جمعه 19 اسفند 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

خبرهای حقوق بشری روز جمعه: مهندس محمد توسلی و مهندس محمد فرید طاهری به مرخصی آمدند

خبرهای این صفحه مرتبا به روز می شوند


مهندس محمد توسلی و مهندس محمد فرید طاهری به مرخصی آمدند، میزان خبر

میزان: پیرو خبر قبلی اطلاعات تکمیلی حاکی از این است که مهندس محمد توسلی و مهندس محمدفرید طاهری پنج شنبه شب به مرخصی آمدند.مرخصی ۳۶ ساعته این دو عضو نهضت آزادی ایران به خاطر شرکت در مراسم عروسی لیلا توسلی بوده است.

میزان: پیرو خبر قبلی اطلاعات تکمیلی حاکی از این است که مهندس محمد توسلی و مهندس محمدفرید طاهری پنج شنبه شب به مرخصی آمدند.
مرخصی ۳۶ ساعته این دو عضو نهضت آزادی ایران به خاطر شرکت در مراسم عروسی لیلا توسلی بوده است.

لیلا توسلی فرزند مهندس محمد توسلی به خاطر شهادت درباره کشته شدن یکی از معترضین روز عاشورا توسط خودروی نیروی انتظامی به دو سال زندان محکوم شده بود که دوره محکومیت او اخیرا پایان یافت.

فرزند دیگر مهندس توسلی، دکتر سارا توسلی و همسرش مهندس محمدفرید طاهری نیز به خاطر حضور در راهپیمایی روز عاشورا به شش سال حبس تعلیقی و سه سال حبس قطعی محکوم شدند. مهندس طاهری هم اکنون مشغول سپری کردن دوران حبس خود در زندان اوین است.

همچنین مهندس محمد توسلی که ۱۲ آبان ماه سال ۱۳۹۰به خاطر امضای نامهٔ ۱۴۳ فعال سیاسی و اجتماعی بازداشت شده است و چهار ماه گذشته را در سلول‌های بند ۲۰۹ زندان اوین، به سر برده است.
بنابر اعلام مسئولان زندان اوین این دو عضو نهضت آزادی ایران می‌باید صبح روز شنبه خود را به دفتر زندان معرفی نمایند.


شکنجه جسمی احسان هوشمند در انفرادی، خانه حقوق بشر ایران

احسان هوشمند روزنامه‌نگار و پژوهشگر مسائل قومی مورد شکنجه‌های جسمی و فیزیکی در بند ۲۰۹ زندان اوین قرار گرفته است.

احسان هوشمند از ۱۸ دی ۱۳۹۰ با برخورد ماموران اطلاعات بازداشت شده واکنون حدود دو ماه است که در سلول‌های انفرادی زندان اوین انفرادی نگهداری میشود.

یک منبع مطلع و نزدیک به هوشند به «خانه حقوق بشر ایران» گفت: «وی مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفته به نحوی که به شنوائی وی آسیب رسیده و اکنون صداهای شدید در گوشش احساس می‌کند. همچنین پاهای هوشمند به دلیل شرایط وی در انفرادی دچار درد شدیدی شده و حداقل ده کیلو وزن کم کرده است.»

وی ادامه داد: «با تمام این تفاسیر هیچ نوع رسیدگی پزشکی به شرایط این زندانی صورت نمی‌گیرد. ظاهراً تمام این حساسیت‌ها به دلیل تلاش او برای آشتی کرد با ایران و از جمله تهیه ویژه نامه اقلیم کردستان عراق است.»
احسان هوشمند بعد از حدود یک ماه قطع ملاقات روز گذشته تماس کوتاهی با منزل داشته است.

احسان هوشمند۴۳ ساله، زاده شهر بیجار در کردستان؛ کارشناس ارشد رشته جامعه شناسی، روزنامه نگار و پژوهشگر مطالعات قومی است. این فعال ملی – مذهبی علاوه بر فعالیت های روزنامه نگاری، انجام پژوهش های فراوانی را در زمینه تحلیل و بررسی مسائل اجتماعی و به ویژه مسائل اقوام، هویت ملی، توسعه ایران و آسیب های اجتماعی در کارنامه خود به ثبت رسانده است.

هوشمند پیش‌تر همراه همسرش در تاریخ ۲۹ دی ماه ۱۳۸۸ بازداشت و یک هفته بعد در تاریخ ۸ بهمن ماه آزاد شده بود.

جلسه رسیدگی به اتهامات کوروش زعیم برگزار شد، هرانا


خبرگزاری هرانا – دادگاه رسیدگی به اتهامات عضو شورای مرکزی جبهه ملی ایران در شعبه ۱۲ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، در این پرونده که حاصل تجمیع پرونده‌های حاصل از ۳ بازداشت این فعال ملی در سالهای ۸۵، ۸۸ و ۸۹ می‌باشد، وی متهم است به تبلیغ علیه نظام از طریق بیانیه‌ها، مقالات و مصاحبه‌های گوناگون و نیز اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور و عضویت در جبهه ملی ایران

دادگاه این فعال سیاسی هفدهم اسفند ماه در شعبه ۱۲ دادگاه انقلاب تهران به رسایت قاضی قمی برگزار شد.

در جلسه محاکمه پس از قرائت کیفرخواست توسط نماینده دادستان، کوروش زعیم به همراه وکیلش سید محمدعلی دادخواه به دفاع پرداخته و نهایتا جهت اخذ دفاع آخر دادخواه خواهان فرصت یک هفته‌ای جهت تقدیم لایحه گردید که مورد موافقت قاضی شعبه ۱۲ قرار گرفت. رای پس از اخذ لایحه صادر خواهد شد.


هرانا؛ علی شکرچی از زندان اوین آزاد شد، هرانا

خبرگزاری هرانا - علی شکرچی، از شهروندان بازداشت شده در روز ۲۵ بهمن سال جاری، با تودیع وثیقه از زندان اوین آزاد شده است.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، علی شکرچی که از ۲۵ بهمن ماه در سلول‌های انفردی بند ۲۰۹ زندان اوین محبوس بود، به قید وثیقه آزاد شد.

آقای شکرچی در طی مدت بازداشت به مدت ۱۰ روز نیز دست به اعتصاب غذا زده بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اقدام جهانی برای توقف حکم اعدام پنج شهروند خوزستانی، خانه حقوق بشر ایران

در پی اعلام صدور حکم اعدام برای چند تن از شهروندان عرب خوزستانی، توسط دادگاه انقلاب اهواز، عفو بین‌الملل، از سازمان های مدافع حقوق بشر، خواستار تلاش جهانی برای جلوگیری از اعدام پنج شهروند عرب ایرانی شده است.

به گزارش تارنمای سازمان عفو بین الملل، در بیانیه این سازمان مدافع حقوق بشر آمده است که حکم اعدام پنج تن از ایرانیان اقلیت عرب، از جمله سه برادر، یکی از خویشان آنان و یک مرد دیگر، به تایید دیوان عالی در ایران رسیده است.

جرس به نقل از این سازمان گزارش داده است که ممکن است هدف از صدور این احکام تلاش برای ارعاب و جلوگیری از تظاهرات اهالی عرب اهواز در روز ۱۵ آوریل به مناسبت سالگرد تظاهراتی باشد که در سال ۲۰۰۵ (۱۳۸۴) در خوزستان برگزار شد.

این سازمان غیر دولتی گفته است که این پنج نفر عبارتند از سه برادر به اسامی عبدالرحمان حیدری، طاها حیدری و جمشید حیدری، خویشاوند آنان به نام منصور حیدری و فرد دیگری به نام امیر معاوی که همگی سال گذشته در جریان ناآرامی هایی در استان خوزستان در شهر اهواز بازداشت شدند.

براساس این اطلاعیه، که تحت عنوان “اقدام فوری: پنج مرد عرب با خطر قریب الوقوع اعدام مواجه هستند”، منتشر شده، خانواده های افراد مذکور از زمان بازداشت تا کنون از محل حبس آنان بی خبر بودند اما حوالی روز ۵ مارس (۱۵ اسفند) سال جاری، ماموران اداره اطلاعات به اطلاع آنها رساندند که دیوان عالی جمهوری اسلامی حکم اعدام این پنج نفر را تایید کرده است.

این بیانیه همچنین خاطرنشان می کند ماموران وزارت اطلاعات همچنین به خانواده متهمان گفتند که حکم اعدام “طی چند روز آینده” در ملاء عام به اجرا گذاشته خواهد شد.

در این اطلاعیه سازمان عفو بین الملل از طرفداران حقوق بشر در سراسر جهان خواسته است تا با ارسال نامه و ایمیل به دفتر رهبر جمهوری اسلامی، رئیس قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ایران، خواستار توقف مجازات اعدام این پنج نفر و همچنین تمام کسانی شوند که با خطر اعدام در جمهوری اسلامی مواجه می باشند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016