پنجشنبه 24 فروردین 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

امارات متحده عربی سفیر خود را از تهران فراخواند

بی بی سی ـ وزارت خارجه امارات متحده عربی در اعتراض به سفر یک روز پیش محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران به جزیره ابوموسی در خلیج فارس، سفیر خود را از تهران فراخواند.

به گزارش خبرگزاری دولتی امارات متحده عربی، وام، وزارت خارجه امارات روز پنجشنبه ۲۴ فروردین (۱۲ آوریل) سیف محمد عبید الزعابی، سفیر خود را از تهران برای مشورت فراخواند.

شورای ملی فدرال امارات متحده عربی نیز با انتشار بیانیه‌ای به سفر آقای احمدی نژاد به جزیره ابوموسی اعتراض کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پیشتر، شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر خارجه امارات متحدۀ عربی سفر آقای احمدی نژاد را نقض آشکار حاکمیت امارات خوانده بود.

وزیر خارجه امارات متحده عربی سفر آقای احمدی نژاد را "گامی رو به عقب در زمینه تمام تلاش ها و کوشش های امارات به منظور یافتن راه حلی صلح آمیز برای پایان دادن به اشغال سه جزیره اماراتی از سوی ایران دانسته است."

وزیر خارجه امارات گفته است که سفر آقای احمدی نژاد موجب نخواهد شد تا "وضعیت حقوقی این جزایر که بخشی از سرزمین ملی امارات متحده عربی محسوب می‌شوند تغییر کند."

یک روز پیش تر، آقای احمدی نژاد، در جریان "سفر استانی هیات دولت ایران" به استان هرمزگان و سواحل خلیج فارس به جزیره ابوموسی سفر کرد.

آقای احمدی نژاد در سخنرانی در جزیره ابوموسی گفت: "از ۴۰ مصوبه دولت برای شهرستان ابوموسی تا کنون ۲۵ مصوبه اجرا، ۹ مصوبه در دست اجرا و شش مصوبه دیگر نیز هنوز اجرایی نشده است."

او همچنین به افزایش کارهای عمرانی دولت و ایجاد اشتغال در این جزیره اشاره کرد و گفت : "مردم این جزیره باید با همکاری دولت جزیره ابوموسی را به نگین خلیج فارس تبدیل کنند."

روابط امارات متحده عربی و ایران بر سر مالکیت سه جزیره تنب کوچک، تنب بزرگ و ابوموسی در خلیج فارس تنش آمیز بوده است.

سه جزیره ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک تا سال ۱۹۷۱ میلادی تحت الحمایه بریتانیا بود.

پس از عقب نشینی نیروهای نظامی بریتانیا از خلیج فارس، این جزایر به کنترل ایران درآمد.

ایران می‌گوید این جزایر از نظر تاریخی به این کشور تعلق داشته است و در مقابل، امارات متحده عربی مدعی حاکمیت بر این جزایر است.

ایران می گوید مالکیتش بر این جزایر قابل مذاکره نیست اما در عین حال برای گفتگو با امارات برای رفع آنچه سؤتفاهم ها خوانده، آماده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016