شنبه 19 فروردین 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدی نژاد: همیشه پول نفت خرج می شد اما ما ۳۵ میلیارد دلار ذخیره کردیم

به گزارش مهر احمدی نژاد گفت: طی دو سال اخیر 35 میلیارد دلار در صندوق توسعه ملی از درآمد نفت ذخیره شده این در حالی است که همیشه پول نفت خرج شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمود احمدی نژاد بعد از ظهر شنبه در مراسم افتتاح واحدهای مسکونی مهر در مشهد اظهارکرد: از صندوق توسعه ملی سال در سال گذشته 10 درصد به بخش کشاورزی اختصاص داده شده که سال جاری این مقدار به 25 درصد افزایش می یابد.

وی بیان کرد: دولت سه هزارو 600 میلیارد تومان در بخش کشاورزی سرمایه گذاری می کند و اگر بانک کشاورزی هم همین مبلغ را بگذارد می تواند به کشاورزان تسهیلات با سود 6 تا 7 درصد بدهد.

دولت برای مهار آبهای کشور برنامه ریزی می کند

رئیس جمهور گفت: دولت برای مهار آبهای کشور برنامه ریزی کرده است و در سفر اخیر به تاجکستان تفاهم نامه ای میان تاجکستان و افغانستان و ایران امضا شد که طی آن برای انتقال آب از تاجیکستان از طریق افغانستان به ایران تفاهم هایی انجام شده است.

احمدی نژاد با اعلام اینکه دو طرح بزرگ انتقال آب از عمان و مازنداران به زودی عملیاتی می شود گفت: این انتقال آب قرار است به مناطق کویری صورت گیرد که شامل قم، اصفهان، خراسان جنوبی، سمنان و یزد می شود.

وی بیان کرد: خیلی از کشاورزان گمان می کنند که اگر از آب بیشتری استفاده کنند محصول بهتری را تولید می کنند ولی این در حالی است که کمترین آب می توان بهترین محصول را ایجاد کرد.

وی با اشاره به قابلیت کشور در زمینه تولید و صادر کردن زعفران و پسته اظهارکرد: در صورتی در این زمینه موفق می شویم که مدیریت خوبی در عرصه تولید این محصولات کشاورزی داشته باشیم.

350 هزار میلیارد تومان حجم نقدینگی اقتصاد ایران است

رئیس جمهور گفت: حدود 350 هزار میلیارد تومان حجم نقدینگی اقتصاد ایران است که از این مبلغ اگر چند درصدش به بخش کشاورزی اختصاص یابد انقلاب بزرگی اتفاق می افتد. به فرض این که میزان گردش نقدینگی کشور 3 و نیم بار در سال باشد، بنابراین حجم اقتصاد ایران در شرایط فعلی 1250 هزار میلیارد تومان می باشد که اگر بخش کوچکی از آن هم به بخش کشاورزی اختصاص پیدا کند انقلاب بزرگی در عرصه کشاورزی اتفاق می افتد.

احمدی نژاد با بیان اینکه در بخش کشاورزی و منابع انسانی در حال حاضر 140 هزار مهندس کشاورزی فارغ التحصیل در کشور وجود دارد، افزود: یک مهندس کشاورزی می تواند 1000 هکتار زمین را مدیریت بکند.

35 میلیارد دلار درآمد نفت در صندوق توسعه ملی ذخیره شده است

احمدی نژاد بیان کرد: طی دو سال اخیر 35 میلیارد دلار در صندوق توسعه ملی از درآمد نفت ذخیره شده این در حالی است که همیشه پول نفت خرج شده است.

وی بیان کرد: ملت ایران برای اولین بار در تاریخ کشور در دولت نهم و دهم بخشی از درآمد نفت را کنار گذاشت در حالی که در دولت های قبلی درآمد نفت هر سال خرج می شد.

رئیس جمهور گفت: در سال 85 عده ای برای احداث مسکن مانع تراشی می کردند و آن موقع پیشنهاد دادم که یک میلیون خانه ساخته شود که برخی گفتند این یک میلیون زیاد است و کاری نشدنی است.

احمدی نژاد افزود: اما من مطرح کردم که ما قرار است مشکل مسکن مردم را حل کنیم که این امر دو سال طول کشید و با کمک مجموعه ای از عوامل نظیر نقشه،‌ زمین، مصالح، و نیروی انسانی که برخی می گفتند ما اینها را نداریم، توانستیم مسکن مهر را ایجاد و توسعه دهیم.

مشکل کشاورزی به کمبود زیر ساخت های آبی باز می گردد

وی افزود: باید در زمینه مشکل آب چاره اندیشید زیرا بیشترین مسئله ما در کشاورزی به کمبود زیر ساخت های آبی و اصلاح شیوه های های آبرسانی بر می گردد.

وی با بیان اینکه در یک دور طولانی ایران جزو صادر کنندگان محصولات کشاورزی بوده افزود: ایران به سایر کشورها غلات، پشم، گوشت و خشکبار صادر می کرده و در سالهای اخیر نیز تمام کشورها به تولیدات ما نیاز دارند و برخی از کشورهای می توانند حتی تا 10 میلیارد دلار از تولیدات محصولات کشاورزی ما را دریافت کنند.

وی افزود: تمامی این عوامل نشانگر این است که ما می توانیم در عرصه کشاورزی پیشرفت و جهش داشته باشیم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ایران باید به هفتاد میلیارد دلار صادرات غیر نفتی برسد

وی با اشاره به این مطلب که ایران باید به هفتاد میلیارد دلار صاردارت غیر نفتی برسد، تصریح کرد: ملت بزرگ ایران می تواند با تعامل و همدلی به تحقق این آرمانها کمک کند.

وی ورود کالاهای بی کیفیت خارجی به کشور انتقاد کرده و گفت: به طور مثال صنایع دستی ایران بهترین و هنرمندانه ترین در دنیاست و ما می توانیم با استفاده از این صنایع توانمندی خودمان را بهتر به جهان نشان دهیم.

وی به صنعت مونتاژ اشاره ای کرد و گفت: این صنعت از همان اول نیز غلط بود زیرا صنعت مونتاژ معتاد به کمکهای دولت شد که این ساختار باید اصلاح شود تا جهش های در این زمینه اتفاق افتد.

رئیس جمهور اظهارکرد: یکی از مشکلات، ساختار اداری است زیرا کسی که بخواهد یک زمین را اداره کند باید کفش آهنی بپوشد تا بتواند مجوز بگیرد، در این راستا ستادی در هر استان ایجاد کردیم و اختیارات وزیر کشاورزی و نیرو را به استاندار و فرماندار داده ایم.

رئیس جمهور با اشاره به لزوم تغییر در سیستم آبیاری کشاورزی گفت: برای اصلاح روش آبیاری 1500 میلیارد تومان یارانه به بخش کشاورزی اختصاص داده شد.

وی گفت: برنامه ریزان بر این باورند امکان گسترش بخش کشاورزی وجود ندارد ولی با وجود زمین، آب و نیروی انسانی به عنوان منابع ملی می توان زمینه اشتغال‌زایی و سودآوری این بخش را فراهم کرد.

وی تصریح کرد: شاید چهار دهه است که کارشناسان می گویند که ظرفیت تولید کشاورزی پر شده و ارزش افزوده این بخش پایین است و همین باعث شده سرمایه های اصلی به سایر بخش ها اضافه شود و کشاورزی محروم بماند.

36 میلیون هکتار زمین قابل کشت در کشور وجود دارد

رئیس جمهور اشاره به اینکه در ایران 184 میلیون هکتاری زمین زیاد است افزود: 25 میلیون هکتار کشور کویر است و نزدیک 100 هکتار مراتع نیز جنگل است و از این مقدار36 میلیون هکتار قابل کشت وجود دارد اما در حال حاضر تنها 18 میلیون هکتار زیر کشت آبی یا دیمی قرار دارد.

احمدی نژاد اظهارکرد: در بخش آب باید گفت که به صورت میانگین ایران کم آب است ولی این در حالی است که متوسط بارش سالانه ایران 250 میلیون متر مکعب است که در سال به ۴۵۰ میلیون متر مکعب بارش می‌رسیم و ما تنها حدود ۱۰۰ میلیون متر مکعب را می توانیم استفاده می‌کنیم.

وی افزود: از 100 میلیون متر مکعب آب شش میلیون متر مکعب جهت آشامیدن و دو میلیون متر مکعب در بخش صنعت و 92 میلیون نیز در بخش کشاورزی استفاده می‌شود.

اختصاص 1500 میلیارد تومان یارانه برای تغییر شیوه آبیاری در کشور

احمدی نژاد با تاکید بر لزوم اصلاح شیوه های آبیاری در کشور اظهارکرد: برای یک کیلو محصول 100 کیلو آب مصرف می کنیم که برای تغییر در شیوه آبیاری و مصرف بهینه باید فرهنگسازی بیشتری در میان کشاورزان صورت گیرد.

رئیس جمهور بیان کرد: دولت در سال گذشته 1500 میلیارد تومان یارانه برای تغییر شیوه آبیاری اختصاص داد که 85 درصد آن یارانه ای بود و در قالب تسهیلات به کشاورزان داده شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016