شنبه 29 بهمن 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزير ارتباطات: راه اندازی سامانه امنيتی در فضای سايبر، زمان بهره‌برداری از اينترنت ملی، مهر

وزير ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به تصميمات راهبردی کشور در عرصه راه اندازی زيرساختهای دفاع سايبری، از زيربار آمدن اولين مرحله از شبکه ملی اطلاعات در خردادماه سال ۹۱ به عنوان يکی از تصميمات اصلی در اين بخش خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، رضا تقی پور صبح امروز شنبه در نخستين همايش ملی "دفاع سايبری" که با همکاری پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهی و سازمان پدافند غيرعامل کشور در سالن همايش های وزارت کشور برگزار شد، اظهار داشت: حمايت از بومی سازی نرم افزار و ايجاد زيرساختهای امن ارتباطی از جمله مهمترين تصميمات راهبردی در عرصه دفاع سايبری است که در اين راستا اولين مرحله از اين شبکه خردادماه سال ۹۱ به زيربار می رود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دستگاههای اجرايی ملزم به راه اندازی گروه فوريتهای امنيت رايانه ای شدند

وی ايجاد سامانه امنيتی و راه اندازی مرکز ۲۴ ساعته رخدادهای امنيتی در سازمان فناوری اطلاعات ايران را از ديگر اقدامات صورت گرفته در زمينه امنيت و دفاع سايبری عنوان کرد و گفت: تمامی سازمانها و نهادهای اجرايی کشور بايد نسبت به راه اندازی گروه فوريتهای امنيت رايانه ای – گوهر- اقدام کنند که اين تکليف از سال آينده مورد نظارت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار می گيرد.

وزير ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به گسترش شبکه های اينترنتی و عصر انفجار اطلاعات که جايگاهی ويژه در تمامی عرصه های زندگی بشر دارد هشدار داد که به دليل نبود ايمنی و تدابير دفاعی، آسيب هايی که از اين فناوری به کشور وارد می شود بيش از منافع آن نباشد.

وجود ۵ ميليون ترابايت اطلاعات در شبکه اينترنت

تقی پور با اشاره به آمارهای موجود از اطلاعات منتشر شده در شبکه اينترنت جهانی تاکيد کرد: ۵ ميليون ترابايت اطلاعات در اينترنت موجود است که اين رقم معادل يک کتابخانه با ۵۰ هزار ميليارد کتاب يا يک ميليارد فيلم ضبط شده DVD برآورد می شود. در همين حال تاکنون ۵۵۵ ميليون دامنه اينترنتی و ۲۰۰ ميليون وبلاگ به ثبت رسيده است و ۲ ميليارد نفر در دنيا کاربر اينترنت هستند که پيش بينی می شود اين رقم در سال ۲۰۲۰ به ۵ ميليارد نفر افزايش يابد.

وی با بيان اينکه کارکردها و نتايج اقتصادی استفاده از فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی در کشورهايی مانند کره ، مالزی ، چين و هندکه ICT را به عنوان پيشران اقتصادی درنظر گرفته است، گفت: در کشور ما نيز وجود ۳۶.۵ ميليون کاربر که بيشترين تعداد در بين کشورهای منطقه است نشان می دهد که فرصت ها و ظرفيتهای علمی، سياسی و حاکميتی بسياری از اين شبکه قابل دريافت است.

اينترنت يک تيغ دو لبه است

وزير ارتباطات و فناوری اطلاعات اينترنت را تيغ دولبه ای عنوان کرد که همانطور که فرصتهای فرهنگی اجتماعی بسياری به همراه دارد می تواند عليه ما نيز استفاده شود و زمانی که اين تهديدها کنترل نشود به طور قطع تهديدهای آن بيش از فرصتهای آن خواهد بود.

وی با بيان اينکه شبکه اينترنت قابل اطمينان نيست و جهانی بودن آن بدون هيچ حد و مرزی يک سری تهديدات را به همراه دارد خاطرنشان کرد: امروزه شاهد آن هستيم که اينترنت به عنوان ابزاری بسيار قوی در انقلاب های رنگی مورد استفاده و بهره برداری قرار می گيرد.

تقی پور با تاکيد براينکه شرکت گوگل اذعان دارد که تمامی اطلاعاتش را در اختيار سازمان "سيا" قرار می دهد، گفت: تخريب و تهديدهايی چون شنود و سرقت اطلاعات از ديگر مواردی است که به دليل نبود دفاع سايبری می تواند به تهديد منجر شود.


الزام دستگاههای دولتی برای اجرای يکپارچگی امنيت

وزير ارتباطات و فناوری اطلاعات ابلاغ سياستهای نظام در فضای افتا را از جمله برنامه های راهبردی برای صيانت از اسرار کشور و ايمنی آن در برابر هجمه های دشمن عنوان کرد و ادامه داد: اين سياستها که در ۹ بند به آن تاکيد شده است تمامی دستگاهها و نهادهای اجرايی را در جهت يکپارچگی امنيت فرا می خواند.

وی ايجاد آزمايشگاهها، حمايت از صنعت داخلی و شرکتهای دانش بنيان، ايمن سازی زيرساختها و ممنوعيت خريد خارجی به صورت غير کنترل شده را از جمله اقدامات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در ارتباط با دفاع سايبری عنوان کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016