جمعه 25 فروردین 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

فلاحت پیشه: وزارت خارجه واکنش جدی به طرف اماراتی نشان دهد

يك عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اظهارات وزير امور خارجه امارات درباره سفر رييس‌جمهور كشورمان به جزيره ابوموسي در جريان سفر به هرمزگان، خواستار اقدام جدي وزارت خارجه و واكنش به طرف اماراتي در راستاي اصل مقابله به مثل در كوتاه مدت شد.

حشمت‌الله فلاحت‌پيشه در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: پايان دادن به برخورد شعاري در قبال امارات و قطع پيوندهاي اقتصادي، تجاري و توريستي ـ كه روز به روز اماراتي‌ها را در قبال ايران گستاخ‌تر كرده ـ از ديگر اقدامات لازم از سوي وزارت خارجه كشورمان خواهد بود.

وي با بيان اينكه سفر مسوولان سياسي كشور به جزيره ابوموسي بايد به موضوعي عادي تبديل شود، افزود: دولت همچنين با توجه به موقعيت خوب جغرافيايي سياسي و اقتصادي و ترانزيتي اين جزيره بايد برنامه‌هايي را براي توسعه آن داشته باشد؛ چرا كه به خاطر موقعيت استراتژيك اين جزيره ايراني، اماراتي‌ها سعي دارند در مورد مالكيت آن براي ايران ابهام‌زايي كنند. نماينده مردم اسلام‌آباد غرب در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به سفرهاي متعدد اعضاي كميسيون امنيت ملي مجلس به جزيره ابوموسي، خاطر نشان كرد: از ابتداي سال 90 ميلادي اماراتي‌ها بحث جزيره ايراني ابوموسي را مطرح كردند و علتش اين بود كه آنها درون استراتژي‌اي بازي كردند كه ايجاد مشغله براي ايران بود يعني درست بعد از ايامي كه جنگ تحميلي تمام شد و ايران با شعار صلح و امنيت منطقه وارد معادلات جديد شد، اينها مشغله‌اي تحت عنوان جزيره ابوموسي را در محافل منطقه‌اي و بين‌المللي مطرح كردند و اين نقشي است كه در تقسيم كار عليه ايران به امارات داده شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس يادآور شد: تاسفي كه در اين باره وجود دارد اين است كه در طول اين ايام، نه تنها تنبيهي از سوي كشورمان نسبت به امارات صورت نگرفته بلكه يكسري انحرافات اقتصادي، توريستي و ترانزيتي كه آثار سويي بر اقتصاد و توسعه كشور داشته، در امارات شكل گرفته است. در واقع بيشترين آمار فرار پول‌هايي كه از ناحيه رانت و انحراف اقتصادي در ايران ايجاد مي‌شود، در امارات سرمايه‌گذاري شده و اين كشور به مهد كساني تبديل شده كه سعي كرده‌اند ضرباتي به اقتصاد ايران وارد كنند.

فلاحت‌پيشه امارات را از عوامل مهم ضربه‌ زننده به توسعه كشور دانست و گفت: كساني كه از رانت‌هاي مختلف استفاده كردند، دفاتر شركت‌هاي مختلف را در امارات ايجاد كردند و به اين روش به اقتصاد كشور ضربه زدند. اين در حالي است كه كالاهايي كه از خاك امارات و خصوصا دوبي وارد كشور مي‌شود ايران را از ناحيه رونق دچار ضعف در توسعه مي‌كند.

وي تصريح كرد: به اعتقاد من موضعي كه طرف اماراتي در چنين شرايطي اتخاذ كرده به هيچ وجه با شان و جايگاه امارات سازگار نيست؛ چرا كه اين كشور تازگي جشن چهلمين سالگرد شكل‌گيري خود را برگزار كرده و مي‌خواهد براي كشوري مثل ايران ايجاد چالش كند كه تاريخش هم‌زمان با تاريخ بشر است.

اين عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در پايان خاطر نشان كرد: اگر به مسائل تاريخي رجوع كنيم،‌برخي كشورهاي منطقه هم بايد در جايگاه خود و استقلال‌شان دچار ترديد جدي باشند؛ چرا كه پيش از اين وابسته به ايران بودند؛ لذا اگر اين مباحث تاريخي مطرح شود باز هم آنها ضرر خواهند كرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016