یکشنبه 13 فروردین 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تشکيل کميته مشترک برای ايجاد سپر موشکی در خليج فارس

به گزارش راديو فردا، آمريکا و شش کشور عضو شورای همکاری خليج فارس بررسی‌های کار‌شناسی برای برپايی سپر دفاع موشکی مشترک را آغاز کردند. در همين زمينه کميته مشترکی با حضور ديپلمات‌ها و کار‌شناسان امنيتی برای بررسی اين موضوع تشکيل شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين موضوع را هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، و سعود الفيصل، وزير امور خارجه عربستان، روز شنبه،۱۲ فروردين در کنفرانس خبری مشترک خود در رياض اعلام کردند.

اين کنفرانس خبری پس از نشست مشترک کلينتون با وزرای شش کشور عضو شورای همکاری خليج فارس برگزار شد. عربستان سعودی، قطر، بحرين، عمان، کويت و امارات متحده عربی، اين شش کشور را تشکيل می‌دهند.

هيلاری کلينتون در اين کنفرانس خبری که در افتتاحيه همايش همکاری‌های استراتژيک آمريکا و کشورهای عربی حوزه خليج فارس برگزار شده بود گفت: «اين همايش فرصتی برای گسترده‌تر کردن همکاری‌های چند جانبه ميان ما فراهم می‌کند؛ همکاری در زمينه‌های مبارزه با تروريسم، مسائل هسته‌ای، دزدان دريايی و مسائل اقتصادی.»

او ادامه داد: «همچنين ارتش‌های آمريکا و کشورهای شورای همکاری بايد طرح‌های واحدی برای افزايش قدرت‌های دفاعی و همکاری در زمينه امنيت دريايی و برپايی سپر دفاع موشکی در منطقه وضع کنند.»

کلينتون در اين زمينه افزود: «به ايران اشاره می‌کنم که به تهديد کشورهای همسايه خود ادامه می‌دهد، امنيت منطقه‌ای را با خطر مواجه می‌کند، از نظام بشار اسد در کشتار‌هايش حمايت می‌کند، آزادی رفت و آمدهای دريای را با چالش مواجه می‌کند و در مسائل يمن دخالت می‌کند.»

از سوی ديگر سعود الفيصل در پاسخ به سئوالی در خصوص سپر دفاع موشکی مشترک گفت: «اين موضوع را مورد بحث قرار داديم. کميته‌ای از ديپلمات‌ها و کار‌شناسان امنيتی برای بحث و بررسی بيشتر موضوع تشکيل شد.»

سال گذشته کاخ سفيد آمريکا از فروش ۸۴ فروند جنگنده‌ اف ۱۵ به مبلغ ۳۰ ميلياد دلار به عربستان سعودی به منظور تقويت بنيه نظامی اين کشور در خاورميانه خبر داده بود. اندکی پس از آن آمريکا از فروش سامانه دفاع موشکی تاد به قيمت ۳ ميليارد و ۴۸۰ ميليون دلار به امارات عربی متحد خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، يک مسئول بلندپايه آمريکايی که همراه هيلاری کلينتون در رياض حضور دارد، به خبرنگاران گفته است: «ما برای برپايی سپر دفاع موشکی منطقه‌ای تلاش می‌کنيم.»

او که خواسته نامش فاش نشود افزوده است: «هيچ کشوری نمی‌تواند به تنهايی از خود دفاع کند. از اين رو بايد سپر دفاع موشکی مشترک ايجاد کرد و اين در اولويت همکاری‌های ما با کشورهای شورای همکاری خليج فارس قرار دارد.»

پيش از آن ويکتوريا نولند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا گفته بود: «قراردادهايی در زمينه همکاری‌های موشکی با شماری از کشورهای خليج فارس داريم که می‌توان با منطقه‌ای کردن، آن‌ را موثر‌تر کرد.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016