جمعه 5 اسفند 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

خبرهای حقوق بشری روز جمعه: کشیش کلیسای اصفهان بازداشت شد

خبرهای این صفحه مرتبا به روز می شوند


کشیش کلیسای اصفهان بازداشت شد، هرانا

خبرگزاری هرانا – در تداوم برخورد با اقلییت های مذهبی کشیش "کلیسای پولس" در شهر اصفهان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، " حكمت سلیمی " كشیش كلیسای رسمی پولس صبح روز چهارشنبه مورخ سوم اسفند ۱۳۹۰ در ساعت ۷ بامداد واقع در فولاد شهر اصفهان، توسط ماموران امنیتی در منزلش بازداشت شد.

ماموران امنیتی همچنین پس از بازداشت نامبرده ضمن تفتیش و بازرسی كامل خانه برخی وسائل شخصی ایشان از جمله كتاب مقدس ، كتابهای الهیاتی ، سی دی ،كامپیوتر و حتی تابلوهای بر روی دیوار منزل ایشان را نیز با خود بردند.

"حكمت سلیمی" از كشیشان فارسی زبان و رسمی كلیسای پولس وابسته به كلیسای اسقفی اصفهان در محله سنگتراش ها می باشد، نامبرده بیش از ۳۰ سال است كه ضمن گرویدن به مسیحیت تاكنون كتاب هایی نیز در زمینه تعلیمی و الهیات مسیحی و همچنین اشعار از ایشان چاپ و منتشر شده است.

با وجود گذشت دو ماه از آغاز سال جدید میلادی نیروهای امنیتی وابسته به وزارت اطلاعات در شهرهای اهواز، شیراز، تهران و اصفهان اقدام به بازداشت شهروندان مسیحی به صورت انفرادی و یا جمعی نموده اند.


بی خبری و تداوم بازداشت ۱۱ جوان بهایی در شیراز، خانه حقوق بشر

با وجود گذشت بیش از دو هفته از دستگیری ۱۱ جوان بهائی در شیراز از وضعیت آنان اطلاعی در دست نیست.

بازداشت این ۱۱ بهایی در حالی ادامه پیدا می‌کند که از ورود خانواده‌ی آنان به دادسرای انقلاب اسلامی شیراز جهت پی گیری وضعیت پرونده و اتهام عزیزانشان ممانعت نیز به عمل می آید.

به گزارش «خانه حقوق بشر ایران» پیام تسلیمی، مژده فلاح، مژگان عمادی، نیما دهقان، سینا ساریخانی، یکتا فهندژ، سام جابری،سمیترا ممتازیان، فرشید یزدانی، ایمان رحمت پناه و فرید عمادی بهاییانی هستند که در روزهای ۱۴ و ۱۸ بهمن ماه توسط نیروهای امنیتی در شیراز بازداشت شده و تاکنون در زندان به سر می‌برند.

نگرانی نسبت به وضعیت سلامتی آقای پیام تسلیمی یکی از بازداشت شدگان روز ۱۴ بهمن به علت ابتلاء به سرطان تیروئید و لزوم استفاده از داروی تخصصی با دُز متغییر و تحت نظر پزشک متخصص وجود دارد.

این در حالی‌ است که از همان ابتدا خانواده‌ی جناب تسلیمی با ارائه‌ی پرونده ی پزشکی ایشان و نظر پزشک متخصص مسئولین را از وضعیت جسمانی و خطرات شدید احتمالی با خبر ساخته‌اند.

تعدادی از بازداشت شدگان دارای فرزند شیرخوار و خردسال نیز هستند که در نبود مادر و پدر خود بسیار بی قراری می کنند اما مامورین امنیتی بدون توجه به شرایط این افراد، حتی حاضر به پاسخگویی سوالات خانواده های این زندانیان نیستند.


بی‌خبری مطلق از سرنوشت افشین شافعی، دانشجوی لس‌تر انگلستان، هرانا

خبرگزاری هرانا – با گذشت بیش از دو ماه از بازداشت افشین شافعی توسط نیروهای امنیتی از سرنوشت وی اطلاعی در دست نیست.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، افشین شافعی دانشجوی دکترای اطلاعات و امنیت دانشگاه لستر انگلستان و شهروند ایرانی – نروژی که در ۲۶ آذرماه سالجاری توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود کماکان در بازداشت نیروهای امنیتی است و اطلاعی از سرنوشت وی به دست نیامده است.

این شهروند ایرانی – سنی مذهب در پی وخامت حال عمومی پدرش به قصد ملاقات با وی وارد ایران شد و پس از فوت پدر و در مدتی که درگیر مراسم دفن و تعزیه پدرش بود از سوی اداره اطلاعات تهران احضار و ممنوع الخروج شد.

پس از اعاده پاسپورت وی توسط اداره اطلاعات و قصد وی جهت خروج از کشور در ۲۶ آذرماه سال ۹۰ توسط نیروهای امنیتی در هتل همای تهران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

نیروهای امنیتی پس از بازداشت وی با مراجعه به منزل ایشان اقدام به بازرسی منزل و ضبط وسایل ایشان نمودند.

در طول دو ماه بازداشت ایشان خانواده وی بار‌ها به زندان اوین و دادسرای ویژه مستقر در این زندان مراجعه کرده‌اند اما موفق به برقرار ارتباط با وی نشده و کماکان از سرنوشت وی بی‌خبر هستند و این امر موجب نگرانی شدید خانواده وی نیز شده است.


محکومیت علی رضا حسین زاده، فعال فرهنگی به حبس تعزیری، هرانا

خبرگزاری هرانا – علی رضا حسین‌زاده مدیر گروه رقص آذربایجانی قایا که در ششم مهر ماه به دلیل شرکت در یک مراسم جشن بازداشت شده بود از سوی دادگاه انقلاب تبریز به ۹۱ روز حبس محکوم شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، علیرضا حسین‌زاده مدیر گروه رقص، حسن دمیرچی آهنگ ساز و خواننده، علی لطف‌پور فیلم بردار، جواد شبان کندرود مدیر تالار در پی اجرای یک سرود در رثای دریاچه ارومیه در ششم مهرماه بازداشت شدند.

بر اساس حکم صادره علیرضا حسین‌زاده، فعال فرهنگی از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب تبریز به ۹۱ روز حبس تعزیری محکوم شد و سایر متهمین از اتهامات وارده تبرئه شدند.

گفتنی است در پی پخش فیلم این مراسم در یک تلویزیون مخالف دولت افراد بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفتند و در ‌‌نهایت یک تن از ایشان به حبس محکوم شد.


آزادی سه بازداشتی ۲۵ بهمن و انتقال چهار تن به بند ۳۵۰، هرانا

خبرگزاری هرانا – جمعی از بازداشت شدگان ۲۵ بهمن ماه که در قرنطینه بند ۷ زندان اوین نگهداری می‌شدند سر انجام به بند زندانیان سیاسی منتقل شدند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، این افراد که از روز ۲۶ بهمن ماه به قرنطینه بند ۷ منتقل شده بودند به دلیل آزار و اذیت ایشان توسط زندانیان عادی که موجب درگیری لفظی و فیزیکی بین ایشان شده بود سر انجام امروز به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شدند.

هم چنین بر اساس این گزارش سه تن از این افراد به نامهای علی آزاد، غلام حسین قاسمی و محسن مرادی نیز با تودیع وثیقه از زندان اوین تا برگزاری دادگاه آزاد شدند.

علی شکرچی همچنان در سلول انفرادی در حال گذراندن نهمین روز اعتصاب غذا است و طوفان هاتفی در پی احضار به دادسرای اوین برای بازجویی در مورد درگیری با زندانیان به سلول انفرادی منتقل شده است.


تفتیش منزل یک شهروند بهایی ساکن قائم شهر، هرانا

خبرگزاری هرانا - روز سه شنبه، ۱۸ بهمن ماه، ماموران امنیتی منزل یک شهروند بهایی ساکن قائم شهر به نام "فروغ عطاییان" را مورد تفتیش قرار دادند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، خبرگزاری حقوق بشر ایران، حوالی ظهر روز سه شنبه پنج نفر از ماموران اداره‌ی اطلاعات قائم شهر با حکم بازرسی به منزل دکتر فروغ عطاییان شهروند بهایی ساکن شهر مزبور مراجعه کرده و پس از تفتیش منزل و ضبط کتب، عکس‌ها و نوارهای مذهبی محل را ترک نمودند.

قابل ذکر است اتهام نامبرده فعالیت در جامعه بهایی و شرکت در ضیافت نوزده روزه (جلسه مذهبی مختص بهاییان) عنوان شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


هومن زارعی، شهروند بهایی در شیراز بازداشت شد، هرانا


خبرگزاری هرانا – نیروهای امنیتی در شیراز صبح امروز هومن زارعی، شهروند بهایی را در محل کار خود بازداشت و به بازداشتگاه پلاک ۱۰۰ منتقل کردند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، نیروهای امنیتی صبح امروز که با مراجعه به منزل وی موفق به بازداشت وی نشدند و پس از کسب اطلاع از حضور ایشان در محل کار با مراجعه بدانجا نامبرده را بازداشت به زندان پلاک ۱۰۰ منتقل کردند.

تهدید و فشار بر شهروندان بهایی در طی ماه گذشته افزایش یافته است و دست کم ۱۵ تن از شهروندان بهایی در شیراز بازداشت و منزل ۳۰ شهروند بهایی نیز مورد تفتیش قرار گرفته است.


برگزاری دادگاه سامان آریامن فعال سیاسی در اهواز، خانه حقوق بشر ایران

روز شنبه ۲۹ بهمن ماه در شعبه دوم دادگاه انقلاب اهواز به ریاست قاضی موسوی سامان آریامن از اتهامات وارده علیه خود دفاع کرد.

سامان آریامن از اعضای حزب پان ایرانیست است که هفدهم آبانماه چند تن از ماموران اداره اطلاعات خوزستان با مراجعه به منزل او را بازداشت کرده‌ بودند.

به گزارش «خانه حقوق بشر ایران» اتهامات آریامن در شعبه دوم دادگاه انقلاب اهواز «تبلیغ علیه نظام، عضویت در حزب پان ایرانیست، توهین به بنیانگذار انقلاب و تشکیل گروه غیر قانونی مهر ایران» عنوان شده است.

این فعال سیاسی بعد از بازداشت به اطلاعات اهواز منتقل شده بود که پس از گذشت بیش از یک‌ ماه از بازداشت در سلول انفرادی و بازجویی به زندان کارون اهواز منتقل شد.

آریامن در تاریخ هجدهم دی ماه با قرار ۸۰ میلیون تومانی آزاد شده بود.


برگزاری دادگاه یک فعال سیاسی در مرند، هرانا

خبرگزاری هرانا – دادگاه رسیدگی به اتهامات محمد علی تقوایی، فعال سیاسی در شعبه اول دادگاه انقلاب شهر مرند برگزار شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، علی تقوایی به جرم پخش اعلامیه به اتهام تبلیغ علیه نظام و در شعبه اول دادگاه انقلاب مرند محاکمه شد.

موسی برزین به عنوان وکیل متهم در دادگاه حضور یافته و از اتهامات مطروحه توسط قاضی معصومی دفاع کرد، رای صادر ظرف یک هفته به وکیل وی و محمد علی تقوایی ابلاغ خواهد شد.


اعتصاب غذای یک زندانی کرمانشاهی در زندان ارومیه، آژانس خبری موکریان

یک زندانی کرمانشاهی در زندان ارومیه دست به اعتصاب غذا زده است.

یکی ازهم بندی های این زندانی در تماس با خبرنگار آژانس خبری موکریان ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: علی محمدی مقدم اهل کرمانشاه که حدود 3 سال است در زندان به سر می برد از 4 روز پیش دست به اعتصاب غذا زده است.

وی در ادامه افزود:محمدی مقدم از لحاظ روحی در وضعیت نامناسبی است و جهت مداوا نیاز به اعزام به مراکز درمانی خارج از زندان دارد.

گفتنی است علی محمدی مقدم که پیشتر ارتشی بوده به اتهام امنیتی به 19 سال حبس در زندان ارومیه محکوم شده است.


بلاتکلیفی 2 معلم کُرد پس از یک‌ماه بازداشت، کردپا

کُردپا: یک ماه از بازداشت 2 شهروند مریوانی گذشته، اما آنها همچنان در بازداشت و بلاتکلیفی به‌سر می‌برند.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، مظفر و رزگار شریفی که هر دو عضو یک خانواده و برادر می‌باشند، یک ماه قبل توسط نیروهای امنیتی اداره‌ی اطلاعات حکومت اسلامی ایران بازداشت و تا کنون در زندان به سر می‌برند.

مظفر و رزگار شریفی هر دو معلم و از اهالی روستای لنج‌آباد از توابع مریوان می‌باشند.

در همین ارتباط یک ماه پیش نیز یکی دیگر از اهالی این روستا به نام آرام فرجی توسط نیروهای امنیتی حکومت اسلامی ایران بازداشت شده بود که با تودیع وثیقه 10 میلیون تومانی از زندان آزاد گردید.

آرام فرجی دانشجوی دانشگاه پیام نور مریوان می‌باشد.

به طرز مشکوکی یک زندانی کُرد در زندان ماکو جان سپرد، کردپا

کُردپا: یک زندانی کُرد به دلیل تزریق آمپول در داخل بهداری زندان شهرستان ماکو جان خود را از دست داد.

بنا به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، چند روز پیش پس از وخامت اوضاع جسمانی یک زندانی و اعتراض هم‌بندی‌های وی مبنی بر سهل انگاری و بی تفاوتی مسئولین زندان در معالجه وی، مسئولین زندان اقدام به انتقال "اسحاق همتی جنیکانلو" فرزند مصطفی به بهداری زندان ماکو جهت معالجه‌ی پزشکی کرده که به دلیل تزریق آمپول توسط پرسنل بهداری، این زندانی جان خود را از دست می‌دهد.

این شهروند کُرد که از اهالی روستای "بارمق" شهرستان ماکو است یک سال قبل به اتهام خرید و فروش مواد مخدر بازداشت گردیده بود.

بنا به گزارش خبرنگار آژانس خبررسانی کُردپا از ماکو، خانواده‌ی همتی جنیکانلو پس از اینکه از طریق تلفن و توسط مسئولین زندان مطلع می‌شوند، برای تحویل جسد اسحاق به زندان ماکو مراجعه نموده و نسبت به مرگ مشکوک و غیر منتظره فرزندشان اعتراض می‌کنند که در نتیجه با برخورد نامناسب مسئولین این زندان روبرو می‌شوند.

در ادامه‌ی گزارش ارسالی آمده است که "حسین همتی جنیکالو"، برادر زندانی فوت شده در نتیجه‌ی این اعتراض بازداشت می‌شود.

تا لحظه‌ی انتشار این خبر از دلایل مرگ این شهروند کُرد اطلاعات دقیقی به خانواده وی داده نشده است.

گمان‌ها حاکی از آن است که اسحاق همتی در نتیجه‌ی تجویز داروی غلط و تزریق آمپول جان خود را از دست داده باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016