شنبه 5 فروردین 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کاهش عرضه نفت ایران سبب جهش ناگهانی قیمتهای جهانی نفت شد، بی بی سی

با آن که آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرده است که تحریم‌های نفتی ایران، بازار جهانی نفت را مختل نمی‌کند، انتشار خبر کاهش صادرات نفت این کشور در ماه مارس، افزایش قیمت‌های جهانی را در معاملات روز جمعه، ۲۳ مارس، به دنبال داشت.

آژانس بین‌المللی انرژی روز جمعه، ۲۳ مارس (چهارم فروردین) اعلام کرد که بازار جهانی با کمبود نفت روبه‌رو نیست و عربستان سعودی و دیگر تولیدکنندگان نفت در خلیج فارس، می‌توانند با استفاده از ظرفیت‌های مازاد خود، هر گونه کمبود احتمالی در این بازار را جبران کنند.


خبرگزاری رویترز نیز گزارش داده است که با انصراف خریداران نفت ایران، میزان صادرات نفت این کشور در ماه مارس به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

داده‌های منابع ثانویه نشان می‌دهد که صادرات روزانه نفت ایران در ماه گذشته حدود ۳۰۰ هزار بشکه کاهش یافته و به یک میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه رسیده است.

انتشار خبر کاهش صادرات نفت خام ایران در روز جمعه، ۲۳ مارس، جهش ناگهانی قیمت‌های نفت را به دنبال داشت و بهای هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال تا ۱۲۷ دلار افزایش یافت.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در سه ماه نخست سال ۲۰۱۲ میلادی، قیمت نفت خام برنت دریای شمال نزدیک به ۱۵ درصد افزایش یافته است.

با این حال، تحلیلگران گفته‌اند که افزایش قیمت‌های نفت به تدریج و با تداوم تدریجی کاهش صادرات نفت ایران، تعدیل خواهد شد.

به دنبال تصویب تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا و دولت آمریکا علیه ایران، گفته شد که حذف احتمالی نفت ایران از بازار جهانی، می‌تواند زمینه‌ساز افزایش شدید قیمت‌های جهانی نفت شود.

تحریم‌های مصوب آمریکا علیه ایران از روز ۲۸ ژوئن (هشتم تیر) و تحریم های اتحادیه اروپا از ابتدای ماه ژوئیه (یازده تیر) امسال اجرایی می‌شوند و با نزدیک شدن این موعد، تعداد کشورهایی که اعلام کرده‌اند به تبعیت از این تحریم‌ها واردات نفت ایران را متوقف می‌کنند، در حال افزایش است.

پیروان تحریم‌ها

چین، هند، ژاپن و کره جنوبی، خریداران اصلی نفت خام ایران در آسیا هستند و بر اساس گزارش‌ها، هر چهار کشور میزان واردات نفت خود از ایران را کم کرده‌اند.

گفته شده است که ژاپن بین ۱۵ تا ۲۲ درصد از واردات نفت از ایران را در شش ماه دوم سال ۲۰۱۱ میلادی کاهش داده و کره جنوبی میزان واردات نفت از این کشور را در ماه‌های ژانویه و فوریه، تا ۱۵ درصد کم کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


یک پالایشگاه نفت تایوانی اعلام کرده است که از ماه ژوئیه خرید نفت ایران را متوقف می‌کند و سریلانکا نیز که نزدیک به ۹۰ درصد نفت خام مورد نیاز خود را از ایران وارد می‌کند، در جستجوی یافتن جایگزین برای نفت خام ایران در تنها پالایشگاه خود، قرارداد جدیدی را برای خرید نفت از عمان امضا کرده است.

همچنین روز جمعه، ۲۳ مارس (چهارم فروردین)، کرواسی اعلام کرد که به جمع تحریم‌کنندگان نفت ایران پیوسته است. مقامات این کشور اعلام کرده‌اند که در همراهی با اتحادیه اروپا از خرید نفت خام و محصولات پتروشیمی از ایران خودداری خواهند کرد.

شرکت دولتی پتروناس مالزی نیز اعلام کرده است که از ماه آوریل، واردات نفت از ایران را متوقف می‌کند. گزارش شده است که پتروناس روزانه حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار بشکه نفت خام از ایران وارد می‌کند، ولی دیگر قرارداد نفتی جدیدی با این کشور نهایی نخواهد کرد.

آقریقای جنوبی نیز گفته است که واردات نفت از ایران را "تقریبا به طور کامل" قطع کرده است.

در عین حال، ماریا ون د هوون، مدیر اجرایی آژانس بین المللی انرژی به خبرگزاری رویترز گفته است که هند همچنان در حال رایزنی برای معاف شدن از تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران است.

دولت آمریکا روز سه‌شنبه ۲۰ مارس (اول فروردین)، اعلام کرد که چون کشورهای بلژیک، جمهوری چک، فرانسه، آلمان، یونان، ایتالیا، ژاپن، هلند، لهستان، اسپانیا و بریتانیا، خرید نفت از ایران را به میزان قابل توجهی کاهش داده‌اند، موسسه‌های مالی مستقر در آنها (برای یک دوره شش ماهه) مشمول تحریم‌های مصوب کنگره آمریکا نخواهند شد.

هند به عنوان یکی از مهم‌ترین خریداران نفت ایران، از این تحریم‌ها استثنا نشده است، ولی براساس گزارش‌ها، میزان واردات نفت از ایران را در ماه فوریه حدود ۷ درصد کاهش داده است که می‌تواند نشانه‌ای از تلاش این کشور برای نشان دادن تبعیتش از تحریم‌های آمریکا و معاف شدن از محدودیت‌های این کشور باشد.

مقامات دولتی هند تاکنون رسما رایزنی با آمریکا درباره تحریم های نفتی ایران را تایید نکرده و گفته‌اند که هیچ دلیلی برای کاهش واردات نفت هند از ایران وجود ندارد.

وزیر نفت هند روز جمعه، ۲۳ مارس، اعلام کرد که این کشور واردات نفت از ایران را ادامه خواهد داد. او از آمریکا و اتحادیه اروپا خواست تا نیازهای نفتی هند را در نظر داشته باشند.

با این حال، گزارش شده است که پالایشگاه‌های هند ترغیب شده‌اند تا دست‌کم ۱۵ درصد از واردات نفت ایران را کم کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016