شنبه 13 اسفند 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارش کلمه از حضور مردم تهران در انتخابات؛ احتياجی به رای ما نيست، نتيجه مشخص است

گروه اجتماعی کلمه_ زهره نقيبی: نهمين انتخابات مجلس با بی اعتنايی مردم مواجه شد. اين در حالی بود که رسانه های حکومت تصوير ديگری را در مقابل چشم مردم به تصوير می کشيدند.

خيابان های تهران امروز در نقاطی مثل هميشه مملو از جمعيتی بود که همچون ماه های اخير در حال خريد نوروزی بودند فارغ از اينکه حوزه های زيادی برای حضورشان در انتخاباتی نمايشی تدارک ديده شده است.جمعيتی که وقتی بحث همين صندوق ها و انتخابات هم می شود ابايی ندارد که از حکومت انتقاد کنند و صندوق های آن را نمايشی بخواند.دروغ آنها را فرياد کند و از قهر با صندوق ها برای هميشه سخن بگويد.

اما خبرگزاری نزديک به سپاه خبر از مشارکتی می دهد که از مرز سی ميليون گذشته و از کمبود تعرفه های انتخاباتی می گويد که هيچ رغبتی برای مشارکت در ميان مردم نمی يابی.

در حالی که تمام شواهد حاکی از خلوت بودن حوزه های اخذ رای و عدم استقبال تهرانی ها از اين انتخابات دارد، خبرگزاری پيشرو در دروغ سازی نوشته است که تهرانی ها بيش از ۵۰ درصد در اين انتخابات شرکت کردند.
بی شک بازی با اعداد و ارقام يکی از شعبده بازی هايی است که در انتخابات مهندسی شده رياست جمهوری ۸۸ برای مردم به نمايش گذاشته شد، نمايشی که ميرحسين موسوی به صراحت اعلام کرد که تسليم اين صحنه آرايی ها و شعبده بازی ها نمی شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


هر چند تمام تبليغات حکومتی متمرکز بر تامين نظر رهبری مبنی بر مشارکت دشمن شکن دارد و پيش بينی ها نشان از اعلام مشارکت بالای شصت درصدی دارد، نتيجه نظرسنجی های حتی وابسته به بسيج نيز حاکی است که در خوش بينانه ترين حالت نرخ مشارکت کمتر از ۴۰ درصد خواهد بود.

در اولين ساعات پس از برگزاری انتخابات خبرگزاری های نزديک به حکومت با ارقام مشارکت۶۵، ۶۴ و ۷۰ درصدی به استقبال زودرس نتيجه آرا رفته اند.

اما مردم اعتنايی به اعداد وارقام ندارند. آنچه برای مردم ملموس است، مشاهدات خودشان است. حوزه هايی که خالی از جمعيت بود. خانواده هايی که برای اولين بار طی اين سه دهه به پای صندوق رای نرفتند.

اسامی مشخص است

وقتی تنی چند از همين شهروندان را در مورد انتخابات امروز مورد سوال قرار می دهم پاسخ های جالب به گوش می رسد. برخی از شهروندان نه تنها از مشخص بودن نتايج از قبل سخن می گويند و آراء مردم را نمايشی می دانند ، بلکه در مورد ترکيب آينده مجلس هم سخن می گويند.
خانم ميانسالی می گويد: اسامی که مشخص است.

شهروندی هم می گويد: به زور نمی توانند پای مردم را به صندوق ها بکشانند.مردم گرفتار خريد شب عيد هستند با اين گرانی و مشکلاتی که برای مان با تورم درست کردند.

جوانی در اين زمينه اشاره دارد که يک بار مار گزيده شديم بس است.

مسير را ادامه می دهم، مساجد و حوزه های مختلفی که برای رای گيری تدارک ديده شده را پشت سر می گذارم متحد الشکل سربازی با اسلحه درميانه در حوزه های مختلف ايستاده است. فارغ از رفت و آمدی و حضوری. فضای سردی که تا چشم کار می کند سکوت است و سکون. در برخی حوزه ها هم دست اندرکاران آن را پر جمعيت گذاشته اند. اما استقبال چشمگيری از مردم نيست.

با پيرمردی که در حال عبور است، هم صحبت می شوم، می گويد: ما شرمنده شما جوانان هستيم. اشتباه ما را تکرار نکنيد.

می پرسم: واقعيت اين است که می بينيم يا آنچه سيما می رود. سری تکان می دهد و می گويد: اين طنزهای تلويزيونی ديگر برای مان قديمی شده است.

خانمی را برای گفت و گو پيدا می کنم که در اين مورد اشاره دارد: تصاوير تلويزيون عجيب نيست. منتظر بوديم ما که در حال خريد بوديم را در صف رای فتوشاپ کنند و ببينيم.

شهروند ديگری هم معتقد است: به هر حال آنها هم جمعيتی دارند که نمی توان انکار کرد. اگر چه آنها اغراق می کنند.

آن ديگری نظرش اين است که برخی حوزه ها را برای تبليغات و شوی تلويزيونی آماده می کنند و طبيعی است بايد جمعيتی هم در آن جای دهند. می گويد: حال بايد با اين جمعيتی که نمی بينيم منتظر شنيده کم شدن تعرفه هم باشيم.

يکی از مساجد پر نام و آوازه که در ايام انتخابات رفت و آمد پرشکوه مردمی را در کارنامه دارد. جز رفت و آمدی کم رونق چيز ديگری مشاهده نمی شود.

شهروندی می گويد: مدت ها است ديگر اخبار را دنبال نمی کند.می گويد: حق همين است که خودمان می بينيم و قضاوت می کنيم.رسانه های دو طرف اغراق می کنند.امروز برای کاری از جنوب تهران تا شمال شهر رفتم.هيچ خبری نبود.او به قضايای دو سال گذشته اشاره می کند و می گويد بعد از آن شهدا و زندانيان مردم چه اطمينانی به اين صندوق ها دارند.

با اين حال علاوه بر اظهارنظرهای فوق جمعيتی هم هستند که هنوز صندوق های رای را قبول دارند و اطمينانی از اينکه رايی شمرده می شود در آنها زنده است.

مرد ميانسالی که با خانواده از يکی از حوزه ها بيرون می آيد می گويد رای داده و نظرش بر اين است که نمايندگانی هم هستند که برای مردم کار می کنند.

خانمی هم با عصبانيت اين اظهارنظر را می کند که به چه کسی رای می دهند؟ کی به فکر مردم است؟

جوانی هم که از ته مانده تبليغات انتخاباتی عصبانی است، می گويد: انگار نه انگار که انتخاباتی برپاست.

هر چه پيش می روم ، بی رونق تر، مسيرها و حوزه های مختلف را که پشت سر می گذاری بی رونقی بهترين توصيف برای آنهاست،خيابان های خلوت و تقريبا کم تردد ، فضای سرد و حوزه های خالی شکل غالبی است که در بيشتر مناطق پايتخت به چشم می خورد غير از مناطق خريد که طبيعی است هم چون قبل پر رونق از حضور مردم باشند.

اينها همه در حالی است که تنها ساعاتی پس از آغاز رای گيری، عباسعلی کدخدايی سخنگوی شورای نگهبان ميزان مشارکت در انتخابات مجلس نهم را ۸ تا ۹ درصد بيشتر از ميزان مشارکت در انتخابات مجلس هشتم دانست و همزمان، صولت مرتضوی، رئيس ستاد انتخابات کشور گفت: روز جمعه “رکورد جديدی” از ميزان مشارکت در انتخابات در ايران ثبت خواهد شد.

اعلام اين ميزان مشارکت زودهنگام ،در شرايطی که انتخابات نهم مجلس به عنوان نخستين انتخابات پس از کودتای خرداد ۸۸ و حوادث و وقايع پس از آن رقم خورد، خود جای ترديد دارد.انتخاباتی که حکومت زير بار تقلب آن نرفت و د رمسير آن از سرکوب و حبس و حصر کم نگذاشت تا اولين انتخابات پس از آن حوادث برايش مهم ترين و حساس ترين انتخابات شد.

خبرگزاری فارس در خبری نوشت : تعداد آرای شرکت کنندگان در انتخابات مجلس نهم از مرز انتخابات مجلس هشتم فراتر رفت.

اين خبرگزاری پيشتر در گزارشی مدعی شد که نرخ مشارکت در انتخابات ۱۲ اسفند بيش از ۶۲ درصد خواهد بود. اين رقم مشارکت برای نخستين‌بار يک ماه پيش از سوی علی سعيدی٬ نماينده ولی فقيه در سپاه پاسداران اعلام شد.

اخباری که به نظر می رسد همگی در پی راضی کردن رهبری است که نزديک انتخابات از دغدغه مشارکت سخن گفت و از مردم خواست و اظهاراميدواری کرد با حضور خود مشتی محکم بر دهان استکبار بزنند.

با وجود فضای سردی که امروز با عدم حضور مردم در انتخابات نمايشی نصيب حکومت شد، شبکه های مختلف راديو و تلويزيون از همان ابتدای صبح اين انتخابات را با شکوه خواند و حضور مردم را به عنوان يک حماسه مورد تاکيد قرار دادافرادی را مقابل دوربين به نمايش گذاشت که حرف های آنها از جنس اکثريت جامعه نبود.روايتی و تصاويری که همه حکايت از يک انتخابات پر شور دارد که آرزوی حکومت بود.

آرزويی که به مدد تصاوير و عناصر خود آن را برآورده کرد. آرزويی که سندی شد بر نمايشی بودن انتخابات و مشارکتی تصنعی از دست اندرکارانی که سابقه و اتهام تقلب و دست بردن در ميزان آرا و نتايج را در کارنامه دارد.

به هر روی مردم خود بهترين شاهد برای قضاوت در مورد حوزه های انتخابيه و فضای سردی هستند که امروز بر انتخابات نمايشی گذشت. شاهدانی که خود گواه می دهند مشارکت سياسی ديگری را با عدم حضور در انتخابات رقم زدند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016