یکشنبه 27 فروردین 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کره شمالی موشک جدید خود را به نمایش گذاشت

راديو زمانه ـ کره شمالی در جریان رژه‌ای نظامی در پیونگ‌یانگ موشک جدید خود را به نمایش گذاشت.

آسوشیتدپرس گزارش داده‌ است، این موشک که امروز يک‌شنبه ۲۷ فروردين (۱۵ آوريل) در مراسم یک‌صدمین سالگرد تولد کیم ایل سونگ، بنیان‌گذار کره شمالی به نمایش در آمد، احتمالأ به زرادخانه هسته‌ای کره شمالی اضافه خواهد شد.

پیش از این، غرب و متحدان آسیایی آن مانند کره جنوبی و ژاپن بارها نگرانی خود را‌ از توسعه تسلیحات هسته‌ای در کره شمالی اعلام کرده‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بر اساس این گزارش، مراسم یک‌صدمین سالگرد تولد بنیان‌گذار کره شمالی تنها به فاصله دو روز پس از پرتاب ناموفق موشک دوربرد این کشور برگزار شده ‌است.

دو روز پيش موشک دوربرد کره شمالی لحظاتی پس از پرتاب به آسمان، سقوط کرد و به قعر دریا فرو رفت.

کره شمالی اعلام کرده بود که پرتاب آن موشک با هدفی صلح‌آمیز و فقط به‌منظور قرار دادن ماهواره‌ هواشناسی در مدار صورت می‌گیرد، اما آمریکا و کره جنوبی ادعا می‌کردند که هدف کره شمالی توسعه برنامه‌های نظامی و هسته‌ای خود است.

تحليل‌گران نظامی در ژاپن و کره جنوبی بر اين باورند موشکی که کره شمالی امروز به نمايش گذاشته است‌ نسبت به موشک قبلی ابعاد بزرگ‌تری دارد.

با اين حال آزمايش‌های بيشتری بايد صورت بگيرد تا مشخص شود اين موشک، از نوع بالستيک قاره‌پيماست يا از نوع آی‌سی‌بی‌ام است که کره شمالی از مدت‌ها قبل در حال ساخت آن بوده ‌است.

به گفته تعدادی از مقام‌های کره شمالی که در نمايش نظامی امروز حضور داشته‌اند، اين نخستين باری بود که آنان اين موشک جديد را ديده‌اند.

ايساکو اوکابه، متخصص امور نظامی در ژاپن در اين‌باره اظهار داشت: "اين موشک چيزی بيش از يک مدل به‌نظر می‌رسد. بيشتر به‌نظر می‌آيد که يک آی‌سی‌بی‌ام باشد اما به‌دشواری می‌توان از هم‌اکنون چنين قضاوتی داشت."

همچنين يک دانشمند متخصص موشک در کره جنوبی به نام سون يونگ‌هان که مديريت مؤسسه خصوصی "تحليل فن‌آوری و مديريت" را در سئول بر عهده دارد، معتقد است که اين موشک جديد احتمالأ يک موشک بالستيک ميان‌بُرد است، نه يک موشک آی‌سی‌بی‌ام.

تحليل‌گران از چند ماه پيش اعلام کرده بودند که کره شمالی در حال کار بر روی موشکی بزرگ‌تر و قوی‌تر از موشک Unha-۳ است که روز جمعه سقوط کرد.

اين موشک جديد بر اساس شايعات قدرت بيشتری دارد و اين امکان را فراهم می‌کند تا مسافتی بيشتر از ۶۲۰۰ مايل پرتاب شود. بنابراين از نظر تئوری اين قابليت را دارد که به قاره آمريکا برسد، هر چند که کره شمالی با توجه به شکست عمليات روز جمعه، بايد مسيری طولانی را طی کند تا بتواند تدارک حمله‌ای جدی و مؤثر را با موشک‌های آی‌سی‌بی‌ام ببيند.

پرتاب ناموفق موشک دوربرد با واکنش‌های منفی سازمان ملل، ژاپن، کره جنوبی و کشورهای غربی روبه‌رو شد.

بان کی مون، دبير کل سازمان ملل اين اقدام را "رقت انگيز" توصيف کرد و شورای امنيت سازمان ملل نيز از آن ابراز انزجار نمود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016