سه شنبه 2 اسفند 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علی لاريجانی: ايران به موقع پاسخ شيطنت‌های دشمن را خواهد داد، ايسنا

رييس مجلس شورای اسلامی، با بيان اينکه مسوولان بايد قدر مراجع عظام تقليد را بدانند، تصريح کرد:‌ بايد ارتباطات ميان مسوولان کشور و مراجع نهادينه شود.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، علی لاريجانی، در ديدار طلاب ايلامی مشغول به تحصيل در حوزه علميه قم، با اشاره به لزوم بهره‌مندی از نظرات فضلا و مراجع تقليد گفت: بايد سازوکار استفاده از نظرات مراجع در حکومت تعريف شود.

وی با بيان اينکه قانون‌گذاری در کشور بايستی مطابق روح قوانين اسلامی باشد، اضافه کرد: ‌مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، امر تحقيق در مورد مسائل مختلف را انجام می‌دهد و نمايندگان از آن استفاده می‌کنند اما از حوزه‌های علميه بايد در تقنين به عنوان يک روش استفاده کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رييس مجلس شورای اسلامی، راه‌اندازی مرکز پژوهش‌های اسلامی مجلس شورای اسلامی را اقدامی در همين راستا توصيف کرد و گفت: اين مرکز لوايح را بررسی می‌کند و در اختيار نمايندگان قرار می‌دهد تا نمايندگان با پشتوانه حوزوی و مطالعات اسلامی اين لوايح را مورد استفاده قرار دهند.

وی با اشاره به اينکه اين مرکز اخيرا اقدام به برگزاری همايش بين‌المللی فقه و حقوق کرده است، از طلاب صاحب‌نظر خواست تا به ياری اين مرکز بيايند تا فعاليت‌های آن به نشست و برخاست‌ها خلاصه نشود.

لاريجانی با بيان اينکه حوزه علميه قم با حضور مراجع و طلاب بايد نقشش در حکومت و ارائه راه‌حل و رفع نيازها بيشتر شود و از ظرفيت آن بيشتر بهره برد، ادامه داد: نظام نيازمند حوزه است و برای غنی شدن بايد از حوزه استفاده کند.

وی عرف رايج در دولت و مجلس را مطالعه نيازها و تصويب قوانين و بررسی آنها از لحاظ خلاف بیّن شرع نبودن دانست و افزود: اين در حالی است که ما بايد منظومه اسلام را دريابيم و از درون کتاب و سنت، قوانين مورد نياز جامعه را استخراج کنيم و اين در تخصص اسلام‌شناسان خبره و تحصيل‌کردگان حوزه‌های علوم دينی است.

نماينده مردم قم در مجلس، با بيان اينکه در ميان مطالب شهيد مطهری و شهيد محمدباقر صدر مطالبی در اين مورد يافت می‌شود،‌ اين مطالب را در فضای فعلی نظام‌يافته ندانست و افزود: اگر الگوی توسعه اسلامی ايرانی را می‌خواهيم بايد آن را در درون کتاب و سنت دريابيم.

وی در قسمت ديگری از سخنان خود ضمن تحليل اوضاع منطقه‌ای و بين‌المللی و نقش ايرا ن در منطقه، تصريح کرد: در حال حاضر کشورهای جهان و منطقه شاهد وضعيت جديدی نسبت به کشور ما هستند.

لاريجانی افزود: اين مساله ناشی از آن است که کشورهای زورگو آنچه را که از ساير کشورها سرمايه خود می‌دانستند، از دستشان خارج شده می‌يابند.

وی ادامه داد: وضعيت کشورهای مصر و تونس برای اين کشورها پيام مهمی دارد و آنها می‌دانند که ايران مبدا و مبدع حرکتی مهم و اساسی در ميان ملت‌های منطقه بوده است.

وی يکی از مسائل مورد توجه در مورد ايران را پيشرفت‌های فنی مانند موضوع هسته‌ای قلمداد کرد و گفت: دشمنان ما اخيرا طرح‌هايی برای منطقه داشته‌اند اما طرح‌های آنها در لبنان، عراق و افغانستان موفق نبوده است.

رييس مجلس شورای اسلامی، يکی از دلايل عدم موفقيت اين طرح‌ها را ايران دانست و ادامه داد: ‌ضربه‌ای که از اين لحاظ به آنان وارد شده، بسيار کاری بوده است.

وی گفت: آنها اشتباه کردند که پابرهنه وارد صحنه منطقه‌ای شدند، ‌کسی برای آنها فرش قرمز پهن نکرده بود و مردم نيز در مقابل آنها مقاومت کردند.

لاريجانی اين مسائل را موجب افزايش فشارها بر ايران از طريق تحريم دانست و خاطر نشان کرد: اين فشارها ثمری ندارد، آنها تصور می‌کنند اين فشارها می‌تواند برای ساير کشورها پيام‌هايی داشته باشد اما اشتباه می‌کنند چرا که مقاومت ملت ايران به ديگر ملت‌ها درس مقاومت خواهد داد.

وی اضافه کرد: از نظر منطقه‌ای نيز شاهد برخی شيطنت‌ها هستيم که قبلا لابی‌های دريوزانه‌ای در دربار آمريکا عليه ايران داشتند، اين فعاليت‌ها از ما پنهان نيست و انها بايد توجه کنند که پاسخ ايران به موقع خواهد بود.

رييس مجلس با بيان اينکه اين مسائل موجب توجه دشمنان به داخل کشور شده است، خاطر نشان کرد: آنان به فشار سياسی، آشفتگی اقتصادی و از ميان رفتن بنيان‌های فرهنگی دل بسته‌اند.

وی وحدت در ميان سياسيون و آحاد ملت را بسيار مهم تلقی کرد و گفت: در حال حاضر با مخاصمات بزرگی روبرو هستيم پس در داخل کشور بايد فضای وحدت‌آميزی داشته باشيم که در چارچوب نظام و با راهنمايی‌های رهبر معظم انقلاب، سايش‌ها را کم کنيم تا رخنه‌ای در کشور ايجاد نشود.

لاريجانی يکی از موضوعات حساس ديگر در کشور را مسائل اقتصادی برشمرد و گفت: اگر در مورد مسائلی مانند سرمايه‌گذاری، گرانی و ... که به هم پيوسته هستند کشور از يک ايستادگی برخوردار باشد در آن صورت فکر الهام‌بخشی خواهد داشت و مشکلات تدبير می‌شود.

وی همچنين با اشاره به مشکلات استان ايلام، يکی از مشکلات اساسی اين استان را عدم استقبال بخش خصوصی در سرمايه‌گذاری در اين استان دانست و گفت: بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی سرمايه‌گذاری در برخی موارد بايد از سوی بخش خصوصی صورت گيرد، اما بخش خصوصی در برخی استان‌ها در اين مورد رغبت نشان نداده است که بايد اين موضوع در مورد اين استان‌های خاص اصلاح شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016