یکشنبه 14 اسفند 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

توافق ايران و آفريقای جنوبی برای دور زدن تحريم‌های نفتی غرب، مهر

دور جديد مذاکرات وزيران نفت و انرژی ايران و آفريقای جنوبی با هدف مديريت و دور زدن تحريم‌های بين‌المللی در تهران برگزار شد و پيش‌بينی می‌شود فروش طلای سياه به بزرگترين مشتری نفتی ايران در آفريقا ادامه يابد.

به گزارش خبرنگار مهر، در حال حاضر آفريقای جنوبی با واردات به طور متوسط ۱۰۰ هزار بشکه نفت خام از ايران، بزرگترين مشتری نفتی شرکت ملی نفت ايران در آفريقا و نهمين خريدار بزرگ نفت صادراتی ايران در جهان است.

آمارهای رسمی حاکی از آن است که در شرايط فعلی، آفريقای جنوبی حدود ۲۵ درصد از نفت خام وارداتی خود را از طريق ايران تامين می‌کند و اين کشور قاره سياه، جزء يکی از مشتريان قديمی نفت خام صادراتی ايران است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


با افزايش فشارهای بين‌المللی توسط آمريکا و اتحاديه اروپا و مشکلات متعدد در نقل و انتقال منابع ارزی حاصل از فروش نفت خام ايران توسط بانک‌های خارجی، صادرات نفت خام ايران هم به آفريقای جنوبی با مشکلاتی روبرو شده است.

بر اين اساس روز گذشته خانم "ديپو پتيرز" وزير انرژی آفريقای جنوبی با دعوت رسمی رستم قاسمی، وزير نفت جمهوری اسلامی ايران به تهران آمد و مذاکرات پشت درب‌های بسته برای نحوه نقل و انتقال منابع مالی حاصل از فروش نفت ايران و نحوه صادرات نفت به اين کشور آفريقايی انجام شده است.

خانم "ديپو پتيرز" وزير انرژی آفريقای جنوبی، روز گذشته از انجام گفتگو با خبرنگار مهر درباره جزئيات مذاکرات انجام شده برای نحوه خريد نفت خام از ايران خودداری کرد.

با اين وجود مجيد نامجو وزير نيرو روز گذشته با تاکيد بر ضرورت توسعه و گسترش همکاری‌های نفتی ايران و آفريقای جنوبی با وجود تحريم‌های خصمانه برخی از قدرت‌های غربی به مهر، گفت: ايران و آفريقای جنوبی در تهران به راهکارهای جديدی برای دور زدن و مديريت تحريم‌های نفتی دست يافته‌اند.

پيگيری‌های خبرنگار مهر نشان می‌دهد که در حال حاضر، با وجود تحريم‌های نفتی اعمال شده توسط آمريکا و برخی از کشورهای اتحاديه اروپا روند صادرات نفت خام ايران به آفريقای جنوبی عادی بوده است و اختلالی در مبادلات نفتی دو کشور به وجود نيامده است.

گزارش‌های نيمه رسمی حاکی از آن است که در سال ۲۰۱۱ ميلادی، آفريقای جنوبی با واردات روزانه حدود ۹۸ هزار بشکه نفت خام از ايران پس از کشورهايی همچون چين، هند، ژاپن، کره جنوبی، ترکيه، ايتاليا، اسپانيا و يونان، نهمين مشتری بزرگ خريدار نفت ايران بوده است.

از سوی ديگر گزارش‌های رسمی امور بين‌الملل شرکت ملی نفت ايران حاکی از آن است که در چند هفته گذشته، قيمت نفت خام صادراتی ايران به آفريقای جنوبی با افزايش بيش از پنج دلاری به مرز ۱۲۰ دلار به ازای هر بشکه رسيده است.

به گزارش مهر، وزارت نفت به تازگی همزمان با تشديد تصميمات خصمانه برخی از کشورهای عضو اتحاديه اروپا، صادرات نفت خام به انگليس و فرانسه را متوقف کرده است.

بر اين اساس، شرکت ملی نفت ايران هم تاکيد کرده است با هر شرکت خارجی که نفت خام ايران را به فرانسه و يا انگلستان منتقل کند، برخورد خواهد کرد.

در همين حال، امضای قراردادهای ۲ تا ۵ ساله، عدم تعيين پيش شرط و پرداخت به موقع منابع مالی حاصل از فروش نفت سه شرط اصلی فروش نفت ايران به شرکت‌ها و کشورهای اروپايی است.

در عين حال، پيش‌بينی می‌شود در صورتی که تا چند هفته آينده برخی از شرکت‌های نفتی اروپايی در خريد نفت از ايران تجديدنظر نکنند، همچون فرانسه و انگلستان صادرات نفت به اين کشورها هم به حالت تعليق در خواهد آمد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016