پنجشنبه 11 اسفند 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

انتخابات در ايران : ٤٨ ميليون رأی دهنده محروم از اطلاع‌رسانی، ٤٨ روزنامه‌نگار و وب‌نگار محروم از آزادی

در آستانه انتخابات نهمين مجلس شورای اسلامی، گزارشگران بدون مرز، تأسف خود را از سانسور تحميل شده بر رسانه‌ها، که مانع انجام وظيفه‌شان در انتخابات شده است و از سرکوب گسترده حرفه‌کاران رسانه‌ها، اعلام می‌کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پاريس، ١١ اسفند ١٣٩٠ - در استانه انتخابات نهمين مجلس شورای اسلامی، گزارش‌گران بدون مرز، تاسف خود را از سانسور تحميل شده بر رسانه‌ها، که مانع انجام وظيفه‌شان در انتخابات شده است و از سرکوب گسترده حرفه‌کاران رسانه‌ها، اعلام می‌کند.

٤٨ ميليون ايرانی که برای انتخابات ١٢ اسفند ١٣٩٠ به پای صندوق‌ها رای فرا خوانده شده‌اند، از اطلاع‌رسانی مستقل و لازم برای انتخاب کردن محروم شده‌اند. در ايران پس از انتخاب مجدد محمود احمدی نژاد در انتخابات مورد مناقشه ٢٢ خرداد ١٣٨٨، سرکوب روزنامه‌نگاران و شهروند وب‌نگاران تشديد شده است، هيچ رسانه‌ی مستقلی از آزارهای امنيتی - قضايی جناح‌های مختلف در قدرت، در امان نمانده است.

در ايران هم اکنون ٤٨ روزنامه‌نگار و وب‌نگار در زندان بسر می‌برند، و اين کشور سومين زندان بزرگ جهان برای روزنامه‌نگاران است.

« حکومت سياست سانسور همه جانبه‌ی مطبوعات را به پيش برد، رسانه‌های دولتی، آزادانه، پروپاگاند رژيم برای انتخابات ميان " خودی‌ها" را پوشش دادند. حتا رسانه‌های نزديک به قدرت هم قربانی سياست سانسور شدند. دستور اين بود : تنها مطالبی منتشر شوند که مردم را تشويق به شرکت در انتخابات کنند. دستور عمل به همه رسانه‌ها داده شد که نه تنها بايد از انتشار برخی مطالب خودداری کنند، از جمله فراخوان به شرکت نکردن در انتخابات، که بايد از " پيروزی بزرگ مردم در انتخابات" نيز بنويسند. در روزهای اخير باز هم مقامات قضايی به مسئولان رسانه‌ها تلفن ‌‌کردند و اين بار، تيتر‌های روزنامه را در باره‌ی انتخابات ديکته کردند."

اين انتخابات پيش از برگزاری، با موارد بسيار اعمال سانسور لکه دار شده است. در تاريخ ٨ اسفند هفته‌نامه‌ی حديث قزوين به گفته‌ی مقامات قضايی برای " القاء سياه نمايی و حرکت ضد انقلابی در ايجاد روحيه ياس و نا اميدی و تشويش اذهان عمومی در آستانه انتخابات " تحت پيگرد قضايی قرار گرفت. بنا به گفته اين مقامات در " آخرين شماره اين هفته نامه و در آستانه انتخابات نهمين دوره مجلس شورای اسلامی در صفحه آخر تصاويری چون اعدام ، زندان ، فقر ، گرانی و... را تحت عنوان بدون شرح به چاپ رسانده که ذهن خوانندگان را به عدم شرکت در انتخابات تحريک و تداعی گر اين خواهد بود که شرکت در انتخابات منجر به بروز اين مسائل خواهد شد."

از سوی ديگر، بسياری از خبرنگاران خارجی موفق به دريافت ويزا برای ورود به ايران و پوشش خبری انتخابات نشدند، با وجود ارائه درخواست‌ها از هفته‌ها پيش، سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی، سه روز پيش از انتخابات گذرنامه‌های آنها را بدون هيچ توضيحی پس دادند.

جنگ قدرت جناح‌های مختلف در داخل کشور و تنش ميان روابط رژيم تهران با جامعه جهانی، سايه‌ی تهديد و وحشت را بر سر انتخابات کشيده است. در روزهای گذشته ده‌ها بيلبورد با نقل قولی دروغين از رسانه‌هايی چون سايت بالاترين و راديو فردا، که در ايران ممنوع هستند، در مراکز شهرهای بزرگ نصب شده است " بالاترين : کشورهای غربی به خاطر اينکه باور دارند مردم ايران نظام را قبول داشته و در انتخابات شرکت خواهند کرد به ايران حمله نمی کنند." و يا " راديو فردا : در صورتی که مشارکت مردم ايران در انتخابات مجلس اتی کمتر از ٥٠ درصد باشد امريکا می تواند به راحتی به ايران حمله کند." اين‌گونه پيام‌ها در هفته‌های اخير از راديو تلويزيون دولتی هم تکرار شده بود.

بازداشت‌های خودسرانه‌ی حرفه‌کاران رسانه‌ها، توقيف مطبوعات، مسدودسازی سايت‌های اطلاع‌رسانی، ارسال پارازيت بر روی امواج رسانه‌‌های ماهواره‌ای و سرکوب نظرات انتقادی، برگزاری انتخابات آزاد را ناممکن می‌کند، برگزاری اينگونه انتخاباتی هيج ارزشی ندارد. بدون آزادی بيان، ديگر آزادی‌های بنيادين را نمی‌توان تضمين و حفاظت کرد. لازمه‌ی حق رای برخورداری رای دهنده از حق دانستن است، آنچه که در ايران وجود ندارد. جمهوری اسلامی بايد به اين وضعيت پايان دهد.

در آخرين رده‌بندی آزادی مطبوعات در جهان، سازمان گزارش‌گران بدون مرز، که در دی ماه ١٣٩٠ منتشر شد جمهوری اسلامی ايران در ميان ١٧٩ کشور در مرتبه‌ی ١٧٥ قرار گرفته است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016