان خبات کردستان ايران
جمهورخواهان ايران در لندن(انگلستان)
جنبش فدرال دموکرات آذربايجان
انجمن فرهنگی جامعه‌ يارسان در خارج از کشور
هيئت تحرريه‌ وب سايت آذربايجان- نشريه‌ اينترنتی دمکراتهای آذربايجان
سازمان مردمی کُرمانج (کُردهای شمال خراسان)
وب سايت "کردستان و کرد"
روزنامه‌ "کردستان"


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016