چهارشنبه 9 فروردین 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هند نفت ایران را با روپیه می‌خرد

راديو زمانه ـ هند تنها تا ماه ميلادی ژوئيه و زمانی که تحريم‌های اروپا عليه ايران به مرحله اجرا گذاشته می‌شود در قبال نفت ايران ارز خارجی پرداخت می‌کند و پس از آن نفت ايران را با روپيه می‌خرد.

نشريه اقتصادی بلومبرگ به نقل از دو منبع آگاه گزارش داده‌است که هند برای اجتناب از تحريم‌های بين‌المللی در رابطه با معامله با ايران تصميم دارد صورت‌حساب‌های نفتی خود را با پول داخلی خود، روپيه پرداخت کند.

برپايه اين گزارش، هند تمايل داشت که از ماه آينده هزينه ۴۵ درصد از نفت خريداری‌شده از ايران را به روپيه بپردازد، اما در نهايت دو کشور به توافق رسيدند که اين مبالغ فعلأ با ارزهای ديگر مانند يورو پرداخت شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بلومبرگ به‌نقل از منابع تأکيد کرده ‌است که هند و ايران نمی‌خواستند اين مسأله عمومی شود و از اين رو اطلاعات ارائه شده، محرمانه است.

هند که دومين خريدار نفت ايران به‌شمار می‌رود، تمايل دارد که با وجود افزايش تحريم‌های اقتصادی ايران به‌خاطر مسائل هسته‌ای اين کشور، به تجارت خود با ايران ادامه دهد.

اين کشور جنوب غربی آسيا که ۸۰ درصد نفت مورد نياز خود را از ايران وارد می‌کند از دسامبر ۲۰۱۰، زمانی که ريزرو بانک هند مقرر کرد که تجارت‌ها به يورو و دلار انجام خواهد شد، در پرداخت پول به ايران مشکلات بسياری پيدا کرد.

اکنون فشار روزافزون ايالات متحده می‌تواند مديران نفتی هند را به اين نتيجه برساند که زودتر از موعد مقرر و اجرای تحريم‌های اتحاديه اروپا، نفت ايران را در قبال روپيه خريداری کنند.

ترجيح پول خارجی

در بخش ديگر اين گزارش به‌نقل از منابع آگاه آمده‌است، ميزان پولی که هند به ايران پرداخت می‌کند دست‌کم چهار ميليارد دلار در سال است که اين پول به بانک ايالتی يوکو در هندوستان به امانت سپرده خواهد شد، بانکی که به احتمال زياد از مجازات‌های جهانی در امان خواهد ماند. گرچه دو کشور ترجيح می‌دهند صورت‌حساب‌ها با ارز خارجی پرداخت شود چرا که تجارت خارجی با روپيه آسان نيست.

معاملات ميان ايران و هند اکنون با واسطه بانک هالکب ترکيه انجام می‌شود که اين بانک نيز به هند اعلام کرده‌است از زمانی تحريم‌های اتحاديه اروپا به مرحله اجرا گذاشته شود، ديگر نمی‌تواند نقش واسطه را بازی کند.

دولت آمريکا از چين، هند و ۱۰ کشور ديگر می‌خواهد که واردات نفت مورد نياز خود را از ايران قطع کنند و تاکيد می‌کند که در جريان اعمال تحريم‌های جديد، هيچ استثنايی قائل نخواهد بود.

در حالی که هند هنوز به پالايشگاه‌های اين کشور اعلام نکرده‌است خريد نفت خام از ايران را متوقف کنند، دولت اين کشور به‌خاطر فشارهای آمريکا در جست‌وجوی منابع جايگزينی برای نفت ايران است که از اين طريق به‌تدريج وابستگی خود به نفت خليج فارس را کاهش دهد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016