پنجشنبه 17 فروردین 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تصویر استالین بر روی دفترچه های مدرسه در روسیه

يورونيوز ـ نشر و توزیع گسترده دفترچه‌هایی با جلد منقش به تصویر ژوزف استالین، باعث درگرفتن بحث‌های گسترده‌ ای در روسیه شده است. سازمان‌های مدافع حقوق بشر معتقدند که انتشار تصاویر مردی که در طول دوره حکومتش موجب مرگ میلیون‌ها نفر شده، پسندیده نیست اما ناشرمبتکر این طرح معتقد است که تصاویر مجموعه‌ای ازمشاهیر روسیه را بر روی دفترچه ها منعکس کرده و نمی توانسته از استالین صرف نظر کند. یکی از مسئولان خانه کتاب مسکو در این باره می گوید: « می گوییم که این فرد وجود داشته و اینکه در دوره حکومتش در این کشورچه کارهای خوب و بدی انجام شده است. ما به هیچ وجه قصد قضاوت در این باره را نداشتیم. اگرچه هرد فردی ممکن است نظر خود را در این مورد داشته باشد.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بر روی جلد‌های این مجموعه دفترچه‌های تاریخی به جز عکس استالین، تصاویر دیگر مشاهیر روس چون ایوان مخوف، یوری گاگارین، مارشال ژوکوف، ولادیمیر ایلیچ لنین و بسیاری دیگر نیز دیده می‌شود.

گسترش استفاده از نماد‌ها و تصاویر مربوط به دوران ابرقدرتی شوروی سابق و به ویژه عکس‌های استالین در سال‌های اخیر را می ‌توان به دلیل عروج عظمت طلبی ملی گرایانه در روسیه دانست.

معاون مرکز یادبودهای موسکو با انتقاد از نشر این دفترچه ها می گوید: « اولین بار نیست که سعی می‌شود استالینیزم را به مراکز آموزشی برد. مکتبی که متاسفانه در کشور ما حفظ گردیده و موجب بر‌تر انگاشتن دولت نسبت به زندگی انسان‌ها شده است.»

ژوزف استالین از اواخر دهه بیست میلادی تا زمان مرگش در سال ۱۹۵۳ عملا رهبراتحاد جماهیر شوروی سابق بود. وی که عضو جناح راست حزب کمونیست شوروی بود، پس از مرگ لنین و با حذف مخالفان چپ گرای خود از جمله لئون تروتسکی، به صدر حزب کمونیست شوروی رسید. استالین رویای یک روسیه صنعتی و قدرتمند را تحقق بخشید. در جریان جنگ جهانی دوم، ارتش سرخ روسیه را رهبری کرد و بر ارتش آلمان نازی چیره گشت. بیش از هفتصد هزار نفر طی تصفیه‌های استالینی و به ویژه در جریان محاکمات مسکو جان باخته یا ناپدید شدند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016