سه شنبه 1 فروردین 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پيام نوروزی رهبر جمهوری اسلامی: شعار امسال؛ توليد ملی، حمايت از کار و سرمايه ايرانی، ايسنا


حضرت آيت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پيامی به مناسبت حلول سال ۹۱، مجاهدت اقتصادی و حضور جهادگونه ملت ايران در عرصه‌های اقتصادی را يک ضرورت دانستند و خاطرنشان کردند: بخش مهمی از جهاد اقتصادی مسئله‏‌ی توليد ملی است که اگر ملت با همت، عزم و آگاهی و با همراهی برنامه‌ريزی درست مسئولان بتواند مشکل توليد داخلی را حل کند بدون ترديد بر چالش‌هايی که دشمن ايجاد می‌کند غلبه خواهد کرد.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، ايشان با دعوت از همه دست اندرکاران اقتصادی و آحاد ملت برای حرکت به سوی رونق توليد داخلی در سال جديد توليدملی، حمايت از کار و سرمايه ايرانی را به عنوان شعار سال ۹۱ معرفی کردند.

متن کامل پيام به شرح زير است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بسم ‏اللَّه ‏الرّحمن ‏الرّحيم‏

يا مقلّب القلوب و الأبصار يا مدبّر اللّيل و النّهار يا محوّل الحول و الأحوال حوّل حالنا الی احسن الحال.

اللّهمّ کن لولیّک الحجّة بن الحسن صلواتک عليه و علی ءابائه فی هذه السّاعة و فی کلّ ساعة ولیّا و حافظا و قائدا و ناصرا و دليلا و عينا حتّی تسکنه ارضک طوعا و تمتّعه فيها طويلا.

اللّهمّ اعطه فی نفسه و ذریّته و شيعته و رعیّته و خاصّته و عامّته و عدوّه و جميع اهل الدّنيا ما تقرّ به عينه و تسرّ به نفسه.

تبريک عرض می‌کنم عيد نوروز و فرا رسيدن سال نو را به همه‏‌ی هم ‏ميهنان عزيز در سراسر کشور، و به همه‌ی ايرانيانی که در هر نقطه‌ای از دنيا سکونت دارند، و به همه‌ی ملت‌هائی که عيد نوروز را گرامی می‌دارند؛ بالخصوص تبريک عرض می‌کنم به خانواده‏‌های عزيز شهيدان، به جانبازان، به خانواده‏‌هايشان، به همه‌ی ايثارگران، به همه‏‌ی فعالان عرصه‏‌های مختلف. آرزو می‌کنم و دعا می‌کنم که خداوند متعال برای ملت ايران بهروزی، شادی، نشاط و دلِ خوش در اين سال جديد مقدر بفرمايد و بدخواهان اين ملت را در اهداف‌شان، در تلاش‌هاشان ان‏‌شاءاللَّه ناکام کند.

سالی که گذشت - سال ۹۰ - يکی از سال‌های پرحادثه در سطح جهان و در منطقه و در کشور ما بود. آنچه که در مجموع انسان مشاهده می‌کند، اين است که اين حوادث بر روی هم به سود ملت ايران و در راه کمک به هدف‌های آن، تمام شده است. آن کسانی که اهداف بدخواهانه‌ای درباره‌ی ملت ايران و ايران و ايرانی در سر می‌پرورانند، در کشورهای غربی دچار مشکلات گوناگون هستند. در سطح منطقه، ملت‌هائی که جمهوری اسلامی از آنها همواره حمايت کرده است، به هدف‌های بزرگی دست پيدا کرده‏‌اند؛ ديکتاتورهائی به زير کشيده شدند؛ قانون‌های اساسیِ مبتنی بر اسلام در کشورهائی تصويب شد؛ دشمن درجه‏‌ی يک امت اسلامی و ملت ايران - يعنی رژيم صهيونيستی - در محاصره قرار گرفت. در داخل کشور، به معنای حقيقی کلمه، سال ۹۰، سال بروز اقتدار ملت ايران بود. در جنبه‌ی سياسی، ملت ايران در اين سال، چه در راهپيمائی بيست و دوی بهمن، چه در انتخابات دوازدهم اسفند، آن‌چنان حضوری از خود نشان داد و آن‌چنان شاخصی را برای اقتدار ملی در تاريخ منطقه ثبت کرد که نظير آن را در گذشته کمتر داشتيم.

با وجود اين ‏همه دشمنی، اين‏ همه تبليغات، اين‏ همه تهاجم‌های خصمانه و بدخواهانه، ملت ايران در طول اين سال، با همه‌ی وجود توانست حضور خود را در صحنه، نشاط خود را، آمادگی خود را در عرصه‌های گوناگون علمی و اجتماعی و سياسی و اقتصادی نشان بدهد و اثبات کند. بحمداللَّه سالی بود که با همه‌ی سختی‌ها، دارای دستاوردهای بزرگی بود. هم‌چنان که قبلاً عرض شده است، شرائط، شرائط بدر و خيبر بود؛ يعنی شرائط قبول چالش‌ها و دشواری‌ها و غلبه‏‌ی بر آنها.

همان طوری که اولِ سال گذشته اعلام شد، سال ۹۰، سال جهاداقتصادی بود. اگرچه هوشمندان و آگاهان می‌دانستند که اين نام و اين جهت‌گيری و شعار برای سال ۹۰ يک امر لازم است، اما بعد تلاش‌های دشمنان در اين سال هم همين را اثبات کرد و نشان داد. دشمنان ما از اوائل سال، حرکت خصمانه‏‌ی خودشان را در عرصه‌ی اقتصادی نسبت به ملت ايران آغاز کردند؛ اما ملت ايران، مسئولين، آحاد مردم، دستگاه‏‌های مختلف، با تدبيرهای هوشمندانه‌ای توانستند با اين تحريم‌ها مقابله کنند و مواجهه‏‌ی آنها تا حدود زيادی توانست اثر اين تحريم‌ها را خنثی کند و حربه‏‌ی دشمن را کُند کند. سال ۹۰، سال فعاليت‌های بزرگ علمی بود؛ که من ان‏‌شاءاللَّه در فرصت سخنرانی، برخی از پيشرفت‌های علمی و اقتصادی و تلاش‌های گوناگون را برای ملت عزيزمان شرح خواهم داد. سال ۹۰ سالی بود پر چالش، و سالی بود پر نشاط، و سالی بود که ملت ايران به فضل الهی توانست بر چالش‌های موجود غلبه کند.

ما امسال سال ديگری را در پيش داريم که به اميد خدا و با توکل بر پروردگار، باز ملت ايران با فعاليت خود، با تلاش خود، با هوشمندی خود در اين سال خواهد توانست پيشرفت‌های زيادی را برای خود به ارمغان بياورد. به تشخيص من، بر طبق گزارش‌ها و مشاوره‌ی با افراد مطلع و آگاه، به اين نتيجه می‌رسيم که عرصه‏‌ی چالش مهم در همين سال جاری - که اين سال، امروز و از اين ساعت شروع می‌شود - عرصه ‏ی اقتصادی است. جهاد اقتصادی چيزی نيست که تمام‏ شدنی باشد. مجاهدت اقتصادی، حضور جهادگونه در عرصه‏های اقتصادی، برای ملت ايران يک ضرورت است.

من امسال تقسيم می‌کنم مسائل مربوط به جهاد اقتصادی را. يک بخش مهم از مسائل اقتصادی برمی‌گردد به مسئله‏‌ی توليد داخلی. اگر به توفيق الهی و با اراده و عزم راسخِ ملت و با تلاش مسئولان، ما بتوانيم مسئله‌ی توليد داخلی را، آن‌چنان که شايسته‏‌ی آن است، رونق ببخشيم و پيش ببريم، بدون ترديد بخش عمده‏‌ای از تلاش‌های دشمن ناکام خواهد ماند. پس بخش مهمی از جهاد اقتصادی، مسئله‌ی توليد ملی است. اگر ملت ايران با همت خود، با عزم خود، با آگاهی و هوشمندی خود، با همراهی و کمک مسئولان، با برنامه‏‌ريزیِ درست بتواند مشکل توليد داخلی را حل کند و در اين ميدان پيش برود، بدون ترديد بر چالش‌هائی که دشمن آن را فراهم کرده است، غلبه‏‌ی کامل و جدی پيدا خواهد کرد. بنابراين مسئله‌ی توليد ملی، مسئله‏‌ی مهمی است.

اگر ما توانستيم توليد داخلی را رونق ببخشيم، مسئله‌ی تورم حل خواهد شد؛ مسئله‏‌ی اشتغال حل خواهد شد؛ اقتصاد داخلی به معنای حقيقی کلمه استحکام پيدا خواهد کرد. اينجاست که دشمن با مشاهده‌ی اين وضعيت، مأيوس و نااميد خواهد شد. وقتی دشمن مأيوس شد، تلاش دشمن، توطئه‌ی دشمن، کيد دشمن هم تمام خواهد شد.

بنابراين همه‏‌ی مسئولين کشور، همه‌ی دست‏‌اندرکاران عرصه‏‌ی اقتصادی و همه‏‌ی مردم عزيزمان را دعوت می‌کنم به اين که امسال را سال رونق توليد داخلی قرار بدهند. بنابراين شعار امسال، «توليد ملی، حمايت از کار و سرمايه‏ ی ايرانی» است. ما بايد بتوانيم از کارِ کارگر ايرانی حمايت کنيم؛ از سرمايه‏‌ی سرمايه‌دار ايرانی حمايت کنيم؛ و اين فقط با تقويت توليد ملی امکان‏‌پذير خواهد شد. سهم دولت در اين کار، پشتيبانی از توليدات داخلیِ صنعتی و کشاورزی است. سهم سرمايه‌داران و کارگران، تقويت چرخه‏‌ی توليد و اتقان در کار توليد است. و سهم مردم - که به نظر من از همه‌ی اينها مهم‌تر است - مصرف توليدات داخلی است. ما بايد عادت کنيم، برای خودمان فرهنگ کنيم، برای خودمان يک فريضه بدانيم که هر کالائی که مشابه داخلی آن وجود دارد و توليد داخلی متوجه به آن است، آن کالا را از توليد داخلی مصرف کنيم و از مصرف توليدات خارجی بجد پرهيز کنيم؛ در همه‌ی زمينه‌ها: زمينه‌های مصارف روزمرّه و زمينه‌های عمده‌تر و مهم‌تر. بنابراين ما اميدوار هستيم که با اين گرايش، با اين جهت‌گيری و رويکرد، ملت ايران در سال ۹۱ هم بتواند بر توطئه‏‌ی دشمنان، بر کيد و مکر بدخواهان در زمينه‌ی اقتصادی فائق بيايد.

از خداوند متعال درخواست می‌کنيم که ملت ايران را در اين صحنه و در همه‏‌ی صحنه‏‌ها موفق و مؤيد بدارد. روح امام بزرگوار را شاد و از ما راضی کند. ارواح طيبه‏ی شهيدان عزيز ما را با اوليائشان محشور فرمايد.

والسّلام عليکم و رحمةاللَّه و برکاته‏


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016