سه شنبه 8 فروردین 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سوریه طرح صلح سازمان ملل متحد را پذیرفت، اپوزيسيون سوريه: اعتمادی به وعده های بشار اسد نداریم

صدای آمریکا ـ کوفی عنان، فرستاده ویژه بین المللی روز سه شنبه ۸ فروردین (۲۷ مارس) گفت سوریه پیشنهاد صلح سازمان ملل متحد برای برقراری آتش بس را پذیرفته است اما تلاشها باید برای اجرای آتش بس متمرکز شوند.

آقای عنان در سفر دو روزه خود به پکن به ون جیابو، نخست وزیر چین گفت در ماموریت خود برای پایان دادن به درگیریها در سوریه با مسئولیت دشوار و طولانی روبرو بوده است، اما همکاری جهانی با چین و دیگر کشورهای جهان تنها راهکار موجود بود.

او گفت: «من یک طرح ۶ ماده ای دارم که مورد تایید شورای امنیت قرار گرفته است. این طرح به مسائل مربوط به گفتگوهای سیاسی، عقب نشینی سلاحهای سنگین و نیروهای نظامی از مراکز پرجمعیت، اجازه ارسال کمکهای بشردوستانه و آزادی زندانیان،آزادی رفت و آمد و تسهیل ورود و خروج خبرنگاران به این کشور می پردازد. بنابراین باید ببینیم که شیوه پیشبرد امور و اجرای این توافق نامه که آن ها مفاد آن را پذیرفته اند، چه خواهد بود.»

عنان از پکن خواسته است تا توصیه ها و حمایت خود را به وی ارائه کند.

آقای عنان پیش از سفر به چین، با دولتمردان روسیه دیدار کرده و از مسکو خواسته بود تا از ماموریت وی برای پایان دادن به درگیریهای سوریه حمایت کند.

چین و روسیه دو قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد تحت حمایت کشورهای غربی در محکومیت اسد برای کشتار مردم را وتو کردند، اما طی هفته جاری بیانیه شورای امنیت در مورد ماموریت آقای عنان را مورد تایید قرار دادند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اپوزيسيون سوريه اعتمادی به وعده های بشار اسد ندارد

اپوزيسيون سوريه می گويد اعتمادی به وعده های دولت سوريه در پاسخ به پيشنهاد صلح شش ماده ای کوفی عنان، فرستاده سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب ندارد. برنامه صلح کوفی عنان، خواهان برقراری آتش بس، انجام مذاکرات سياسی ميان دولت و اپوزيسيون سوريه و بازکردن درهای کشور به روی نهادهای امدادی است.

دولت سوريه روز دوشنبه پاسخ خود را به برنامه صلح پيشنهادی کوفی عنان رسماً اعلام کرد. اما هيچ توضيح بيشتری در اين زمينه هنوز منتشر نشده است.

عمار قرابی، يکی از اعضای اپوزيسيون سوريه از شهر استانبول در ترکيه گفت، در ميان اپوزيسيون اميدی به حرفها و وعده های بشار اسد وجود ندارد. قرابی روز دوشنبه گفت، در واقع همين مسئله که دولت سوريه به پيشنهاد کوفی عنان پاسخ گفته، به ضرورت برگزاری کنفرانس دوستان سوريه قوت بيشتری می بخشد. وی در ادامه افزود، اين کنفرانس برای انقلاب، مردم، آينده و سرنوشت سوريه اهميت حياتی دارد.

وزرای امور خارجه کشورهای عمدتاً عربی و چندين کشور غربی قرار است برای يافتن راههای چگونگی اعمال فشار بيشتر بر رژيم بشار اسد در ترکيه تشکيل جلسه دهند.

در عين حال، حدود ۲۰۰ نفر از اعضای اپوزيسيون سوريه روز دوشنبه در استانبول با يکديگر ديدن کردند تا پيش از برگزاری کنفرانس دوستان سوريه صف واحدی تشکيل دهند.

عماد قليون، پسر عموی برهان قليون، رييس شورای ملی سوريه ابراز اميدواری کرد، در کنفرانس آتی در زمينه چندين مسئله اساسی توافق حاصل شود. از جمله اينکه اپوزيسيون به يک صدای واحد تبديل شود.

ترکيه و نروژ به علت وخامت روزافزون اوضاع امنيتی سوريه روز دوشنبه سفارتخانه های خود را در دمشق تعطيل کردند. اين حرکت دو روز پس از آن صورت گرفت که وزير امور خارجه ترکيه اعلام کرد، آنکارا به اين نتيجه رسيده که مناسبات ديپلماتيک خود را با دمشق قطع کند. عماد قليون روز دوشنبه ضمن استقبال از اين تصميم گفت، اميدوار است ترکيه با عمل کردن به وعده هايش راه را برای گشايش دريچه های کمکهای انسانی به روی مردم سوريه باز کند.

ترکيه با ۹۱۱ کيلومتر مرز مشترک با سوريه می گويد، در مقابل درخواست کمک کسانی که از جنگ و خونريزی به اين کشور پناه می برند، نمی تواند بی تفاوت باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016